Originally posted by teropa
View Post
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Ei välttämättä vielä tällä kierroksella mutta todennäköisesti jo heti seuraavalla. Valituksia aiheesta on jo sisällä. Paikallisten hallinto-oikeuksien tuomioita alkaa todennäköisesti tulla jo melko pian. Ensimmäsen sellaisen jälkeen odotellaan taas vuosi tai pari ja KHO tekee lopullisen ratkaisun. Eli tulli pääsee korjaamaan tänä vuonna tehtyjä oikaisuja uudestaan ehkä jo vuonna 2017 ellei asiaa saada nyt kerralla kuntoon.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
-
Laitelkaas tänne myös infoa minkälaisia ratkaisuja ja vastauksia valituksiin tulee. Saa sitten porukka vertailla.
Omassa 545i oli 43.20% 2014 tammikuussa. Ensimmäinen käyttöönottopäivä näköjään 23.12.2003. Tuli laitettua kupongit myllyyn pyörimään, tulee mitä tulee.E21
Comment
-
Oonko mää missannu jonkun pointin nyt vielä. Eihän se ole syrjintää, jos vero% verrataan Suomessa vastaavasti verotettuun ajoneuvoon. Eli ensirekisteröintipäivän mukaiseen veroprosenttiin. Ei kai sillä mitään väliä ole, jos veroprosentti olisi tippunut tuon jälkeen. Sittenhän Suomessakin ensirekisteröidyistä ajoneuvoista voitaisiin ruveta vaatimaan rahaa takaisin?
Vai onko mulla nyt luetunymmärtämisessä ongelmia?
Comment
-
Saako sinua syrjiä jos muitakin on syrjitty?Originally posted by Bdh View PostOonko mää missannu jonkun pointin nyt vielä. Eihän se ole syrjintää, jos vero% verrataan Suomessa vastaavasti verotettuun ajoneuvoon. Eli ensirekisteröintipäivän mukaiseen veroprosenttiin. Ei kai sillä mitään väliä ole, jos veroprosentti olisi tippunut tuon jälkeen. Sittenhän Suomessakin ensirekisteröidyistä ajoneuvoista voitaisiin ruveta vaatimaan rahaa takaisin?
Vai onko mulla nyt luetunymmärtämisessä ongelmia?
S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Ei varmaan ole ongelmaa, mutta aihe on vain kovin monimutkainen.Originally posted by Bdh View PostOonko mää missannu jonkun pointin nyt vielä. Eihän se ole syrjintää, jos vero% verrataan Suomessa vastaavasti verotettuun ajoneuvoon. Eli ensirekisteröintipäivän mukaiseen veroprosenttiin. Ei kai sillä mitään väliä ole, jos veroprosentti olisi tippunut tuon jälkeen. Sittenhän Suomessakin ensirekisteröidyistä ajoneuvoista voitaisiin ruveta vaatimaan rahaa takaisin?
Vai onko mulla nyt luetunymmärtämisessä ongelmia?
Esimerkki:
Rauno tuo 1/2006 ensirekisteröidyn auton A maahan vuonna 2013. Maksaa siitä veroja 30% mukaan (vuonna 2013). Samaa autoa A vuonna 2006 on verotettu 27% mukaan. Kuitenkin vuonna 2008, kun CO2 pohjaisessa verotuksessa ei ollut vielä sisäänleivottua ELV:iä, auton A vero% on ollut 24%.
=> niinpä Suomesta löytyy siis autoja A, joiden hinnassa on 24% veroa. Kun Rauno on tuonut omansa 30% mukaan verotettuna, Raunon maahantuomalle käytetylle autolle on määrätty syrjivä vero% suhteessa joihinkin jo maassa kilvissä oleviin, verotettuihin autoihin.
Syrjintää on 30% vs ensirek aikainen prosentti 27%. Mutta samaa syrjintää on myös se, että maassa on myös 24% mukaan verotettuja samanlaisia autoja. Niinpä päätös pitää korjata siten, että myös Rauno maksaa tuon 24% mukaan autostaan verot.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
Ei voi. Syrjivyys ei koske tulevaisuutta, eli jos Suomessa verotettu 27% mukaan silloin 2006 ensirekisteröinnin aikaan, niin jos autoverolaki muuttunut sen auton maahantuonnin jälkeen (esim sen jälkeen kun BMW finland tuonut auton maahan 2006), niin ei voi myöhemmin sanoa, että BMW finland maksoi liikaa veroja koska autoverolaki myöhemmin muuttui edullisemmaksi. Tulevaisuuden muutoksista ei voi takautuvasti vaatia alennuksia.Originally posted by Bdh View PostJoo nyt ymmärrän tuon monimutkaisuuden. Silloin vaan tosiaan tulee se tilanne, että Suomesta ostettua BMW:tä on myös verotuksessa syrjitty ja voi samalla perusteella vaatia autoveroa takaisin tuon 27-24=3%.
Syrjivyyttä sen sijaan on se, että kun tuot autoa maahan, ja maassa jo sillä hetkellä on autoja, joilla on hinnassaan vähemmän veroa kuin mitä sinulta ollaan maahan tuonnin hetkellä perimässä.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
Pitihän se rautalangasta vääntää, kiitos.
Kun katsoo tuota historiaa tuossa autoverotuksessa niin ei nuo 2008 ja siitä eteenpäin tulleet päätökset ole menneet ihan putkeen. Kai tuo oli vaan ajan kysymys milloin ongelmat putkahtaa esiin. Pysyypähän työpaikat ainakin, kun on kokoajan jotain tekemistä.
Comment
-
Oikaisuvaatimuksen tehneet joutuvat odottamaan päätöstä ehkä loppuvuoteen.
"Emme pysty lupaamaan mitään käsittelyaika-arviota. Ryhdymme käsittelemään oikaisuvaatimuksia tämän talven aikana, mutta sitä ennen meidän pitää organisoida ja ohjeistaa. Oikaisuvaatimuksia on niin paljon, että todennäköisesti tarvitsemme autoverotusosastolle lisäresursseja", autoverotusjohtaja Tapio Rouhiainen Tullista kertoo.
Valituksia olisi pitänyt olla ainakin 3-4 kertaa enemmän jo pelkästään vuonna 2011 verotetuista. Tuo 5500 valitusta tuskin on pelkästään sen vuoden tapauksia. Eli kansalaiset hävisi taas miljoonia oman laiskuutensa takia.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
Tuo on jotenkin niin saatanan häpeällistä, että ne on vuosia kupannut meiltä liikaa rahaa ja sitten sen laittomasti perityn rahan takaisinmaksun PÄÄTÖS saattaa mennä loppuvuoteen, siis vielä vuosi väärinperityn rahan odottamista. Valtio kyllä muistaa lähettää kaikki maksunsa muutaman päivän sisällä ja auta armias jos et niitä maksa, niin kalliiksi tulee. Mutta toisinpäin täällä oikeusvaltion irvikuvassa millään ei ole mitään väliäOriginally posted by 928 GTS View Posthttp://www.hs.fi/autot/a1420688634126
Oikaisuvaatimuksen tehneet joutuvat odottamaan päätöstä ehkä loppuvuoteen.
"Emme pysty lupaamaan mitään käsittelyaika-arviota. Ryhdymme käsittelemään oikaisuvaatimuksia tämän talven aikana, mutta sitä ennen meidän pitää organisoida ja ohjeistaa. Oikaisuvaatimuksia on niin paljon, että todennäköisesti tarvitsemme autoverotusosastolle lisäresursseja", autoverotusjohtaja Tapio Rouhiainen Tullista kertoo.
Valituksia olisi pitänyt olla ainakin 3-4 kertaa enemmän jo pelkästään vuonna 2011 verotetuista. Tuo 5500 valitusta tuskin on pelkästään sen vuoden tapauksia. Eli kansalaiset hävisi taas miljoonia oman laiskuutensa takia.
. "Maksetaan sitte ku ehkä jaksetaan, jos sittenkään..."
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
Käyttäjältä vonDobeln (HS kommentit):Originally posted by 928 GTS View Posthttp://www.hs.fi/autot/a1420688634126
Oikaisuvaatimuksen tehneet joutuvat odottamaan päätöstä ehkä loppuvuoteen.
"Emme pysty lupaamaan mitään käsittelyaika-arviota. Ryhdymme käsittelemään oikaisuvaatimuksia tämän talven aikana, mutta sitä ennen meidän pitää organisoida ja ohjeistaa. Oikaisuvaatimuksia on niin paljon, että todennäköisesti tarvitsemme autoverotusosastolle lisäresursseja", autoverotusjohtaja Tapio Rouhiainen Tullista kertoo.
Valituksia olisi pitänyt olla ainakin 3-4 kertaa enemmän jo pelkästään vuonna 2011 verotetuista. Tuo 5500 valitusta tuskin on pelkästään sen vuoden tapauksia. Eli kansalaiset hävisi taas miljoonia oman laiskuutensa takia.
Valtion onnistui kyykyttää ja vedättää kansalaisiaan vuosina 2002-2005 tuotujen autojen osalta. KKO ja EU-tuomioistuin totesivat Tullin menettelyn lainvastaiseksi, mutta kas asia oli päässyt vanhentumaan ja noina vuosina auton tuoneilta saatiin siis "laillisesti" varastettua laittomat alvit/elvit.
Huvittavaa on sekin, että 150 kansanedustajaa allekirjoitti lakialoitteen (LA 65/2013 vp — Markku Eestilä /kok ym.) syksyllä 2013 tilanteen oikaisemiseksi ja oikeuden toteuttamiseksi, mutta aloite juuttui Sampsa Katajan johtaman valtiovarainvaliokunnan verojaostoon. Siis 150 kansanedustajaa allekirjoitti ja asia hautautui. Kannattaa mennä äänestämään ensi keväänä.
Käsittämätöntä
. Täysin käsittämätöntä.
BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E85 3.0i '05
Comment
-
Tämäkin on kyllä vielä "vireillä", koska Tulli ei ole vielä käsitellyt KKOn 2013:58 päätöksen mukaan yhtään vahingonkorvausta automaattisesti, mutta hyvä mahdollisuus että ainakin osa saa vielä rahojaan takaisin. Valtio on tosiaan tuomittu elv-asiassa vahingonkorvausvelvolliseksi, ja viimeisin tapaus on ollut Helsingin hovioikeudessa 28.11.2014. Se päätös saa lainvoiman 27.1.2015. Tosin siinäkään ei vielä suoraan otettu kantaa vahingonkorvauksen vanhenemisajan laskemiseen, muuta kuin että on voinut alkaa AIKAISINTAAN 19.3.2009. 2002-2005 elv-caseja on todennäköisesti vielä jonossa käräjäoikeuksissa, koska Tulli odottelee näihin edelleen lisää päätöksiä ja pelaa viivytystaistelua..Originally posted by Veeksi View PostKäyttäjältä vonDobeln (HS kommentit):
Valtion onnistui kyykyttää ja vedättää kansalaisiaan vuosina 2002-2005 tuotujen autojen osalta. KKO ja EU-tuomioistuin totesivat Tullin menettelyn lainvastaiseksi, mutta kas asia oli päässyt vanhentumaan ja noina vuosina auton tuoneilta saatiin siis "laillisesti" varastettua laittomat alvit/elvit.
Mutta lakialoitteen jumittuminen on tosiaan käsittämätöntä!
Comment
-
Olisi kyllä hienoa tietää miten hautautui tai "hautautui". Siinäpä juttuvinkkiä taas tutkivalle journalismille. Tuntuu, että tietyillä tullin virkamiehillä on jumalattomasti vipuvoimaa valtion koneistoa vastaan, koska sinällään pienehkö virasto kyykyttää kaikkia muita koko ajan vastoin lakia ja annettuja tuomioita.Originally posted by Veeksi View PostKäyttäjältä vonDobeln (HS kommentit):
Valtion onnistui kyykyttää ja vedättää kansalaisiaan vuosina 2002-2005 tuotujen autojen osalta. KKO ja EU-tuomioistuin totesivat Tullin menettelyn lainvastaiseksi, mutta kas asia oli päässyt vanhentumaan ja noina vuosina auton tuoneilta saatiin siis "laillisesti" varastettua laittomat alvit/elvit.
Huvittavaa on sekin, että 150 kansanedustajaa allekirjoitti lakialoitteen (LA 65/2013 vp — Markku Eestilä /kok ym.) syksyllä 2013 tilanteen oikaisemiseksi ja oikeuden toteuttamiseksi, mutta aloite juuttui Sampsa Katajan johtaman valtiovarainvaliokunnan verojaostoon. Siis 150 kansanedustajaa allekirjoitti ja asia hautautui. Kannattaa mennä äänestämään ensi keväänä.
Käsittämätöntä
. Täysin käsittämätöntä. 
Comment
-
Taidatte syyttää väärää tahoa. Ei se tulli niitä lakeja säädä...Originally posted by Turder View PostOlisi kyllä hienoa tietää miten hautautui tai "hautautui". Siinäpä juttuvinkkiä taas tutkivalle journalismille. Tuntuu, että tietyillä tullin virkamiehillä on jumalattomasti vipuvoimaa valtion koneistoa vastaan, koska sinällään pienehkö virasto kyykyttää kaikkia muita koko ajan vastoin lakia ja annettuja tuomioita.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
Lakialoitteen pöydälle jättämisen taustalla lienee vahvasti VMn Sandell & ArvelaOriginally posted by MajorDrake View PostTaidatte syyttää väärää tahoa. Ei se tulli niitä lakeja säädä...
Comment
Comment