Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JIPSKI
    BTCF Member
    • Feb 2003
    • 1010
    • Vaasa

    Ja kirjaamoon lähti oikaisuvaatimus. 42,6->26%

    540i Touringista yli tonni pitäisi tulla takasi.

    e30:stä piti laittaa vaatimus vaikka ei ole kyse kun kympeistä mutta kuitenkin
    exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

    Comment

    • brainsurgery
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2011
      • 1355
      • Helsinki

      Odottelen reilu 4k€ takaisin sigun autosta...

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        Originally posted by Control^ View Post
        Sinun aikaisempi osoite oli varmasti oikein, sehän lukee vanhassapäätöksessä ja siitä kannattaa myös lisätä sitten liitteeksi kopio mukaan, niin nopeuttaa prosessia.
        en usko että on merkitystä prosessin nopeuttamiseen. Ne siellä tullissa naputtelee koneeseen auton valmistenumeron, niin saavat samantien eteensä sen verotuspäätöksen, ihan samalla tavalla kuin tuolla mahdissa. Tuo runkonumero on se tärkeä juttu, joka yksilöi niille sen auton. omalla osoitteella ei ole väliä muuten kuin että muistat laittaa siihen nykyisen osoitteen, jotta oikaisupäätös tulee oikeaan osoitteeseen.

        Nimittäin: kun selvittelin tuota omaa kaupanpurkuhelvettiä, niin marssin Pasilaan tullin asiakaspalvelupisteeseen, jossa niitä kiinnosti vain se runkonumero. Kukaan ei kysynyt että kuka sen verotuksen oli laittanut tulille alunperin. Samoin antoivat kaikki muut tiedot paitsi verovelvollisen tiedot.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Minkälaista palautuskorkoa näille on lupa odottaa? Ei varmaan sitä 7% + viitekorkoa kuitenkaan?

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • dabbe
            Bimmer Rookie
            • Mar 2011
            • 133
            • Espoo

            kenellä nyt siis on oikeus hakea muutosta? Iltalehden artikelissa luki "Palautuksiin on oikeus, jos tuontiautosta on tehty Suomessa verotuspäätös vuoden 2012 aikana tai sen jälkeen." Itse hain auton 30.09.2014, onko tässä siis käytetty vielä väärää kaavaa? Tyhmä ei ymmärrä byrokraattista tekstiä

            Comment

            • Bdh
              Bimmer Rookie
              • Sep 2011
              • 65
              • Tampere

              3v valitusajan sisässä. Tiedot lukee verotuspäätöksessä. Käytännössä 2012-tämä päivä välillä tuoneet voi valittaa tänä vuonna.

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                Aloin pohtimaan tuota tullin julkaiseman taulukon ja aidosti toteutuneiden verotusarvojen suhdetta KHO:2014:182 valossa, ja mä kyllä lähden nyt siitä, että vaadin tullia käyttämään alinta tunnettua veroprosenttia tuon taulukon sijasta. Nopealla vilkaisulla todella monessa automallissa löytyy alempia toteutuneita veroprosentteja kuin mitä tuolla tullin taulukossa on, ja mun oikeustajuni mukaan tullin pitää käyttää alinta tunnettua veroprosenttia.
                Käytännössä jotenkin näin:

                OIKAISUVAATIMUS AUTOVEROPÄÄTÖKSEEN

                Käytettynä maahantuomani ajoneuvo BMW [malli] (valmistenumero WBAxxxxxxxxxxxxxxxxx, ensimmäinen käyttöönottopäivä dd.mm.yyyy) on dd.mm.yyyy verotettu veroprosentilla [tähän tieto veropäätöksestä].

                Vaadin verotusta oikaistavaksi vastaamaan pienintä veromäärää, joka on
                WBAxxxxxxxxxxxxxxxxx maahantuontihetkellä ollut jo Suomeen rekisteröidyssä, vastaavassa autossa jäljellä.
                Ennen
                WBAxxxxxxxxxxxxxxxxx veropäivää (dd.mm.yyyy) vastaavissa autoissa on Tulli käyttänyt veroprosenttina [tähän pienimmät veroprosentit joita löytyy ENNEN oman verotuspäätöksen päivämäärää], joten KHO:n ratkaisun 2014:182 mukaisesti vaadin, että ajoneuvon WBAxxxxxxxxxxxxxxxxx autoveropäätös oikaistaan vastaamaan vähintään tätä tasoa.


                Perusteet oikaisuvaatimukselle
                1. KHO:n vuosikirjaratkaisun KHO:2014:182 ja aikaisempien EU-tuomioistuimen ratkaisujen perusteella veroa määrättäessä on varmistettava, että Suomeen toisesta jäsenvaltiosta tuotavasta autosta ei peritä autoveroa enempää kuin Suomessa jo rekisteröidyissä autoissa on veroa jäljellä.
                2. Tullin autoveropäätöstaulukoissa on nähtävissä täysin vastaavien ja samaan aikaan käyttöönotettujen (ensimmäinen käyttöönottokuukausi mm.yyyy) ajoneuvojen veron määrät sekä verotusarvot, joista tulee [tähän pienimmät veroprosentit joita löytyy ENNEN oman verotuspäätöksen päivämäärää] veroprosentiksi.

                PALAUTUSKORKOVAATIMUS

                Vaadin, että liikaa peritylle autoverolle maksetaan asianmukainen palautuskorko.


                Perusteet palautuskorkovaatimukselle
                Euroopan Unionin tuomioistuimen päätös 18.4.2013 asiassa C‑565/11

                23 Unionin tuomioistuin on jo todennut tästä, että koska unioni ei ole antanut korkoja koskevia säännöksiä, kunkin jäsenvaltion tehtävänä on sisäisessä oikeusjärjestyksessään säätää tällaisten korkojen maksamista koskevista edellytyksistä, muun muassa tällaisten korkojen korkokannasta ja laskentatavasta. Edellytysten on oltava vastaavuusperiaatteen ja tehokkuusperiaatteen mukaisia, toisin sanoen ne eivät saa olla epäedullisempia kuin samankaltaisia kansalliseen oikeuteen perustuvia vaatimuksia koskevat edellytykset eikä niillä saa tehdä unionin oikeusjärjestyksessä annettujen oikeuksien käyttämistä käytännössä mahdottomaksi tai suhteettoman vaikeaksi (ks. vastaavasti em. asia Littlewoods Retail ym., tuomion 27 ja 28 kohta oikeuskäytäntöviittauksineen).


                Paikkakunta, päiväys, allekirjoitus ja tilinumero


                eli aikalailla yhdistelmä uutta ja vanhaa. Eihän tässä mitään häviä vaikka vaatiikin jotain enemmän kuin mitä tulli taulukoissaan julkaisee, päinvastoin, jos ne kieltäytyy niin saa ainakin yhden aiheen jota kiukutella
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • brainsurgery
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2011
                  • 1355
                  • Helsinki

                  Noista pienemmistä veroprosenteista osa saattaa olla jotain US/Japani tuonteja. Niiden päästölukemat eivät ole vertailukelpoisia ja verotus käsittääkseni toimitetaan painon mukaan.

                  Osa saattaa tietysti olla sitten ihan virheitä. Tiedän yhden tapauksen jossa bensamese on verotettu vastaavan dieselin päästölukemilla.

                  Comment

                  • 928 GTS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1559
                    • Helsinki

                    Uudet ajoneuvot tuontialueesta riippumatta ja muusta kuin EU- tai ETA-valtiosta tuodut käytetyt ajoneuvot verotetaan voimassa olevan autoverolain mukaisesti. Niiden verotuksessa ei tehdä vertailulaskelmaa.

                    Löytyihin sieltä tullin kosto kun vähän kaivoi. Eli USA:sta tuotavat pitää kierrättää jonkun muun EU-maan kilpien kautta ja tuoda vasta sitten Suomeen verotettavaksi.

                    Noihin valituslappujen tekoon avuksi vaan kommentti. Lukekaa tämä viestiketju läpi ajatuksella alkaen jostain joulukuun puolesta välistä. Sieltä löytyy vastaus käytännössä kaikkiin kysymyksiin.
                    -92 928 GTS
                    -98 550 Maranello

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      Eihän tämä Tullin ratkaisu taaskaan kestä sitä kuuluisaa päivänvaloa.

                      Esim mulla on 10/2007 käyttöönotettu LCI 530iA, josta olen maksanut veroa 31,2% mukaan (helmikuussa 2013). Ensirek päivän mukainen prosentti on ollut 27%, joten jee palautuksia tulee 4,2% verotusarvosta.

                      Mutta! 2008-4/2009 voimassa olleen lain mukaan kyseistä autoa on verotettu Suomessa 21,8% mukaan. Eli kun olen tuonut auton maahan 2013, niin Suomeen on voinut tuoda minua ennen veroprosentilla joka on liki 10% pienempi mistä itse maksoin! Eli vielä verrattuna tähän nyt tehtävään palautukseen, niin oikeasti syrjimättömään ratkaisuun gäppiä tulee vielä 5,2% verotusarvosta lisää, eli enemmän kuin mitä tuo nyt tehty korjaus on.

                      Rahallisesti: Nyt saan tästä autosta palautusta 1123 euroa, mutta siitä kuuluisi kaiken järjen ja logiikan mukaan maksaa tuo koko erotus takaisin, eli 9,4% mukaan, joka on 2513 euroa!

                      Pakko ihmetellä, miksi tässä jälleen mennään perse edellä puuhun . Toivottavasti joku valittaa tästä siten, että nämä saadaan korjattua lopultakin oikein.

                      edit: laskin että noista kuudesta autosta joista valitin, niin jos mentäis alimman prosentin mukaan joka ollut ensirekisteröinnin ja maahantuontihetken välillä, niin palautukset jotka nyt jää tämän epäkohdan takia saamatta ovat suurudeltaan tuhansia euroja. Tarkoittanee sitä, ettei näitä oikaisua kannata hyväksyä, vaan pitää joka tapauksessa caset vireillä?

                      Tero
                      Last edited by teropa; 15-01-2015, 17:44.
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • Cornelius
                        Newbiemmer
                        • Nov 2010
                        • 16
                        • Helsinki

                        Mitäs olette mieltä siitä, että pitäisikö oikaisuvaatimuksessa ilmaista tyytymättömyyteensä tullin aikanaan alkuperäistä veropäätöstä antaessaan määrittämään verotusarvoon (eli silloiseen auton myyntihintaan Suomessa)? Minkälaisella lauseella tuon oikaisuvaatimukseen laittaisi?

                        Kuten joulukuun KHO-uutisoinnissakin mainittiin, niin aiemmin väärin verotetut ovat osaltaan olleet vääristämässä käytettyjen markkinahintoja Suomessa ja täten hinnanmääritystä. HS:



                        "Tämä on valtava soppa, sillä tällä on vaikutuksia myös käytettyjen autojen markkinahintoihin. Tuontiautojen markkinahinnat on määritelty Suomessa virheellisen veroprosentin mukaan", Snell kertoo.

                        En huomannut tässä ketjussa (ainakaan loppupäässä) käsitellyn asiaa, vaikka yhtälailla silläkin on selkeä eurovaikutus itse kullekin palautuksia odottavalle (itseni mukaanlukien).

                        Comment

                        • 928 GTS
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 1559
                          • Helsinki

                          Originally posted by teropa View Post
                          Tarkoittanee sitä, ettei näitä oikaisua kannata hyväksyä, vaan pitää joka tapauksessa caset vireillä?
                          Hallinto-oikeudessa on jo sisällä noita kaikkein pienimmän mahdollisen prosentin vaatimuksia. Tähän muutokseen ne ei ehtineet mukaan koska nämä ensimmäiset Ferrari ja Jaguar tapaukset oli sellaisia missä 2008 painotaulukon prosentit oli suurempia kun ennen 2002 yleisprosentti 29%. VM ja tulli sitten suuressa typeryydessään päätti ettei noista sisällä olevista vaatimuksista välitetä vaan mennään tasan sen mukaan mitä KHO on antanut ulos. Eli joudut käymään kaksi kierrosta. Samaten kaikki jotka tuo tietyn ikäisiä myös seuraavan vuoden-kahden aikana pääsee valittamaan.

                          Jos haluat osan rahoista ulos tänä vuonna laita yleinen "rahat takaisin perkele" valitus jossa et ota mitään kantaa mikä on oikea prosentti. Sitten vaan pidät huolen ettei se päätös mene vanhaksi ja valitat lopuista viimeistään kun seuraava kierros KHO:ssa on käyty.

                          Jos haluat kerätä mahdollisimman paljon naurettavan pientä korkotuottoa älä tee mitään ennen kun valitusaika umpeutuu kussakin tapauksessa erikseen tai KHO saa seuraavan päätöksen aikaan.
                          -92 928 GTS
                          -98 550 Maranello

                          Comment

                          • Control^
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2007
                            • 198
                            • Hki

                            Originally posted by BeamR View Post
                            en usko että on merkitystä prosessin nopeuttamiseen. Ne siellä tullissa naputtelee koneeseen auton valmistenumeron, niin saavat samantien eteensä sen verotuspäätöksen, ihan samalla tavalla kuin tuolla mahdissa. Tuo runkonumero on se tärkeä juttu, joka yksilöi niille sen auton. omalla osoitteella ei ole väliä muuten kuin että muistat laittaa siihen nykyisen osoitteen, jotta oikaisupäätös tulee oikeaan osoitteeseen.

                            Nimittäin: kun selvittelin tuota omaa kaupanpurkuhelvettiä, niin marssin Pasilaan tullin asiakaspalvelupisteeseen, jossa niitä kiinnosti vain se runkonumero. Kukaan ei kysynyt että kuka sen verotuksen oli laittanut tulille alunperin. Samoin antoivat kaikki muut tiedot paitsi verovelvollisen tiedot.
                            Tullissa sanoivat, että kannattaa laittaa mukaan kun soittelin ja kyselin ja myös uudessa ohjeessa tullin sivulla siihen miten tehä valitus nytten tämä KHO päätöksen perusteella neuvotaan, että laita mukaan... Juu off course, ei se välttämättä mitään nopeuta, mutta ei siitä ole haittakaan! Edelleenki kaikki virasto asiat, kannattaa vaan syysää sinne lippuja ja lappuja niin perkuleesti ja olla nöyrä vaikka kuinka ne ois mokannu.

                            Originally posted by dabbe View Post
                            kenellä nyt siis on oikeus hakea muutosta? Iltalehden artikelissa luki "Palautuksiin on oikeus, jos tuontiautosta on tehty Suomessa verotuspäätös vuoden 2012 aikana tai sen jälkeen." Itse hain auton 30.09.2014, onko tässä siis käytetty vielä väärää kaavaa? Tyhmä ei ymmärrä byrokraattista tekstiä
                            Lyhyesti sanottuna kaikilla. Tällähetkellä enää ne kenellä on 3 vuoden valitus aikaa jälellä. Tulevaisuudessa koska tästä on huonosti informoitu ja ehkä hyljitään nyt sitten heitä kenellä tuo aika menny umpeen koska tulli pelannu vuosi tolkulla aikaa itselleen, niin jos tehdään joukkohaasteita tjsp. niin mahdollisesti kaikki saa sit valituksiaan läpi.
                            Ex:
                            Bmw e60 LCI 535d M-Sport 2008 Alpine Weiss 3 ~375hp/760Nm

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6709
                              • PK-seutu

                              Originally posted by 928 GTS View Post
                              ...Jos haluat kerätä mahdollisimman paljon naurettavan pientä korkotuottoa älä tee mitään ennen kun valitusaika umpeutuu kussakin tapauksessa erikseen tai KHO saa seuraavan päätöksen aikaan.
                              Palataksemme tuohon korkoon. Tullihan venkoili itselleen jo muutama vuosi(?) sitten todella pienen koron mahdollisiin palautuksiin. Onko niistä osviittaa tai jopa tietoa mitä on odotettavissa?
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                Originally posted by 928 GTS View Post
                                Hallinto-oikeudessa on jo sisällä noita kaikkein pienimmän mahdollisen prosentin vaatimuksia. Tähän muutokseen ne ei ehtineet mukaan koska nämä ensimmäiset Ferrari ja Jaguar tapaukset oli sellaisia missä 2008 painotaulukon prosentit oli suurempia kun ennen 2002 yleisprosentti 29%. VM ja tulli sitten suuressa typeryydessään päätti ettei noista sisällä olevista vaatimuksista välitetä vaan mennään tasan sen mukaan mitä KHO on antanut ulos. Eli joudut käymään kaksi kierrosta. Samaten kaikki jotka tuo tietyn ikäisiä myös seuraavan vuoden-kahden aikana pääsee valittamaan.

                                Jos haluat osan rahoista ulos tänä vuonna laita yleinen "rahat takaisin perkele" valitus jossa et ota mitään kantaa mikä on oikea prosentti. Sitten vaan pidät huolen ettei se päätös mene vanhaksi ja valitat lopuista viimeistään kun seuraava kierros KHO:ssa on käyty.

                                Jos haluat kerätä mahdollisimman paljon naurettavan pientä korkotuottoa älä tee mitään ennen kun valitusaika umpeutuu kussakin tapauksessa erikseen tai KHO saa seuraavan päätöksen aikaan.
                                Korkotuotolla ei ole mitään väliä jos se on luokkaa 0.5%!

                                Otan nyt rahat pois ja valitan uudelleen tuosta epäkohdasta. Lähetin muuten äsken Hesariin juttuvinkin tästä asiasta vielä. Vituttaa kun nuo Tullin ääliöt ei voi mitään tehdä kerralla oikein.

                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎