Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Control^
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 198
    • Hki

    Originally posted by brainsurgery View Post
    Noista pienemmistä veroprosenteista osa saattaa olla jotain US/Japani tuonteja. Niiden päästölukemat eivät ole vertailukelpoisia ja verotus käsittääkseni toimitetaan painon mukaan.

    Osa saattaa tietysti olla sitten ihan virheitä. Tiedän yhden tapauksen jossa bensamese on verotettu vastaavan dieselin päästölukemilla.
    Hyvä pointti! Lyhyesti sanottuna, "väärällä prosentilla" ovat varmasti joitakin ns. yksittäistapauksiatapauksia, mitä tulli kyllä voi perustella miksi prosentti on alhaisempia ja siitä syystä näitä ei voi käyttää vertauskohteen uuden veroprosentin laskennassa. Eli eiköhän tulli ole aika hyvin linjauksensa tehnyt...

    Moent myös harrastavat tulliin väärientietojen antamista kilometrimäärissä, niin miksi ei myös muissa esim. päästöissä jos tuttu katsastaja tjsp. ja myös tulli tosiaan tekee virheitä.

    Originally posted by 928 GTS View Post
    Uudet ajoneuvot tuontialueesta riippumatta ja muusta kuin EU- tai ETA-valtiosta tuodut käytetyt ajoneuvot verotetaan voimassa olevan autoverolain mukaisesti. Niiden verotuksessa ei tehdä vertailulaskelmaa.

    Löytyihin sieltä tullin kosto kun vähän kaivoi. Eli USA:sta tuotavat pitää kierrättää jonkun muun EU-maan kilpien kautta ja tuoda vasta sitten Suomeen verotettavaksi.

    Noihin valituslappujen tekoon avuksi vaan kommentti. Lukekaa tämä viestiketju läpi ajatuksella alkaen jostain joulukuun puolesta välistä. Sieltä löytyy vastaus käytännössä kaikkiin kysymyksiin.
    Kuinkas niin? Nämä uudet veropäätökset koskee/liittyy vain EUn sisäisiä vapaakauppa juttuihin... Uusia autoja tämä ei tietenkää koske ja näin ainakin minun mielestä se kuuluukin olla, että EUn ulkopuolella olevista maista maksetaan veroa niinkuin siitäkin jos sieltä tilaat t-paidan tai mikron.

    Ja peukkua tuosta, lukekaa oikeasti kommentit täälä viimeisellä 3 sivulla on jo vastattu ja oikaistu melki kaikki tarvittava tieto
    Ex:
    Bmw e60 LCI 535d M-Sport 2008 Alpine Weiss 3 ~375hp/760Nm

    Comment

    • 928 GTS
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1559
      • Helsinki

      Originally posted by Cornelius View Post
      En huomannut tässä ketjussa (ainakaan loppupäässä) käsitellyn asiaa, vaikka yhtälailla silläkin on selkeä eurovaikutus itse kullekin palautuksia odottavalle (itseni mukaanlukien).
      Verotusarvosta on paljon vaikeampi valittaa kun prosentista. Ehkä helpoin tapa onnistua on pistää auto heti veropäätöksen saatuaan julkiseen myyntiin ja myydä se eniten tarjoavalle joka ei saa olla mikään sukulainen tms. Tuota myyntihintaa voi sitten yrittää tyrkyttää verotusarvoksi.

      Joku vuosi sitten VM lisäsi muiten muutosten yhteydessä autoverolakiin pykälän jonka mukaan yksittäinen hinta ei voi olla verotusarvon peruste. Tuon voi yrittää kumota selityksellä, että Suomen kauppahintaa pitää käyttää koska se on paras mahdollinen tieto juuri tuodun auton todellisesta arvosta Suomessa. Jokainen kuukausi jonka auto ehtii olemaan Suomen kilvissä alentaa sen arvo esim. 1% edellisen kuukauden jäännösarvosta. Tuon avulla voi laskea myyntihinnasta takaisinpäin verotushetkeen ja saada auton ideaalin verotusarvon. Ei tule olemaan helppoa koska oikeudelle pitää pystyä selittämään miksi ei saa käyttää Suomen lakia vaan EU:n säädökset ajaa sen ohi.

      Toinen epävarma tapa on kerätä Nettiauton ilmoituksia samanlaisista autoista talteen pidemmältä ajalta ennen auton tuontia ja sen jälkeen. Niiden avulla voi yrittää todistaa, että etenkin Marvon antamat verotusarvot jotka perustuu yhden tietyn hetken tilanteeseen Nettiautossa antaa väärän kuvan samanlaisten autojen verotusarvosta pidemmällä aikavälillä. Samaten niillä voi todistaa, että Marvon löytämät autot on olleet myynnissä jopa vuosi tai kaksikin verotushetken jälkeen eikä ole edelleen menneet kaupaksi.

      Yksi mitä voi Marvon tekeleisiin yrittää on useamman vuoden vanha KHO:n päätös missä tulli oli löytänyt 13 kpl Mersuja Nettiautosta ja laskenut niiden perusteella verotusarvon. Koska autoja oli noin vähän käski oikeus tekemään n. 10% varmuuskerroin alennuksen verotusarvoon. Eli mitä vähemmän verrokkeja Marvo löytää sitä suurempaa alennusta kehtaa vaatia. Jokainen joutuu sitten itse miettimään tapauskohtaisesti mitä haluaa yrittää. Tullihan ei siis ole tätä tuomiota jalkattanut käyttöön omatoimisesti mitenkään laajemmin. Eli on jokaisen omasta aktiivisuudesta kiinni vaatia tuota.

      Mahdin kaataminen on vielä vaikeampaa. Ensimmäiseksi pitäisi saada tasan tarkkaan selville miten se separaattori edes toimii. Kukaan ei kai ole vieläkään saanut käsiinsä oikeaa esimerkkiä missä on tarkka lista oikeista autokaupoissa myynnissä olevista autoista joihin Mahdin sylkemä lukuarvo perustuu. Siis tarvitaan myös se tarkka laskukaava miten alkuluvuista tuohon verotusarvoon päädytään. Tietyt tiedot viittaa siihen ettei kaava kestä tarkempaa tutkimusta. Senpä takia se olisi hyvä saada kaivettua esille. Jotkut on yrittäneet mutta oikeus on tyytynyt toteamaan, että se vaatii tilastomatikan ymmärrystä joten tavallinen tuoja ei sillä tiedolla mitään tee. Tässäkin sitkeys palkitaan ja kyllä kaikki tiedot vielä selviää kun tarpeeksi käydään oikeutta.
      -92 928 GTS
      -98 550 Maranello

      Comment

      • 928 GTS
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1559
        • Helsinki

        Originally posted by pyroz View Post
        Palataksemme tuohon korkoon. Tullihan venkoili itselleen jo muutama vuosi(?) sitten todella pienen koron mahdollisiin palautuksiin. Onko niistä osviittaa tai jopa tietoa mitä on odotettavissa?
        Korko on tosiaan olematon. Yksi kaveri valitti siitä aikoinaan mutta jo Helsingin hallinto-oikeudesta tuli tyrmäys. Perustuu lakiin joten ei tarvitse välittää sitä onko korko pienempi kun inflaatio. Joku peruste pitäisi keksiä EU:n direktiiveistä ja EUT:n tuomioista miksi koron laskennassa pitäisi huomioida saako tuoja palautettavalla summalla saman määrän maitoa, bensansuodattimia tms. kun mitä sillä sai verotus hetkellä. Vaatisi vain oikeat perustelut niin asialle voisi jotain tapahtua.
        -92 928 GTS
        -98 550 Maranello

        Comment

        • Control^
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 198
          • Hki

          Originally posted by teropa View Post
          Eihän tämä Tullin ratkaisu taaskaan kestä sitä kuuluisaa päivänvaloa.

          Esim mulla on 10/2007 käyttöönotettu LCI 530iA, josta olen maksanut veroa 31,2% mukaan (helmikuussa 2013). Ensirek päivän mukainen prosentti on ollut 27%, joten jee palautuksia tulee 4,2% verotusarvosta.

          Mutta! 2008-4/2009 voimassa olleen lain mukaan kyseistä autoa on verotettu Suomessa 21,8% mukaan. Eli kun olen tuonut auton maahan 2013, niin Suomeen on voinut tuoda minua ennen veroprosentilla joka on liki 10% pienempi mistä itse maksoin! Eli vielä verrattuna tähän nyt tehtävään palautukseen, niin oikeasti syrjimättömään ratkaisuun gäppiä tulee vielä 5,2% verotusarvosta lisää, eli enemmän kuin mitä tuo nyt tehty korjaus on.

          Rahallisesti: Nyt saan tästä autosta palautusta 1123 euroa, mutta siitä kuuluisi kaiken järjen ja logiikan mukaan maksaa tuo koko erotus takaisin, eli 9,4% mukaan, joka on 2513 euroa!

          Pakko ihmetellä, miksi tässä jälleen mennään perse edellä puuhun . Toivottavasti joku valittaa tästä siten, että nämä saadaan korjattua lopultakin oikein.

          edit: laskin että noista kuudesta autosta joista valitin, niin jos mentäis alimman prosentin mukaan joka ollut ensirekisteröinnin ja maahantuontihetken välillä, niin palautukset jotka nyt jää tämän epäkohdan takia saamatta ovat suurudeltaan tuhansia euroja. Tarkoittanee sitä, ettei näitä oikaisua kannata hyväksyä, vaan pitää joka tapauksessa caset vireillä?

          Tero
          Aivan ensimmäiseksi, sanoin tämän jo kerran sinulle ja olen tuonut asian esille moneen otteeseen nyt viime sivuilla... Se ei ole se mikä ero prosentissa on miinus laskulla, vaan erotus prosenttejen välissä. Erotus siis prosentuaalisesti.

          Eli sun case -> 31.2 - 27% = 4.2% -> 4.2/31.2 ..= noin 13%, sinä saat 13% takaisin maksetuista veroista!!!

          Ja pahoitteluni mutta, ei! Sinulle kuuluu sinun prosentti, vuona 2008- 1.4.2009 käyttöönotetut autot ovat alhaisemmalla prosentilla 21.8%. Tästäkin on mainittu moneeseen otteeseen, toi aika väli 08-09 on poikkeus. Silloin on erityisen alhainen verotus ollu uusissa autoissa tjsp. Eli ne autot jotka on silloin käytöönotettu ja sitemmin tuotu suomeen, niin niistä Tulli maksaa eniten veroja takas.

          "1.1.2008-31.3.2009 käyttöönotetut: käytössä oli verotus, jossa oli CO2-perusteinen autovero ja siihen päälle "ei-alv", joka ei kuitenkaan (kuten sitten tuli todistetuksi) ollut autoveroa. Näin ollen kyseisellä aikavälillä käyttööontetuissa autoissa on huomattavan alhainen autoveroprosentti."

          En sanoisi, että näissä on mitään epäselvää. Ainoastaan mitä jotkut puhu tuossa aikaisemmin on jostain ennen vm.2003 tjsp käyttöönotettujen verotus.. joka on jotenki vaikea määritellä tai ei löydy ennakkotapauksia tai mikä juttu olikaan, en kiinnittäny siihen huomiota koska ei koske minua.
          Last edited by Control^; 15-01-2015, 18:40.
          Ex:
          Bmw e60 LCI 535d M-Sport 2008 Alpine Weiss 3 ~375hp/760Nm

          Comment

          • HC91
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 998
            • 29100/310053

            Originally posted by 928 GTS View Post
            Mahdin kaataminen on vielä vaikeampaa
            Ei sitä saa kaataa - siellähän on nykyään paljon verotusarvoja, jotka ovat lähempänä autoliikkeiden hyvityshintoja kuin todellisia kauppahintoja

            Hintafunktiohan on tylsän lineaarinen: tietty perushinta kilsoilla (x) ja siihen sitten lisätään poikkeavan km-lukeman osuuskerroin (y) ja varmaan perushinnan jonkin %-osuuden (z€) tulo. Muutama havaintopiste suoralta ja eikun extrapoloimaan. Ettei vaan olisi taustalla täysin sama perusmylly kuin mitä autoliikkeilläkin, mutta pikkuisen offsettia lisätty ylöspäin? :think
            92' ///M5 3.8 individual
            09' 320d xDrive
            16' NIU N1 Sport
            19' NIU U+ Sport

            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1559
              • Helsinki

              Originally posted by Control^ View Post
              Kuinkas niin? Nämä uudet veropäätökset koskee/liittyy vain EUn sisäisiä vapaakauppa juttuihin... Uusia autoja tämä ei tietenkää koske ja näin ainakin minun mielestä se kuuluukin olla, että EUn ulkopuolella olevista maista maksetaan veroa niinkuin siitäkin jos sieltä tilaat t-paidan tai mikron.
              Tähän asti autovero on laskettu samoilla säännöllä riippumatta siitä mistä Hindustanista se on tuotu. Samaten muuttoautojen tapauksessa. Tiedote ei ota noihin mitään kantaa.

              Autoa USA:sta tai muualta EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tuotaessa maksetaan tietysti ensin tulli ja ALV. Vasta noiden jälkeen lasketaan autovero joka nyt siis on eri kaavalla kun sisämarkkinoilta tuleville.

              No tämä on helppo kiertää. Tullin typeryyden takia noistakin jää 10% tulli ja normi ALV saamatta kun laitteet kierrätetään vaikkapa Eestin kilpien kautta. Eli olisi valtion verotulojen kannalta oikeasti kannattavaa laskea autovero kaikille samalla kaavalla. Mutta kun VM on VM ja tulli on tulli niin sitä saavat mitä ovat tilanneet. Mahdollisimman vähän rahaa.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Originally posted by Control^ View Post
                Aivan ensimmäiseksi, sanoin tämän jo kerran sinulle ja olen tuonut asian esille moneen otteeseen nyt viime sivuilla... Se ei ole se mikä ero prosentissa on miinus laskulla, vaan erotus prosenttejen välissä. Erotus siis prosentuaalisesti.

                Eli sun case -> 31.2 - 27% = 4.2% -> 4.2/31.2 ..= noin 13%, sinä saat 13% takaisin maksetuista veroista!!!

                Ja pahoitteluni mutta, ei! Sinulle kuuluu sinun prosentti, vuona 2008- 1.4.2009 käyttöönotetut autot ovat alhaisemmalla prosentilla 21.8%. Tästäkin on mainittu moneeseen otteeseen, toi aika väli 08-09 on poikkeus. Silloin on erityisen alhainen verotus ollu uusissa autoissa tjsp. Eli ne autot jotka on silloin käytöönotettu ja sitemmin tuotu suomeen, niin niistä Tulli maksaa eniten veroja takas.

                En sanoisi, että näissä on mitään epäselvää. Ainoastaan mitä jotkut puhu tuossa aikaisemmin on jostain ennen vm.2003 tjsp käyttöönotettujen verotus.. joka on jotenki vaikea määritellä tai ei löydy ennakkotapauksia tai mikä juttu olikaan, en kiinnittäny siihen huomiota koska ei koske minua.
                EDIT: jos halusit esittää kolmannen tavan laskea autoveron palautus, niin joo.. voinhan sen noinkin laskea.

                Sori en nyt tainnut oikein tajuta viestisi sisältöä. Sulla menee prosenttiyksiköt ja prosentit itselläsi sekaisin.

                31.2% - 27% = 4.2 % (prosenttiyksikköä). Tuo kerrottuna verotusarvolla on suoraan se, mitä saan veroja euromääräisesti takaisin.

                Voinhan minä nyt laittaa tosta esimerkkiautosta ihan ne luvutkin tähän.

                Vanha autovero: 0.312 * 26740e (verotusarvo) = 8343 euroa
                Korjattu autovero: 0.27 * 26740e (verotusarvo) = 7220 euroa

                Palautuksen suuruus: 8343-7220 = 1123 euroa.
                Voidaan myös laskea näin: 0.042 * 26740e (verotusarvo) = 1123 euroa.

                Ja vielä siitä alimmasta prosentista:

                Minä olen tuonut maahan 2/2013 auton, josta kannettu 31.2% autovero. Ensirek aikaan autovero% ollut 27%. Mutta samanlaisia autoja on siis verotettu Suomessa myös sen 21.8% mukaan (eikä pelkästään uusia vaan siis ihan kaikkia maahantuotuja ja täällä verotettuja autoja) -> minua syrjitään niihin autontuojiin nähden, joilla on tuomansa auton hinnassa 21.8% veroa. Tätä ei saisi tapahtua, ja siksi tämä ensirek-ajankohtaan perustuva vertailuveroprosentti on (joissain tapauksissa) syrjivä. Kuten tämän esimerkkiauton tapauksessa.

                Tero
                Last edited by teropa; 15-01-2015, 18:46.
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • 928 GTS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1559
                  • Helsinki

                  Originally posted by Control^ View Post
                  En sanoisi, että näissä on mitään epäselvää. Ainoastaan mitä jotkut puhu tuossa aikaisemmin on jostain ennen vm.2003 tjsp käyttöönotettujen verotus.. joka on jotenki vaikea määritellä tai ei löydy ennakkotapauksia tai mikä juttu olikaan, en kiinnittäny siihen huomiota koska ei koske minua.
                  Jokainen auto joka on ensirekisteröity 1.1.1958-31.12.2007 välillä vaatii erityistarkistelun jossa katsotaan lähinnä 1.1.2008–31.3.2009 verotaulukosta millä verolla tuollaisia autoja verotettiin tai olisi verotettu tuotaessa ne käytettynä tuolla aikavälillä. Jos taulukon prosentti on pienempi kun ensirekisteröintipäivän prosentti kannattaa valittaa ja vaatia tuon CO2 taulukon käyttöä. Tästä on tosiaan jo tapauksia hallinto-oikeudessa pyörimässä. Päätös tulee aikanaan ja ei kannata päästää omaa tapausta ainakaan vanhenemaan vaikka nyt ottaisi jo osan rahoista pois.
                  -92 928 GTS
                  -98 550 Maranello

                  Comment

                  • Control^
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2007
                    • 198
                    • Hki

                    Originally posted by 928 GTS View Post
                    Verotusarvosta on paljon vaikeampi valittaa kun prosentista. Ehkä helpoin tapa onnistua on pistää auto heti veropäätöksen saatuaan julkiseen myyntiin ja myydä se eniten tarjoavalle joka ei saa olla mikään sukulainen tms. Tuota myyntihintaa voi sitten yrittää tyrkyttää verotusarvoksi.

                    Joku vuosi sitten VM lisäsi muiten muutosten yhteydessä autoverolakiin pykälän jonka mukaan yksittäinen hinta ei voi olla verotusarvon peruste. Tuon voi yrittää kumota selityksellä, että Suomen kauppahintaa pitää käyttää koska se on paras mahdollinen tieto juuri tuodun auton todellisesta arvosta Suomessa. Jokainen kuukausi jonka auto ehtii olemaan Suomen kilvissä alentaa sen arvo esim. 1% edellisen kuukauden jäännösarvosta. Tuon avulla voi laskea myyntihinnasta takaisinpäin verotushetkeen ja saada auton ideaalin verotusarvon. Ei tule olemaan helppoa koska oikeudelle pitää pystyä selittämään miksi ei saa käyttää Suomen lakia vaan EU:n säädökset ajaa sen ohi.

                    Toinen epävarma tapa on kerätä Nettiauton ilmoituksia samanlaisista autoista talteen pidemmältä ajalta ennen auton tuontia ja sen jälkeen. Niiden avulla voi yrittää todistaa, että etenkin Marvon antamat verotusarvot jotka perustuu yhden tietyn hetken tilanteeseen Nettiautossa antaa väärän kuvan samanlaisten autojen verotusarvosta pidemmällä aikavälillä. Samaten niillä voi todistaa, että Marvon löytämät autot on olleet myynnissä jopa vuosi tai kaksikin verotushetken jälkeen eikä ole edelleen menneet kaupaksi.

                    Yksi mitä voi Marvon tekeleisiin yrittää on useamman vuoden vanha KHO:n päätös missä tulli oli löytänyt 13 kpl Mersuja Nettiautosta ja laskenut niiden perusteella verotusarvon. Koska autoja oli noin vähän käski oikeus tekemään n. 10% varmuuskerroin alennuksen verotusarvoon. Eli mitä vähemmän verrokkeja Marvo löytää sitä suurempaa alennusta kehtaa vaatia. Jokainen joutuu sitten itse miettimään tapauskohtaisesti mitä haluaa yrittää. Tullihan ei siis ole tätä tuomiota jalkattanut käyttöön omatoimisesti mitenkään laajemmin. Eli on jokaisen omasta aktiivisuudesta kiinni vaatia tuota.

                    Mahdin kaataminen on vielä vaikeampaa. Ensimmäiseksi pitäisi saada tasan tarkkaan selville miten se separaattori edes toimii. Kukaan ei kai ole vieläkään saanut käsiinsä oikeaa esimerkkiä missä on tarkka lista oikeista autokaupoissa myynnissä olevista autoista joihin Mahdin sylkemä lukuarvo perustuu. Siis tarvitaan myös se tarkka laskukaava miten alkuluvuista tuohon verotusarvoon päädytään. Tietyt tiedot viittaa siihen ettei kaava kestä tarkempaa tutkimusta. Senpä takia se olisi hyvä saada kaivettua esille. Jotkut on yrittäneet mutta oikeus on tyytynyt toteamaan, että se vaatii tilastomatikan ymmärrystä joten tavallinen tuoja ei sillä tiedolla mitään tee. Tässäkin sitkeys palkitaan ja kyllä kaikki tiedot vielä selviää kun tarpeeksi käydään oikeutta.
                    Hyvää tekstiä.

                    Toi nettiautovertailu ei vain ole jokatapauksesas niin hyvä, työkaveri sai tänään verotuspäätöksen 530dx 2013 autolleen, siinähän oli sit tullin pojat vertaillu mitäkuinki kaikkiin nettiautoon myynnissä oleviin autoihin ja niistä oli 2kpl hienosti uusia, voitte vaan arvata paljon verotusarvo tuodulle autolle pomppasi kuin yhtäkkiä on 2kpl 90 000€ maksavaa auto vertaus kohtana, kuin muut autot olivat max 63 000€. No valitukseen meni...

                    Mahti järjestelmähän, ei varmastikkaan päde kaikkiin vuosiin ja malleihin, mutta bemareihin -> 08vm. niin on aika hyvä Esim kun toin omani auton, niin nettiautossa oli autoja jotka oli jopa 35 000€ pyynti, mutta mahti antoi verotusarvoksi 24 000€ ja risat, siitä sit se joku alennus eli ns. kauppahinta ja verotusarvo laski 22 000€ suunnilleen. Eli tapauksesta toiseen kannattaa olla tarkkana ja realistinen, että ei käännä asiaa omaan nilkkaan.

                    Täälä joku kysyi myös, että miten käy tuontiautojen verotusarvo, vähän sama juttu tässäkin, että pitää olla sitä pelisilmää... Minäkin kun alkaisin siitä valittamaan, niin äkkiä tulli voisi vähän tarkemmin katsoa papereita tai autoa ja verotusarvo tulisi vain kalliimmaksi siten. :think
                    Ex:
                    Bmw e60 LCI 535d M-Sport 2008 Alpine Weiss 3 ~375hp/760Nm

                    Comment

                    • Control^
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 198
                      • Hki

                      Originally posted by 928 GTS View Post
                      Tähän asti autovero on laskettu samoilla säännöllä riippumatta siitä mistä Hindustanista se on tuotu. Samaten muuttoautojen tapauksessa. Tiedote ei ota noihin mitään kantaa.

                      Autoa USA:sta tai muualta EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tuotaessa maksetaan tietysti ensin tulli ja ALV. Vasta noiden jälkeen lasketaan autovero joka nyt siis on eri kaavalla kun sisämarkkinoilta tuleville.

                      No tämä on helppo kiertää. Tullin typeryyden takia noistakin jää 10% tulli ja normi ALV saamatta kun laitteet kierrätetään vaikkapa Eestin kilpien kautta. Eli olisi valtion verotulojen kannalta oikeasti kannattavaa laskea autovero kaikille samalla kaavalla. Mutta kun VM on VM ja tulli on tulli niin sitä saavat mitä ovat tilanneet. Mahdollisimman vähän rahaa.
                      Niijuu ymmärrän! Ja joo totta noinhan sen saa kierrettyä.

                      Mutta toisaalta kaikki tämä pähkinäkuoressa:
                      EU- ei veroja
                      EU:n ulkopuolelta- veroja

                      Tai näin sen pitäis olla kait... EU:n sisäinen kauppasopimus..?
                      Ex:
                      Bmw e60 LCI 535d M-Sport 2008 Alpine Weiss 3 ~375hp/760Nm

                      Comment

                      • 599gtb
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2011
                        • 490
                        • Vantaa

                        Originally posted by 928 GTS View Post
                        Tähän asti autovero on laskettu samoilla säännöllä riippumatta siitä mistä Hindustanista se on tuotu. Samaten muuttoautojen tapauksessa. Tiedote ei ota noihin mitään kantaa.

                        Autoa USA:sta tai muualta EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tuotaessa maksetaan tietysti ensin tulli ja ALV. Vasta noiden jälkeen lasketaan autovero joka nyt siis on eri kaavalla kun sisämarkkinoilta tuleville.

                        No tämä on helppo kiertää. Tullin typeryyden takia noistakin jää 10% tulli ja normi ALV saamatta kun laitteet kierrätetään vaikkapa Eestin kilpien kautta. Eli olisi valtion verotulojen kannalta oikeasti kannattavaa laskea autovero kaikille samalla kaavalla. Mutta kun VM on VM ja tulli on tulli niin sitä saavat mitä ovat tilanneet. Mahdollisimman vähän rahaa.
                        onnistuuko muka toi alv kierto?:think
                        ex bmw 540ia e34 1993
                        ex bmw e32 735i

                        Comment

                        • Zoui
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 6350
                          • Tampere

                          Originally posted by 599gtb View Post
                          onnistuuko muka toi alv kierto?:think
                          Mikä kierto? Siis usa:sta auto tuodaan viroon, maksetaan tulli ja alv sinne. Sitten tuodaan suomeen kuten muutkin autot virosta.
                          Elämä on pihakivestä.

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            Originally posted by Zoui View Post
                            Mikä kierto? Siis usa:sta auto tuodaan viroon, maksetaan tulli ja alv sinne. Sitten tuodaan suomeen kuten muutkin autot virosta.
                            Joo eihän se vaadi kun sopivan välikäden joka pystyy hoitamaan rekisteröinnin vaikka Luxemburgiin niin saa vielä pienemmän ALV:n. Milläs sitä sitten estettäisiin EU:n sisällä kilvissä olevaa käytettyä autoa Suomeen myymästä jos ei lasketa Trafin ajovalo jne vaatimuksia?
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • Control^
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 198
                              • Hki

                              Originally posted by teropa View Post
                              EDIT: jos halusit esittää kolmannen tavan laskea autoveron palautus, niin joo.. voinhan sen noinkin laskea.

                              Sori en nyt tainnut oikein tajuta viestisi sisältöä. Sulla menee prosenttiyksiköt ja prosentit itselläsi sekaisin.

                              31.2% - 27% = 4.2 % (prosenttiyksikköä). Tuo kerrottuna verotusarvolla on suoraan se, mitä saan veroja euromääräisesti takaisin.

                              Voinhan minä nyt laittaa tosta esimerkkiautosta ihan ne luvutkin tähän.

                              Vanha autovero: 0.312 * 26740e (verotusarvo) = 8343 euroa
                              Korjattu autovero: 0.27 * 26740e (verotusarvo) = 7220 euroa

                              Palautuksen suuruus: 8343-7220 = 1123 euroa.
                              Voidaan myös laskea näin: 0.042 * 26740e (verotusarvo) = 1123 euroa.

                              Ja vielä siitä alimmasta prosentista:

                              Minä olen tuonut maahan 2/2013 auton, josta kannettu 31.2% autovero. Ensirek aikaan autovero% ollut 27%. Mutta samanlaisia autoja on siis verotettu Suomessa myös sen 21.8% mukaan (eikä pelkästään uusia vaan siis ihan kaikkia maahantuotuja ja täällä verotettuja autoja) -> minua syrjitään niihin autontuojiin nähden, joilla on tuomansa auton hinnassa 21.8% veroa. Tätä ei saisi tapahtua, ja siksi tämä ensirek-ajankohtaan perustuva vertailuveroprosentti on (joissain tapauksissa) syrjivä. Kuten tämän esimerkkiauton tapauksessa.

                              Tero
                              Mä meen nyt ihan matematiikasta sekaisin Sinulla tuo näyttä menevän ihan oikein noin, onko sitten sattumaa? Mutta minulla kyllä ei! Mun on pakko käyttää tota tapaa mitä itse käytän eli joko simppeli:

                              Vanha: 0.312 x 23000 =7383€
                              Uusi: 0.218 x 23000 = 5014
                              Erotus: 7383€ - 5014 = 2369€ takaisin

                              Jos laskisin erotuksen mukaan miinuslaskulla (niinkuin sun 0.042 x verotusarvo), eli 31.2-21.8= 9.4% eli, 0.094 x 23000 =2162€ takaisin, joka on väärin?!

                              Mutta jos lasken prosentuaalisen eron veroissa 31.2%- 21.8= 9.4 -> 9.4/31.2 =0.301, -> palautus tässä tapauksessa lasketaan maksetusta verosta, 7383€ x 0.301 = 2222,2€ takaisin.

                              Totaa... nyt mä en enää itsekkään pysy mukana noi kaikki on ihan eri arvoja hehe. PItäsköhän huomenna ei väsyneen laskea uudelleen. Eli joko ymmärsin väärin mitä tarkoitit tai sit minä olen väärässä tai molemmat. Nyt kinaan tästä vain myös siksi, että mulla meni nyt luvut ihan sekaisin kanssa. No ohan noi nyt kaikki suunnilleen... Osa on ehkä vaan pyöristetty väärin

                              EDT: prosenttilasku on pepusta T: pitkämatematiikka. Ja jos laskee tuon prosentuaalisen erotuksen tuosta sinun 7220/8343, niin seon noin 13.4%, eli se mitä yritin sanoa huonosti ilmaistuna, että kannattaa laskea se prosentuaalinen erotus mitä saa takaisin, sitä käytettiin jossain lehtitiedotteessakin. TAI sitten laskee noin simppelisti vanhan maksettavan summan ja uuden maksettavan summan ja miinustaa ne, niin sillä se on selkein

                              Nyt case closed.

                              Originally posted by 928 GTS View Post
                              Jokainen auto joka on ensirekisteröity 1.1.1958-31.12.2007 välillä vaatii erityistarkistelun jossa katsotaan lähinnä 1.1.2008–31.3.2009 verotaulukosta millä verolla tuollaisia autoja verotettiin tai olisi verotettu tuotaessa ne käytettynä tuolla aikavälillä. Jos taulukon prosentti on pienempi kun ensirekisteröintipäivän prosentti kannattaa valittaa ja vaatia tuon CO2 taulukon käyttöä. Tästä on tosiaan jo tapauksia hallinto-oikeudessa pyörimässä. Päätös tulee aikanaan ja ei kannata päästää omaa tapausta ainakaan vanhenemaan vaikka nyt ottaisi jo osan rahoista pois.
                              Kiitos tästä selvennyksestä, vaikka tämä ei minua koske, mutta kun asiaan puutuin.. en muistanu, että tämä koskee noin uusia kuin 31.1.2007 autoja myös vaan olin muistaneeni, että koskee vain johonki 2003 käyttöönotettuja.
                              Last edited by Control^; 15-01-2015, 19:29.
                              Ex:
                              Bmw e60 LCI 535d M-Sport 2008 Alpine Weiss 3 ~375hp/760Nm

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

                                Juu rauhoitus controlli vähän, menee puoli iltaa selaillessa uusia postauksia tähän topikkiin...
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎