Announcement

Collapse
No announcement yet.

Virittäjät@Mika Salo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Balle
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3413
    • UKI, Suomen New York

    Komppaan Jussia! Ja samalla syyllä (riittämätön lämmönhallinta) selittyy myös se miksi joku 300hp vapari kiihtyy nopeammin kuin se 600hp skyline, joita on joka kylä täynnä. Muutaman sekunnin rykäsy rullilla ei kerro edes puolitotuutta.
    Possuja ja Bemareita

    Comment

    • Freak
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 2562
      • .

      Sen enempää ottamatta kantaa ohjelman aiheuttamiin laukeamisiin väittäisin myös g-voimien olevan radalla mutkissa ja jarrutuksissa aivan toista luokkaa kuin baanalla, jopa semeillä. Jokainen voi miettiä millaisia vaikeuksia se aiheuttaa moottorin ja voimansiirron voitelulle vs. baanan (lähes) suoraan ajo.
      Last edited by Freak; 31-05-2014, 20:38.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • smo83
        Banned
        • Dec 2009
        • 1988
        • oulucity

        Originally posted by Freak View Post
        Sen enempää ottamatta kantaa ohjelman aiheuttamiin laukeamisiin väittäisin myös g-voimien olevan radalla mutkissa ja jarrutuksissa aivan toista luokkaa kuin baanalla, jopa semeillä. Jokainen voi miettiä millaisia vaikeuksia se aiheuttaa moottorin ja voimansiirron voitelulle vs. baanan (lähes) suoraan ajo.
        käsittääkseni kaikki virittäjät on ollu tietosia että autolla ajetaan ratakierros kelloa vastaan

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15278
          • Ajamisen Iloa

          Originally posted by smo83 View Post
          käsittääkseni kaikki virittäjät on ollu tietosia että autolla ajetaan ratakierros kelloa vastaan
          Jep ei pitäis tulla yllätyksenä. ns. kuka leikkiin lähtee se leikin kestäköön.

          Täytyy nyt sanoo sen verran että eilen esim oli tässä pk:seudulla noin 2000 ihmistä katsomassa kun otettiin viivoja kadulla, ja autoja oli 1200hp bemarista R35 GTR:n, reilusti ruuvattuihin jenkkilotjiin ynnämuuta. jos haluaa simuloida rataa niin ottaa tyhjällä tienpätkällä parisen kymmentä kiihdytystä sinne 150 tuntumaan, siitä täys jarrutus noin 50, kääntää ukemit ja toistoja. Varmasti saa simuloitua rataa, ihan samoja G-voimia ei ehkä saa tuolla mutta kyllä sitä rasituskestävyyttä saa jotenkin selvitettyä. Mutta, siis lähes joka päivä on mahdollisuus mennä jonkun kerhon tai järjestön ratapäiville testaamaan sitä autoa ihan oikeasti täysillä samalle radalle kuin jonne se on menossa ajoon sitten tv ohjelmaa varten. Eihän sitä autoa ole pakko ilmoittaa. Turhaa puhetta ja kirjoittelua sekä omani että monen muun mutta toisaalta sitä varten ne sinne töllöön on tuotu että herättäis mielenkiintoa ja polemiikkiä sekä puolesta että vastaan.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • jussi_r
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1655
            • Nurmijärvi

            Originally posted by Freak View Post
            Sen enempää ottamatta kantaa ohjelman aiheuttamiin laukeamisiin väittäisin myös g-voimien olevan radalla mutkissa ja jarrutuksissa aivan toista luokkaa kuin baanalla, jopa semeillä. Jokainen voi miettiä millaisia vaikeuksia se aiheuttaa moottorin ja voimansiirron voitelulle vs. baanan (lähes) suoraan ajo.
            Ei taida rata-ajo kuitenkaan voitelulle olla mikään ongelma, muuten kuin kuumenevien paikkojen vuoksi, eli huonon jäähdytyksen takia. Eikä ainakaan koppiautoilla millä ei juuri yli 1g kiihtyvyyksiä saada aikaan. Siipiformuloista eos.
            M3 Cabrio Individual
            530d GT xDrive
            GL420 CDI
            ZX-12R

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              Originally posted by jussi_r View Post
              Ei taida rata-ajo kuitenkaan voitelulle olla mikään ongelma, muuten kuin kuumenevien paikkojen vuoksi, eli huonon jäähdytyksen takia. Eikä ainakaan koppiautoilla millä ei juuri yli 1g kiihtyvyyksiä saada aikaan. Siipiformuloista eos.
              No, kyllähän toi nyt riippuu ihan autosta ja moottoritypistä. Täydessä vedossa kun pääsee haukkaamaan tyhjää niin konerikko on välitön.

              Tuossa vähä simuloidaan öljyjen likettä rata-ajossa. https://www.youtube.com/watch?v=Ny9xl7iWayU
              Last edited by Thuppu; 01-06-2014, 13:31.
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • Freak
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 2562
                • .

                Originally posted by smo83 View Post
                käsittääkseni kaikki virittäjät on ollu tietosia että autolla ajetaan ratakierros kelloa vastaan
                Luetun ymmärtämisessä vikaa? Viittasin vain tuohon Remotionin kommenttiin, jossa verrattiin rata-ajoa motarilla cruisailuun.

                Originally posted by jussi_r View Post
                Ei taida rata-ajo kuitenkaan voitelulle olla mikään ongelma, muuten kuin kuumenevien paikkojen vuoksi, eli huonon jäähdytyksen takia. Eikä ainakaan koppiautoilla millä ei juuri yli 1g kiihtyvyyksiä saada aikaan. Siipiformuloista eos.
                :think Jaa-a. Kyllähän mm. s50b30 kärsi voiteluongelmista ja se korjattiin s50b32-moottoreissa parannetulla pumpulla ja imuputkistolla.

                Moni (vakio)auto yltää lähes tai yli 1g:n kiihtyvyyksiin skidpadilla. Siipiformuloilla pääsee jo useamman geen.
                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                Vanha Uuden liiton mies...

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  Originally posted by Remotion View Post
                  Mutta, siis lähes joka päivä on mahdollisuus mennä jonkun kerhon tai järjestön ratapäiville testaamaan sitä autoa ihan oikeasti täysillä samalle radalle kuin jonne se on menossa ajoon sitten tv ohjelmaa varten.
                  Eri kerhojen jäsenmaksuihin meneekin sit melkoinen summa, käsittääkseni ratapäiviä järkätään lähinnä viikonlopuille. Jos joka päivälle haluat niin aika monessa kerhossa joutut olemaan jäsen. Lisäksi eräänkin kerhon ratapäivillä ei saa kun viimeisen tunnin ajaa eri merkkisellä autolla, joten melko kiirettä saa pitää et ehtii sulakkeet löytämään ja ne vielä fiksaamaan varikolla. Myös kynnys lähteä yksin matkaan 300-400km päähän ratapäiville on melkoisen suuri, jos ajattelee et vehkeet leviää sinne, joten tämä karsii melkoisesti vuoden ratapäiviä.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15278
                    • Ajamisen Iloa

                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Eri kerhojen jäsenmaksuihin meneekin sit melkoinen summa, käsittääkseni ratapäiviä järkätään lähinnä viikonlopuille. Jos joka päivälle haluat niin aika monessa kerhossa joutut olemaan jäsen. Lisäksi eräänkin kerhon ratapäivillä ei saa kun viimeisen tunnin ajaa eri merkkisellä autolla, joten melko kiirettä saa pitää et ehtii sulakkeet löytämään ja ne vielä fiksaamaan varikolla. Myös kynnys lähteä yksin matkaan 300-400km päähän ratapäiville on melkoisen suuri, jos ajattelee et vehkeet leviää sinne, joten tämä karsii melkoisesti vuoden ratapäiviä.
                    Puolelle noista virittäjien autojen omistajista se tunti taitaa olla aika riittävä kun auto hajoaa jo matkalla varikolta ulos? Kannattaako sinne radalle sitten lähteä ollenkaan jos pelottaa että hajoaa? Mä en ole nimenomaan tuosta syystä lähtenytkään vaikka kiinnostaisi. Mutta miks sit vetää se auto ekaa kertaa radalle siinä vaiheessa kun Mika Salo koeponnistaa TV-kameroiden edessä?
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • Remotion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 15278
                      • Ajamisen Iloa

                      Originally posted by jussi_r View Post
                      Tuota ohjelmaa juurikaan näkemättä siinä rata-ajossa on silti raakuutta verrattuna siihen autobaana-ajoon.

                      Moottorissa on kovat tehot otettuna ja lämpökuorma päällä, ilman kovan nopeuden tuomaa helppoa jäähdytystä. Alastarolla keskinopeus luokkaa 100km/h ja aika kohtuullisen ajan kierroksesta täystehot tilauksessa. Lämpökuormaa vaikka tehopeleissä 1 - 2 MW. Lämpökuormasta ei välttämättä selviä, jos asialle ei ole ajatuksia uhrannut. Eivätkä kaikki ole välttämättä edes testanneet vetämällä vartin urku auki baanalla. Aivan samasta syystä rullilla on hyvä olla kunnon puhallin etteivät laitteet leviä.

                      Sama asia jarrujen kanssa. Tieliikenteessä ja katsastuksessa ihan hyvät ankkurit voi saada häipymään puolessa kierroksessa. Huonot nesteet, huono jäähdytys, ajattelematon käyttö - onhan noita syitä.
                      Jep tän takia ne vehkeet kandeis niputtaa siten että on heikoimmat lenkit huomioitu ja kääntää sitä ammariruuvia sen verran takaspäin että jäädytys ja jarrut pysyy perässä. Tai sitten huomioida noi kaikki kohdat. Kyllähän sen nyt lippalakista jo näkee että suurin osa noista on asentajia jotka tykkää tehdä patentteja, ruuvata niitä osia sinne autoon ilman että kokonaisuutta olisi mietitty, tai auton käyttötarkoitusta -> toimintaa radalla.

                      Valmistautumattomuus ja suunnittelematta jättäminen eli laiskuus ja tyhmyys, ovat maailman kehnoimpia tekosyitä.

                      Esim lämpökuormitus on täysin laskennallinen asia jonka pystyy varmasti arvioimaan ja tehdä vaadittavat jäähdytys upgradet jotta pysyy kasassa.
                      Jos tehoa ulosmitataan koneesta vaikka se 600hp niin eikö tule mieleen että 20v vanha puoliksi tukkeutunut vakio jäähdytin ei ehkä riitä. Bugatti Veyronissa 1000hp ja 16 jäähdytintä. Lisäksi noissa tehokkaissa malleissa jäähdytetään suihkuttamalla tarvittaessa bensaa putkistoon yms...


                      Toi öljyn kierto koneessa yms. hyvä esimerkki niistä harvinaisista pullonkaulasta jota voi olla vaikea välttää, ainakaan laillisesti tai vaihtamatta koko autoa ja sitten vaan pidetään tumput ristissä että pysyis kasassa.


                      Vastineeksi täytyy sanoa että kyllähän tuolla on puolet todella hienosti rakennettuja ja huolellisesti mietittyjä paketteja jotka tarjoilee hupia ja nopeutta lämpöviisarinkaan värähtämättä. Itsellä menee isot respektit noille!
                      Last edited by Remotion; 01-06-2014, 17:42.
                      Z3 coupé individual

                      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                      Comment

                      • ThemeJ
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 997
                        • Turku/Raahe

                        Originally posted by Remotion View Post
                        Bugatti Veyronissa 1000hp ja 16 jäähdytintä. Lisäksi noissa tehokkaissa malleissa jäähdytetään suihkuttamalla tarvittaessa bensaa putkistoon yms...

                        Vastineeksi täytyy sanoa että kyllähän tuolla on puolet todella hienosti rakennettuja ja huolellisesti mietittyjä paketteja jotka tarjoilee hupia ja nopeutta lämpöviisarinkaan värähtämättä. Itsellä menee isot respektit noille!
                        Bögötissä ei koneella ole muistaakseni kuin kolme jäähdytintä ja sen lisäksi, yks perällä, yks laatikolla ja perus öljynlauhditin koneelle. Ei nyt ehkä kannata alkaa vertaileen autotallissa rakennettua vanhaa suomen tieliikenteen rajoittamaa miinaa tommoseen muutaman millin kehitystyön tulokseen. Tavallisen ihmisen varoille soveltuvalla moottorinohjauksella tehtävä jälkiruisku taitaa lähinnä uittaa tulpat märäksi ja pistää turhaan bensaa öljyn joukkoon? Toki se konetta myös jäähdyttää, mutta kestääkö se sen pidempään.

                        Jos autolla ajetaan 200m tai vartin kiihdytystä niin yhden vedon jälkeenhän auto saa jäähtyä, ei sillä heti vedetä perään samanlaista rykäsyä, ja sekin rykäsy mikä vedetään kestää sen max 15sek ja sekin tehdään suoraan.
                        Aika harva bensalenkkari ajaa omaa autoaan siten miten sitä tuolla radalla joku ammattikuski sitä ajaa. Salo sano monelle tossakin ohjelmassa ettei kannattanu vaihdetta vaihtaa kun menee nopeemmin ilman vaihtoja, eli se ajaa isolla vaihteella isolla kuormalla. Toisin sanoen ajetaan varmaan melko lähelle sitä ihanteellista vääntöaluetta eikä siellä huipputehojen tietämillä. Kokeile vetää vanhaa Soliferin 2000kg vaunua perässä autolla isolla vaihteella kaasu pohjassa vähä aikaa, ei varmaan vastaa radalla ajoa mutta osviittaa saa siitäkin.
                        Bmw E30
                        Bmw 2000Touring Scrap
                        Ex. Bmw E30 316
                        Ex. Bmw E36

                        Comment

                        • Balle
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 3413
                          • UKI, Suomen New York

                          Originally posted by ThemeJ View Post
                          Salo sano monelle tossakin ohjelmassa ettei kannattanu vaihdetta vaihtaa kun menee nopeemmin ilman vaihtoja, eli se ajaa isolla vaihteella isolla kuormalla. Toisin sanoen ajetaan varmaan melko lähelle sitä ihanteellista vääntöaluetta eikä siellä huipputehojen tietämillä. Kokeile vetää vanhaa Soliferin 2000kg vaunua perässä autolla isolla vaihteella kaasu pohjassa vähä aikaa, ei varmaan vastaa radalla ajoa mutta osviittaa saa siitäkin.
                          Nyt menee rajusti OT:ksi mutta toi "väännöllä ajaminen" on ihan höpöhöpöä. Jos halutaan mennä kovaa niin ajetaan niillä kierroksillä missä sitä tehoa on.
                          Laatikon välitykset ja tehokäyrä samaan kuvaajaan niin sieltä näkee missä kohtaa pitää vaihtaa että koko ajan on maksimaalinen teho kiihdyttämässä autoa. Väittäisin että 99.9% vehkeistä se vaihtokohta on 1rpm ennen rajoitinta.
                          Jos on niin erikoinen moottori (esim. dieselit) että teho laskee rajusti huomattavasti ennen rajoitinta niin silloin voi olla paikallaan vaihtaa aiemmin. Toki siinäkin pitää huomioida että mihin kohtaa ne kierrokset sattuu sitten seuraavalla vaihteella ja onko siellä jo riittävästi tehoa.

                          Se että Salo ei vaihtanut isommalle johtui ihan tasan siitä mitä se sanoikin; eli veto olisi ehtinyt olemaan sillä isommalla vaihteella niin vähän aikaan päällä (ennen jarrua) että saatu hyöty olisi hukkunut siihen vaihtamiseen (veto hetkellisesti kokonaan pois). Nopeampi siis antaa paukuttaa pari kertaa rajoittimelle.
                          Possuja ja Bemareita

                          Comment

                          • ThemeJ
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 997
                            • Turku/Raahe

                            Originally posted by Balle View Post
                            Nyt menee rajusti OT:ksi mutta toi "väännöllä ajaminen" on ihan höpöhöpöä. Jos halutaan mennä kovaa niin ajetaan niillä kierroksillä missä sitä tehoa on.
                            Laatikon välitykset ja tehokäyrä samaan kuvaajaan niin sieltä näkee missä kohtaa pitää vaihtaa että koko ajan on maksimaalinen teho kiihdyttämässä autoa. Väittäisin että 99.9% vehkeistä se vaihtokohta on 1rpm ennen rajoitinta.
                            Jos on niin erikoinen moottori (esim. dieselit) että teho laskee rajusti huomattavasti ennen rajoitinta niin silloin voi olla paikallaan vaihtaa aiemmin. Toki siinäkin pitää huomioida että mihin kohtaa ne kierrokset sattuu sitten seuraavalla vaihteella ja onko siellä jo riittävästi tehoa.

                            Se että Salo ei vaihtanut isommalle johtui ihan tasan siitä mitä se sanoikin; eli veto olisi ehtinyt olemaan sillä isommalla vaihteella niin vähän aikaan päällä (ennen jarrua) että saatu hyöty olisi hukkunut siihen vaihtamiseen (veto hetkellisesti kokonaan pois). Nopeampi siis antaa paukuttaa pari kertaa rajoittimelle.
                            Kirjotin nyt vähä sekavasti pötköön.
                            Harva ajaa autoa radalla niinkuin ammattikuski. Salo nuissa mutkissa missä ei vaihtanu isompaa ajo varmaan lähempänä sitä vääntöhuippua kuin tehohuippua.

                            Tuo loppusuora nyt on tietty tapaus erikseen enpä sitä edes sen enempää ajatellut, mutta hyvä huomio. Tais tuon bemarin kohdalla sanoa ettei vaihtanu koko radalla kertaakaan ja ajo vaan kolmosella? Eikai tuo rata nyt niin nopea ole ettei kierrokset tipu sinne väännön alueelle? En muista autoista tiedä, mutta joku normi 325 bemari melko herkästi menee sinne reiluun 4000rpm tietämille missä se kovin vääntö on ton reilun 6000rpm tehohuipun sijaan jos ei vaihteita edes vaihda.
                            En siis tarkottanu että tommonen kilpakuski kokoajan kihnuttaa sillä vääntöalueella sori jos ilmasin sekavasti
                            Bmw E30
                            Bmw 2000Touring Scrap
                            Ex. Bmw E30 316
                            Ex. Bmw E36

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15278
                              • Ajamisen Iloa

                              tarkoitat sitten varmaan että ei vaihtanut pienempää.

                              Ainoa mikä merkkaa auton kiihtyvyydessä on paljonko tehoa on käytettävissä välillä mihin kierrokset tippuu kun vaihtaa isomman pykälän ja missä on rajoittaja. Huipputeho tulee ehkä hieman ennen rajoitinta mutta silti kannattaa vasta vaihtaa ihan rajoittajan tuntumassa koska saa pienemmällä vaiheella vedettyä pidempään eli nopeammin kiihdytettyä ja sitten kierrokset tippuu mahdollisimman ylös ja hyvälle tehoalueelle vaihtaessa.
                              Ihan sama asia dieseleissäkin mutta kaikki tapahtuu vain alempana.

                              Salo ei tosiaan vaihtanut suoran päässä isommalle koska vaihtotapahtuma ois katkaissut vedon ja uusivaihde päällä niin vähän aikaa että olisi vienyt enemmän aikaa.

                              Jollain tehokkaalla pelillä salo taas saattoi ajaa isommalla vaihteella tiettyjä mutkia koska tehoa oli riittävästi pidon rikkomisen rajalle jo sillä vaihteella ja suoralle tultaessa vältyttäisiin vaihtamiselta koska ollaan jo oikealla vaihteella.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • Esko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 11723
                                • Kouvola

                                Kyllä se voitto meni tänä vuonna ihan oikeaan kotiin! Nopeaksi rakennettu auto ja asiallisen oloinen kuski. Näinköhän tulee vielä jatkokausia? Vähän ku saisivat vielä paalua lisää tuon tekemiseen, niin saataisi vielä hitusen "lisää" formaattiin. Toki nykyiselläänkin varsin viihdyttävä ohjelma.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎