Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tulipahan hommattua E61... :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    #31
    Kannattaa nyt tosiaan tarkistaa/vaihtaa ne vaihteistoöljyt ekana. Jos on jotain DPF koodeja mitkä ei vaikuta mihinkään, niin eikai niille mitään voi, vai oliko kyseessä sellaiset koodit että auto ei mene läpi OBD testistä?
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • PetriPT
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2010
      • 290
      • Ylöjärvi

      #32
      Tuo DPF aiheuttaa kaksi pysyvää vikakoodia johon myöskin autotohtori puuttui ja niistä tuli korjauskehoitus.

      Mitä öljynvaihtoon tulee. Auton huoltohistoriaa tutkiessani näyttäisi siltä että laatikkoon on vaihdettu Suomen päässä 2 kertaa öljyt; Viimeisin vaihto on tapahtunut noin 40 000km sitten. Tämä ei ole huoltokirjassa kerrottuna mutta löytyy muista auton dokumenteista. Sitä edellinen laatikon öljynvaihto on tapahtunut (ainakin tästä huoltokirjassa merkintä) noin 100 000km sitten, laatikko lienee siis oireillut jo aiemmin kun 60 000km välein on vaihdeltu öljyjä.

      Harmillista sinänsä että vika on juuri sellainen että välillä toimii varsin hyvin ja yhtäkkiä alkaa oireilemaan. Toissapäivänä laatikko teki sellaisen, että risteysalueelta rullatessa tuntui vaihteenvaihto erittäin raskaalta (kuin auto tukehtuisi). Tämän jälkeen ilmeisesti vaihde nro 2 meni paukahtaen päälle, auton singotessa samalla eteenpäin.

      Välillä laatikko toimii taas täysin moitteetta. Lienee irtotavaraa venttiilikanavistossa, kuten huolto on tämän jo aiemmin todennut.

      Lienee syytä jättää näiden paukahtelujen takia riittävä turvaväli edellä ajavaan...

      DPF polton yhteydessä maantiellä saattaa auto tehdä seuraavan; heittää noin 80km/h vauhdissa ylämäessä tai kun on enemmän kuormaa yhtäkkiä nelosta silmään, kierrokset 2500 tai yli ja todella riuhtomalla vaihtaa tuosta takaisin alaspäin.

      Kickdownilla alaspäin vaihtaessa laatikko saattaa välillä paukahtaa tosi pahasti, samoin vakionopeudensäätimellä ajettaessa kun auto kiihdyttää itsestään tavoitenopeuteen on tuon kiihdytyksen alussa joskus kunnon pamaus. Ei kuitenkaan liene täysin normaalia?
      now. 530D E61 2005
      ex. 325i A Touring 2004

      Comment

      • McBeast
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2007
        • 2998
        • Tallinn

        #33
        Laatikko on oikein toimiessaan erittäin hienostunut, eikä mitään kilinöitä, kolinoita tai pauketta pidä tuntua/kuulua.
        Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

        Comment

        • BreeZi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 2371
          • Jyväskylä

          #34
          Miksi dieseli oli laitettu OBD-testiin? Eihän niitä kuulu laittaa piuhan nokkaan.:think
          - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
          - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
          - E- ja F- sarjan avaimet.
          - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
          - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
          .

          Finmodi oy
          050-3063926
          [email protected]

          Comment

          • GameOver
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3026
            • Sjundeå

            #35
            Originally posted by BreeZi View Post
            Miksi dieseli oli laitettu OBD-testiin? Eihän niitä kuulu laittaa piuhan nokkaan.:think
            Eikös ne leimalla laiteta kaikki 2001 uudemmat vehkeet piuhaankin?
            -22 Lexus ES300h
            -08 Subaru Impreza

            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

            Comment

            • BreeZi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 2371
              • Jyväskylä

              #36
              Originally posted by GameOver View Post
              Eikös ne leimalla laiteta kaikki 2001 uudemmat vehkeet piuhaankin?
              Bensat.
              - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
              - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
              - E- ja F- sarjan avaimet.
              - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
              - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
              .

              Finmodi oy
              050-3063926
              [email protected]

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #37
                Originally posted by BreeZi View Post
                Miksi dieseli oli laitettu OBD-testiin? Eihän niitä kuulu laittaa piuhan nokkaan.:think
                Koska autotohtori.

                Ei ilmeisesti leimasta kyse.

                Comment

                • GameOver
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3026
                  • Sjundeå

                  #38
                  Originally posted by BreeZi View Post
                  Bensat.
                  No perkules. Saattaapi ollakin. Ihme syrjintää sekin sitten.
                  -22 Lexus ES300h
                  -08 Subaru Impreza

                  ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                  Comment

                  • mixout
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2011
                    • 454
                    • Keski-Suomi

                    #39
                    Originally posted by Muurahainen View Post
                    Koska autotohtori.

                    Ei ilmeisesti leimasta kyse.
                    Ja ymmärsin, että kauppakirjassa puhutiin juuri tohtorista. Joten eikös tuossa ole nyt mustaa valkoisella että kaikki kuntoon mitä arvon tohtori löytää, vaikka ei olisikaan yleinen käytäntö käytettyjen autojen kaupassa?
                    Mikko Huusko Photography | mikkohuusko.com | Facebook | StuntFreaksTeam

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      #40
                      Luin tuon blogin. Öö onkohan tuosa laatikossa muuta vikaa kuin se ns bang softa bugi. Eli jarrutettaessa jysäyttää pienen vaihteen päälle. Se korjaantuu joko laatikon arvot nollaamalla tai uudemmilla softilla. Toki öljymäärä kannatta tarkistaa.
                      Sen sijaan, jos auto on joko nyt tai aikaisemmin BTCF- tyyliin lastutettu (lastutus lisää laatikon elinikää), silloin se voi paskana ollakin.
                      DPF on varmaan ehtoopuolella, itse tekisin pesun sille. Jos ei auta, niin uusi ebay.de :stä, muistaakseni n 440 euroa.
                      Toki tuota ennen livedataa paineanturilta. Jos ei annna järkevää dataa, uusiksi.
                      Jos on raidetangon päässä väljää tms, sehän on ihan normaalia.
                      Jos autossa on turbo kunnossa, pakosarja, takaluukun johdot, antennivahvistin ja kompura. Mitä tuossa liikaa valittamaan.
                      Henkisesti ymmärrän: uusi auto ja heti pajalle.Paitsi, että se ei nyt satu olemaan uusi
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • PetriPT
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2010
                        • 290
                        • Ylöjärvi

                        #41
                        Enhän sitä uutta autoa ollut ostamassakaan ja kyllä riskin tiedostin kun auton ostin.

                        Lähinnä kyse on myyjäliikkeen asenteesta; autossa on kaikki kunnossa ja jos jotain tulee niin tottakai korjataan. Tuosta ohjauspuolen väljyydestä oli kaupantekohetkellä epäilys ja siksi myös maininta kauppakirjassa (tämän osalta Kamux mahdollisesti tulee tämän päivän tilanteen mukaan vastaan).

                        Mutta tosiaan aluksi luvataan, sitten oikeastaan haistatetaan ja sanoudutaan luvatuista asioista irti. Tässä se mihin tökkää.

                        Lienee kuitenkin varsin tyypillistä.

                        Minun lähtökohtani tuohon vaihdelaatikon korjaustarpeeseen on ollut asiantuntevan korjausliikkeen lausunto. Luulen että foorumilla on tullut toki ehdotuksia mikä vikana yms. Mutta näitä softanpäivitys-kikkoja yms. täytyy sitten kokeilla jos joutuu itse maksumieheksi (niinkuin vahvasti näyttää). Hyvä niin jos mahdollisesti on olemassa muitakin keinoja kuin laatikon aukaisu ja turbiinin vaihto.

                        Tuosta bang bugista puheenollen, laatikko todella lyö pienempää vaihdetta pesään silloin tällöin jarrutettaessa, esim alamäkeen, kuin käyttäisi moottorijarrua. Tämäkö ei ole normaalia?
                        Last edited by PetriPT; 14-10-2013, 13:23.
                        now. 530D E61 2005
                        ex. 325i A Touring 2004

                        Comment

                        • jaki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2978
                          • Uusimaa

                          #42
                          Originally posted by PetriPT View Post
                          Tuosta bang bugista puheenollen, laatikko todella lyö pienempää vaihdetta pesään silloin tällöin jarrutettaessa, esim alamäkeen, kuin käyttäisi moottorijarrua. Tämäkö ei ole normaalia?
                          Se nimenomaan ei saa "lyödä" sitä pienempää päälle vaan nätisti. Minulla oli yhdessä tuollainen bugi, korjaantui, kun päivitettiin softat merkkiliikkeessä. Tuo tapahtui, heitän hatusta, viisi- kuusi vuotta sitten.
                          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                          Comment

                          • Legge
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2003
                            • 190
                            • Helsinki

                            #43
                            Noin vanhassa kärryssä maksat itse DPF:n ja ohjausnivelen. Laatikon osalta sitten reklamaatiot vetämään vaikkapa 50/50 ehdotuksella. Kannattaa tehdä se kirjallinen reklamaatio, johon vaadit kirjallisen vastauksen perusteluineen parin viikon sisään.

                            Sitten kirjallisten matskujen kanssa kuluttajaneuvojalle, joka yrittää varmaan ensin sovitella asiaa myyjän kanssa. Jos ei onnaa, niin sitten menee edelleen riitalautakuntaan. Sieltä päätös tulee sitten joskus hamassa tulevaisuudessa, mutta eipä siitä mitään haittakaan ole.
                            Ex: 316i E30 | 207 RC | M-B A180 Nyt: M-B C180 CDI AMG

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              #44
                              Originally posted by Legge View Post
                              Noin vanhassa kärryssä maksat itse DPF:n ja ohjausnivelen. Laatikon osalta sitten reklamaatiot vetämään vaikkapa 50/50 ehdotuksella. Kannattaa tehdä se kirjallinen reklamaatio, johon vaadit kirjallisen vastauksen perusteluineen parin viikon sisään.

                              Sitten kirjallisten matskujen kanssa kuluttajaneuvojalle, joka yrittää varmaan ensin sovitella asiaa myyjän kanssa. Jos ei onnaa, niin sitten menee edelleen riitalautakuntaan. Sieltä päätös tulee sitten joskus hamassa tulevaisuudessa, mutta eipä siitä mitään haittakaan ole.

                              Mutta kun se laatikkokaan ei ole rikki... Satunnaisesti omituista käytöstä vaan?
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • Legge
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2003
                                • 190
                                • Helsinki

                                #45
                                Niin, mulla ei ole tietoa, mihin "asiantunteva korjaamo" on diagnoosinsa perustanut. Ymmärsin kuitenkin, että OP haluaa pitää siitä kiinni. Jos haluaa kokeilla softapäivityksiä ja öljynvaihtoa, niin niistä on varmaan halvempana vaihtoehtoa vielä helpompi neuvotella myyjän kanssa.
                                Ex: 316i E30 | 207 RC | M-B A180 Nyt: M-B C180 CDI AMG

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎