Tuli sitten hankittua tuollainen Golffin tilalle. Minkälaista "lastu" viritystä suosittelette tuolle moottorille? Onko omakohtaisia kokemuksia kulkupuolesta ja tai kulutus puolesta?
120d chip tuning?
Collapse
X
-
Jep. Juosta alasti kiitoradan yli bimmerpartyilla..Originally posted by bigbear View PostIlmeisesti kukaan ei ole lastuttanut omaa diisseliään tällä foorumilla kun ei tietoa tipu? Vai pitääkö suorittaa joku foorumin rituaali, jotta saa vastauksia?
Itse lastutukseen mutuna: Vie karalalle..
Pommit:
BMW 325 cäbi HooCee optik
Audee Q7
Vivaro
2xFL6
Comment
-
Tehojen määrä riippuu autosta, eli yksilöstä ja rahamäärä tehdyn työn määrästä, mutta hinnat lähtivät vielä kesällä n.700 eurosta. Teholisäys varmaan liikkuu jossain 20 - 30% luokassa.Originally posted by bigbear View PostJuu ei sitä kukaan halua nähdä
Paljon Karala ottaa tehoja/rahaa?
Karala ja Harinen noita uudelleenohjelmointeja nyt ainakin tekee ja hinnatkin on aika samoissa."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
Onko tuossa 120d:ssä esim laatikon puolelta momentti rajoituksia? Auton tyyppi merkintää ne tiedä, mutta siis 05 vuoden 120d 6v manuaaliOriginally posted by NokiLeka View PostTehojen määrä riippuu autosta, eli yksilöstä ja rahamäärä tehdyn työn määrästä, mutta hinnat lähtivät vielä kesällä n.700 eurosta. Teholisäys varmaan liikkuu jossain 20 - 30% luokassa.
Karala ja Harinen noita uudelleenohjelmointeja nyt ainakin tekee ja hinnatkin on aika samoissa.
Comment
-
Paha sanoa paljonko kestää. Näiden m57 moottoristen laatikon kestot pyörii siellä 550nm paikkeilla ja veikkaisin että tuo pienempi lodju jää siitä jonkun verran. Pyöriihän täälläkin eräs sälli, jonka 330d puhaltaa 725nm ja vakiolaatikolla. Eli ihan yksilökohtasia juttuja noi kestot.Originally posted by bigbear View PostOnko tuossa 120d:ssä esim laatikon puolelta momentti rajoituksia? Auton tyyppi merkintää ne tiedä, mutta siis 05 vuoden 120d 6v manuaali
Mutta eiköhän Karala tai Harinen osaa sanoa paljonko sieltä uskaltaa ottaa. Ohjenuorana voisi silti sanoa, että vääntöä kannattaa rajoittaa alakierroksilla, ettei vauhtipyörä ja kytkin ota itseensä. Ne on kuitenkin ne voimansiirron heikot kohdat."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
Se raja on se paljonko koneesta tulee ulos vakiona.Originally posted by bigbear View PostOnko tuossa 120d:ssä esim laatikon puolelta momentti rajoituksia? Auton tyyppi merkintää ne tiedä, mutta siis 05 vuoden 120d 6v manuaali
Aikuisen oikeesti: ei kai kukaan tosisaan usko, että sinne jätetään jokin selvä "viritys"raja valmiiksi?
No, eihän se laatikko heti posahda, jos koskaan, mutta koneen ja koko voimansiirron ikä alkaa heti lyhenemään, kun koneeseen laitetaan viritystä.
Aika hilpeitä tuollaiset "kyllä Karala tietää", heko heko. Onkohan tuo Karala oikein ollut BMW:llä voimansiirtopuolella töissä, kun noin varmasti osaa kertoa?
Karala tietää vain yrityksensä liikevaihdon ja katteen määrän.
Sorry, oli pakko, kun täällä koko ajan pidetään itsestään selvänä, että lastutus on ihan ok, ja ei tiedä harmeja.
Tokihan diesellin voi pienen lisän laittaa, että mieli paranee, mutta kaikki tulee kestävyyden kustannuksella, jollakin kertoimella.
Joo joo tiedän, että takaisin satelee, antaa tulla vaan
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
Kai sen nyt hölmömpikin ymmärtää, että kun tehot lisääntyy niin luotettavuus ja kestävyys kärsii. Onhan niissä laatikoissa silti toleranssia, koska ilman sitä ne laatikot paukkuis ihan normaalissa käytössä 50 tonnin välein, kuten Audin automaattilaatikotOriginally posted by jaki View PostSe raja on se paljonko koneesta tulee ulos vakiona.
Aikuisen oikeesti: ei kai kukaan tosisaan usko, että sinne jätetään jokin selvä "viritys"raja valmiiksi?
No, eihän se laatikko heti posahda, jos koskaan, mutta koneen ja koko voimansiirron ikä alkaa heti lyhenemään, kun koneeseen laitetaan viritystä.
Aika hilpeitä tuollaiset "kyllä Karala tietää", heko heko. Onkohan tuo Karala oikein ollut BMW:llä voimansiirtopuolella töissä, kun noin varmasti osaa kertoa?
Karala tietää vain yrityksensä liikevaihdon ja katteen määrän.
Sorry, oli pakko, kun täällä koko ajan pidetään itsestään selvänä, että lastutus on ihan ok, ja ei tiedä harmeja.
Tokihan diesellin voi pienen lisän laittaa, että mieli paranee, mutta kaikki tulee kestävyyden kustannuksella, jollakin kertoimella.
Joo joo tiedän, että takaisin satelee, antaa tulla vaan
Kaikenhan saa rikki kun oikein koittaa
"I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
.
~200hv
Käytännössä vääntöjen täytyy nousta silloin vähän päälle neljänsadan.
Karala laittaa niitä vääntöjä halusi mukaan.
.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
Vakio 320d:n laatikko taitaapi olla GS6-37BZ/DZ, eli se on vissiin GM:n valmistama. Sama laatikko löytyy myös tosta 120d:stä.Originally posted by Mika V. View PostOT
Onkohan ALPINA tehnyt muutoksia voimansiirtoon D3:n osalta? Siinähän "kanta-autona" on 320d jonka arvot D3:ssa ovat 200 hv ja 410 nm. Laatikko on ZF S6-37.
-Mika-"I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
Tuskin Karala tietää noista mitoituksista juuri mitään muuta, kuin sen, mitä kantapään kautta oppinut. Kyllä voimansiirrossa on varaa virityksille. Eikös tämä 2l diesel ollut aikaisemmin 150 ja nyt sitten 160hp. En tiedä vaihtuiko samalla laatikkokin, mutta epäilen. Joissakin merkeissä/malleissa on eri tehoversioita samasta moottori/vaihteisto yhdistelmästä, joten kyllä ainakin kevyemmässä versiossa virivaraa on. Samaa mieltä siitä, että jokatapauksessa kaikki on kestävyyden kustannuksella, jollakin kertoimella. Se näkyykö se vielä 15v käyttöajalla, on jo eri juttu.Originally posted by jaki View PostSe raja on se paljonko koneesta tulee ulos vakiona.
Aikuisen oikeesti: ei kai kukaan tosisaan usko, että sinne jätetään jokin selvä "viritys"raja valmiiksi?
No, eihän se laatikko heti posahda, jos koskaan, mutta koneen ja koko voimansiirron ikä alkaa heti lyhenemään, kun koneeseen laitetaan viritystä.
Aika hilpeitä tuollaiset "kyllä Karala tietää", heko heko. Onkohan tuo Karala oikein ollut BMW:llä voimansiirtopuolella töissä, kun noin varmasti osaa kertoa?
Karala tietää vain yrityksensä liikevaihdon ja katteen määrän.
Sorry, oli pakko, kun täällä koko ajan pidetään itsestään selvänä, että lastutus on ihan ok, ja ei tiedä harmeja.
Tokihan diesellin voi pienen lisän laittaa, että mieli paranee, mutta kaikki tulee kestävyyden kustannuksella, jollakin kertoimella.
Joo joo tiedän, että takaisin satelee, antaa tulla vaan
Comment
-
Tuosta varasta: nykyäänkin hyvin monessa kilpa-autoluokassa käytetään täysin vakiovoimansiirtoa, vaikka koneesta tehoa olisi otettu huomattavastikin enemmän. Ja yllättävän paljon ne kestää. Ei kyllä 15 v..Originally posted by Vanquish View PostKyllä voimansiirrossa on varaa virityksille. Eikös tämä 2l diesel ollut aikaisemmin 150 ja nyt sitten 160hp. En tiedä vaihtuiko samalla laatikkokin, mutta epäilen. Joissakin merkeissä/malleissa on eri tehoversioita samasta moottori/vaihteisto yhdistelmästä, joten kyllä ainakin kevyemmässä versiossa virivaraa on. Samaa mieltä siitä, että jokatapauksessa kaikki on kestävyyden kustannuksella, jollakin kertoimella. Se näkyykö se vielä 15v käyttöajalla, on jo eri juttu.
Ajoinkin enemmän takaa sitä, että jotkut pokkana (siis jotkut, ei kaikki) väittävät, että esim 400 Nm--> 500 Nm ei tuntuisi missään. En usko.
Ja:
Jos ajaa vakiolla niin, että revittelee lähes joka kerta valoista, vrs lastutettu, jota ajaa pääsääntöisesti rauhallisesti ja voimavaroja käyttämättä, kyllä laatikko sortuu tuossa ensiksi mainitussa tapauksessa huomattavasti aikaisemmin. Mutta, kun taitaa vaan tuo lastutus ja revittely kulkea käsi kädessä :thinkBMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
.
Tässä vuosien varrella olen ollut havaitsevinani sellaista, että toisilla ne autot vaan kestää ja toisilla ei.
Se näyttäisi olevan enimmäkseen käyyttäjästä kiinni, ei niinkään tehoista.
Toisilla ei vaan kestä mursunnahkainen persekkään.
Manuaalivaihteisissa taitaa loppujen lopuksi olla harvinaista, että lastuttamisen olisi voitu todeta rikkoneen laatikon.
Se kytkimen luistaminen taas on niitä yleisimpiä, tai yleisin vaiva.
Melkein voisi yleistää niin, että mikäli kytkin/vauhtipyörä kestää kasvaneen väännön, niin mitään ongelmia ei lastutuksesta tule.
Kannattaa aina valita sellainen lastu, ettei kytkimen puolelta kuulu mitään ylimääräistä, muuten tulee varmasti kohta korjauskustannuksia.
Liian kova vääntö hakkaa vääjäämättä kytkimen luistamaan.
Tämän pikkumoottorin viimeisimmän version ahdin taitaa olla aikas hyvä.
Kaksisataa horsea oikeastaan savutta, suuttimista vaan loppuu potku.
.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
Comment