Announcement

Collapse
No announcement yet.

E8X (1-sarja) kysymyksiä ja vastauksia (E81,E82,E87,E88)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Justabanana
    BTCF Member
    • Jul 2008
    • 835
    • Käpylä

    E8X (1-sarja) kysymyksiä ja vastauksia (E81,E82,E87,E88)

    Maailmantalous jatkaa syöksykierteessä, joten on oletettavaa, että meitä VolksBMWhen tyytymään joutuvia köyhiä on alati kasvava määrä. Tästäpä syystä päätin polkaista näillekin katiskoille oman "kysymyksiä ja vastauksia"-triidinsä, mitäs muutakaan tekemistä näin työaikana kuin pauhaa jaskaa. Aion pitää tuota omaa sirkkeliä pitkään, joten jos jonkinlaista ongelmaa on odotettavissa. Raportoin niitä tänne sitä mukaa kuin ilmenevät. Tällä hetkellä vikoja ovat kuskin ikkunan mykistyminen (nyt fiksattu) ja kuskin penkin selkänojan lämppärin toimimattomuus.

    Disclaimer: Jos tällainen lanka on jo olemassa, niin modet tehköön kuin parhaaksi näkevät. Itse en osannut sellaista löytää.
    Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
    Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden
  • Justabanana
    BTCF Member
    • Jul 2008
    • 835
    • Käpylä

    #2
    Aloitetaan omalla - aika itsestäänselvällä - ongelmalla, ratkaisuineen. Oireena coupen kuskin oven ikkunan mykistyminen. Sulakkeet ovat ehjät, ikunan nostopainiketta pidempään painettaessa ilmestyy infonäyttöön oven ikkunan symboli (viralliselta nimeltään hinge protection tjsp. på londonska). Ikkuna ei liiku, ei inahdakaan, mutta kojelaudan sisältä ratin alta kuuluu releen naksunta namiskoita räplätessä.

    Purin ovipahvin ja mittasin yleismittarin jännitealueella liittimen paksuista piuhoista, tapahtuuko mitään ikkunan namiskoita painaessa. Jännite nousi hetkeksi 8 voltin paikkeille ennen kuin painui nollaan. Tässä vaiheessa diagnoosi vaikutti aika selvältä ja tilattiin uusi ikkunan moottori, hintaluokka 125€.

    Moottorin vaihto oli erittäin helppo nakki. Ovipahvi on kiinni kolmella ruuvilla ja pikaklipseillä. Muista nostaa ikkunoiden säätönamiskoiden paneeli etukulmastaan ylös, takalaidassa on hampaat, jotka murtuvat aika herkästi. Moottori aputukineen on kiinni 4:llä ruuvilla. Vedä moottoria varovasti ulospäin ja kampea irti rulla, jonka ympäri ikkunan vaijerit kiertävät. Ainakaan itse en joutunut tukemaan ikkunaa mitenkään, mutta jos vaijerit laukeavat rullan ympäriltä, niin voi käydä hupsista. Editoin tähän vielä kuvat moottorista, jahka saan ne kotona siirrettyä kännyltä pois.

    Ikkunan kalibrointi käy ilman testeriä, TISsin ohjeiden mukaisesti: Ovet kiinni (itselläni oli sytysvirta kytkettynä). Laske ikkuna (itse laskin molemmat, ehkä taikauskoa, mutta tuntuu kalibroituvan paremmin) ala-asentoonsa, pidä namiskat painettuina pohjaan 15-20 sek. Rullaa ikkuna kerralla yläasentoon, päästä napit, sitten nosta napit noin 1 sek ajaksi yläasentoon. Kalibroinnin pitäisi olla valmis ja ikkunan toimia kuin uusi.

    Noiden ikkunoiden kanssa tuntuu olevan jotain probleemaa koko ajan, varsinkin pakkasilla. Jos jollain on jotain vinkkejä, millä jumituksia saisi ehkäistyä, niin tähän alle kannustaisin niitä kirjoittamaan.
    Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
    Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden

    Comment

    • Jussiboy
      Bimmer Rookie
      • Sep 2010
      • 44
      • Tampere

      #3
      Miten tämmöseen E87 Dieseliin vaihdetaan ilmansuodatin? Pitääkö purkaa "piippuhylly" vai onko jotain helpompaa vaihtoehtoa?
      BMW R 1200 GS

      Comment

      • släjä
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 296
        • kanala

        #4
        Originally posted by Justabanana View Post
        Noiden ikkunoiden kanssa tuntuu olevan jotain probleemaa koko ajan, varsinkin pakkasilla. Jos jollain on jotain vinkkejä, millä jumituksia saisi ehkäistyä, niin tähän alle kannustaisin niitä kirjoittamaan.
        eikös noissa ole samanlaiset karmittomat, kuin mm e36 ja e46 coupeissa? saattais searchi antaa tulosta muihin.
        f10 535iA, ex. e87 130i M-Sport
        sigpic
        ex. e46 328iA, e39 535iA

        Comment

        • Jussiboy
          Bimmer Rookie
          • Sep 2010
          • 44
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Jussiboy View Post
          Miten tämmöseen E87 Dieseliin vaihdetaan ilmansuodatin? Pitääkö purkaa "piippuhylly" vai onko jotain helpompaa vaihtoehtoa?
          Itse itselleni vastateten: KVG tai http://www.babybmw.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=11424
          BMW R 1200 GS

          Comment

          • Smack
            BTCF Member
            • May 2005
            • 320
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Jussiboy View Post
            120i hankinta on alkanut kiinnostaa. Mutta kertokaapa että onko siinä edes tunkkia mukana? Ja oiskos jo porukalle kertynyt sen verran lisää kokemuksia että olisi listaa huonoista ominaisuuksia ja tyypillisimmistä vioista?

            Comment

            • släjä
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 296
              • kanala

              #7
              Originally posted by Smack View Post
              120i hankinta on alkanut kiinnostaa. Mutta kertokaapa että onko siinä edes tunkkia mukana?
              omassa ei ole tunkkia. tosin on ollut aikanaan runflat renkaat mut eihän sellasiin ole varaa, tunkki ja vararengas siis korvattu paukkupullolla

              120i ainakin antaa tämmösen kuvan:



              pitäisi siis löytyä tunkki+varapyörä.
              f10 535iA, ex. e87 130i M-Sport
              sigpic
              ex. e46 328iA, e39 535iA

              Comment

              • Vesper
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2010
                • 240
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by släjä View Post
                omassa ei ole tunkkia. tosin on ollut aikanaan runflat renkaat mut eihän sellasiin ole varaa, tunkki ja vararengas siis korvattu paukkupullolla

                120i ainakin antaa tämmösen kuvan:



                pitäisi siis löytyä tunkki+varapyörä.
                Löytyy, jos ne on siihen ostettu, vakiona ei ole. Itse ostin uutena kaksi 1-sarjan kärryä, 2005 ja 2008-malliset, eikä kummassakaan ollut tunkkia tai vararengasta.

                Comment

                • Kompakti
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 232
                  • Tuusula

                  #9
                  Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Saksassa runflat kumit ovat lisävaruste. Tunkki ym. kuuluu vakiona siellä ostettuihin autoihin.
                  Suomi-autoissa asia on päinvastoin.
                  E46 330Ci Cab M-Sport -03
                  I01 i3s 120Ah "Voll" -19
                  Ex:
                  E87 120dA M-Sport -08
                  E90 318i -06
                  E46 320i M-Sport -02

                  Comment

                  • Smack
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 320
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Kompakti View Post
                    Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Saksassa runflat kumit ovat lisävaruste. Tunkki ym. kuuluu vakiona siellä ostettuihin autoihin.
                    Suomi-autoissa asia on päinvastoin.
                    Juup. Jos oon käsittäny oikein niin on paljon parempi ajaa normirenkailla, eli run flättejä en halua. Onko kokemuksia pitääkö tämä kutinsa? Onko luistonesto liian herkkä ns normaaleilla renkailla, kun on pehmeämmät sivut?

                    Paikkausaine pullo mukaan, mutta kyllähän tunkkia aina tarvittee.

                    Comment

                    • Tomi T
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 3820
                      • Nokia

                      #11
                      Originally posted by Smack View Post
                      Juup. Jos oon käsittäny oikein niin on paljon parempi ajaa normirenkailla, eli run flättejä en halua. Onko kokemuksia pitääkö tämä kutinsa? Onko luistonesto liian herkkä ns normaaleilla renkailla, kun on pehmeämmät sivut?

                      Paikkausaine pullo mukaan, mutta kyllähän tunkkia aina tarvittee.
                      Ei kannata vältellä runflatteja. Voin kertoa että vituttaa esim. 130km/h E91 330d:llä kaasu pohjaan kuivalla asfaltilla, Contisportit (ei RF) alla, ja luistonesto vilkuttaa

                      En ole havainnut mitään syytä miksi haukkua runflatteja, olen ajanut kymmeniä autoja joissa moiset alla.
                      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                      BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

                      ex. 53*BMW

                      Comment

                      • Vesper
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2010
                        • 240
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by Tomi T View Post
                        Ei kannata vältellä runflatteja. Voin kertoa että vituttaa esim. 130km/h E91 330d:llä kaasu pohjaan kuivalla asfaltilla, Contisportit (ei RF) alla, ja luistonesto vilkuttaa

                        En ole havainnut mitään syytä miksi haukkua runflatteja, olen ajanut kymmeniä autoja joissa moiset alla.
                        Olen ajanut 1-sarjan kärryillä, joissa on ollut RFT-renkaat noin 50tkm.
                        Aivan hanurista, meluisat ja uraherkät. Jos niitä jostain todella halvalla saa, niin sitten voi miettiä hankkiiko, mutta ei niistä kukaan täysijärkinen täyttä hintaa maksa. 200€/sarja on oikea hinta uusille tuollaisille

                        Comment

                        • Kompakti
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2003
                          • 232
                          • Tuusula

                          #13
                          Omat kokemukset rft-renkaista on vähän fifty/sixty Edellinen e90 oli vakio 16" renkailla ja ajettavuus oli ihan ok. Vetelyä esiintyi vain syvissä urissa, ja renkaiden kuluessa ilmiö paheni. Sekä talvi- että kesärenkaat oli Continentalin tekemät.

                          Nykyinen e87 on edessä 205/50-17 ja takana 225/45-17 renkailla. Vetely on hieman pienempää noilla Pirellin tekeleillä. Talvirenkaat on Nokian Hakka 7 nastoilla. Näiden huono puoli on kuvion pehmeys, cruisen kiihdytys esim. 80-100 pistää valon vilkkumaan ja pudottaa cruisen pois.

                          Jos olisin ostamassa uutta rengas-sarjaa, ehdottomasti hankkisin tavalliset renkaat tilalle, hinnan ja mukavuuden takia.
                          E46 330Ci Cab M-Sport -03
                          I01 i3s 120Ah "Voll" -19
                          Ex:
                          E87 120dA M-Sport -08
                          E90 318i -06
                          E46 320i M-Sport -02

                          Comment

                          • DWHLL
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2007
                            • 189
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by Kompakti View Post
                            Nykyinen e87 on edessä 205/50-17 ja takana 225/45-17 renkailla. Vetely on hieman pienempää noilla Pirellin tekeleillä. Talvirenkaat on Nokian Hakka 7 nastoilla. Näiden huono puoli on kuvion pehmeys, cruisen kiihdytys esim. 80-100 pistää valon vilkkumaan ja pudottaa cruisen pois.

                            Jos olisin ostamassa uutta rengas-sarjaa, ehdottomasti hankkisin tavalliset renkaat tilalle, hinnan ja mukavuuden takia.
                            Mulla oli ex-e81:ssa samat renkaat, ainakin saman kokoiset rf Pirellit. Ne oli ihan ok, mutta kun vaihdoin tilalle ei-rf renkaat, niin muuttui kyllä parempan suuntaan. Suurin muutos tuli siitä, että uudet renkaat olivat aika lailla kevyemmät.
                            ------------
                            f25 X3 30d M-sport -11 Carbonschwartz
                            e91 325d -07 Alpinweiß

                            ex:
                            e39 528i Touring -99 Cosmosschwartz
                            e81 120d M-sport -08 LeMans blau
                            e46 328Ci -99 Cosmosschwartz
                            e36 320i coupé -95 Daytonaviolett

                            Comment

                            • .:Dam:.
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2007
                              • 178

                              #15
                              Originally posted by Justabanana View Post
                              Noiden ikkunoiden kanssa tuntuu olevan jotain probleemaa koko ajan, varsinkin pakkasilla. Jos jollain on jotain vinkkejä, millä jumituksia saisi ehkäistyä, niin tähän alle kannustaisin niitä kirjoittamaan.
                              Jos tarkoitat sitä että ovea avatessa ikkunat ei tipahda hieman alas ja ovea kiinni laitettaessa lasi vääntyy kun ei mene paikoilleen niin pankkikortti (tai mikä vaan muovilirpake) ikkunan ja tiivisteen väliin ja liu'uttaa sitä päästä päähän. Ja sitä kun ei aina viitsi tehdä ennen kuin menee autoon niin tahkoo silikonihuulipuikkoa siihen korttiin tiivisteen puolelle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎