Eli olen vaihtamassa E30:piin takakelkan puslia... miten saa auki kuva http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&hg=33&fg=30 pultin nro 6 kun pultin ja mutterin nro 7 kannat ovat molemmat pyöreitä...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 takakelkan puslien vaihto
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by Kabe View PostEli olen vaihtamassa E30:piin takakelkan puslia... miten saa auki kuva http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&hg=33&fg=30 pultin nro 6 kun pultin ja mutterin nro 7 kannat ovat molemmat pyöreitä...E39 530d Touring
Comment
-
-
E30 takakelkan puslat
Otin tuossa remontin alle E30:een takakelkan puslien vaihdon, kun oikealta puolelta on kuulunut inhottava kolahtelu kuopissa. Vanhat puslat saatiin parin päivän aherruksen jälkeen irti ja sitten uusia laittamaan.
Ensinnäkin, uusi pusla ei tahtonut mennä tunkilla millään paikoilleen, kumiystävälliset vaseliinit välissä. Upposi vain 2cm. Sitten mietin että se on aivan liian tiukka ja vedin mattopuukolla ne hieman koholla olevat siivut pois ylä- ja alapuolelta. No nyt meni jo tunkilla kovalla pusaamisella puoleen väliin saakka. Kun ei mennyt enempää lisäpainollakaan, niin hirtin tunkin kiinni kunnon liinalla akselin yli. Ei vaikutusta, puslat eivät yksinkertaisesti liikkuneet sisäänpäin, tunkki huuti armoa. Ajattelin että ei voi olla noin tiukat.
Sitten saatiin juuri ja juuri onnettoman kokoinen ulosvetäjä mahdutettua väliin. Puslan alapuolen kielekkeistä jouduttiin vetämään tosin palat pois, että vetäjä mahtui paikalleen. Ensiksi laitettiin 4mm lattarauta ulosvetäjän ja puslan väliin. saatiin muutama milli lisää menemään sisään (lattarautakin taipui ilosesti) että sai vähän paksumpaa 5mm rautaa väliin. Nyt kun ulosvetäjällä sai kunnon otteen, niin pusla alkoi pikku hiljaa menemään paikoilleen.
Kun saatiin toinen pusla kiinni, niin toisen puslan kimppuun. Otin puslasta hiukan enemmän pois, jotta menisi helpommin paikoilleen. No menihän se tunkilla jo pelkästään vaseliinin kera.
Laitoin osat paikoilleen ja lähdin kokeilemaan. Kolisee vieläkin samalta puolelta. Ja tämä helpommin mennyt pusla on siis sillä puolella joka kolisi ennen ja nykyään.
En kyllä tiedä voiko kolina johtua siitä että pusla olisi liian löysästi kiinni? Ei se ainakaan käsin liikkunut mihinkään suuntaan apurungosta
Mistähän kiikastaa, vai oliko vika edes puslissa? Itse ajattelin heti ensimmäisenä että puslat ovat entiset, kun pitävät meteliä. Autolla ajettu 306tkm.
Comment
-
-
Tukivarren kumit näyttivät jo hiukan kulahtaneilta, mutta täytyy vielä kokeilla väännellä niitä niin tietää ovatko löysällä. En usko että iskarin yläpään kumi olisi hajalla, pitäisikö tuollaista ääntä jos on?
Ääni on sellainen hiukan terävä (ei kuitenkaan metalli - metallia vasten ääni) ja se esiintyy vain kuopista ajettaessa. Lisätään vielä että myös se puoli mistä ääni tulee, niin tuntuu myös aivan kuin jokin siellä hakkaisi hieman aina kun kuopista ajaa. Toisella puolella ei tunnu tuollaista eikä ääntäkään kuulu.
Comment
-
-
Originally posted by BME316 View PostTukivarren kumit näyttivät jo hiukan kulahtaneilta, mutta täytyy vielä kokeilla väännellä niitä niin tietää ovatko löysällä. En usko että iskarin yläpään kumi olisi hajalla, pitäisikö tuollaista ääntä jos on?
Ääni on sellainen hiukan terävä (ei kuitenkaan metalli - metallia vasten ääni) ja se esiintyy vain kuopista ajettaessa. Lisätään vielä että myös se puoli mistä ääni tulee, niin tuntuu myös aivan kuin jokin siellä hakkaisi hieman aina kun kuopista ajaa. Toisella puolella ei tunnu tuollaista eikä ääntäkään kuulu.
voi oireista päätellen olla myös yläpää
iskarihan on helppo irrottaaG30 530e Sedan
E30 325i Cabriolet
Comment
-
-
Originally posted by BME316 View PostOtin tuossa remontin alle E30:een takakelkan puslien vaihdon, kun oikealta puolelta on kuulunut inhottava kolahtelu kuopissa. Vanhat puslat saatiin parin päivän aherruksen jälkeen irti ja sitten uusia laittamaan.
Ensinnäkin, uusi pusla ei tahtonut mennä tunkilla millään paikoilleen, kumiystävälliset vaseliinit välissä. Upposi vain 2cm. Sitten mietin että se on aivan liian tiukka ja vedin mattopuukolla ne hieman koholla olevat siivut pois ylä- ja alapuolelta. No nyt meni jo tunkilla kovalla pusaamisella puoleen väliin saakka. Kun ei mennyt enempää lisäpainollakaan, niin hirtin tunkin kiinni kunnon liinalla akselin yli. Ei vaikutusta, puslat eivät yksinkertaisesti liikkuneet sisäänpäin, tunkki huuti armoa. Ajattelin että ei voi olla noin tiukat.
Sitten saatiin juuri ja juuri onnettoman kokoinen ulosvetäjä mahdutettua väliin. Puslan alapuolen kielekkeistä jouduttiin vetämään tosin palat pois, että vetäjä mahtui paikalleen. Ensiksi laitettiin 4mm lattarauta ulosvetäjän ja puslan väliin. saatiin muutama milli lisää menemään sisään (lattarautakin taipui ilosesti) että sai vähän paksumpaa 5mm rautaa väliin. Nyt kun ulosvetäjällä sai kunnon otteen, niin pusla alkoi pikku hiljaa menemään paikoilleen.
Kun saatiin toinen pusla kiinni, niin toisen puslan kimppuun. Otin puslasta hiukan enemmän pois, jotta menisi helpommin paikoilleen. No menihän se tunkilla jo pelkästään vaseliinin kera.
Laitoin osat paikoilleen ja lähdin kokeilemaan. Kolisee vieläkin samalta puolelta. Ja tämä helpommin mennyt pusla on siis sillä puolella joka kolisi ennen ja nykyään.
En kyllä tiedä voiko kolina johtua siitä että pusla olisi liian löysästi kiinni? Ei se ainakaan käsin liikkunut mihinkään suuntaan apurungosta
Mistähän kiikastaa, vai oliko vika edes puslissa? Itse ajattelin heti ensimmäisenä että puslat ovat entiset, kun pitävät meteliä. Autolla ajettu 306tkm.Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04
Comment
-
-
Originally posted by vwtyp1 View PostTakaiskarin yläpään laakeri voi olla myös paskana ja usein kolisee.
itel oli samaropleema ja yläpään laakerin vaihdol loppu kolina
Comment
-
Comment