M3 E30 mallisarjaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NHB
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 1120

    Miten olisi bemarin viimeisin kolmilitrainen kutonen? Konehan on kutoseksi aika kevyt ja lyhyt, joten sen puolesta ei tulisi ongelmia. Koneesta löytyy muutaman vuoden ikäiset versiot perinteisellä epäsuoralla suihkutuksella: esimerkiksi 230 hv (x28i) ja 265 hv (130i) versio. Suorasuihkutuksella löytyy sitten uunituoreet versiot 218 hv (x25i) ja 272 hv (x30i). Kaikki ovat siis kolmilitraisia. Epäsuoralla suihkutuksella paino on BMW:n standardein mitattuna 161 kiloa ja suorasuikutuksella hieman enemmän.

    Kannattaisi varmaan valita tuollainen tehottomampi versio (menee +20 prosentin säännön sisään) ja muuttaa sen hengitys tehokkaamman version palikoilla täysille tehoille. Näin e30 kopassa olisi noin 260-280 heppainen moottori nykypäivän alaväännöllä lähes täysin laillisesti, eikä ajettavuudenkaan pitäisi olla kovin pahasti pilattu keulapainoisuudella. Tietenkin moottorit voisi jättää tehoiltaan vakioksikin, niin silloinhan lakia ei tarvitsisi venyttää ollenkaan.

    Koska moottorin ohjaus menisi todennäköisesti kokonaan uusiksi, niin suorasuihkutuksen ohjaamisessa saattaisi tulla ongelmia. Ehkä tuo perinteinen versio olisi siksi toimivampi vaihtoehto. Siinäkin toki pitäisi sähköisten öljy- ja vesipumpun ohjaaminen hoitaa jotenkin, mutta sekin on aivan ratkaistavissa oleva juttu.
    Last edited by NHB; 10-10-2007, 06:02.

    Comment

    • jani1632
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 2243
      • Etelä-pohjanmaa

      Originally posted by Jonsku View Post
      Tässäpä tämä pointti mitä "jani1632" ja "thelate" eivät ole vielä näemmä sisäistäneet..

      Toki olisi hienoa että tänne suomeen saataisiin enemmän oikeasti hyvin rakennettuja, tehokkaita pelejä mutta onko se sen arvoista että pilataan tämä nykyisten säädöksien mahdollistama helpohko tehonnosto?

      Kieltämättä, tuskin AKE voi jo hyväksyttyjä vaatia muutettavaksi mutta entäpä meneillään olevat projektit? Tuskin moni katsoo hyvällä jos joutuukin jostain etsimään M3 sport evoa vastaavat alustan osat..
      Nimim. oma lehmä ojassa

      Mielestäni oikeudenmukaisempi lähestymistapa olisi se että tiettyä hevosvoimamäärää vastaa tietyn kaliiberiset jarrut ja alustan osat. Esim. 200-300hp => 300mm levyt. +300hp => 325mm levyt jne jne.
      Niin mulle sinällään ei ole mitään merkitystä millaiset pykälät on voimassa,tehdään sitten niiden mukaan jos on tarve!
      Ja toisekseen jos otetaan vielä olemassa olevat korinvaihtoautot niin nekin on järjestään laittomia nykysäännöillä.Niin että kyllä siinä menisi muutama vanhan säännön 325turbo virvelikin mukana.

      Eli jos käsitit mitä ajan takaa,mua ei rievo ne säännöt vaan tämä eräiden henkilöiden suhtautuminen näihin asioihin,etkä voi väittää etteikö se pitäisi paikkaansa....
      Tallin täytteet:
      E70 3.0d -09
      E34 540ia -94
      E39 520d -00
      E39 528i M-sport -00
      E60 520i -04
      E30 -86
      E61 520da -09

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4647
        • Tuusula

        Originally posted by jani1632 View Post
        Niin mulle sinällään ei ole mitään merkitystä millaiset pykälät on voimassa,tehdään sitten niiden mukaan jos on tarve!
        Ja toisekseen jos otetaan vielä olemassa olevat korinvaihtoautot niin nekin on järjestään laittomia nykysäännöillä.Niin että kyllä siinä menisi muutama vanhan säännön 325turbo virvelikin mukana.
        Jep, mutta taas sitten näiden 400-700hp turbojen kohdalla nuo säännökset eivät tuo mitään uutta, yhtä laittomia ne ovat edelleen vaikka kuinka noita sääntöjä vääntelisi. Niitä tuskin koskaan tulee saamaan oikeilla tehoillaan katsastettua.
        Toki noita rimpuloita on sitten oma osansa, mukaanlukien kaikki korinvaihdot jne tekniikanvaihtoräpellykset joissa on vaihdettu 316:sta 325 tekniikka hätäisesti kerrostaloparkkiksen kulmalla jne jne. Tämäkin oli sitten aika karkea yleistys, ei herneitä anyone Ne sietäisikin saada pois rekisteristä..
        ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • mortimer
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 1079
          • Satulinna kaukomaan

          Originally posted by jani1632 View Post
          Niin mulle sinällään ei ole mitään merkitystä millaiset pykälät on voimassa,tehdään sitten niiden mukaan jos on tarve!
          Ja toisekseen jos otetaan vielä olemassa olevat korinvaihtoautot niin nekin on järjestään laittomia nykysäännöillä.Niin että kyllä siinä menisi muutama vanhan säännön 325turbo virvelikin mukana.
          Vaikka säännökset muuttuvatkin vuosien aikana, ei se tee aiemmin tehdyistä (sen aikaisia pykäliä noudattaen tehty) rakennelmista laittomia. Tästä asiasta olen itse ollut AKE:en yhteydessä muutama vuosi sitten. Tosin noiden vanhojen TV/KV laitteiden mahdollinen uusi muutoskatsastaminen johtaa ongelmiin koska tällöin mennään nykysääntöjen mukaan.

          Perinnehän on se että kaikki asiat ryssitään loppupeleissä ITSE venyttämällä ja tulkitsemalla sääntöjä, ja myöskin kusettamalla viranomaisia.

          i3S -20
          E30M3 slotcar 1:32
          XKE FHC 1971
          Mgb Gt -66
          T6 -19
          E91 -08

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            Originally posted by NHB View Post
            Miten olisi bemarin viimeisin kolmilitrainen kutonen? Konehan on kutoseksi aika kevyt ja lyhyt, joten sen puolesta ei tulisi ongelmia. Koneesta löytyy muutaman vuoden ikäiset versiot perinteisellä epäsuoralla suihkutuksella: esimerkiksi 230 hv (x28i) ja 265 hv (130i) versio. Suorasuihkutuksella löytyy sitten uunituoreet versiot 218 hv (x25i) ja 272 hv (x30i). Kaikki ovat siis kolmilitraisia. Epäsuoralla suihkutuksella paino on BMW:n standardein mitattuna 161 kiloa ja suorasuikutuksella hieman enemmän.

            Kannattaisi varmaan valita tuollainen tehottomampi versio (menee +20 prosentin säännön sisään) ja muuttaa sen hengitys tehokkaamman version palikoilla täysille tehoille. Näin e30 kopassa olisi noin 260-280 heppainen moottori nykypäivän alaväännöllä lähes täysin laillisesti, eikä ajettavuudenkaan pitäisi olla kovin pahasti pilattu keulapainoisuudella. Tietenkin moottorit voisi jättää tehoiltaan vakioksikin, niin silloinhan lakia ei tarvitsisi venyttää ollenkaan.

            Koska moottorin ohjaus menisi todennäköisesti kokonaan uusiksi, niin suorasuihkutuksen ohjaamisessa saattaisi tulla ongelmia. Ehkä tuo perinteinen versio olisi siksi toimivampi vaihtoehto. Siinäkin toki pitäisi sähköisten öljy- ja vesipumpun ohjaaminen hoitaa jotenkin, mutta sekin on aivan ratkaistavissa oleva juttu.
            Tuo M54b30 olisi järkevä vaihtoehto, mutta vaatii laadukkaan (lue kallis) moottorinohjaimen. Se olisi e30 kopassa todennäköisesti todella taloudellinenkin. Vaikka harrastusajoneuvo monelle onkin

            Mutta eihän se riitä kun pitää saada väkisin se +300hv sinne.
            Itse en ole jäänyt jalkoihin vaikka koneja on vain se rapiat 200.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • TheLate
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 418

              Originally posted by jani View Post
              eli siis E92 M3 jarruilla voit laittaa riittävän painavaan E30 lähes 500 hevosvoimaa, kunhan ne osat menee kiinni alkuperäsiin kiinnikkeisiin ??
              En ole käyttämässä E36 vertailumallina, enkä mitään muutakaan. E30:nen sisältä tulevat vertailumallit, ellet todella saa sitä E36 taka-akselistoa sinne väännettyä. Lukisit tarkemmin, voisi se sisäinen ajatus löytyä.

              Täten ilmeisesti voisi ajatella ymmärtääkseni asian näin että E30M3 hilut olisivat ainoat?

              Ja vielä kerran ongelmaksi muodostuu seuraava :

              E30M3 akseleilla kantavuus on 1600kg. Autosi ihannepaino 1470kg, olettaen että moottorisi teho on 210kw, joka on maksimi sport evon tehot + 20%. Kantavuus jaetaan kahdella ja saatava osamäärä vastaavasti jaetaan yhden matkustajan massalla, 68 kilolla. Laskukaava perustuu EU-direktiiviin. 1600kg-1470kg/2 = 65kg Tästä sitten ratkaistaan : 65kg/68kg < 1 Eli täten autossasi ei jää kantavuutta edes kuskille ?

              Milläs tuon aiot kiertää ?
              1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

              a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

              b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

              1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

              a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

              Missä vaiheessa tuolla lukee vertailumallista yhtään mitään? Voidaan myös ajatella, että moottorinteho on 191kw, mikäli käyttää m88/s38b35 konetta. Ja tuohon laskukaavaan huomioiden, kyllä siellä kuski saa olla, omamassa sisältää myös kuljettajan.

              Täytyy ottaa huomenna luuri käteen,soittaa jonnekkin konttorille ja kysyä miten he merkkaavat uuden kantavuuden.

              Tuo M54b30 olisi järkevä vaihtoehto, mutta vaatii laadukkaan (lue kallis) moottorinohjaimen. Se olisi e30 kopassa todennäköisesti todella taloudellinenkin. Vaikka harrastusajoneuvo monelle onkin
              Tuo olisi kyllä todella passeli, mutta alkaa budjetti tulee varmasti monella vastaan, eikä noita ihan joka romuttamoltakaan löydy.

              Mikäli tämä menee läpi, muuttuu lähes jokainen tähän asti tehty turbotettu, edes 1hp 325 tehot ylittävä peli laittomaksi. Correct? Samaten kaikkien uusien tekeminen tulee AIVAN HELVETISTI kalliimmaksi, kun 325 akselistojen sijaan joutuu siirtymään e36 m3/e30m3 linjalle. Todellinen karhunpalvelus kaikille rakentajille.
              Jos mennään ihan lain mukaan, niin 192hp on seuraava taso eli 320is. ~20hp saisi kasvaa, jos esim. ahtaa auton. Mutta nyt kun olen kysellyt eri konttoreilta tuota M3 E30 vertailumalli asiaa, ovat melkein kaikki sen suoralta kädeltä hyväksyneet, jos veisin sinne 325i:n turbolla ja sanoisin käyttäväni vertailumallina 320is+20% varmasti sen hyväksyisivät. Vaikka olisivatkin M3:sen vertailumalliksi hyväksyneet. Olisi kyllä aika mielenkiintoista kokeilla miten kävisi kun auton katsastaisi tuollaisella konttorilla, eli siis miten jatkossa tulisi käymään(käyttäen M3:sta vertailumallina). Yksi keltä kysyin olisi hyväksynyt 333i:nkin. Pilasin kyllä homman kun sanoin ettei AKE sitä hyväksy...

              Ja vielä, että 7kg/kw ei kannata hakea poikkeuslupaa. Kysyin silloin AKE:lta niin yksikään auto ei ole poikkeuslupaa siihen saanut. Ainut mahdollisuus voisi olla esim. M3 -> Sport Evo, mutta ei onnistumis mahkut ei lähelläkään 90%.
              Last edited by TheLate; 10-10-2007, 14:24.

              Comment

              • jani1632
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 2243
                • Etelä-pohjanmaa

                Originally posted by mortimer View Post
                Vaikka säännökset muuttuvatkin vuosien aikana, ei se tee aiemmin tehdyistä (sen aikaisia pykäliä noudattaen tehty) rakennelmista laittomia. Tästä asiasta olen itse ollut AKE:en yhteydessä muutama vuosi sitten. Tosin noiden vanhojen TV/KV laitteiden mahdollinen uusi muutoskatsastaminen johtaa ongelmiin koska tällöin mennään nykysääntöjen mukaan.

                Perinnehän on se että kaikki asiat ryssitään loppupeleissä ITSE venyttämällä ja tulkitsemalla sääntöjä, ja myöskin kusettamalla viranomaisia.

                Kyllä ,aivan samaisen vastauksen sain akelta pari vuotta sitten erään kv-auton osalta.
                Tätähän juuri ajoin takaa,JOS asiaa tulkitaan nykysäännön mukaan!
                Tai vaihtoehtoisesti tehdään mainitsemasi "jokin muu uusi muutoskatsastus"..
                Tallin täytteet:
                E70 3.0d -09
                E34 540ia -94
                E39 520d -00
                E39 528i M-sport -00
                E60 520i -04
                E30 -86
                E61 520da -09

                Comment

                • mukko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 5965
                  • Uleåborg

                  ..........
                  Last edited by mukko; 30-10-2007, 17:58.
                  -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                  Save the World, Fuck The Fuel Economy
                  Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                  Comment

                  • TheLate
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 418

                    Aika moni M3 E30 omistaja lukee tätä topic:ia, niin jos jollain on rekisteriote lähellä, voisitko antaa tyyppikoodin kuusi(6) ensimmäistä numeroa.

                    Nähtävästi tyyppikoodin alku 520608 on "normaaleille" 3-sarjalaisille eli haluaisin tietää miten M3:sen tyyppikoodin alku eroaa tuosta vai eroaako se ollenkaan :think

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      Originally posted by TheLate View Post
                      Aika moni M3 E30 omistaja lukee tätä topic:ia, niin jos jollain on rekisteriote lähellä, voisitko antaa tyyppikoodin kuusi(6) ensimmäistä numeroa.

                      Nähtävästi tyyppikoodin alku 520608 on "normaaleille" 3-sarjalaisille eli haluaisin tietää miten M3:sen tyyppikoodin alku eroaa tuosta vai eroaako se ollenkaan :think
                      Eroaa tosta.. 5206231(1)
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        Originally posted by TheLate View Post
                        Aika moni M3 E30 omistaja lukee tätä topic:ia, niin jos jollain on rekisteriote lähellä, voisitko antaa tyyppikoodin kuusi(6) ensimmäistä numeroa.

                        Nähtävästi tyyppikoodin alku 520608 on "normaaleille" 3-sarjalaisille eli haluaisin tietää miten M3:sen tyyppikoodin alku eroaa tuosta vai eroaako se ollenkaan :think
                        Originally posted by jannmann View Post
                        Eroaa tosta.. 5206231(1)
                        Sport Evo eroaa sitten vielä tuostakin. 52061...
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • TheLate
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 418

                          Originally posted by T3 View Post
                          Sport Evo eroaa sitten vielä tuostakin. 52061...
                          No tämähän meni hassuksi... AKE vaatii, että 6 tyyppikoodin numeroa ovat samat niin olisivat nämä samassa mallisarjassa, mutta ihmetyttää todella paljon miten SE:n tyyppikoodi eroaa vielä "normi" M3:sta :think Sehän meinaisi sitä, että SE on vielä omassa mallisarjassa vrt. "normi" M3...

                          Ei ole muuten M3 jonka kanssa on ristiriitaa. Taunusclubilla yrittävät saada Taunuksen ja Cortinan samaan mallisarjaan. Tuossa sama juttu tyyppikoodi eroaa muuten autot ovat lähes identtiset, jos mallimerkintää ei lasketa. Ovat tainneet tehdä aina jokaisesta mallimerkinnästä oman mallisarjan. Vaikka 3-sarja ei mallimerkintä olekkaan.

                          Sekavaa

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Originally posted by TheLate View Post
                            No tämähän meni hassuksi... AKE vaatii, että 6 tyyppikoodin numeroa ovat samat niin olisivat nämä samassa mallisarjassa, mutta ihmetyttää todella paljon miten SE:n tyyppikoodi eroaa vielä "normi" M3:sta :think Sehän meinaisi sitä, että SE on vielä omassa mallisarjassa vrt. "normi" M3...
                            M3:sesta on vaikea ottaa selvää...
                            Evot, juhlamallit, vanhat wba alkuiset, evot jotka wba alkuisia, osa käsinkoottuja jne.:think
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5181
                              • Kuopio

                              Originally posted by TheLate View Post
                              No tämähän meni hassuksi... AKE vaatii, että 6 tyyppikoodin numeroa ovat samat niin olisivat nämä samassa mallisarjassa, mutta ihmetyttää todella paljon miten SE:n tyyppikoodi eroaa vielä "normi" M3:sta :think Sehän meinaisi sitä, että SE on vielä omassa mallisarjassa vrt. "normi" M3...

                              Ei ole muuten M3 jonka kanssa on ristiriitaa. Taunusclubilla yrittävät saada Taunuksen ja Cortinan samaan mallisarjaan. Tuossa sama juttu tyyppikoodi eroaa muuten autot ovat lähes identtiset, jos mallimerkintää ei lasketa. Ovat tainneet tehdä aina jokaisesta mallimerkinnästä oman mallisarjan. Vaikka 3-sarja ei mallimerkintä olekkaan.

                              Sekavaa
                              eihän tässä oo mitään sekavaa... Cortina ja Taunus on eriautoja sekä E30 316-325i ovat eriautoja kuin M3. Samoin kuin e21, e30, e36 jne. kaikki ovat eri mallisarjaa.

                              Kyllä mä uskaltaisin väittää että ne ketkä noita päätöksiä tekee, niin hullulle kuin kuulostaakin AKE:n tapauksessa, ovat varmasti meitä viisampia ja ovat löytäneet riittävät perustelut aikoinaan asioille.
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5181
                                • Kuopio

                                Tuon taunus&cortina (mondeo & escort) jutun perusteella kannattaa varmaan alkaa vääntämään btcflla 500&300 samaan mallisarjaan nimeltään BMW
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X