M3 E30 mallisarjaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLate
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 418

    Originally posted by Heksula View Post
    Lähinnä tarkotan sitä, että keinotekoisesti ei varmasti voi. Tuohan tarkoittaisi sitä, että lisäämällä "painoja" autoon voisi tuota teho/painosuhde rajaa kiertää loputtomiin?

    Tietenkään ei tämä ole uskon asia, mutta vahvistehitsaukset tulee auton omien saumojen ohelle, ts. niillä ei korvata alkuperäistä. Onhan noita muuteltu ennenkin, mutta voisi kuvitella että jos vaaditaan m3 osat, niin ei niitä korvailla minkään muun mallin "suurin piirtein" vastaavilla osilla?
    AKE:n sivuilta löytyy tuo, että omamassaa ei saa lisätä. Moottorinvaihdon yhteydessä yleensä tuleva lisäpaino lisätään omamassaan. En vielä ole löytänyt finlexistä kohtaa jossa omamassan lisäys olisi kielletty, täytyy koittaa etsiä kun jaksaa asiaan paremmin paneutua.

    Asiasta E36 osat:


    a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

    b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

    1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

    a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

    Comment

    • mortimer
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1079
      • Satulinna kaukomaan

      Originally posted by TheLate View Post
      a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

      b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys
      Eihän näissä mitään uutta tietoa ole, mutta miten näiden avulla saa verrokiksi E30M3 jos käyttää E36/compact-osia ?

      i3S -20
      E30M3 slotcar 1:32
      XKE FHC 1971
      Mgb Gt -66
      T6 -19
      E91 -08

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5181
        • Kuopio

        yleensä autoa viritetään myös painoa poistamalla

        no kait tää on sitten sitä uutta tuninkia..
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • cojama
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1421
          • www.e30m3.fi

          Viimeisetkin M3:set perustuu kromipuskuri malliin ainakin peräpellin osalta joten jos konttorilla halutaan projektia vaikeuttaa niin siinä on yksi aihe lisää.

          Jos vertailumalliksi otetaan 238 tai 215hv M3 pitää silloin alatukivarretkin olla kaiketi alumiinia joiden hinta normaaleihin M3 osiin on x 2.5-3

          Comment

          • mukko
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 5965
            • Uleåborg

            ............
            Last edited by mukko; 30-10-2007, 18:05.
            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

            Save the World, Fuck The Fuel Economy
            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5181
              • Kuopio

              en vieläkään ymmärrä pointtia tuolle m3sen saamiselle mallisarjaan... 320is tehot + prosentit päälle riittää varsin mainiosti. tällöin jäädään naftisti alle tuon 7kg/kw rajan.

              tosi tilanteessa kevyt e30 250 hepalla pieksää tuollaisen "malmikasa"&"perseellään oleva alusta geometria"&"tehoja 286 heppaa" version mennentullen... varmati saa baarumeista pidon karkaamaan ja usemmilta rohkeuden loppumaan kesken

              ja uskaltaisin väittää tässä(kin) projektissa tehot tulee olemaan enemmän kuin ilmoitetaan niin EIKÖ SILLOIN ole ihan se ja sama paljonko kusettaa leimalla kun kerran alkaa kusettamaan ???

              kun s38 koneen tehot menee tuosta 286 hepasta ylitse ihan kirkkaasti, m88 saatavuus aika heikko, joten ainoaksi jää s50 moottori.

              ja s50b30us on 240 heppainen niin silloinhan leiman saanti pitäisi olla pässinlihaa???

              ei kun nyt sanoista tekoihin !
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • MikeDry
                BTCF Member
                • May 2006
                • 6233
                • Helsinki

                entäs m30b34 tai m30b30
                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  Originally posted by TheLate View Post
                  b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;
                  Kannattaa sitten kysyä tarkkaan mikä aken mielestä on kiinnike ja mikä lasketaan vielä akselistoon kuuluvaksi, voi meinaan tulla yllätyksiä...

                  Esim. onko etutukivarsien takimmaiset kumit kehyksineen "kiinnike" tai akseliston osa, vai onko kiinnike pultit ja jengat pohjassa:think

                  Samoin kuin toi luotettavan selvityksen saaminen, mistä sen saa? Ei ainakaan BMW Suomelta. Eivät taatusti kirjoita sellaista paperia että e36 mallin tolpat käy e30 koriin.

                  Tiedän kyllä että näitä akseleita on "leimattu", mutta monessako tapauksessa siitä on kerrottu leimalla? Vai onko katsastusmies miettinyt edellisen illan perspanoa eikä ole huomannut muutoksia....
                  Last edited by jannmann; 17-07-2007, 01:23.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • Jonsku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 4647
                    • Tuusula

                    Originally posted by Sädde View Post
                    entäs m30b34 tai m30b30
                    Tilavuutta ei saa vieläkään siitä 3,375:stä yli laillisesti, ainoa tapa tuohon olisi e-afrikan 333:n saaminen verrokkiautoksi.
                    M30B30:n saa nykyisilläkin säädöksillä laillisesti leimaan
                    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                    ex. Alpina D10 Touring #33/94
                    ... and many more

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      Originally posted by muggo View Post
                      Käyttämällä E30M3 tai tehokkaampia jarruhiluja+alustan osia.
                      Jarruthan pitää olla verrokkia tehokkaammasta, eli silloin putoaa kaikki e36 compact ja e36 316i-328i mallien akselit ja jarrut pois käytöstä. Samoin kuin Z3 1,8-2,8 mallit.
                      Vaikkakin osassa näistä jarrut ovat ns. isommat kuin vanhuksessa. Mutta valmistajan mukaanhan ne eivät riitä sille teholle.
                      Ja eikös näin sanota tässä
                      Originally posted by TheLate View Post
                      a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5181
                        • Kuopio

                        Originally posted by Jonsku View Post
                        Tilavuutta ei saa vieläkään siitä 3,375:stä yli laillisesti, ainoa tapa tuohon olisi e-afrikan 333:n saaminen verrokkiautoksi.
                        M30B30:n saa nykyisilläkin säädöksillä laillisesti leimaan
                        täten m88 moottorikin tippuu pois pelistä
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6233
                          • Helsinki

                          Originally posted by Jonsku View Post
                          Tilavuutta ei saa vieläkään siitä 3,375:stä yli laillisesti, ainoa tapa tuohon olisi e-afrikan 333:n saaminen verrokkiautoksi.
                          M30B30:n saa nykyisilläkin säädöksillä laillisesti leimaan
                          Tuo riitti mulle, että tiedän toi käy M30B30
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • mukko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 5965
                            • Uleåborg

                            ...........
                            Last edited by mukko; 30-10-2007, 18:05.
                            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                            Save the World, Fuck The Fuel Economy
                            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                            Comment

                            • JPKH
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2005
                              • 312
                              • 03

                              Eikös M60B30:sen voi heittää E30:sen keulalle laillisesti?

                              Comment

                              • mukko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2003
                                • 5965
                                • Uleåborg

                                ........
                                Last edited by mukko; 30-10-2007, 18:05.
                                -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                                Save the World, Fuck The Fuel Economy
                                Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                                Comment

                                Working...
                                X