Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ABS jarrut, milloin pakolliset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • os951
    Bimmer Fanatic
    • May 2007
    • 447
    • Kerava

    320IS mallin absittoomus kuvio on aika suurta saivartelua. BMW Suomi ei luonnollisesti listaa ko. mallia, koska malli ei ole koskaan kuulunut muiden maiden kuin Italian ja Portugalin tuontiohjelmiin ja oli niissäkin veronkiertomalli. Ihan sama juttu vetää tänne keskusteluun Etelä-Afirkan 333I malli jne.

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      Originally posted by os951 View Post
      320IS mallin absittoomus kuvio on aika suurta saivartelua. BMW Suomi ei luonnollisesti listaa ko. mallia, koska malli ei ole koskaan kuulunut muiden maiden kuin Italian ja Portugalin tuontiohjelmiin ja oli niissäkin veronkiertomalli. Ihan sama juttu vetää tänne keskusteluun Etelä-Afirkan 333I malli jne.
      Koko vitun
      Liikenne- ja viestintäministeriön asetus auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta



      On yksi vitsi.


      Jos elettäs oikeasti järkevässä yhteiskunnassa niin meillä olisi erillisrekisteri harrasteajoneuvoille jossa olisi valmiiksi ohjeet autojen muutoksista tietyille tehoille. Näitä pirssejä kun on aikanaan jo tehtaan ja pajojen toimesta jo viritetty ja todettu että alusta ja jarrut toimii ja kestää eikä runko väänny jne. mitä halutaan keksiä. Se helpottaisi harrastajan ja viranomaisen elämää kun ne tarvittavat muutokset olisi jo valmiina listassa ja rakentaja esittäisi vaan että "osat xx on vaihdettu osiin yy"...
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • MikeDry
        BTCF Member
        • May 2006
        • 6205
        • Helsinki

        Se harraste luokka olisi kyllä asiaa. Lakihan on kyllä suhteellisen tiukka, sen takia että ei pääse vahinkoa sattumaan, jollain tumpelolla....
        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

        Comment

        • [Raver]
          BTCF Member
          • Mar 2007
          • 1613
          • Oulu

          Originally posted by Sädde View Post
          Se harraste luokka olisi kyllä asiaa. Lakihan on kyllä suhteellisen tiukka, sen takia että ei pääse vahinkoa sattumaan, jollain tumpelolla....

          Kyllähän se luonto omansa korjaa
          E30 325i 2D -88
          E39 525i Msport 4D -03 :think

          Comment

          • MikeDry
            BTCF Member
            • May 2006
            • 6205
            • Helsinki

            Sori OT

            Originally posted by [Raver] View Post
            Kyllähän se luonto omansa korjaa
            Näin minäkin ajattelin, mutta kun taas päättäjät ei.
            Jossain oli juttua joskus että joku ryhmä yritti ajaa asiaa eteen päin. Olisi oma harraste luokka jne. Mutta sekin kaatui, kun osa ihmisistä ei ajatellut samalla tavalla, eri vakuutus/verot/katsastus jne.
            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

            Comment

            • Harri G
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 9041
              • Iisalmi

              Ajattelin tuossa saikulla selvittää tuota katsastelu-asiaa niin ensimmäinen inssi tyrmäsi heti alkuunsa. ATJ-tietojärjestelmässä toden totta lukee että 325i: lukkiutumattomat jarrut vakio, muissa malleissa lisävaruste. En se tämä maailma mennyt päälaelleen kun 325i absit aina ja 320is ei Kohta kissat jahtaa koiria ja rosvot poliiseja

              Mietin vaan tilannetta kun pappa puunaa keväällä 68tkm ajetun alkuperäiskuntoisen 85 vuoden 325:n ja päräyttää konttorille. Yli-innokas inssi lukaisee järjestelmästä (koska on juuri eilen muutoskatsastanut yhden vastaavan) että 325i pitäisi olla absit. Pappa saa slaagin. Kuka on vastuussa?
              Last edited by Harri G; 25-04-2013, 09:50.
              E39 ja E91

              Comment

              • Guest's Avatar

                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                Montakos autoa oot muutoskatsastanu?

                Lappu jossa BMW-suomi, joka siis antaa lausunnot katsastus-vaatimuksista, toteaa että ABS-jarrut on lisävaruste 320is-mallissa on arvokas.

                Se että 320is on oikeasti tullut vain ABS-jarrullisena on merkityksetöntä: trafi uskoo BMW-suomen kantaa tässä asiassa.

                Ne lapussa lukevat hevosvoimat on yhdentekeviä. Kukaan ei sen penkityksen jälkeen todista mitä siitä pannusta löytyy.

                Näillä mennään niin kauan kun laki on mitä on.
                No niinpä, tämä helpottaisi kovasti myös omaa "eee 30:lle remmiä" projektia. Oikeasti tuo lappu on arvokkaampi kun kasa kultaa....

                Comment

                • billy
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2012
                  • 1052
                  • Finland

                  Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                  Muualta foorumilta on nyt kaivettu että ETK:sta pitäisi löytyä em. tieto.
                  Tämäkin asia hoidettu
                  Multa löytyy Suomen kielinen luettelo joka sisältää tehdasmallit e30-srj
                  Moottoritilavuuksista mm bmw M3 4-sylinterinen ottomoottori 2.3l iskutila
                  143/147/158kw (195/200/215HV

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    Originally posted by billy View Post
                    Tämäkin asia hoidettu
                    Multa löytyy Suomen kielinen luettelo joka sisältää tehdasmallit e30-srj
                    Moottoritilavuuksista mm bmw M3 4-sylinterinen ottomoottori 2.3l iskutila
                    143/147/158kw (195/200/215HV
                    Miksi siitä luettelosta puuttuu kaksi tehokkainta mallia :think
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      Originally posted by Harri G View Post
                      Ajattelin tuossa saikulla selvittää tuota katsastelu-asiaa niin ensimmäinen inssi tyrmäsi heti alkuunsa. ATJ-tietojärjestelmässä toden totta lukee että 325i: lukkiutumattomat jarrut vakio, muissa malleissa lisävaruste. En se tämä maailma mennyt päälaelleen kun 325i absit aina ja 320is ei Kohta kissat jahtaa koiria ja rosvot poliiseja

                      Mietin vaan tilannetta kun pappa puunaa keväällä 68tkm ajetun alkuperäiskuntoisen 85 vuoden 325:n ja päräyttää konttorille. Yli-innokas inssi lukaisee järjestelmästä (koska on juuri eilen muutoskatsastanut yhden vastaavan) että 325i pitäisi olla absit. Pappa saa slaagin. Kuka on vastuussa?
                      kyllä se vuosikin siellä lukee 1.1.88
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • Harri G
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 9041
                        • Iisalmi

                        Hei Harri,

                        Emme voi kirjoittaa teille papereita ABS-jarrujen poistamiseksi.
                        Lisäksi emme tue rakenteen muutoksia autoille.
                        Jos olette tekemässä muutoksia ajoneuvoon, tulee teidän itse pystyä todistamaan, että muutokset on laillisia.
                        Tämä asia on teidän ja katsastusviranomaisen välinen asia.
                        Muutoksen tekijä vastaa itse muutoksista ja niiden seurauksista.

                        BMW AG/BMW Nordic/BMW Suomi ei tue ajoneuvoihin tehtyjä rakennemuutoksia (mm. moottorinvaihdot, jarrumuutokset, alkuperäisvarusteiden poistot, jne…) Rakennemuutoksiin liittyviä
                        lausuntoja/todistuksia ei voida näin ollen toimittaa. BMW AG/BMW Nordic/BMW Suomi suosittelee, että autojen alkuperäistä tehdasrakennetta ja -varustusta ei muuteta. Vauriokorjaustapauksissa suosittelemme auton korjausta alkuperäisen tehdasvarustuksen ja –rakenteen mukaiseksi.

                        Best regards

                        BMW Group

                        Northern Europe
                        NN

                        E39 ja E91

                        Comment

                        • billy
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2012
                          • 1052
                          • Finland

                          Originally posted by T3 View Post
                          Miksi siitä luettelosta puuttuu kaksi tehokkainta mallia :think
                          Pitää vielä selvittää!
                          Last edited by billy; 25-04-2013, 12:03.

                          Comment

                          • ViperHawk
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2005
                            • 312
                            • Joensuu

                            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                            Se mistä tuo 192 din-hv löytyy katsuria miellyttävällä dokumetilla on toinen juttu. Yritin kaksi tuntia googlen avulla ja "viralllisen näköistä" dokumenttia en löytänyt. Mahdollisesti e30-sarjan italialaisessa omistajan käsikirjassa voisi olla tehtaan kirjoittama lukema. Ehkäpä suomenkielisessäkin :think
                            Kelpaako skannaus alkuperäisestä 320iS käyttöohjekirjasta? Klik
                            E30 -90 320i

                            Comment

                            • Vauhtivaunu
                              BTCF Member
                              • Jun 2008
                              • 2714
                              • P-Karjala

                              Originally posted by ViperHawk View Post
                              Kelpaako skannaus alkuperäisestä 320iS käyttöohjekirjasta? Klik
                              No siellähän se lukee. Ja viimeisellä sivulla isolla oleva "Bayerische Motoren Werke AG München"-teksi ei jätä epäilevällekkään katsastusmiehelle juuri mahdollisuuksia tyrmätä tuota...
                              sigpic


                              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                              Comment

                              • seidltuning
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 1941
                                • Vantaa

                                Originally posted by Dunky View Post
                                Tuolta :
                                joo itseasiassa kyseinen herra oli morjestamassa meitä suomessa ja juttelimmekin aiheesta
                                G30 530e Sedan
                                E30 325i Cabriolet

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎