Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ABS jarrut, milloin pakolliset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mabo
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 499
    • Turku

    E30 ABS jarrut, milloin pakolliset?

    Eli, mitä lappusia tartten mukaan kun meen muutos katsastamaan taakse nuo levyjarrut? Eli 325:n takajarrut. Mitään lappua niistä ei mulla ole, tarviskohan? Samalla pitäis toi madallussarja varmaa laittaa otteeseen mut siihen riittää vissiin se sen paketin mukana tullut TÜV-lappu?

    Ja sitten jos vetäsen tohon vielä turbon kiinni niin sitten tarvitaan? Dynolappu, jossa on alle ~210hp? Pitääkö laittaa lisäksi jotain muuta?




    Nimim. Hiukanoonkäsinäittenjuttujenkans :oops:
    Jack once shot himeself 10 times, just to prove 50 cent is a bitch. He proceeded to wrestle and aligator while talking to Chloe about schematics.
    Nyk. E34 525ia
    Ex. E30 320tic
  • juuze
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 1938
    • Oulu

    #2
    Korkein sallittu teho e30:ssa on 204 heppaa. Jarruista en tiedä, mutta en usko, että sun tarvii muutoskatsastaa alustasarjaa tuohon. Korkeintaan 325:n etutolpat. Mun mielestä tuo koskee jotai tyyliin vuoden -95 ja uudempia autoja. Itsellä viime katsastuksessa katsastusmies tuumasi, että katos, ompahan alustasarja vaihdettu, kun näki vihreät jouset takana. Sanoi, että pitää muutoskatsastaa. Kun menin seuraavalla kerralla konttorille uusintakatsastukseen ja samalla muutoskatsastamaan alustasarjan, niin toinen katsastusinssi ihmetteli, että minkä ihmeen takia se toinen inssi oli käskenyt muutoskatsastaa. Eihän näin vanhoihin autoihin kuulemma tarvitse alustaa muutoskatsastaa.. Merkkasi kuitenkin rekisteriotteeseen tiedot "uudesta alustasta". Turhaa rahastusta IMHO.
    Jussi
    F31 320xda & e39 530d Msport
    ex e87, e39, e34, e28 & e30

    Comment

    • petteriu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1164
      • Pori

      #3
      AKEn muistio 3367/208/2003 18.12.2003:

      • Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto määrätä muutoskatsastettavaksi. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on määrättävä muutoskatsastettavaksi, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei ole tarpeen määrätä muutoskat-sastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen ar-vosteluperusteita. Pyynnöstä muutoskatsastus voidaan kuitenkin tällaisillekin autoille tehdä. Määräaikaiskatsastuksessa voi katsastaja myös lisätä rekisteri-tietoihin merkinnän, että autoon on tehty alustamuutos ennen vuotta 1993.

      Petteri
      BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

      Comment

      • Jacek
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 552
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by juuze
        Korkein sallittu teho e30:ssa on 204 heppaa
        Mallisarjan tehokkain on M3 Sport Evo 238hv josta saadaan suurin sallittu teho ilman poikkeuslupaa 286hv.

        M3 Evolution 220hv
        M3 Johnny Cecotto 215hv + kaikki M3 cabriot sekä 2D sedan 9.89->
        M3 ECE 200hv
        333i 197hv
        M3 Kat 195hv
        320iS 192hv
        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

        Osia myytävänä

        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

        Comment

        • Guest's Avatar

          #5
          Originally posted by Jacek
          Originally posted by juuze
          Korkein sallittu teho e30:ssa on 204 heppaa
          Mallisarjan tehokkain on M3 Sport Evo 238hv josta saadaan suurin sallittu teho ilman poikkeuslupaa 286hv.

          M3 Evolution 220hv
          M3 Johnny Cecotto 215hv + kaikki M3 cabriot sekä 2D sedan 9.89->
          M3 ECE 200hv
          333i 197hv
          M3 Kat 195hv
          320iS 192hv
          Eikö tästä ole ennenkin puhuttu, että M3 ei ole samaa mallisarjaa kuin normi e30, koska M3:ssa on erilainen kori

          Comment

          • Jacek
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 552
            • Helsinki

            #6
            Re: Katsastukset kuntoon.

            Originally posted by mabo
            Eli, mitä lappusia tartten mukaan kun meen muutos katsastamaan taakse nuo levyjarrut?

            Dynolappu, jossa on alle ~210hp? Pitääkö laittaa lisäksi jotain muuta?
            Alustan ja jarrujen pitää vastata mallisarjan vertailumallia eli jos vertaat vaikka 320iS 192hv niin riittää normaalit 325i palikat ja tehoa voi olla 230hv. Enemmän tehoa otteeseen ja joudut laittamaan M3 akselistot.

            325i kohdalla tarvitset seuraavat muutokset jos autosi on 320i

            Etutolpat
            takatukivarret jarruineen
            takavakaaja
            etuiskarit
            Vaihteisto
            Kytkin
            Kardaani
            Tasauspyörästö
            Vetoakselit

            320iS on Getrag 265/5 Sport joka ei sovi M20 koneen perään eli teoriassa siitä voi tulla sanomista ettei voimansiirto vastaa vertailumallia. Käytännössä on vaikea uskoa että näin kävisi, Getrag 260/5 on myös ollut M30B25 ja M30B28 moottoreiden perässä joissa on myös Getrag 265/5. Voidaan siis argumentoida että se on kestävyydeltään samaa luokkaa eikä vaaranna liikenneturvallisuutta mikäli siitä keskustelua tulisi.
            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

            Osia myytävänä

            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

            Comment

            • nemesis
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 617
              • kymenlaakso

              #7
              niin, tuota minäkin haluaisin kovasti kyllä uskoa mutta ongelma vaan on että yksikään katsastuskonttori ei vielä ole vuoden 1998 auton muuttamista koskevan lakiuudistuksen jälkeen luokitellut M3 e30 mallia = e30 325i tai pienempi moottoriset (siis että olisivat samaa mallisarjaa).

              edit, niin Jacek, kysehän tässä ns väittelyssä että "ei voi tehdä M3sta enään 1998 jälkeen" on se että porukka ei ole hakemassa mitään erikoislupia, vaan tarkoitus on hoitaa aivan normimuutos katsasuksella nämä koneen vaihdot, tietysti, joissain tapauksissa tarttee tehdä kanta-auto katsastus jos prosentti rajat rulee vastaan näiltä osilta. Mutta sekään ei vielä suoraan vaadi lupahakemusta Akelle.
              En tiedä onko tässä meillä nyt se "näkemys ero" tai että on puhuttu vähän eri proseduurista mutta tuli vain mieleen että parempi mainita tämä detaljee

              Kuitenkin, missä HKI:n tai muun kaupungia konttorilla kelpuuttavat eli luokittelevat tuon M3 e30 mallin samaan sarjaan kuin muutkin E30 koriset?
              E30 kesä-autona

              Comment

              • Jacek
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 552
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Simo
                Eikö tästä ole ennenkin puhuttu, että M3 ei ole samaa mallisarjaa kuin normi e30, koska M3:ssa on erilainen kori
                Sillä mitä on puhuttu ei ole merkitystä vaan sillä mitä lukee laissa ja miten tehdas asian määrittelee. Avaa ETK ja katso mitä löytyy E30 valikon alta. Siellä on myös M3.

                Eri kori on myös Cabriossa, touringissa ja samoin 2D ja 4D. Kori on kori ja mallisarja kattaa useita korimalleja. M3 on 2D sedan tai cabrio

                Katso myös



                Tuolla on tarkempi perustelu aiheeseen liittyen

                Tässä vielä yksi viesti aiheeseen liittyen E30 V8 otsakkeen alta

                Originally posted by Jacek
                Originally posted by JD
                Ei toimi tuo vertaus... 2D, 4d, touring ja cabrion saa samoilla tekniikoilla joten ei tarvitse todistella mitään korin eroista, saman korimallin sisältä löytyy ne moottorivaihtoehdot.

                M3 on ainoa korimalli jossa on tehokkaampi kone ja jos sitä aikoo käyttää vertailukohtana erimalliseen koriin siitä pitää pystyä todistamaan korin erot (tai siis samanlaisuudet)
                Laissa puhutaan mallisarjasta eikä korimalleista

                779/1998 5§ 2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.

                M3 Cabriossa on lisäksi aina ollut 23 4S 2 moottori eli 215Hv versio. Se on selkeästi korimalliltaan cabrio ja tavallinen M3 on 2D Sedan.

                Samoin 320iS on aivan tavallinen 325i kori & alusta isolla M-paketilla ja 192hv 20 4E A moottorilla.

                Sitten on vielä 333i on myös aivan tavallinen E30 kori.

                Koska laissa ei kumminkaan puhuta korimalleista vaan mallisarjasta ei kaikella tällä ole mitään merkitystä.

                Mitään koreihin liittyvää ei tarvitse todistaa, ellei tehdä korimuutoksia ja siitähän tässä ei ole kyse.
                (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                Osia myytävänä

                http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                Comment

                • Jacek
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 552
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by nemesis
                  yksikään katsastuskonttori ei vielä ole vuoden 1998 auton muuttamista koskevan lakiuudistuksen jälkeen luokitellut M3 e30 mallia = e30 325i tai pienempi moottoriset (siis että olisivat samaa mallisarjaa)
                  Olisi hyödyllistä kuulla perustelut minkä pykälän nojalla noin väittävät. Mikäli kieltäytyvät hyväksymästä M3 E30 mallisarjaan kuuluvaksi pitää pyytää se kirjallisena jotta asiaa voi lähteä ajamaan. Ikävä tosiasiahan on, minkä kaikki paljon muutoskatsastuksia tehneet tietävät, että katsastuskottoreiden päätökset ja toimintatavat ovat todella sekavia.

                  Mainittakoon tuoreena esimerkkinä vaikka se että rekisteröintikatsastuksessa merkitään otteeseen auto vähäpäästöiseksi vaikka se olisi ennen 1.12.88 käyttöönotettu. Väittävät että jos saksalaisessa otteessa on katalysaattori niin se tulee automaattisesti suomeenkin. Kävin asiasta kädenvääntöä Aleksis Kivenkadun (HKI) konttorin kanssa keväällä 2004 ja selvitin asian AKElta. Sielläkin kaverilla meni yli 2 puhelimessa ennenkun asian oikea laita selvisi ja myönsivät ohjeistuksensa olleen väärä.

                  Autoa ei tarvitse merkitä vähäpäästöiseksi vaikka se sellainen saksalaisessa otteessa olisikin mikäli käyttöönottopäivä on ennen 1.12.88.
                  Periaatteessa katalysaattori pitäisi poistaa ennen leimalle menoa mutta tähän mennessä on joka kerta riittänyt kun sanoo poistavansa sen myöhemmin. Doni sovelsi tätä viimeksi mun tietääkseni hienon Pinkkihirviönsä kanssa :wink:

                  Konttorit ovat usein väärässä ja toisinaan myös AKE. Laki on se mitä kannattaa lukea eikä se mitä jossain on tai ei ole tehty. Siten on itse aina vahvoilla.

                  Jos joku haluaa niin voin kyllä lähteä vääntämään tästä mallisarja-asiasta kättä AKEn kanssa. Ärsyttää kun lainvastaisesta menettelytavasta tulee hyväksytty tapa ja kyseenalaistettaessa se vastaukset konttoreilta on "no näin se nyt vaan on!"

                  Mikään ei "vaan ole" vaan kaikki pitää perustua lakiin ja päätökset pitää voida lakipykälien pohjalta perustella.

                  Voisin kertoa paljon lisää aiheesta autoverotuksen & tullin kanssa taistelustani mutta se aihe ei kuulune tänne palstalle. Aiheesta on asiaa täällä mun & kaverin sivuilla www.autoverotus.net - tosin ei ole päivitetty niitä aikoihin :?


                  Originally posted by nemesis
                  porukka ei ole hakemassa mitään erikoislupia, vaan tarkoitus on hoitaa aivan normimuutos katsasuksella nämä koneen vaihdot
                  Jep, ihan samasta asiasta minäkin puhun. Kaikki kommenttini lähtevät siitä olettamuksesta että poikkeuslupaa ei tarvita



                  Originally posted by nemesis
                  missä HKI:n tai muun kaupungia konttorilla kelpuuttavat eli luokittelevat tuon M3 e30 mallin samaan sarjaan kuin muutkin E30 koriset?
                  Jos tuo on valtakunnallinen ilmiö niin sitten kyse täytyy olla AKEn ohjeistuksesta ja ongelmaa on paras lähteä hoitamaan suoraan AKEn kanssa.

                  Itse olen todennut hyväksi mm Lohjan yksityisen konttorin ja Vartioharjun. Pienellä koulutuksella Tattarisuostakin tuli ihan siedettävä paikka asioida. Tiedän kumminkin kokemuksesta että naamataulu vaikuttaa valtavasti. Esimerkkinä olin juuri taistellut ed päivänä Vartioharjun kanssa eräästä asiasta minkä seurauksena AKElta soitti konttoreiden esimies ja pahoitteli asiaa. Seuraavana päivänä kaveri meni samanlaisen ongelman kanssa konttorille ja toimivat taas väärin vaikka juuri olivat saaneet siipeensä AKElta. Tulli toimii muuten samoin.

                  Oikeutta ei saa ellei sitä osaa tai tiedä itse vaatia. Reilua.

                  Tiedän myös että maahantuoja suomessa suhtautuu äärimmäisen negatiivisesti kaikkiin muutoksiin ja lyö varmasti kapuloita rattaisiin joka käänteessä jos AKE heiltä jotain kysyy. Sen johdosta kaikki tapaukset missä tarvitsee oikeasti valmistajan tai heidän edustajansa lausuntoa kannattaa selvittää suoraan saksasta. Itse puhun saksaa korostuksetta joten se ei ole ongelma.

                  Konttorilla vaaditaan myös usein "maahantuojan selvitystä" mutta laissa puhutaan luotettavasta selvityksestä. Itse olen aina saanut omat selvitykseni esim mallien välisistä eroista tjms hyväksytyiksi eli olen kirjoitellut ihan itse tarvittavat laput. Ei ole kukaan vielä mua konttorilla epäluotettavaksi todistanut ja läpi ovat menneet.

                  Tietysti kaikki mitä sanoo ja kirjottaa konttoreille tai AKElle pitää toki olla 100% oikein.
                  (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                  Osia myytävänä

                  http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                  Comment

                  • nemesis
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 617
                    • kymenlaakso

                    #10
                    jep, täytyypä kysyä tuossa kun käy konttorin lähellä että mistä moinen menettely ohje on tänne jyväksylän konttoreille saatu, eli kuka on käskenyt näin toimia, ja jos mahdollista, niin saisi sen "määräyksen" kirjallisena. Tosin, voi olla että ne ei näitä sisäisiä ohjeistuksiaan halua antaa ulkopuoliselle, mutta keksis vaan sen pykälän minkä nojalla se _pitää_ antaa niin sittenhän sitä voisi alkaa perkkäämään AKE:n kanssa "että kun te tässä lapussa näin sanotte..."

                    tottahan tuo on että oikeutta ei saa ellei sitä itse tiedä haluta...

                    Itsellä vaan on vähän meinannut jo kiinnostus loppua tuohon jatkuvaan pompotteluun ja soitteluun ympäri maailmoja noista asioista, mieluiten kävisin henk.koht. "tappoomassa" ihmisiä ja sitä kautta asian hoitaisin mutta ei siihenkään tahdo persauskestää eikä aika riittää :(
                    E30 kesä-autona

                    Comment

                    • eeki
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 1966
                      • HKI

                      #11
                      Näinhän se on että AKEn tietojärjestelmässä m3 on eri mallisarjaa kuin normi-e30. Tarkempia perusteluja kannattaa kysyä AKElta, mutta taitaa olla BMW Suomen keksintöä. Tehtaaltahan saattaisi saada erilaisen lausunnon, mutta sitäkin joutuu kai hieman vänkäämään kun tahtoisivat mieluiten hoitaa homman paikallisen maahantuojan kautta.

                      Kyllä noihin määräyksiin toki muutoksia voi tulla, esimerkkinä Opel Manta: olisiko ollut tämän vuoden alussa tuli sellainen muutos että Irmscherin kanssa tehty i240-malli kuuluu samaan mallisarjaan normipelien kanssa. En sitten tiedä sen kummemmin kenen ansiota tuo on ja miten pitkään siinä piti vääntää kättä.
                      Ducati 998 -02 //

                      Comment

                      • jani1632
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 2243
                        • Etelä-pohjanmaa

                        #12
                        "Konttorilla vaaditaan myös usein "maahantuojan selvitystä" mutta laissa puhutaan luotettavasta selvityksestä. Itse olen aina saanut omat selvitykseni esim mallien välisistä eroista tjms hyväksytyiksi eli olen kirjoitellut ihan itse tarvittavat laput. Ei ole kukaan vielä mua konttorilla epäluotettavaksi todistanut ja läpi ovat menneet. "

                        Näin minäkin olen tehnyt, eli ihan itse selvällä suomenkielellä muotoillut nuo mallien väliset ero-paperit... ja läpi ovat menneet...
                        Suosittelen kokeilla, "minä olen oikeassa" tai "katsastuskonttori on oikeassa" asenteilla ei pitkälle mennä näissä muutoskatsastus jutuissa...
                        Tallin täytteet:
                        E70 3.0d -09
                        E34 540ia -94
                        E39 520d -00
                        E39 528i M-sport -00
                        E60 520i -04
                        E30 -86
                        E61 520da -09

                        Comment

                        • Jacek
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 552
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by eeki
                          Näinhän se on että AKEn tietojärjestelmässä m3 on eri mallisarjaa kuin normi-e30. Tarkempia perusteluja kannattaa kysyä AKElta, mutta taitaa olla BMW Suomen keksintöä. Tehtaaltahan saattaisi saada erilaisen lausunnon, mutta sitäkin joutuu kai hieman vänkäämään kun tahtoisivat mieluiten hoitaa homman paikallisen maahantuojan kautta.

                          Kyllä noihin määräyksiin toki muutoksia voi tulla, esimerkkinä Opel Manta: olisiko ollut tämän vuoden alussa tuli sellainen muutos että Irmscherin kanssa tehty i240-malli kuuluu samaan mallisarjaan normipelien kanssa. En sitten tiedä sen kummemmin kenen ansiota tuo on ja miten pitkään siinä piti vääntää kättä.
                          Hieman hankala voi kyllä maahantuojan olla eri mieltä tehtaan kanssa vaikka kuinka haluaisikin estää rakentelua.

                          Onneksi tässä ei kumminkaan tarvitse saada muuta aikaiseksi kun AKE noudattamaan säädettyä lakia. Kun vertaa 5§ ja AKEn sovellusohjetta ei voi kuin ihmetellä miten paljon omia juttujaan ne on sinne keksineet.

                          Miten ihmeessä ne perustelee sen että EU-alueiden lisäksi USA-mallit kelpaavat mutta eivät AUS/ZA ? USAn DOT ja EPA -määräykset ovat totaalisen erilaisia EU-alueen normien kanssa. Ainoa selitys on se että USAssa on niin kesyjä malleja ettei niistä ole "vaaraa" mutta tietävät tasan tarkkaan Australian ja E-Afrikan erikoismalleista ja siksipä ne eivät ole mukana ohjeessa.

                          Mielenkiintoista on myös tuo Irmscher -tulkinta koska se tarkottaa sitä että esim Alpina -mallien pitäisi kelvata vertailuun. Tästä tulee vielä hauskaa *naurahtaa* :guns:
                          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                          Osia myytävänä

                          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                          Comment

                          • juuze
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 1938
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Jacek
                            Miten ihmeessä ne perustelee sen että EU-alueiden lisäksi USA-mallit kelpaavat mutta eivät AUS/ZA ? USAn DOT ja EPA -määräykset ovat totaalisen erilaisia EU-alueen normien kanssa. Ainoa selitys on se että USAssa on niin kesyjä malleja ettei niistä ole "vaaraa" mutta tietävät tasan tarkkaan Australian ja E-Afrikan erikoismalleista ja siksipä ne eivät ole mukana ohjeessa.
                            Itseasiassa ainoat mallit, joita voidaan käyttää vertailuautona, on aikanaan maahantuojan maahantuomat ja tyyppikatsastetut automalllit. Jenkeissä mahtaa olla melkolailla vastaavat mallit, ku suomessakin, mutta esim. E-Afrikkaan on viety 3,3 litraisia e30-malleja (333i), joita ei suomeen ole tuotu.

                            Muutkin on tainnut jo tätä samaa sanoa, että M3 ei lueta e30-korisiin (eikä ilmeisesti muihinkaan). Suurin moottoriteho on siis 325:n 170hv + 25% = 204hv (tai 171hv + 25% = 205,2hv). Tuo M3:n ja 320iS:n erikoiskohtelu mahtaa johtua siitä, että koneet ovat ///Motorsport-koneita/koreja, eivätkä Bmw:n sarjatuotantokoneita/koreja. Sama koskee Alpinan ja AC Schnitzer-malleja, joita ei voi käyttää vertailuautoina.
                            Jussi
                            F31 320xda & e39 530d Msport
                            ex e87, e39, e34, e28 & e30

                            Comment

                            • Jacek
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 552
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by juuze
                              Muutkin on tainnut jo tätä samaa sanoa, että M3 ei lueta e30-korisiin (eikä ilmeisesti muihinkaan). Suurin moottoriteho on siis 325:n 170hv + 25% = 204hv (tai 171hv + 25% = 205,2hv). Tuo M3:n ja 320iS:n erikoiskohtelu mahtaa johtua siitä, että koneet ovat ///Motorsport-koneita/koreja, eivätkä Bmw:n sarjatuotantokoneita/koreja. Sama koskee Alpinan ja AC Schnitzer-malleja, joita ei voi käyttää vertailuautoina.
                              Motorsport -koneet ovat sarjatuotantomoottoreita vrt esim M3 E30 yli 15.000kpl valmistettu. 320iS kori ei poikkea millään tavalla E30 325i M korista (Iso M-paketti) ja 333i korissa ei ole mitään eroa tavalliseen.

                              Originally posted by juuze
                              Itseasiassa ainoat mallit, joita voidaan käyttää vertailuautona, on aikanaan maahantuojan maahantuomat ja tyyppikatsastetut automalllit. Jenkeissä mahtaa olla melkolailla vastaavat mallit, ku suomessakin, mutta esim. E-Afrikkaan on viety 3,3 litraisia e30-malleja (333i), joita ei suomeen ole tuotu.
                              Lue AKEn sovellusohje asiasta ja lakiteksti. En jaksa enään toistaa itseäni.
                              E-Afrikkaan ei ole viety yhtään mitään vaan siellä on valmistettu nuo 333i autot. Sitäpaitsi ne ovat 3,2L eikä 3,3L.

                              Turhahan tästä on täällä kinata tyyliin "muutkin on tainnut jo tätä samaa sanoa" koska kukaan meistä ei tätä asiaa täällä päätä, minä mukaanlukien.

                              Olen vain esittänyt omasta mielestäni toteuttamiskelpoisia argumenttejä asian läpisaamiseksi ja en voi kun hämmästellä sitä agressiivisuutta millä moni käy asian kimppuun kertoen ettei onnistu. Perustelut siihen jäävät kyllä useimmilla puolitiehen ja kun argumentit loppuvat kesken, jotkut menevät henkilökohtaisuuksiin.

                              Voisi melkein luulla että moni täällä ei edes halua että asia muuttuisi. Miettikää nyt hetki omaa asennetta asiaan ja kenen etuja mä tässä yritän ajaa.

                              Mulla on aika paljon kokemusta viranomaisten kanssa asioimisesta ja jos siitä jotain vuosien mittaan oppii niin se on se että ne eivät todellakaan aina ole oikeassa eivätkä edes halua olla sitä.

                              Mm autoverotuksen vastaavuustaulukot sain aikoinaan minä ensimmäisenä tullista ulos 8kk taistelun jälkeen kun tein asiasta tutkintapyynnön poliisille tullia vastaan, valitin asiasta lainsäädäntöneuvokselle ja otin yhteyttä mediaan. Kuvasin digikameralla kaikki 400 sivua ja autokerhojen avustuksella niitä kirjoitettiin sähköiseen muotoon ja levitykseen kaikkien luettavaksi.

                              Minä sain myös autoveropäätökset tullista ulos sähköisessä muodossa ja moni epäkohta joista valitin lainsäädäntöneuvokselle muutettiin uudessa autoverolaissa sellaisiksi kun olin esittänyt että niiden pitäisi olla. Esimerkkinä tullin velvollisuus toimittaa aineistoaan sähköisessä muodossa josta jokainen tullin sivuilla olevia veropäätöstaulukoita selaava hyötyy.

                              www.autoverotus.net on mun sivusto.

                              Mitenköhän olisi käynyt Siilinin Antille jos olisi täällä keskustellut autoverovalituksestaan ?

                              Mä voin mainiosti lopettaa aiheesta puhumisen ja sen ajamisen. Omaa lehmää ojassa mulla ei ole. Ajattelinpa vaan että tässä foorumissa olisi henkilöitä jotka ilahtuisivat siitä jos se asia muuttuisi mutta jos jo moderaattoritkin ottavat tuollaisen asenteen niin tämä alkaa tuntua aika typerältä.

                              Ottakaa kantaa ja sanokaa mitä mieltä olette.
                              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                              Osia myytävänä

                              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎