Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutama kysymys E21 korimalleista

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • basso72
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 1837
    • Ylä-Pinsiö

    #91
    Originally posted by JD View Post
    Höpöhöpö ja höpöhöpö + höpöhöpö :-)

    Jarrut, jouset ja kallistuksenvakaajat. Niillä saadaan auto vastaamaan lisättyjä tehoja, mutta paljasta jo kaikille mitä muuta ajat takaa katsastusmielessä.

    Se kuinka autosta tehdään 323i mallia vastaava on eri tarina kuin minimi katsastusvaatimus.
    Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna.

    Katsastusmielessä käsittää esim. myös pyöränlaakerit ja navat,sekä jousitukseen kuuluvat iskunvaimentimet. Ja kallistuksenvakaajat pitää olla vertailumallia vastaavat.
    sigpic
    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
    320i -77

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      #92
      Originally posted by JD View Post
      Höpöhöpö ja höpöhöpö + höpöhöpö :-)

      Jarrut, jouset ja kallistuksenvakaajat. Niillä saadaan auto vastaamaan lisättyjä tehoja, mutta paljasta jo kaikille mitä muuta ajat takaa katsastusmielessä.
      Pelkät jarrut jouset ja kallistuksenvakaajat eivät riitä katsastusmielessä vastaamaan lisättyjä tehoja, piste!

      323i:ssä on lisäksi edessä ns. ISOT TOLPAT. (45mm vs. 51mm) Eli huomattavasti järeämpi iskunvaimennus kuin pikkusiskoissa. 323i:ssä on edessä myös ISOT PYÖRÄNNAVAT JA LAAKERIT. Etupään osat on tehtaalla mitoitettu vastaamaan suurempia tehoja, rasituksia ja nopeuksia. Takatukivarret ovat erilaiset, kuin 315:ssä, ei pelkästään jarrut. Myös takapään laakerirakenne on toteutettu vastaamaan suurempia tehoja ja nopeuksia.

      Sitäpaitsi. Postaamassasi lappusessa lukee, että 315:ssa on takana 230mm rumpu
      Lisäksi siinä lukee, että 323i:ssä on 23mm etuvakaaja. Joo on, mutta silloin, kun kyseessä on vanhempi 323i, jossa on vanhanmallinen etutukivarsi. 315-mallia ei ole tehty vanhemmalla etutukivarrella, joten siihen ei tuo vanhempi 23mm vakaaja käy, vaan pitäisi käyttää uudempaa 23,5mm vakaajaa, jota on käytetty 323i:ssä uudemman tukivarren kanssa.
      Tuotahan ei tuo Vehon hemmo ole tietenkään tiennyt, vaan kirjoittanut siihen tuon vanhemman 323i:n 23mm:n vakaajan, jota ei voi siis 315:n tukivarren kanssa käyttää.
      Kaikenlisäksi lapussasi lukee, että 323i:ssä on 16mm:n takavakaaja. Paskat ole, sillä 323i:ssä on 17mm:n takavakaaja.
      Väitän edelleen, että tuo esittämäsi lappunen on paskapaperin arvoinen.

      Olisiko parempi ettet huutele mitään höpöhöpöhöpöjä näistä autoista, jos et sä kerrän selvästikään tiedä näistä höykäsen pölähtävää.

      Se kuinka autosta tehdään 323i mallia vastaava on eri tarina kuin minimi katsastusvaatimus.
      Minä olenkin puhunut tässä kokoajan nimenomaan alustasta ja siitä, mitä pitää 315:een vaihtaa, että se vastaa 323i:n alustaa.
      Last edited by T3; 16-12-2009, 19:39. Reason: Kirjoitusvirhe
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • pmv
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 2032
        • tornio

        #93
        Itse muistelen, että vanhaan aikaan noita muutoskatsastuslupia piti hakea silloiselta AKE:lta. sieltä tuli lappu jossa oli sitten joko myönnetty tai evätty lupa isomman koneen vaihtoon. jos lupa tuli, niin siinä oli sitten myös vaihdettavat osat mainittu. Konttorilla sitten katsoivat tuon luvan ja vaihdetut osat. Sittemmin huomasi, että tuo viranomaisenkin lupa oli teknisiltä tiedoilta puutteellinen, jopa vaarallinen. BMW:n silloiselta edustajalta ei saanut mitään kannanottoa tekniikanvaihtoon, muuta kuin että sitä ei kannata tehdä!

        Comment

        • -Tate-
          Moderator
          • Jan 2004
          • 3211
          • Nurmijärvi

          #94
          On muuten hurja todistus kirjoitettu Veholla... Huh!
          I Believed I Would Die.

          Comment

          • JD
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1195
            • Espoo

            #95
            Originally posted by T3 View Post
            Pelkät jarrut jouset ja kallistuksenvakaajat eivät riitä katsastusmielessä vastaamaan lisättyjä tehoja, piste!

            323i:ssä on lisäksi edessä ns. ISOT TOLPAT. (45mm vs. 51mm) Eli huomattavasti järeämpi iskunvaimennus kuin pikkusiskoissa. 323i:ssä on edessä myös ISOT PYÖRÄNNAVAT JA LAAKERIT.
            Ok tämä pitää paikkansa, käytännösssä kun helpoin tapa tehdä jarru& jousipäivitys oli vaihtaa 323i tolpat, mutta ehkä tosiaan varsinkin nykyään sen voisi tehdä tarvikejarruilla johonkin muuhun tolppaan?
            Vaan mikä lie käytännön tehoraja jonka pikkutolppa kestää, ehkä enemmän kuin 323i:n säälittävät teholukemat?
            Toisaalta katsastus ei vielä tänäkään päivänä saa mitattua iskunvaimentimien hyvyyttä, ainoa info minkä niistä mittareista saa on se antaako mittari keskenään samankaltaisia lukemia kummallekin puolelle.
            Mutta silti isompi on parempi ja sellainen siinä pitää ehdottomasti olla jos tekniikkaa vaihtaa.

            Originally posted by T3 View Post
            Takatukivarret ovat erilaiset, kuin 315:ssä, ei pelkästään jarrut. Myös takapään laakerirakenne on toteutettu vastaamaan suurempia tehoja ja nopeuksia.
            Sama juttu, vaatii liikaa viitseliäisyyttä tehdä takapään jarrumuutos muutoin kuin vaihtamalla 323i tukivarret.

            Originally posted by T3 View Post
            Kaikenlisäksi lapussasi lukee, että 323i:ssä on 16mm:n takavakaaja. Paskat ole, sillä 323i:ssä on 17mm:n takavakaaja.
            Helpointa laittaa 323i:n takavakaaja, lappua paremmat osat ei olleet 80-luvullakaan kielletty, kukapa alkaisi itse taivutella...

            Originally posted by T3 View Post
            Väitän edelleen, että tuo esittämäsi lappunen on paskapaperin arvoinen.
            Minä väitän edelleen että lappunen oli kullan arvoinen 80-90-luvun taitteessa kun sillä pystyi ongelmitta katsastamaan isompaa tekniikkaa bemariin ;-)
            Nykyään muutoskatsastuksiin saa netistä paljon paremmat dokumentit, eihän tuollaista enää kukaan tarvitse.

            Originally posted by T3 View Post
            Olisiko parempi ettet huutele mitään höpöhöpöhöpöjä näistä autoista, jos et sä kerrän selvästikään tiedä näistä höykäsen pölähtävää. .
            Hahaa, minulla on moninkertainen kokemus tekniikanvaihtojen katsastamisesta kuin eräillä :-)
            Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
            https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

            Comment

            • Schnell
              BTCF Member
              • Dec 2007
              • 399
              • Kuusankoski

              #96
              Osaako kukaan sanoa minkä hintainen on alkuperäinen radion antenni se joka tulee siitä etusiivestä? :think ja mistä kannattaa lähteä kysymään?
              Originally posted by Flart
              Team Lehtinen ajaa basaltblau e21:llä auringon laskuun

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16503
                • Asikkala

                #97
                Originally posted by Schnell View Post
                Osaako kukaan sanoa minkä hintainen on alkuperäinen radion antenni se joka tulee siitä etusiivestä? :think ja mistä kannattaa lähteä kysymään?
                Kelpaako käytetty ehjä manuaalinen ? Uutena lienee tekemätön paikka :think Ellei Laihialta...

                Comment

                • Epe
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2002
                  • 142
                  • Kuopio

                  #98
                  Onko tietoa e21 jousien värikoodeista? Erottaako esim. motorsport-jouset värin perusteella?

                  Comment

                  • basso72
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2004
                    • 1837
                    • Ylä-Pinsiö

                    #99
                    Originally posted by Epe View Post
                    Onko tietoa e21 jousien värikoodeista? Erottaako esim. motorsport-jouset värin perusteella?
                    Alkuperäisistä jousista löytyy osanumero. Värikoodeistakin tunnistaa kyllä,penellä varauksella.
                    sigpic
                    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                    320i -77

                    Comment

                    • ROne
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2004
                      • 468
                      • 90850

                      Voisiko tämän yhdistää tuonne e21 kysymyksiä ja vastauksia threadiin?
                      sigpic
                      e24 635csi

                      Ex e39 530i touring
                      Ex e36 325i coupe ratalelu
                      Ex e21 "323i" M50B2X with HOLSET
                      Ex e39 528i
                      Ex e36 320i
                      Ex e36 "328i" cab Individual
                      Ex e46 330xi

                      Comment

                      Working...
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎