Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Epe
    Bimmer Rookie
    • Oct 2002
    • 142
    • Kuopio

    #61
    Nyt on työsylinteri vaihdettu, ja toisella kerralla ilmauskin onnistui. Johtui luultavasti siitä että käytin varaosaliikkeen parin euron "yhden miehen" letku-säiliö-systeemiä.

    Vinkkinä muille saman työn tekijöille: Kannattaa hommata yksi ylimääräinen 13mm lenkkiavain, jonka voi vääntää kaarelle. Itse en ainakaan onnistunut ilman sellaista irroittamaan/kiristämään ylempää kiinnitysmutteria.

    Comment

    • aae30
      BTCF Member
      • May 2010
      • 2686
      • .fi

      #62
      1/4" räikkä>jatko>nivel>lyhyt jatko>hylsy niin onnistuu myös.
      Sorry I'm Not Sorry
      E34 540iA 93 sedan
      E34 540iA 93 sedan
      E39 530iA 00 touring

      Comment

      • e36coupe
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 718
        • Nokia

        #63
        Lainataampas topiccia hieman.

        Olen vaihtamassa 315:een M20B20 moottorin. Mitä muutoksia katsastukseen vaaditaan? Eteen kai tuuletetut jarrulevyt, mutta mitä muuta? Koppa taisi olla -82 tai -83 papereilla ja tekniikka pari vuotta tuoreemmasta, ehkä.
        Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

        Työn alla: E21 320/6
        Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          #64
          Originally posted by e36coupe View Post
          Lainataampas topiccia hieman.

          Olen vaihtamassa 315:een M20B20 moottorin. Mitä muutoksia katsastukseen vaaditaan? Eteen kai tuuletetut jarrulevyt, mutta mitä muuta? Koppa taisi olla -82 tai -83 papereilla ja tekniikka pari vuotta tuoreemmasta, ehkä.
          Moottorin alapalkki 6-koneisesta. Vaihteisto, etutolpat 320/6-mallista. Etuvakaaja pitää vaihtaa 320/6 mallista. Takavakaaja pitää lisätä. Jarrut on samat 315:ssa, kuin 320/6:ssa, joten niihin ei tarvitse koskea. Jos oikein tarkkoja ollaan, niin myös jouset pitäisi vaihtaa.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • e36coupe
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 718
            • Nokia

            #65
            Originally posted by T3 View Post
            Moottorin alapalkki 6-koneisesta. Vaihteisto, etutolpat 320/6-mallista. Etuvakaaja pitää vaihtaa 320/6 mallista. Takavakaaja pitää lisätä. Jarrut on samat 315:ssa, kuin 320/6:ssa, joten niihin ei tarvitse koskea. Jos oikein tarkkoja ollaan, niin myös jouset pitäisi vaihtaa.

            Kiitoksia tiedoista!

            Viitsitkö vielä valaista, että miksi alapalkki pitää vaihtaa?
            Mikä on soveltuvan etuvakaajan vahvuus?
            Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

            Työn alla: E21 320/6
            Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              #66
              Originally posted by e36coupe View Post
              Kiitoksia tiedoista!

              Viitsitkö vielä valaista, että miksi alapalkki pitää vaihtaa?
              Mikä on soveltuvan etuvakaajan vahvuus?
              Kutoskoneisen alapalkki on eri osanumerolla, kuin neloskoneisen, eikä M20:ä sitäpaitsi edes saa sopimaan omilla korvakoillaan neloskoneisen palkkiin.
              Etuvakaajan paksuus 320/6:ssa on vuonna -82 ollut 23,5mm. (315:ssa 22mm)

              Edit: Todennäköistä kuitenkin on, että se paikallinen katsastusmies ei tiedä hevonvittua noiden mallien eroista. Luulee, että kaikissa E21:sissä on ollut samat etutolpat/etuvakaaja, joten tuskin vaatii niiden vaihtoa.
              Mutta, jos 315 rakennataan vastaamaan 320/6:ta, niin kaikki aikaisemmin mainitsemani osat pitää vaihtaa/asentaa.

              Muistathan myös, että joudut rakentamaan autoosi bensan paluulinjan, koska sitä ei 315:ssa ole vakiona. Lisäksi joudut hommaamaan ruiskumallin tankinanturin, jossa suurempi lähtö bensapumpulle ja paluuletkulle paikka.
              Last edited by T3; 29-08-2010, 11:11.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • Tzeimi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 2067
                • Banshee - Jyväskylä

                #67
                Muistathan myös, että joudut rakentamaan autoosi bensan paluulinjan, koska sitä ei 315:ssa ole vakiona. Lisäksi joudut hommaamaan ruiskumallin tankinanturin, jossa suurempi lähtö bensapumpulle ja paluuletkulle paikka.
                Voihan sen tehä kaasarillakin
                Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                & 02 tulpo saniteetti dyno




                Älä väkisin, ota isompi vasara.
                If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #68
                  Originally posted by Tzeimi View Post
                  Voihan sen tehä kaasarillakin
                  Eikös alkuperäisessä kysymyksessä sanottu tekniikan olevan parivuotta uudemmasta. Tällöin kone on varmaankin E30:stä, joita ei kaasarilla ole ollut.
                  Sitäpaitsi E21-320/6:ssa on myös bensan paluulinja, vaikka onkin kaasarimalli.
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • Tzeimi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 2067
                    • Banshee - Jyväskylä

                    #69
                    Originally posted by T3 View Post
                    Sitäpaitsi E21-320/6:ssa on myös bensan paluulinja, vaikka onkin kaasarimalli.
                    Tästä tuli sellanen bon vojage-tunne että tossa purkamassani -77 316:ssakin olisi ollut tuplalinjasto Muistanko höpöjä vai oonko nähnyt unta?
                    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                    & 02 tulpo saniteetti dyno




                    Älä väkisin, ota isompi vasara.
                    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                    Comment

                    • e36coupe
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 718
                      • Nokia

                      #70
                      Originally posted by T3 View Post
                      Eikös alkuperäisessä kysymyksessä sanottu tekniikan olevan parivuotta uudemmasta. Tällöin kone on varmaankin E30:stä, joita ei kaasarilla ole ollut.
                      Sitäpaitsi E21-320/6:ssa on myös bensan paluulinja, vaikka onkin kaasarimalli.
                      Jep, kone on E30:stä ja myyjän mukaan 86 vuodelta.
                      eli tarvii tehdä paluulinja?
                      Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                      Työn alla: E21 320/6
                      Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                      Comment

                      • Tzeimi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 2067
                        • Banshee - Jyväskylä

                        #71
                        Jos ei ole paluulinjaa valmiina niin tarvii tehdä.
                        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                        & 02 tulpo saniteetti dyno




                        Älä väkisin, ota isompi vasara.
                        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                        Comment

                        • dantte
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 1532
                          • Helsinki

                          #72
                          Osaako joku sanoo mistä malleista sopii 4 lovisen tilalle 5v- ylivaihdelaatikko e21 323i:hin? Joutuu varmaankin vaihtamaan myös kardaanin? Tarviiko peräkin vaihtaa? Muuta vaihdettavaa?
                          Last edited by dantte; 30-08-2010, 21:42.

                          Comment

                          • basso72
                            BTCF Member
                            • Dec 2004
                            • 1837
                            • Ylä-Pinsiö

                            #73
                            Originally posted by dantte View Post
                            Osaako joku sanoo mistä malleista sopii 4 lovisen tilalle 5v- ylivaihdelaatikko e21 323i:hin? Joutuu varmaankin vaihtamaan myös kardaanin? Tarviiko peräkin vaihtaa? Muuta vaihdettavaa?
                            e21 320/6 ja 323i,samoja lootia käytetty myös e12 520/6. Kardaani,vaihdekepin konsoli ja siirtotanko menee vaihtoon. Periaatteessa myös nopeusmittarin vaijeri,mutta saattaa se 4-vaihteisenkin vaijeri juuri riittää mitaltaan. Perää ei tarvi vaihtaa.
                            sigpic
                            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                            320i -77

                            Comment

                            • basso72
                              BTCF Member
                              • Dec 2004
                              • 1837
                              • Ylä-Pinsiö

                              #74
                              Originally posted by e36coupe View Post
                              Jep, kone on E30:stä ja myyjän mukaan 86 vuodelta.
                              eli tarvii tehdä paluulinja?
                              Tuohan on 129hv kone ja,JOS tulkittaisiin pykäliä pilkuntarkasti,tuo vaatisi 323i alustan. Vaan kai näissä nyt jo joku tolkku on konttorillakin.
                              sigpic
                              Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                              320i -77

                              Comment

                              • Eepo
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 5388
                                • Tampere

                                #75
                                Originally posted by basso72 View Post
                                Tuohan on 129hv kone ja,JOS tulkittaisiin pykäliä pilkuntarkasti,tuo vaatisi 323i alustan. Vaan kai näissä nyt jo joku tolkku on konttorillakin.
                                jotenkin olen siinä uskossa ollut että näissä l-jettilöissä olisi vain 125hp?
                                no enivei, minun exä oli leimattu M20B20 315:sen alustalle, että leiman kanssa ei pitäisi tulla ongelmia
                                -Harley Davidson Sportster - 89-
                                -Harley Davidson softail -89-
                                -Suzuki PV50 -86-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎