Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • basso72
    BTCF Member
    • Dec 2004
    • 1837
    • Ylä-Pinsiö

    Originally posted by janituz View Post
    onko näihin ollu saatavilla takalasiin aurinkoverhoa? koitin realoemista kattoa muttei osunut silmään.
    Ei alkuperäisenä tehdaslisävarusteena (eli ei lisävarustenumerolla tilattavissa).
    Muutoin on voinut dealerin kautta tilata "original-Zubehörinä" hattuhyllyyn ruuvattavan aurinkoverhon (tilaus/tunnistenumero 82 12 9 400 970).
    Tarjolla ollut myös ritilämallista aurinkosuojaa takalasiin sisäpuolelle. (esim. 82 11 9 400 471).Ulkopuolellekin tietysti on olemassa ns.huoranportaita,mutta näille en ole löytänyt tilausnumeroa,ilmeisesti vain suoraan tarvikevalmistajilta ollut tarjolla.

    edit:Äääh,no kuitenkin tarkistin ja onhan ollut jotain verhoa tarjolla lisävarustenumerolla 67.4,mutta ei ole varmuutta,onko sitä tarjottu e21:een.
    Last edited by basso72; 20-04-2013, 08:31. Reason: tarkennus
    sigpic
    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
    320i -77

    Comment

    • Throttle
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 793
      • -

      Löytyy ns. huoranportaat, privalla lisää jos kiinnostaa.

      Comment

      • janituz
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 858
        • nummi-pusula

        Ei kellään olis missään arkistojen kätkössä jotain hyvää kuvaa tai sitten ihan kaavaa noihin etujalkatilan verhoilulle? Vai pitääkö ottaa vaan pahvi käteen ja alkaa ite tekee. Mietin tossa että olisko mistään kotosin jos ohkasen vanerin tekis jonka verhoilis päälle.
        e46 330da -01
        E46 320d -00
        E30 323i -85 "pommikone"
        Projekti: E30 325i -86
        Projekti: E21 315 -83
        Ex: E30 318i mit m10i -89

        Comment

        • Jylyppy
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2010
          • 487
          • kuusamo

          Onko etupalkin muodossa eroa 4 koneinen vs 6 koneinen? Eli toisin sanoen sopiiko M50 helmpommin 6 koneisen palkin kanssa mitä 4 koneisen?
          Honda accord 2.4 -08
          Suzuki gsx-r 1000 -03

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            Originally posted by Jylyppy View Post
            Onko etupalkin muodossa eroa 4 koneinen vs 6 koneinen? Eli toisin sanoen sopiiko M50 helmpommin 6 koneisen palkin kanssa mitä 4 koneisen?
            On eroa. Eikös M50 ole kuitenkin aika lähisukulainen M20:lle, niin olettais sen menevän sukkelammin 6-koneisen palkkiin. En uskalla varmasti sanoa, kun en ole moista hommaa koskaan tehnyt.
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • L.H
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2481
              • Lohja

              Vinkkejä kattoverhoilun irrotukseen/asennukseen? Etu- ja takalasit irti, mutta mites siitä eteenpäin? Selviää sitten varmaan purkaessakin, mutta kaikki etukäteis tieto nopeuttaa aina hommia ja osaisi vähän varautua jos tarvitsee hommata jotain kiinnikkeitä.
              “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

              Comment

              • Madfexx
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3646
                • Lempäälä

                Mitäs eroa on Motonetissä myytävillä 323i:n etujarrusatuloiden männillä, kun vaihtoehtona on Girling ja ATE? Molempien halkaisija 48 mm. Jos on eroa muuta kuin valmistaja, niin miten se on helpoiten havaittavissa?
                Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                Comment

                • basso72
                  BTCF Member
                  • Dec 2004
                  • 1837
                  • Ylä-Pinsiö

                  Originally posted by Madfexx View Post
                  Mitäs eroa on Motonetissä myytävillä 323i:n etujarrusatuloiden männillä, kun vaihtoehtona on Girling ja ATE? Molempien halkaisija 48 mm. Jos on eroa muuta kuin valmistaja, niin miten se on helpoiten havaittavissa?
                  e21 323i on aina Aten satuloilla lähtenyt tehtaalta. Noita alumiinirunkoisia Girlingin satuloita löytyy alunperin 315 6/81 alkaen (huoltotiedote 34 03 81 (846)). Tuolloin tehdas ilmoitti myös,että korjauksessa voidaan käyttää samoja tiivisteitä,kuin Ate-satuloissa ja alumiinisia runko-osia ei toimiteta varaosina.
                  Mutta ainakin 12/88 varaosakuvista löytyy noille Girling-satuloillekin varaosanumero ja sopivuus niille 315-320/6 (niinkuin ne tietysti sopivatkin).
                  Huomattavaa kuitenkin myös,että satulan tiivistekumeilla on eri numero,kuin Ate satuloihin. Pelkkiä mäntiä satuloihin tehdas ei ole toimittanut.
                  Otappa noista tehtaan kuvioista selvää.. No,pitäis tietysti olla käytössä kaikki dokumentit,jotta vois pysyä kärryillä.

                  Eli lyhyemmin,männät ja kumit satulan runko-osan valmistajan mukaan.
                  Girlingin satulat siis harvinaisia. Aten satuloissa lukee "Ate" noin parin sentin päässä kohdasta johon jarruputki tulee kiinni. Ja alumiinisatulaan ei magneetti tartu.
                  sigpic
                  Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                  320i -77

                  Comment

                  • Madfexx
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3646
                    • Lempäälä

                    Originally posted by basso72 View Post
                    e21 323i on aina Aten satuloilla lähtenyt tehtaalta. Noita alumiinirunkoisia Girlingin satuloita löytyy alunperin 315 6/81 alkaen (huoltotiedote 34 03 81 (846)). Tuolloin tehdas ilmoitti myös,että korjauksessa voidaan käyttää samoja tiivisteitä,kuin Ate-satuloissa ja alumiinisia runko-osia ei toimiteta varaosina.
                    Mutta ainakin 12/88 varaosakuvista löytyy noille Girling-satuloillekin varaosanumero ja sopivuus niille 315-320/6 (niinkuin ne tietysti sopivatkin).
                    Huomattavaa kuitenkin myös,että satulan tiivistekumeilla on eri numero,kuin Ate satuloihin. Pelkkiä mäntiä satuloihin tehdas ei ole toimittanut.
                    Otappa noista tehtaan kuvioista selvää.. No,pitäis tietysti olla käytössä kaikki dokumentit,jotta vois pysyä kärryillä.

                    Eli lyhyemmin,männät ja kumit satulan runko-osan valmistajan mukaan.
                    Girlingin satulat siis harvinaisia. Aten satuloissa lukee "Ate" noin parin sentin päässä kohdasta johon jarruputki tulee kiinni. Ja alumiinisatulaan ei magneetti tartu.
                    Ok, kiitos tyhjentävästä vastauksesta
                    Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                    Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      Originally posted by basso72 View Post
                      Noita alumiinirunkoisia Girlingin satuloita löytyy alunperin 315 6/81 alkaen (huoltotiedote 34 03 81 (846)).
                      Noita alumiinirunkoisiahan on valmistanut myös Brembo.
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • L.H
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 2481
                        • Lohja

                        Kattoverhoilu saatu onnistuneesti irti. Lasit pois, kauhukahvat, taustapeili ja kattovalo irti ja siinä se tais sitten ollakin.

                        Siltä varalta, että kojelauta ei antaudu ihan yhtä helpolla, pitää kysyä olisko jollain sen irrotukseen ohjeita? Netin repair manualeista ei tunnu löytyvän.
                        “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                        Comment

                        • PeteS
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 2766
                          • Ylivieska

                          Asiaa enempää tutkimatta omilla silmillä, mihin e21:ssä on nätein laittaa bensan paluu?
                          Originally posted by EGoman
                          on kyllä mahtavat nuo sun lenson kopiot
                          Satakertaa ennemmin M10-1,8i, kuin tuo kammottava paskakasa M20B20.
                          E21 315 -81, E39 530iA, Skoda Octavia Rs

                          Comment

                          • L.H
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2003
                            • 2481
                            • Lohja

                            Originally posted by PeteS View Post
                            Asiaa enempää tutkimatta omilla silmillä, mihin e21:ssä on nätein laittaa bensan paluu?
                            Lähdön viereen tai sitten hommaa osan semmosesta mallista missä paikka paluulle on jo valmiina.
                            “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                            Comment

                            • e36coupe
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 718
                              • Nokia

                              Originally posted by L.H View Post
                              Kattoverhoilu saatu onnistuneesti irti. Lasit pois, kauhukahvat, taustapeili ja kattovalo irti ja siinä se tais sitten ollakin.

                              Siltä varalta, että kojelauta ei antaudu ihan yhtä helpolla, pitää kysyä olisko jollain sen irrotukseen ohjeita? Netin repair manualeista ei tunnu löytyvän.
                              Ei ole antaa mitään kunnollista ohjetta, mutta ei se mikään valtava urakka ole. Pari irrotellut ja asennellut ja ei siinä mene kauaa.

                              Aloittaisin itse irrottelemalla vesiletkut konehuoneen puolelta läppärin kennosta, jotta enimmät jäähdytinnesteet valuu muualle ku kabiiniin. Samalla irroittelee vesiventtiilistä vaijerin.

                              Keskikonsolin ruuvit irti, ratin aluspahvi irti ja hanskalokero irti.

                              Ratti ja mittaristo pois.

                              Sitten lämmönsäätimien vaijerien irroitus lämppärinkennon boksin kiinnikkeistä. Lämmönsäätimet lähtee kiskasemalla irti ja niiden alla oli parit ruuvit.

                              Lämppärin kennon muoviboksi on konehuoneen puolelta kahdella mutterilla kiinni. Siis niillä, joissa on myös ne sinkityt ilmanohjaimet kiinni. Sisäpuolelta on kiinnitetty keskeltä pömpeliä yhdellä metallisella "koukulla" Aukee löystyttämällä sitä ruuvia. Ymmärtää kyllä, kun näkee osan.

                              Itse kojelauta on alapuolelta noin kuudella (?) 10mm hylsyllä ja jatkovarrella avattavalla mutterilla. Näkee kyllä taskulampulla.
                              Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                              Työn alla: E21 320/6
                              Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                              Comment

                              • L.H
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2003
                                • 2481
                                • Lohja

                                Pitääkö lämppäri irrottaa, jos ei ota tuulilasia pois? Lasi irrallaan kojelauta mahtui tulemaan hienosti pois ilman lämppäriin koskemista.

                                Kojelaudan alla makoillessa tuli huomattua, että kytkimen pääsylinterikin näköjään vuotaa, joten pitää hoitaa sekin samalla tässä kevyen kevät huollon yhteydessä kuntoon.
                                “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎