Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M5 moottorilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jacek
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 552
    • Helsinki

    E30 M5 moottorilla

    Ajattelinpa avata uuden aiheen kun keskustelu rönsyili siellä sun täällä pahasti pois alkuperäisestä aiheesta Suokaa siis anteeksi tupla-posting


    Originally posted by qwe
    s38 on jopa kevyempi kuin s50 ja lisäksi swappi pitäisi olla helpompi vaihdelaatikon ym. suhteen
    voitko jacek sanoa mielipiteesi auton (m3) käyttäytymisestä isommalla koneella. kovin moni sitä haukkuu, mutta harvalla on oikeasti kokemusta ääriolosuhteista, nimenomaan ahveniston radalla tms. itse olen nykyisin siinä uskossa että käytöksen ei pitäisi dramaattisesti muuttua, lisäksi tehot tulevat heti käyttöön

    vakio e30 m3 olen ahveniston ajanut 1.36.64, siitä pitäisi saada useita sekunteja pois, .

    Laskin joskus S50 B30 koneen painon ETKlta ja sain 191kg. Irtokonetta en ole koskaan punninnut. BMW ilmottaa S38B36 koneelle 237kg. Kyllä S50 on selvästi kevyempi vaikka painot hieman heittäisivätkin. Yksi S50 asennettiin M3 E30 autoon (RPC-997). Lisäksi S50 on lyhyempi eli painoa etuakselin etupuolelle tulee selvästi vähemmän. S52 6v askilla olis optimaalinen pata mutta budjetti tökkii.

    Vaihteistonkin kanssa on S50 vähemmän ongelmia kun sitä ei tarvitse ottaa niin pitkälle taakse kun S38. Kardaanitunnelia joutuu avartamaan mukavasti S38 kohdalla.

    Keulapainoinen siitä kyllä S38 koneella tulee, ei siitä minnekään pääse vaikka otettiinkin konetta 7,5cm taaemmas kun Alpina B6 malleissa. Varta vasten teetätetyllä, säädetyllä alustalla keula saatiin kuriin eikä keulapainoisuus enään häirinny mainittavasti. Koneen upeat imuäänet ja kaasuun reagointi korvaavat kyllä paljon. S52 olisi mun valinta jos rahaa ei tarvitsis ajatella mutta S38 B36 koneet on niin halpoja että parempaa hinta/laatusuhdetta saa hakea.

    Itte en ole koskaan ajanu ahvenistolla yhdelläkään E30 M5 autolla, ainoastaan vakio-M3lla yms liirumlaarumilla. Paras aika oli 1.37:89, pirun kova on toi sun aikas. Jos siitä nappaat vielä sekunteja pois ni hiljaseks vetää

    Puskeminen oli ärsyttävää eikä säädettävät vakaajatkaan tuntunu auttavan. Eturenkaat olivat 215/40/17, saattoivat olla osasyynä. Camberia oli myös liian vähän mutta katupelihän se oli. BKS - 491

    BLE-431 nykyinen omistaja on ymmärtääkseni ahkera kiertämään ratapäivillä ja muistan kuulleeni hänen ajaneen matalia 1.35 aikoja. Sanoisin että ahveniston tiukoissa mutkissa tulee äkkiä pidonpuute vastaan eikä tehoa pääse pahemmin hyödyntämään.

    Luulenpa että sillä on kiitettävän hankala kiihdyttää ulos suolenkiltä ilman että kylki puskee keulan edelle ja varikon mäen mutkaankin voi saada aika huolestuttavia nopeuksia. Kanttia sen todellinen käskeminen tuolla ainaskin vaatii

    Investoi kunnon etutolppiin - esim M3 3.2 täydellinen, säädettävä tolppa jarruineen niin S38 on kiva. Mikä tahansa alusta joka on tehty mille tahansa vakio E30 mallille ei toimi etupäässä ton koneen kanssa. Aivan kamala ajaa. Painot lepässä.

    Kunnon etupää ja se on hauskin auto mitä olen ikinä ajanu. Paitsi ehkä se kompressoriahdettu M5 E28 jonka toin suomeen muutama vuosi sitten :wink:
    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

    Osia myytävänä

    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796
  • Jacek
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 552
    • Helsinki

    #2
    Tässä lista niistä E30 M5 koneella suomessa jotka minä tiedän. Jos joku tietää muita niin postatkaa ihmeessä

    BEM-300 3.6L 334Hv mitattu Hennarot M3

    BLE-431 3.6L Zinnoberrot M3

    KLS-182 3.6L Ford Mondeon keltainen. M3 Alunperin valkoinen ja katolleen heitetty.

    HUU-325 3.0L lohko, sisuskaluista ei tietoa mutta ei ainaskaan 3.5L kun lohko ei kestä porata yli 90mm. M88/3 kannella & ruiskuilla. Mitattu 280hv 325i. Muistaakseni Diamantschwarz-Metallic. 2D. Otteessa 2.99L

    TNF-220 Mauritusblau cabrio 325i
    Last edited by BmwPunisher; 16-11-2014, 18:41.
    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

    Osia myytävänä

    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

    Comment

    • Jacek
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 552
      • Helsinki

      #3
      Tässä vielä pari kuvaa BEM-300 autosta
      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

      Osia myytävänä

      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

      Comment

      • bmwbmw
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1370
        • Kainuu

        #4
        hmmm... Olishan se kiva tunke tuommonen oman e30 nokalle...! :shock:
        sigpic
        Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

        Comment

        • Jacek
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 552
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by qwe
          olen jo tehnytkin poikkeuslupahakemuksen tällä viikolla akelle. Vinnikainen espoon laakkoselta tosin tyrmäsi tuon e36 tolppien laiton, ei kuulemma saa hyvin toimimaan. Mikä tekee e30 m3 tolpat huonoiksi, tai siis mikä e36 tolpissa on niin paljon parempaa?

          siinä tulipeltiä on hakattu sisäänpäin, eli kone on aivan takana
          Poikkeuslupahakemusta ei ehkä tarvitsisi jos vetoaisi 333i malliin muuten kun tehon osalta jos ajattelit leimata sen S38B36 koneella. Jos leimaat sen S38B35 versiona niin sitten ei ole sitäkään ongelmaa. Mulla on lista kaikista moottorikoodeista.

          Jari tietää varmasti mistä puhuu, mä en ole itse ikinä ajanu tollasta E30 noilla E36 tolpilla. Moni vaan laittaa niitä saksassa ja ideanahan on se että saa helposti mitkä tahansa isot jarrut tolppaan kiinni. E30 M3 tolppaan ei esim 315mm E36 M3 jarruja ihan noin vaan laita, vaikka toki laittaa kun askartelee. KLS-182 tuli sellaiset alunperin, tiedä häntä mitä siellä nyt on.

          Tokihan jokaisessa noissa meidänkin tekemissä E30 M5 oli tulipeltiä otettu sisään aika paljonkin mutta lämppärin moottoriin se tökkää.

          1000kg ja 3.8L kone kuullostaa vinkeältä lelulta
          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

          Osia myytävänä

          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

          Comment

          • qwe
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 133
            • espoo

            #6
            kun nyt noita kuvia lähettelet, niin sulla varmaan on vielä se video missä sama auto puhuu kivenlahden teollisuusalueella, mukana myös m6 joka näytti kovin hitaalta m3:n rinnalla, tosin länsiväylällä sekin näytti kulkevan, joskus tuli se vaan nähtyä.
            vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

            Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

            Comment

            • Jacek
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 552
              • Helsinki

              #7
              Jep, löytyy tuolta kaapista, tosin VHS-C muodossa ja videot paskana eli en saa sitä tikitaaliseksi mutta jos joku viitsii sen tehdä niin lainaan sitä mielelläni siihen. VHS-C -> VHS adapteri löytyy myös.

              Minkäs mä sille voin ettei se M635CSi kulkenu paremmin :wink: Muistaakseni se otti melkein 270 mittariin. Nyt kun vielä muistaisi missä autossa sekin kone on *öh*

              Klasu parka oli vähän hukassa M535i kanssaan. Hauskaa oli kun lapset leikkivät
              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

              Osia myytävänä

              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

              Comment

              • qwe
                Bimmer Rookie
                • Mar 2004
                • 133
                • espoo

                #8
                tota huu-325 olin kesällä ostamassa, erittäin siisti auto vähin kilometrein.
                omistajan mukaan olisi m88 joka vielä porattu 3.8 litraiseksi, n.330hv,
                saksassa rakennettu kuulemma, vakio jarrut 325. kun selvittelin lupia, niin 3.0l se oli rekisteröity ja siihen loppui innostus, haluan viralliset paperit autolle jotka vastaa tekniikkaa.
                vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                Comment

                • Jacek
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 552
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by qwe
                  tota huu-325 olin kesällä ostamassa, erittäin siisti auto vähin kilometrein. omistajan mukaan olisi m88 joka vielä porattu 3.8 litraiseksi, n.330hv,saksassa rakennettu kuulemma
                  Samaa liirumlaarumia selitti mulle auton alkuperäinen omistaja/rakennuttaja jo vuonna 1989. Katselin autoa lähemmin ja kun huomautin että 3.0L lohkon kanssa pitäisi olla reilusti yli 100mm iskunpituutta että saisi 3.8L tilavuuden niin kaveri suutahti ja poistui paikalta. Oli myymässä sitä mulle kun olin aikoinaan Car-Manilla duunissa. Mä en tosin ollu ostamassa.

                  Eräs tutun tuttu omisti sen jokunen vuosi sitten ja mittautti sen ST-Motorsissa - tuloksena tuo 280hv.

                  Vähän ajettu kuullostaa vaikealta uskoa kun se on ollut tolla koneella olemassa jo ainaskin 15v..
                  (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                  Osia myytävänä

                  http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #10
                    Re: E30 M5 moottorilla

                    Originally posted by Jacek
                    S52 olisi mun valinta jos rahaa ei tarvitsis ajatella mutta S38 B36 koneet on niin halpoja että parempaa hinta/laatusuhdetta saa hakea.
                    Missä hintaluokassa noi S38B36 koneet liikkuu? Jossain vaiheessa kiinnostaisi hommata moinen.

                    t: Timo

                    Comment

                    • Jacek
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 552
                      • Helsinki

                      #11
                      Re: E30 M5 moottorilla

                      Originally posted by tihuovin
                      Missä hintaluokassa noi S38B36 koneet liikkuu? Jossain vaiheessa kiinnostaisi hommata moinen.

                      t: Timo
                      Mun mielestä sellasen oikea hinta pitäs olla n 2500€ ja siihen hintaan mä sellasen myyn jos lähden sellasta hankkimaan. Täydellisenä tietysti.
                      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                      Osia myytävänä

                      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                      Comment

                      • tihuovin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1422
                        • Oulu

                        #12
                        Kiitoksia, pidetään asia mielessä. Kohtuuttomalta toi ei tosiaankaan kuulosta, jos vertaa hintaa siihen että n. 10 vuotta sitten pyydettiin perus M30B35 motronic koneesta melkein sama (purkamo). Ilman johtosarjaa ja boxia.

                        t: Timo

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Tämäpäs onkin mielenkiintoinen juttu. Onkos tuo kuvissa esiintynyt menopeli liikkunut Hyvinkäällä aikoinaan? Videopätkää kaivataan...

                          Comment

                          • Jacek
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 552
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Bmw Master
                            Tämäpäs onkin mielenkiintoinen juttu. Onkos tuo kuvissa esiintynyt menopeli liikkunut Hyvinkäällä aikoinaan? Videopätkää kaivataan...
                            En osaa sanoa kun auto ei ole koskaan ollut mun. Paljon mahdollista. Minä en sillä ainaskaan ole Hyvinkäällä käynyt, kuka hitto sinne nyt haluais :wink:

                            Videota en saa koneelle kun se on VHS-C kasetilla kuten sanoin. Jos jollain on ViVo -kortti ja intoa kaapata se niin tokihan sitä saa lainata.

                            Pitänee tosin eka selvittää mikä on liikennerikkomusten vanhenemisaika :wink:
                            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                            Osia myytävänä

                            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                            Comment

                            • eeki
                              BTCF Member
                              • Jul 2003
                              • 1966
                              • HKI

                              #15
                              Mielenkiintoista juttua, toivottavasti tuo M3->M5 projekti onnistuu, on varmasti aikamoinen laitos. Muistathan sitten kertoa tänne miten poikkeusluvan kanssa kävi, kiinnostaa varmaan muitakin!

                              333i:n käytöstä vertailumallina on täällä ollut todella paljon juttua, AKEn kanta on että ei natsaa. Poikkeuslupahakemuksessa tuosta 333:sta voi kuitenkin olla hyötyä.

                              Mahtaako muuten Jacekilla, kun olet näköjään noiden ämmäläisten parissa leikkinyt, olla mitään faktaa miten vaikea operaatio tuollaisen M88- tai S38-kannen asennus M30-moottoriin on? Ilmeisesti tuossa huu-325:ssa näin on kuitenkin tehty, ja sillä tavallahan tuon m5-padan (tai ainakin sitä muistuttavan sekasikiön) saisi e30-koriin nykyisilläkin säännöksillä vaikka ahdettuna.

                              Tuo video olisi muuten tosi mielenkiintoinen nähdä, koettakaapas joku jolla on oikeat vehkeet siirtää se datamuotoon.
                              Ducati 998 -02 //

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎