Originally posted by eeki
779/1998 5§ 2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.
Toisin sanoen pitää ensin todistaa että 333i kuuluu mallisarjaan E30 ja sitten se että se on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen.
AKE Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muut-tamisesta (779/1998)
Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunnon perusteella. Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen. Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava eri merkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia.
Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailu-moottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia. Muutoskatsastusta edellyttävän vaihdetun tai muutetun moottorin malli, teho (muuttamattomista tai 6 §:n 1 momentin mukaisesti muutetuista moottoreista valmistajan ilmoittama alkuperäinen teho, muista mitattu tai muutoin selvitetty teho, esim. "Valmistajan ilmoittama moottoriteho xx kW", tai "Mitattu moottoriteho xx kW".), apulaitteet, (esim. ahtimen merkki ja malli, ahtoilman jäähdytin), ahtopaine, polttoaineensyöttölaitteisto (polttoaineensuihkutuslaitteiston merkki ja malli, kaasuttimien merkki, malli ja lukumäärä, muutetun moottorin ohjainlaitteen, ns. virityslastun, merkki ja malli) tulee merkitä rekisteritietojen erikoisehtoihin. Rekisteritietojen tehokentässä mahdollisesti oleva alkuperäinen tehotieto tulee tällöin poistaa. Vaihdetun tai muutetun moottorin iskutilavuus tulee sen sijaan merkitä rekisteritiedoissa ko. tiedolle varattuun kenttään.
Todistus BMW South Africalta siitä että 333i on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen ja että se on mallisarjaa E30 tulisi riittää. Se että AKEn sovellusohjeessa ei erikseen mainita että valmistajan muillekin markkinoille kun Eurooppaan ja USAhan tarkoittamia malleja voidaan käyttää vertailussa ei tarkoita sitä että sitä ei voisi käyttää. Sanamuoto "Voidaan pitää" ei sulje pois siinä mainitsemattomia.
Lisäksi mainittakoon että EU-maassa Englannissa on rekisteröity ainakin 4 333i -mallia mikäli netissä kiertäviä tarinoita on uskominen. Määräystenmukaisuustodistus tämmöisestä autosta pitäisi myös riittää.
Englannista en ole sellaista koskaan hakenut mutta saksasta sellaisen saan samana päivänä faksina mistä tahansa ajoneuvosta joka on tai on joskus ollut saksan rekisterissä, kunhan on vain kopio otteesta.
Selvästikin tarkoitus on ollut rajata ulos australian erikoisversiot mutta sanamuodon pitäisi olla "lisäksi voidaan pitää VAIN".
Tokihan tuossa on työsarkaa mutta kyllä mä sen läpi kahlaan jos sitä jossain tarvitaan. Hauskaahan se on katsoa miten käy ja lakiin on hyvä vedota. Sitä vastaan on kovin hankala argumentoida ja tuo AKEn sovellusohjekin on vain juuri sitä eli sovellusohje, ei laki.
Tässä ovat oleelliset argumenttini mikäli AKE kieltäytyy hyväksymästä 333i vertailumalliksi. Varmasti aluksi niin tekevät mutta toisinaan asiat muuttuvat vain valittamalla. Kuten vaikkapa autoverotus.
Originally posted by eeki
Video on mulla tossa kaapissa ja vaikka koneita onkin niin yhdessäkään ei ole videokaappauskorttia eikä videotkaan toimi. Täytyy kysyä jos kaveri sen .avi / DivX tjms muotoon mulle kaappais ni vois uploadata sen jonnekin.
Tosin siitä näkyy kilvet, kuskit ja nopeuttakin yhdessä kohtaa melkein 270km/h turun motarilla eli voihan siitä joku sheriffi pillastua. Kaitpa nekin tätä palstaa lueskelee
Comment