Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M5 moottorilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jacek
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 552
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by eeki
    333i:n käytöstä vertailumallina on täällä ollut todella paljon juttua, AKEn kanta on että ei natsaa.

    779/1998 5§ 2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.

    Toisin sanoen pitää ensin todistaa että 333i kuuluu mallisarjaan E30 ja sitten se että se on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen.

    AKE Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muut-tamisesta (779/1998)

    Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunnon perusteella. Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen. Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava eri merkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia.

    Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailu-moottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia. Muutoskatsastusta edellyttävän vaihdetun tai muutetun moottorin malli, teho (muuttamattomista tai 6 §:n 1 momentin mukaisesti muutetuista moottoreista valmistajan ilmoittama alkuperäinen teho, muista mitattu tai muutoin selvitetty teho, esim. "Valmistajan ilmoittama moottoriteho xx kW", tai "Mitattu moottoriteho xx kW".), apulaitteet, (esim. ahtimen merkki ja malli, ahtoilman jäähdytin), ahtopaine, polttoaineensyöttölaitteisto (polttoaineensuihkutuslaitteiston merkki ja malli, kaasuttimien merkki, malli ja lukumäärä, muutetun moottorin ohjainlaitteen, ns. virityslastun, merkki ja malli) tulee merkitä rekisteritietojen erikoisehtoihin. Rekisteritietojen tehokentässä mahdollisesti oleva alkuperäinen tehotieto tulee tällöin poistaa. Vaihdetun tai muutetun moottorin iskutilavuus tulee sen sijaan merkitä rekisteritiedoissa ko. tiedolle varattuun kenttään.


    Todistus BMW South Africalta siitä että 333i on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen ja että se on mallisarjaa E30 tulisi riittää. Se että AKEn sovellusohjeessa ei erikseen mainita että valmistajan muillekin markkinoille kun Eurooppaan ja USAhan tarkoittamia malleja voidaan käyttää vertailussa ei tarkoita sitä että sitä ei voisi käyttää. Sanamuoto "Voidaan pitää" ei sulje pois siinä mainitsemattomia.

    Lisäksi mainittakoon että EU-maassa Englannissa on rekisteröity ainakin 4 333i -mallia mikäli netissä kiertäviä tarinoita on uskominen. Määräystenmukaisuustodistus tämmöisestä autosta pitäisi myös riittää.
    Englannista en ole sellaista koskaan hakenut mutta saksasta sellaisen saan samana päivänä faksina mistä tahansa ajoneuvosta joka on tai on joskus ollut saksan rekisterissä, kunhan on vain kopio otteesta.

    Selvästikin tarkoitus on ollut rajata ulos australian erikoisversiot mutta sanamuodon pitäisi olla "lisäksi voidaan pitää VAIN".

    Tokihan tuossa on työsarkaa mutta kyllä mä sen läpi kahlaan jos sitä jossain tarvitaan. Hauskaahan se on katsoa miten käy ja lakiin on hyvä vedota. Sitä vastaan on kovin hankala argumentoida ja tuo AKEn sovellusohjekin on vain juuri sitä eli sovellusohje, ei laki.

    Tässä ovat oleelliset argumenttini mikäli AKE kieltäytyy hyväksymästä 333i vertailumalliksi. Varmasti aluksi niin tekevät mutta toisinaan asiat muuttuvat vain valittamalla. Kuten vaikkapa autoverotus.


    Originally posted by eeki
    Mahtaako muuten Jacekilla, kun olet näköjään noiden ämmäläisten parissa leikkinyt, olla mitään faktaa miten vaikea operaatio tuollaisen M88- tai S38-kannen asennus M30-moottoriin on? Ilmeisesti tuossa huu-325:ssa näin on kuitenkin tehty, ja sillä tavallahan tuon m5-padan (tai ainakin sitä muistuttavan sekasikiön) saisi e30-koriin nykyisilläkin säännöksillä vaikka ahdettuna.

    Tuo video olisi muuten tosi mielenkiintoinen nähdä, koettakaapas joku jolla on oikeat vehkeet siirtää se datamuotoon.
    En ole koskaan muuttanut tavallista M30 lohkoa M5 sopivaksi mutta ei siinä ole mielestäni mitään muuta eroa kun pakopuolella 6.syl kohdalla oleva koneistettu kiinnityspiste/reikä kannesta tulevalle öljyn paluuputkelle eli se sinne koneistamalla onnistuu varmasti muidenkin lohkojen käyttö. Jos muuttaa iskutilavuutta niin sitten toki tulee vastaan oikeiden mäntien löytäminen eikä M5 kiertokankien käyttökään olisi tyhmä ajatus. Mäntäkirjaa lukemalla saattaa löytyä hyvinkin sopivat mukit.

    Video on mulla tossa kaapissa ja vaikka koneita onkin niin yhdessäkään ei ole videokaappauskorttia eikä videotkaan toimi. Täytyy kysyä jos kaveri sen .avi / DivX tjms muotoon mulle kaappais ni vois uploadata sen jonnekin.

    Tosin siitä näkyy kilvet, kuskit ja nopeuttakin yhdessä kohtaa melkein 270km/h turun motarilla eli voihan siitä joku sheriffi pillastua. Kaitpa nekin tätä palstaa lueskelee
    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

    Osia myytävänä

    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

    Comment

    • Guest's Avatar

      #17
      Aivan eli ei varmaan kannata ainakaan kovin julkisesti laittaa noita sheriffejä varten näytille noita pätkiä kaikkinensa. :|

      Jokin editoimaan kilvet ja naamat pois pelistä ja avot...

      Comment

      • nemesis
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 617
        • kymenlaakso

        #18
        779/1998 5§ 2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton....


        ....AKE Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muut-tamisesta (779/1998)

        Kaivoitko tuon jostain netistä? voisinko saada lähteen/lähdeviitteen mukaan niin helpottais omiakin taistoja ?
        E30 kesä-autona

        Comment

        • Jacek
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 552
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by nemesis
          Kaivoitko tuon jostain netistä? voisinko saada lähteen/lähdeviitteen mukaan niin helpottais omiakin taistoja ?


          Tossa on tuo 779/1998. Finlex.fi on paikka mistä löytyy koko lainsäädäntö. Ongelmana on tietty sen oikean löytäminen kaiken soopan keskeltä =)

          Tuo AKEn sovellusohje mulla on vaan .pdf muodossa koneella mutta jossain päin AKEn sivujahan ne majailee. En vaan muista missä. Ehkä joku muu muistaa/tietää ?
          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

          Osia myytävänä

          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #20
            Originally posted by Jacek
            Originally posted by nemesis
            Kaivoitko tuon jostain netistä? voisinko saada lähteen/lähdeviitteen mukaan niin helpottais omiakin taistoja ?

            Tuo AKEn sovellusohje mulla on vaan .pdf muodossa koneella mutta jossain päin AKEn sivujahan ne majailee. En vaan muista missä. Ehkä joku muu muistaa/tietää ?
            Tuoltahan noita löytyy: http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=1449
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • Jacek
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 552
              • Helsinki

              #21
              Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan niin sunnuntaina on se M3 / M5, M635CSi ja M535i -videopätkä digimuodossa. Aikaa sen kuvaamisesta on jo melkein 10v joten en jaksa uskoa että siitä voi sakottaa ja ainoa "iso" rike siinä on n 270km/h turun motarilla eikä siinäkään näy kuskia kuvassa.

              Eli jakeluun laitan kun valmiiksi saan :lol:

              No, eipä sitten onnistunu ton videon kaappaus vaikka sitä taisteltiin tuntikausia. Kuvasta tuli nykivää eli videon kanssa pitää vielä valitettavasti odotella. Jos joku HKI lähistöllä asuva sais sellasen varmuudella helposti kaapattua ni saa ilmotella privana. Video on siis VHS -nauhalla ja kestää n 22min. Videolla on M635CSi, M3 M5-moottorilla ja M535i E28.
              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

              Osia myytävänä

              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

              Comment

              • vleivo
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 708
                • Zürich Switzerland

                #22
                Hieno juttu! Veikkaan että noi tieliikenne rikkomukset on vanhentuneet 10 vuodessa.
                1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
                1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
                1991 Ford Mustang GT 5.0
                1994 BMW M5 3.8
                2011 H-D Fatboy Special
                2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4

                Comment

                • qwe
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2004
                  • 133
                  • espoo

                  #23
                  yhteenveto alemmasta: vanhenee viidessä vuodessa.


                  Rikoslaki 8 luku. Vanhentumisesta
                  1 §. ( A:16.2.1973, SK:138/1973) Rangaistusta ei saa tuomita, ellei syytettä
                  ole nostettu
                  1) kahdessakymmenessä vuodessa, jos rikoksesta säädetty kovin rangaistus on
                  vapausrangaistusta määräajaksi yli kahdeksan vuoden,
                  2) kymmenessä vuodessa, jos kovin rangaistus on vapausrangaistusta yli
                  kahden vuoden ja enintään kahdeksan vuotta,
                  3) viidessä vuodessa, jos kovin rangaistus on vapausrangaistusta yli vuoden
                  ja enintään kaksi vuotta, ja
                  4) kahdessa vuodessa, jos kovin rangaistus on vapausrangaistusta enintään
                  vuosi tai sakkoa.



                  --------------------------------------------------------------------------------

                  23 luku: Liikennerikoksista

                  2 § (30.4.1999/545) Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Jos liikenneturvallisuuden vaarantamisessa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettaja tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta

                  huomattavasti ylittää sallitun enimmäisnopeuden,
                  ryhtyy ohittamaan näkyvyyden ollessa turvalliseen ohitukseen riittämätön taikka ohituksen ollessa muutoin kielletty,
                  laiminlyö liikenneturvallisuuden vaatiman pysähtymisvelvollisuuden tai väistämisvelvollisuuden, taikka
                  muulla näihin rinnastettavalla tavalla rikkoo liikennesääntöjä
                  siten, että rikos on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle, hänet on tuomittava törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vähintään 30 päiväsakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

                  Törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuomitaan myös se, joka liikenneturvallisuuden vaarantamisessa tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta

                  ollessaan vastuussa aluksen ohjailusta tai aluksen kulun turvallisuuteen olennaisesti vaikuttavassa tehtävässä laiminlyö asianmukaisen tähystyksen, ei noudata olosuhteisiin nähden turvallista nopeutta tai yhteentörmäämisen vaarassa väistövelvollisuutta tai muulla näihin rinnastettavalla tavalla rikkoo vesiliikennelaissa säädettyjä tai sen nojalla annettuja taikka alusten yhteentörmäämisen ehkäisemisestä merellä, sisäisillä kulkuvesillä tai kanavassa annettuja säännöksiä tai määräyksiä,
                  ohjatessaan ilma-alusta tai toimiessaan sen miehistön jäsenenä tai muussa lentoturvallisuustehtävässä tai muulla tavoin rikkoo ilmailulaissa säädettyjä tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä, tai
                  kuljettaessaan junaa tai toimiessaan muussa junaturvallisuuteen olennaisesti vaikuttavassa tehtävässä rikkoo junaturvallisuutta koskevia määräyksiä
                  siten, että rikos on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle.

                  --------------------------
                  vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                  Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                  Comment

                  • Jacek
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 552
                    • Helsinki

                    #24
                    Originally posted by qwe
                    yhteenveto alemmasta: vanhenee viidessä vuodessa
                    Kiitos. Eipä tartte sitten siitäkään huolta kantaa. Katselin videon juuri äsken ja olisihan siitä voinut palautetta tulla.

                    Mieleen muistuu tapaus japanista missä maan ainoan Ferrari F40 omistaja töräytteli menemään yli 300km/h (max 100km/h) kuvaten sen videolle ja levittäen sitä eteenpäin.

                    Poliisi katsoi sen myös ja kävi hakemassa auton pois sen jääden sille tielle. Kaveri oli varmaan tyytyväinen itseensä
                    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                    Osia myytävänä

                    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                    Comment

                    • dunkelblau
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 1151
                      • Uusimaa

                      #25
                      Jacek, sä oot kyllä kingi. Rispecktit täältä! :palvo:
                      "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                      Comment

                      • m-power
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 731
                        • TAMPERE

                        #26
                        Jacek sun kannattais ruveta myymään vaikka muutoskatsastus paketteja... tuntuu olevan toi tieto hallussa... :lol:
                        sitä saa mitä tilaa

                        http://www.btcf.fi/showcar.php?id=420

                        R.I.P. 327i
                        R.I.P. 535i
                        audi a6 2.7 t

                        Comment

                        • Jacek
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 552
                          • Helsinki

                          #27
                          Originally posted by m-power
                          Jacek sun kannattais ruveta myymään vaikka muutoskatsastus paketteja... tuntuu olevan toi tieto hallussa... :lol:
                          En mä halua rahaa - haluaisin vaan että hommat toimii niinkun laissa on sanottu. 286hv/ 4L asti E30 sellasenaan muutoskatsastuksella ja siitä yli erikoisluvin.

                          Jos joku onnistuu niin kaikki hyötyvät siitä. Alan väsyä siihen että ihmiset, jotka eivät itse saa mitään aikaseksi, jaksavat silti valittaa siitä kun joku edes yrittää.

                          Voisin sanoa paljonkin tuohon mutta enpä viitsi. Ei se ole sen arvoista. Tehkööt jokainen itse omat johtopäätöksensä.

                          Kiitos kannustavista kommenteista *kumarrus*
                          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                          Osia myytävänä

                          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                          Comment

                          • LASSI-S
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 4918
                            • hattula/hämeenlinna.

                            #28
                            ahvenistolla katselin kun kaveri ajoi eräällä e30 m3/m5:lla, taisi olla streetrace a luokassa, auton nopeudesta sen verran voi päätellä eli lähti sijalta 28 ja maaliin tuli viidentenä, haltec tai hestec siinä on ja vähän vakiota jyrkemmät nokat. kaverin hymy ei varmaan ole muutaman kuukauden jälkeen vieläkään laskeutunut kun tuolla ajoi, komeasti kulki.

                            en voi ymmärtää miksi urheiluauton rakentaminen on kielletty, eihän kyse ole mistään ydin ohjuksesta vaan ainoastaan nopeasta autosta. ymmärrän jos hävittäjän moottoria ei saa laittaa tai avaruusraketin työntömottoria ei saa laittaa bemariin mutta bemarin kone bemariin ja jarrut yms asiat kunnossa niin mikä helvetti siinä muka voi olla.perseestä.

                            ja kumarrus jajecille. voi olla että vielä näitä M3/m5 saadaan suomeen jos osataan vaan soveltaa lainsäädäntöä tapauskohtaisesti.

                            mutta onhan hartge ja hamann tehny e30 koppasia touringeja ja M3:sia M5 koneella joten miksi ei niitä voi käyttää verrokkeina???
                            E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                            Comment

                            • Jacek
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 552
                              • Helsinki

                              #29
                              Originally posted by LASSI-S
                              ahvenistolla katselin kun kaveri ajoi eräällä e30 m3/m5:lla, taisi olla streetrace a luokassa, auton nopeudesta sen verran voi päätellä eli lähti sijalta 28 ja maaliin tuli viidentenä
                              Kyseisen auton omistaja on panostanut siihen todella paljon mikä on positiivista.

                              Originally posted by LASSI-S
                              en voi ymmärtää miksi urheiluauton rakentaminen on kielletty
                              Tuo teho/painosuhde 7kg/kW on iso jarru rakentelulle. Pitäisi kaivaa jostain esiin 779/1998 liittyvä hallituksen esitys - sieltä ne perustelut kullekin pykälälle pitäisi löytyä. Moni vakioautokin ylittää tuon suhteen.


                              Originally posted by LASSI-S
                              voi olla että vielä näitä M3/m5 saadaan suomeen jos osataan vaan soveltaa lainsäädäntöä tapauskohtaisesti
                              Siitähän ei päästä nykylainsäädännön puitteissa mihinkään että ainoastaan 286hv E28/E24 M88/3 & S38 moottorin saa ilman erikoislupaa tai tehoja muuttamalla leimaan suomessa. S38B36/B38 vaatii väkisin erikoisluvan kun 238hv on tehokkain E30 malli.

                              Kaksi tapaa saada sellainenkin laillisesti leimaan on eli joko muuttaa konetta vakiosta jonka jälkeen teho pitää osottaa mittaamalla -> tehoa pitää pudottaa. Uskottavuus tosin lähentelee nollaa ja AKEn asenne varmasti sen mukainen.

                              Toinen optio on Alpina. B6 3,5 ilman kattia on 261 hv 3,430ksm eli 4,287ksm ja 313hv. 2 Hv jää alle Euroversion S38B36. USA-mallissa se oli muistaakseni tasan tuo 313hv. Luulisi 2hv saavan armoa mutta S38B38 en keksi tähän hätään mitään teoreettistakaan keinoa miten sen saisi laillisesti leimaan ilman erikoislupaa.

                              Tosin mikäs mörkö se erikoislupa on ? Muu tekniikka asianmukaiselle tasolle ja perustellusti asiansa esittämään niin ei kait se mikään mahdottomuus ole. Halpaa se ei varmasti ole koska on selviö että alusta, jarru ja voimansiirto pitää olla vastaavalla tasolla. Alpina saattaa olla monestakin asiasta tuttu mutta halvoista hinnoistaan ne eivät ole.


                              Originally posted by LASSI-S
                              onhan hartge ja hamann tehny e30 koppasia touringeja ja M3:sia M5 koneella joten miksi ei niitä voi käyttää verrokkeina???
                              Hartge, Hamann, Schnitzer & Co eivät ole KBAn (Kraftfahrt-Bundesamt eli paikallinen AKE) rekisteröimiä autonvalmistajia mutta Alpina on. Hartge kyllä mainostaa olevansa sitä mutta kun tiedustelin aikoinaan mikä on H35-24 rekisteröintistatus niin sanoivat sen olevan aina TüV-Einzelabnahme eli se ei ole tyyppihyväksytty saksaan heidän tekemänään vaan erikoisluvalla rekisteröity. Ei auta tässä tapauksessa. Lisäksi en ole ikinä nähnyt ainoatakaan saksalaista rekisteriotetta missä valmistajan paikalla lukisi Hartge eikä BMW vaikka aikoinaan työskentelin firmassa joka toi Hartgea maahan. Samoin Schnitzer. Alpinassa lukee Alpina valmistajanakin. Aidossa sellaisessa huom.

                              Mulla on olemassa TüV-todistus Hartgen H26 mallista eli 142kW 2,554ksm joka on tehty 323i E30 pohjalta. Siitä voin toki ottaa kopioita jos joku niin haluaa.

                              Tässä hieman lainausta toiselta topicilta mutta suoraan asiaan liittyen

                              Originally posted by Jacek
                              Alpina on eri valmistaja juu mutta laissa sanotaankin näin:

                              779/1998 5§ 2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.

                              Toisin sanoen Alpina on auton valmistaja joka on tarkoittanut moottorin käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa (E30), yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa.

                              Tuossa ei sanota "muutoskatsastettavan auton valmistaja", ainoastaan valmistaja. Luulenpa että tässä täytyy alkaa tehdä kysymys/asialistaa perusteluineen ja koettaa sopia tapaaminen AKEn inssien kanssa.

                              Monen mielestä tämä voi kuullostaa pilkunviilaamiselta mutta lakia lukeneet tietävät että sitä sen lukeminen nimenomaan on. Rasittavaa puuhaa mutta usein ilo löytyy sieltä mitä siellä EI lue.

                              Lisäksi erään tutun Alpina B8 :ssa oli mielenkiintoisia yksityiskohtia. Konehuoneessa oli tarra "Individual-Austtattung Technic" ja esim erikoisvalmisteisessa etuakselipalkissa oli BMWn varaosanumerotarra kiinni. Näytti vahvasti siltä että ko. autot tulevat BMWn linjalta ulos vaikka Alpina onkin merkkinä. Valmistenumero alkaa siis WAP...

                              Jos näin todella olisi, muuttaisi sekin mielenkiintoisesti tilannetta. E36 suurin moottori olisikin yht'äkkiä 4,6L 333hv V8. Sillähän sinne menisi S62 moottori

                              Alpinan suhteen on useampikin ovi jotka täytyy kyllä kaikki aukasta ja katsoa johtavatko ne minnekään. Sen näkee sitten.
                              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                              Osia myytävänä

                              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                              Comment

                              • TONI_VAAN
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2003
                                • 210

                                #30
                                poikkeusluvasta

                                sitä ei irtoa kuullema nykyää ollenkaa. vaikka mihin malliin koittaisit vedota. vaan sen vuoksi ku jotkut on käyttäneet hyväks niitä ja rakentaneet tappokoneita. jotka ei ees täytä niitä ehtoja jotka on mainittu niissä papruissa. tietenki voishan sitä koittaa jos joku laatii sen anomuksen puolestani. ja siihe oikee hyvät perustelut päälle. :|

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎