E30 M5 moottorilla

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• nemesis
    replied
    779/1998 5§ 2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton....

....AKE Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muut-tamisesta (779/1998)

Kaivoitko tuon jostain netistä? voisinko saada lähteen/lähdeviitteen mukaan niin helpottais omiakin taistoja ?

Leave a comment:

• Henski
    Guest replied
    Aivan eli ei varmaan kannata ainakaan kovin julkisesti laittaa noita sheriffejä varten näytille noita pätkiä kaikkinensa. :|

Jokin editoimaan kilvet ja naamat pois pelistä ja avot...

Leave a comment:

• Jacek
    replied
    Originally posted by eeki
    333i:n käytöstä vertailumallina on täällä ollut todella paljon juttua, AKEn kanta on että ei natsaa.

779/1998 5§ 2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.

Toisin sanoen pitää ensin todistaa että 333i kuuluu mallisarjaan E30 ja sitten se että se on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen.

AKE Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muut-tamisesta (779/1998)

Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunnon perusteella. Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen. Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava eri merkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia.

Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailu-moottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia. Muutoskatsastusta edellyttävän vaihdetun tai muutetun moottorin malli, teho (muuttamattomista tai 6 §:n 1 momentin mukaisesti muutetuista moottoreista valmistajan ilmoittama alkuperäinen teho, muista mitattu tai muutoin selvitetty teho, esim. "Valmistajan ilmoittama moottoriteho xx kW", tai "Mitattu moottoriteho xx kW".), apulaitteet, (esim. ahtimen merkki ja malli, ahtoilman jäähdytin), ahtopaine, polttoaineensyöttölaitteisto (polttoaineensuihkutuslaitteiston merkki ja malli, kaasuttimien merkki, malli ja lukumäärä, muutetun moottorin ohjainlaitteen, ns. virityslastun, merkki ja malli) tulee merkitä rekisteritietojen erikoisehtoihin. Rekisteritietojen tehokentässä mahdollisesti oleva alkuperäinen tehotieto tulee tällöin poistaa. Vaihdetun tai muutetun moottorin iskutilavuus tulee sen sijaan merkitä rekisteritiedoissa ko. tiedolle varattuun kenttään.

Todistus BMW South Africalta siitä että 333i on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen ja että se on mallisarjaa E30 tulisi riittää. Se että AKEn sovellusohjeessa ei erikseen mainita että valmistajan muillekin markkinoille kun Eurooppaan ja USAhan tarkoittamia malleja voidaan käyttää vertailussa ei tarkoita sitä että sitä ei voisi käyttää. Sanamuoto "Voidaan pitää" ei sulje pois siinä mainitsemattomia.

Lisäksi mainittakoon että EU-maassa Englannissa on rekisteröity ainakin 4 333i -mallia mikäli netissä kiertäviä tarinoita on uskominen. Määräystenmukaisuustodistus tämmöisestä autosta pitäisi myös riittää.
    Englannista en ole sellaista koskaan hakenut mutta saksasta sellaisen saan samana päivänä faksina mistä tahansa ajoneuvosta joka on tai on joskus ollut saksan rekisterissä, kunhan on vain kopio otteesta.

Selvästikin tarkoitus on ollut rajata ulos australian erikoisversiot mutta sanamuodon pitäisi olla "lisäksi voidaan pitää VAIN".

Tokihan tuossa on työsarkaa mutta kyllä mä sen läpi kahlaan jos sitä jossain tarvitaan. Hauskaahan se on katsoa miten käy ja lakiin on hyvä vedota. Sitä vastaan on kovin hankala argumentoida ja tuo AKEn sovellusohjekin on vain juuri sitä eli sovellusohje, ei laki.

Tässä ovat oleelliset argumenttini mikäli AKE kieltäytyy hyväksymästä 333i vertailumalliksi. Varmasti aluksi niin tekevät mutta toisinaan asiat muuttuvat vain valittamalla. Kuten vaikkapa autoverotus.

Originally posted by eeki
    Mahtaako muuten Jacekilla, kun olet näköjään noiden ämmäläisten parissa leikkinyt, olla mitään faktaa miten vaikea operaatio tuollaisen M88- tai S38-kannen asennus M30-moottoriin on? Ilmeisesti tuossa huu-325:ssa näin on kuitenkin tehty, ja sillä tavallahan tuon m5-padan (tai ainakin sitä muistuttavan sekasikiön) saisi e30-koriin nykyisilläkin säännöksillä vaikka ahdettuna.

Tuo video olisi muuten tosi mielenkiintoinen nähdä, koettakaapas joku jolla on oikeat vehkeet siirtää se datamuotoon.
    En ole koskaan muuttanut tavallista M30 lohkoa M5 sopivaksi mutta ei siinä ole mielestäni mitään muuta eroa kun pakopuolella 6.syl kohdalla oleva koneistettu kiinnityspiste/reikä kannesta tulevalle öljyn paluuputkelle eli se sinne koneistamalla onnistuu varmasti muidenkin lohkojen käyttö. Jos muuttaa iskutilavuutta niin sitten toki tulee vastaan oikeiden mäntien löytäminen eikä M5 kiertokankien käyttökään olisi tyhmä ajatus. Mäntäkirjaa lukemalla saattaa löytyä hyvinkin sopivat mukit.

Video on mulla tossa kaapissa ja vaikka koneita onkin niin yhdessäkään ei ole videokaappauskorttia eikä videotkaan toimi. Täytyy kysyä jos kaveri sen .avi / DivX tjms muotoon mulle kaappais ni vois uploadata sen jonnekin.

Tosin siitä näkyy kilvet, kuskit ja nopeuttakin yhdessä kohtaa melkein 270km/h turun motarilla eli voihan siitä joku sheriffi pillastua. Kaitpa nekin tätä palstaa lueskelee

Leave a comment:

• eeki
    replied
    Mielenkiintoista juttua, toivottavasti tuo M3->M5 projekti onnistuu, on varmasti aikamoinen laitos. Muistathan sitten kertoa tänne miten poikkeusluvan kanssa kävi, kiinnostaa varmaan muitakin!

333i:n käytöstä vertailumallina on täällä ollut todella paljon juttua, AKEn kanta on että ei natsaa. Poikkeuslupahakemuksessa tuosta 333:sta voi kuitenkin olla hyötyä.

Mahtaako muuten Jacekilla, kun olet näköjään noiden ämmäläisten parissa leikkinyt, olla mitään faktaa miten vaikea operaatio tuollaisen M88- tai S38-kannen asennus M30-moottoriin on? Ilmeisesti tuossa huu-325:ssa näin on kuitenkin tehty, ja sillä tavallahan tuon m5-padan (tai ainakin sitä muistuttavan sekasikiön) saisi e30-koriin nykyisilläkin säännöksillä vaikka ahdettuna.

Tuo video olisi muuten tosi mielenkiintoinen nähdä, koettakaapas joku jolla on oikeat vehkeet siirtää se datamuotoon.

Leave a comment:

• Jacek
    replied
    Originally posted by Bmw Master
    Tämäpäs onkin mielenkiintoinen juttu. Onkos tuo kuvissa esiintynyt menopeli liikkunut Hyvinkäällä aikoinaan? Videopätkää kaivataan...
    En osaa sanoa kun auto ei ole koskaan ollut mun. Paljon mahdollista. Minä en sillä ainaskaan ole Hyvinkäällä käynyt, kuka hitto sinne nyt haluais :wink:

Videota en saa koneelle kun se on VHS-C kasetilla kuten sanoin. Jos jollain on ViVo -kortti ja intoa kaapata se niin tokihan sitä saa lainata.

Pitänee tosin eka selvittää mikä on liikennerikkomusten vanhenemisaika :wink:

Leave a comment:

• Bmw Master
    replied
    Tämäpäs onkin mielenkiintoinen juttu. Onkos tuo kuvissa esiintynyt menopeli liikkunut Hyvinkäällä aikoinaan? Videopätkää kaivataan...

Leave a comment:

• tihuovin
    replied
    Kiitoksia, pidetään asia mielessä. Kohtuuttomalta toi ei tosiaankaan kuulosta, jos vertaa hintaa siihen että n. 10 vuotta sitten pyydettiin perus M30B35 motronic koneesta melkein sama (purkamo). Ilman johtosarjaa ja boxia.

t: Timo

Leave a comment:

• Jacek
    replied
    Re: E30 M5 moottorilla

Originally posted by tihuovin
    Missä hintaluokassa noi S38B36 koneet liikkuu? Jossain vaiheessa kiinnostaisi hommata moinen.

Mun mielestä sellasen oikea hinta pitäs olla n 2500€ ja siihen hintaan mä sellasen myyn jos lähden sellasta hankkimaan. Täydellisenä tietysti.

Leave a comment:

• tihuovin
    replied
    Re: E30 M5 moottorilla

Originally posted by Jacek
    S52 olisi mun valinta jos rahaa ei tarvitsis ajatella mutta S38 B36 koneet on niin halpoja että parempaa hinta/laatusuhdetta saa hakea.
    Missä hintaluokassa noi S38B36 koneet liikkuu? Jossain vaiheessa kiinnostaisi hommata moinen.

Leave a comment:

• Jacek
    replied
    Originally posted by qwe
    tota huu-325 olin kesällä ostamassa, erittäin siisti auto vähin kilometrein. omistajan mukaan olisi m88 joka vielä porattu 3.8 litraiseksi, n.330hv,saksassa rakennettu kuulemma
    Samaa liirumlaarumia selitti mulle auton alkuperäinen omistaja/rakennuttaja jo vuonna 1989. Katselin autoa lähemmin ja kun huomautin että 3.0L lohkon kanssa pitäisi olla reilusti yli 100mm iskunpituutta että saisi 3.8L tilavuuden niin kaveri suutahti ja poistui paikalta. Oli myymässä sitä mulle kun olin aikoinaan Car-Manilla duunissa. Mä en tosin ollu ostamassa.

Eräs tutun tuttu omisti sen jokunen vuosi sitten ja mittautti sen ST-Motorsissa - tuloksena tuo 280hv.

Vähän ajettu kuullostaa vaikealta uskoa kun se on ollut tolla koneella olemassa jo ainaskin 15v..

Leave a comment:

• qwe
    replied
    tota huu-325 olin kesällä ostamassa, erittäin siisti auto vähin kilometrein.
    omistajan mukaan olisi m88 joka vielä porattu 3.8 litraiseksi, n.330hv,
    saksassa rakennettu kuulemma, vakio jarrut 325. kun selvittelin lupia, niin 3.0l se oli rekisteröity ja siihen loppui innostus, haluan viralliset paperit autolle jotka vastaa tekniikkaa.

Leave a comment:

• Jacek
    replied
    Jep, löytyy tuolta kaapista, tosin VHS-C muodossa ja videot paskana eli en saa sitä tikitaaliseksi mutta jos joku viitsii sen tehdä niin lainaan sitä mielelläni siihen. VHS-C -> VHS adapteri löytyy myös.

Minkäs mä sille voin ettei se M635CSi kulkenu paremmin :wink: Muistaakseni se otti melkein 270 mittariin. Nyt kun vielä muistaisi missä autossa sekin kone on *öh*

Klasu parka oli vähän hukassa M535i kanssaan. Hauskaa oli kun lapset leikkivät

Leave a comment:

• qwe
    replied
    kun nyt noita kuvia lähettelet, niin sulla varmaan on vielä se video missä sama auto puhuu kivenlahden teollisuusalueella, mukana myös m6 joka näytti kovin hitaalta m3:n rinnalla, tosin länsiväylällä sekin näytti kulkevan, joskus tuli se vaan nähtyä.

Leave a comment:

• Jacek
    replied
    Originally posted by qwe
    olen jo tehnytkin poikkeuslupahakemuksen tällä viikolla akelle. Vinnikainen espoon laakkoselta tosin tyrmäsi tuon e36 tolppien laiton, ei kuulemma saa hyvin toimimaan. Mikä tekee e30 m3 tolpat huonoiksi, tai siis mikä e36 tolpissa on niin paljon parempaa?

siinä tulipeltiä on hakattu sisäänpäin, eli kone on aivan takana
    Poikkeuslupahakemusta ei ehkä tarvitsisi jos vetoaisi 333i malliin muuten kun tehon osalta jos ajattelit leimata sen S38B36 koneella. Jos leimaat sen S38B35 versiona niin sitten ei ole sitäkään ongelmaa. Mulla on lista kaikista moottorikoodeista.

Jari tietää varmasti mistä puhuu, mä en ole itse ikinä ajanu tollasta E30 noilla E36 tolpilla. Moni vaan laittaa niitä saksassa ja ideanahan on se että saa helposti mitkä tahansa isot jarrut tolppaan kiinni. E30 M3 tolppaan ei esim 315mm E36 M3 jarruja ihan noin vaan laita, vaikka toki laittaa kun askartelee. KLS-182 tuli sellaiset alunperin, tiedä häntä mitä siellä nyt on.

Tokihan jokaisessa noissa meidänkin tekemissä E30 M5 oli tulipeltiä otettu sisään aika paljonkin mutta lämppärin moottoriin se tökkää.

1000kg ja 3.8L kone kuullostaa vinkeältä lelulta

Leave a comment:

• bmwbmw
    replied
    hmmm... Olishan se kiva tunke tuommonen oman e30 nokalle...! :shock:

Leave a comment:

Working...
X