Announcement

Collapse
No announcement yet.

......

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ravermeister
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1508
    • Melkeen Turkkuses

    #61
    Originally posted by Slow_M3
    Jenkkipojat vaihtelee noihin 2.8 koneisiin imusarjaa M50B25-koneesta.. Jos haluaa seuraavilla penkkipäivillä hiukan enemmän jerkkua niin kantsii koittaa. Hintakaan ei päätä huimaa.
    Huipputeho nousee sen 5 hevosta, vääntö vastaavasti häviää kokonaan. Näyttäähän se toki kivalta dynolapulla ku max power on enemmän ku ennen viritystä
    -Turku Connection-
    HDJ80 4.2TD
    ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

    Comment

    • Samppasika
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 769
      • Kempele

      #62
      Originally posted by dunkelblau
      Itekin keskittysin imupuolen virittelyssä lähinnä laadukkaisiin paneeli-suodattimiin, alkuperäsessä kotelossa.
      Siirryinpä sitten minäkin lopulta takaisin orggis paperisuodattimeen! Syynä epävarmuus vaparin suodatuskyvystä -> ilmamassamittarin mahdollinen tuhoutuminen. Enpä taida ottaa riskiä, kun vasta vaihdoin uuden massamittarin...

      BMC:n vähänajettu paneelifiltteri odottelee pestynä ja öljyttynä parempia aikoja Ainoana ideanani tuolle olikin, että olisi aina puhdas suodatin paikoillaan, kun pesee ja öljyää max 10000km välein..

      Muistaakseni joku vapaavirtaus suodattimen valmistaja (BMC?) piti paneeli vaparin etuna nimenomaan suurempaa pinta alaa, verrattuna alkuperäiseen paperisuotimeen. Mielestäni tuo on kuitenkin paskapuhetta. Kyllä alkuperäiseen paperisuotimeen on taiteltu reilusti enemmän tuota suodatinpaperia. Taitokset on huomattavasti pidempiä ja niitä on enemmän, eli siinä on varmasti enemmän suodatinpintaa kuin tuossa BMC:n vaparissa. Jotenkin jäi vielä sellainenkin perstuntuma, että nyt vetää alakierroksilla paremmin kuin vaparilla (ja se oli vasta pesty ja öljytty)?
      Pitänee käydä kiihdyttelemässä vitosella 60-80-100-120 ja verrata edellisiin mittauksiin, kun olin juuri vaihtanut ilmamassamitarin...

      Edit: Eipä tuolla juurikaan tuntunut olevan merkitystä kumpi filtteri siellä on paikoillaan. Molempi parempi.
      Last edited by Samppasika; 29-10-2005, 21:40.
      Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
      E61 530d M-sport -08
      E39 528i Touring -97

      Yhteydenotot: [email protected] !!

      Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

      Comment

      • L.H
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2003
        • 2481
        • Lohja

        #63
        Originally posted by Convertible
        Niin ne testit pitäis aina tehdä 98-99E:llä, että voisi verrata BMW:n arvoihin. Ja eikö ne BMW:n arvot ole kampiakselista, ei takapyörästä?
        Konetehoahan se ilmoitettu luku on, mutta kyllähän se konetehoksi lasketaan myös penkitettäessä.
        “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #64
          Onkos tehtaan mittauksissa laturi ja flekti kiinni ja laturilla kuormaa? Entäs pakoputki? Taatusti on moottoreissa tehtaalta lähtiessä pieniä teho eroja. Tällä haen takaa sitä, että ei kannata niin hirveästi ottaa paineita jos paikallisen pajan dyno näyttää laskennallista moottori tehoa 5-10heppaa alle tehtaan ilmoituksen.

          Mitäs maksaa tuo dynottelu?

          Ootteko kokeillut kiihtyvyysmittarilla, eli sellaisella mikä näyttää vetopyörätehoa ja 0-100 aikaa, niin miten tarkkaan ne näyttää suhteesssa dynoon? Olisi kiva tietää miten tarkkoja ne on.

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #65
            Originally posted by BMW 325I avo
            Auton ollessa rullilla pistetään kytkin pohjaan ja rullat mittaa paljon voimansiirto syö tehoja.
            Mutta mutta, tuo ei ota huomioon vaihteiston tehohäviötä...

            Comment

            • loyal
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 1480
              • Vantaa

              #66
              Perkele, kun tänään en kerinnyt itse penkkiin autoni kanssa.
              Siirtyi ensi maanantaille.
              Mulla näyttäisi ainakin olevan 5-satasen imupuoli, siis suuttimille mevät putket ei ole normaalin 328 koneen laisia vaan samoja mitkä on 528:ssa ja kaasuläppä boxi on samanlainen kuin 528:ssa on. Mielenkiinnolla odotan mitä mun dynolaput näyttää.

              Laitan sit lukemia maanantaina.

              Comment

              • NHB
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 1120

                #67
                Originally posted by sallu
                Niin siis ihan ok tehothan nuo oli mitä nyt toisesta puuttuu parikyt nm:ä ja toisessa jopa vakiona 207hp ja väännöt liki 20nm:ä enemmän kuin tehdas lupaa. Huomioitavaa mielestäni on, että noista lievistä virityksistä ei suurempaa hyötyä ole (no ei kovin yllättävää). Mutta toi kahden likimain samanlaisen auton tehoerot on aika suuret 15hp 40nm ja nimen omaan vakion eduksi toisessa oli tehty putkisto ja vapaavirtaussuodatin.
                Siis noiden sun antamien mittausten mukaan kyseiset koneet antavat vakiona reilusti sen mitä tehdas lupaa. Noilla "tuunausvirityksillä" ollaan taasen onnistuttu tehokkaasti tiputtamaan tehoja. Ei lien e tehtaan vika jos laittavat jo vakiona sen verran toimivat putkistot imu- ja pakopuolelle, että kuka tahansa lippilakkitunari ei parempia saa tehtyä.

                Aika skeptisesti suhtaudun tuohon sun mutuun siitä, että bemarit jäisivät yleensä tehoiltaan tehtaan ilmoittamista arvoista. Täysin aukottomasti todistettuja päinvastaisia esimerkkejä kun on vaikka kuinka paljon, kuten nyt esim. e36 328i ja e39 523. Ja vielä olennaisempaa on se, että bemarit kulkevat kellolla mitaten useimmissa testeissä vähintäänkin riittävän hyvin ilmoitettuihin tehoihinsa nähden.
                Last edited by NHB; 18-10-2005, 20:09.

                Comment

                • BMW 325I avo
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 832
                  • Tampere

                  #68
                  Originally posted by Bmw Master
                  Mutta mutta, tuo ei ota huomioon vaihteiston tehohäviötä...
                  Öö, miks ei?
                  // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                  Comment

                  • mika68
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2004
                    • 1966
                    • ......

                    #69
                    Originally posted by Samppasika
                    Siirryinpä sitten minäkin lopulta takaisin orggis paperisuodattimeen! Syynä epävarmuus vaparin suodatuskyvystä -> ilmamassamittarin mahdollinen tuhoutuminen. Enpä taida ottaa riskiä, kun vasta vaihdoin uuden massamittarin...

                    BMC:n vähänajettu paneelifiltteri odottelee pestynä ja öljyttynä parempia aikoja Ainoana ideanani tuolle olikin, että olisi aina puhdas suodatin paikoillaan, kun pesee ja öljyää max 10000km välein..

                    Muistaakseni joku vapaavirtaus suodattimen valmistaja (BMC?) piti paneeli vaparin etuna nimenomaan suurempaa pinta alaa, verrattuna alkuperäiseen paperisuotimeen. Mielestäni tuo on kuitenkin paskapuhetta. Kyllä alkuperäiseen paperisuotimeen on taiteltu reilusti enemmän tuota suodatinpaperia. Taitokset on huomattavasti pidempiä ja niitä on enemmän, eli siinä on varmasti enemmän suodatinpintaa kuin tuossa BMC:n vaparissa. Jotenkin jäi vielä sellainenkin perstuntuma, että nyt vetää alakierroksilla paremmin kuin vaparilla (ja se oli vasta pesty ja öljytty)?
                    Pitänee käydä kiihdyttelemässä vitosella 60-80-100-120 ja verrata edellisiin mittauksiin, kun olin juuri vaihtanut ilmamassamitarin...
                    Joo laita ihmeessä tuloksia tänne samalle palstalle. Odotellaan mielenkiinnolla!

                    Comment

                    • mika68
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2004
                      • 1966
                      • ......

                      #70
                      Originally posted by loyal
                      Perkele, kun tänään en kerinnyt itse penkkiin autoni kanssa.
                      Siirtyi ensi maanantaille.
                      Mulla näyttäisi ainakin olevan 5-satasen imupuoli, siis suuttimille mevät putket ei ole normaalin 328 koneen laisia vaan samoja mitkä on 528:ssa ja kaasuläppä boxi on samanlainen kuin 528:ssa on. Mielenkiinnolla odotan mitä mun dynolaput näyttää.

                      Laitan sit lukemia maanantaina.
                      Onko kyseessä E36 328i ?

                      No laita kuitenkin tulokset tänne jutun jatkoksi, niin ihmetellään :=)

                      Comment

                      • Vanquish
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1961
                        • Hki

                        #71
                        Mittaushan ei oo ihan noin yksinkertaista. Vaikka mittari olisikin tarkka, niin eri asia on onko se kalibroitu oikein! Voihan hepan pari tarkkuudella ollakin oikeassa. Lisäksi kun tehdään autoja sarjatuotantona, niin aina esiintyy mitoissa vaihtelua sekä muita satunnaistekijöitä mitkä vaikuttavat teholukemaan. Lisäksi jos verrataan tehtaan ja paikan X välisiä mittaustuloksia, niin pitäisi tietää molempien koejärjestelyt -onko ne samanlaisia. Jotkut valmistajat pitävät mallinimen samana (ja ilmoitetun teholukeman) vaikka se joskus saattaa vaihtua mallin aikana (esim 1.8t, jossa teho kasvoi 180hp vaik mainittu teho 150hp). Vertailukelpoisia on vain siis samalla laitteella tehdyt testit keskenään.

                        Virilastuissa tärkeämpää kuin huipputehon tarkastelu, olisi siis tarkastela vääntökäyrää -tehoa koko kierrosalueella. Jos teho nousee vaikkapa vain keskialueen kierroksilla, niin onhan siitä myös silloin hyötyä!

                        Comment

                        • loyal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2003
                          • 1480
                          • Vantaa

                          #72
                          Originally posted by mika68
                          Onko kyseessä E36 328i ?

                          No laita kuitenkin tulokset tänne jutun jatkoksi, niin ihmetellään :=)
                          Siis kyseessä E36 328i Vm.-95
                          Rupesin asentamaan tuohon vakionopeudensäädintä ja huomasin koneen olevan erilainen kuin piti..
                          Siis kone on oikea, mutta ilmeisesti ruisku/imusarja/kaasuläppäsysteemi ei ole..
                          Ei ainakaan etk:n mukaan tuollasita kun mulla, ollut kuin E39:ssä..

                          Comment

                          • sallu
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 232
                            • Kuortane-Seinäjoki

                            #73
                            Originally posted by mika68
                            Onko tossa mennyt autojen 1 ja 2 arvot väärinpäin, vai onko vapari/putkisto tosiaan toiminut "tehon alentimena", niin kuin mulla???
                            Tässä tapauksessa ovat toimineet tehon alentimena.. siis arvot ovat oikein päin.
                            -MB 350 CLS-
                            -Fiat Ducato-
                            -Volkswagen Vento 1.8-
                            -Yamaha R1-

                            Autonosturit, rengaskoneet, korjaamokoneet edullisesti:
                            http://www.eduel-asennus.fi

                            Comment

                            • sallu
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 232
                              • Kuortane-Seinäjoki

                              #74
                              Originally posted by NHB
                              Siis noiden sun antamien mittausten mukaan kyseiset koneet antavat vakiona reilusti sen mitä tehdas lupaa. Noilla "tuunausvirityksillä" ollaan taasen onnistuttu tehokkaasti tiputtamaan tehoja. Ei lien e tehtaan vika jos laittavat jo vakiona sen verran toimivat putkistot imu- ja pakopuolelle, että kuka tahansa lippilakkitunari ei parempia saa tehtyä.

                              Aika skeptisesti suhtaudun tuohon sun mutuun siitä, että bemarit jäisivät yleensä tehoiltaan tehtaan ilmoittamista arvoista. Täysin aukottomasti todistettuja päinvastaisia esimerkkejä kun on vaikka kuinka paljon, kuten nyt esim. e36 328i ja e39 523. Ja vielä olennaisempaa on se, että bemarit kulkevat kellolla mitaten useimmissa testeissä vähintäänkin riittävän hyvin ilmoitettuihin tehoihinsa nähden.
                              No penkityksien tarkoituksena oli näissä tapauksissa juuri katsoa mitä tehoille tapahtuu kun autoon tehdään ns.muotiviritykset eli lastu,putkisto ja suodatin ja kuten tuloksista selviää ko. tapauksissa hyötyä ei juurikaan ollut. Itse olen myös sitä mieltä, että bemarien insinöörit on suunnitelleet pako-ja imupuolen sen verran hyviksi, että en lähtisi niitä muuttamaan ko. muutoksilla ainakaan tehonlisäyksen toivossa. Asia erikseen, jos aletaan virittämään kunnolla..
                              Ja tuon meikäläisen mutun perustana on siis reilut 10 bemaria, josta yli puolet on jäänyt alle tehtaan ilmoittamien tehojen, toki autoilla on ollut ajettuna lähes jokaisella reilut 200tkm:ä siis mittarin mukaan. Ja koska ei ole tullut testattua bemareita enempää, niin en uskalla alkaa henkeen ja vereen yleistämään, että kaikki olisivat "alitehoisia", koska varmaan löytyy myös toisin päin kuten esim. edellisissä kirjoituksissa mainitsemani 325:nen, josta löytyi vakiona 207hv ja 260nm.
                              -MB 350 CLS-
                              -Fiat Ducato-
                              -Volkswagen Vento 1.8-
                              -Yamaha R1-

                              Autonosturit, rengaskoneet, korjaamokoneet edullisesti:
                              http://www.eduel-asennus.fi

                              Comment

                              • Jesper
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 1448

                                #75
                                Voisit Loyal laittaa kuvan konehuoneesta niin näkisi minkälainen imusarjahässäkkähärveli sulla on siellä... Kiinnostaisi vaan nähdä että minkä muunkin mallin imusarjan sinne saa laitettua kuin 325 M50:sen, ja varsinkin penkityksen jälkeen että onko siitä jopa hyötyä! :o

                                Ja tämän Threadin aloittajalle IIISO plussa!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎