Originally posted by naukkis
View Post
Erikoista, ilmeisesti suuri joukko moottorinrakentajia ei sitten ymmärrä moottorin rakentamisesta tai kaasujen siirtämisestä mitään. Kuitenkin viripajojen(kuten esim BMW Motorsport,Citroen Racing, Supersprint valmistajapuolella jne.) inssit ovat menneet tekemään noin hölmöjä pakosarjoja, kuten esim. e36 m3:sen motissa,Citroenin c2 r2:sen motissa, että ovat vieneet putket mahdollisimman pitkään erillisinä kaasuja poistaessaan. Olisiko kuitenkin niin, että putket viedään mahd. pitkälle erillisinä ja lasketaan syttyvälin perusteella putkien pituudet, jotta kaasujen virtausnopeus saataisiin optimoitua. Muuta järkevää selitystä en oikeastaan löydä noille ratkaisuille, joita em. mainitut pajat ovat päätyneet tekemään.
Toisekseen yllättävän hyviä muutoksia noihin perus baijereihin on saatu noiden marteliuksen sarjoja käyttämällä eikä ole vielä käytetty kovinkaan jyrkkiä/jyrkällä nostolla olevia nokkia..
Comment