Announcement

Collapse
No announcement yet.

pelti pakosarjan kannattavuus e36 325 ?????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jari kihlman
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2009
    • 3269
    • Pirkanmaa

    #46
    Originally posted by naukkis View Post
    Itseasiassa ei. Mitä halutaan on että seuraavan pakotahdin purkautuva pulssi imee edellisen työtahdin overlapissa olevaan sylinteriin alipaineen joka imee sylinterin tyhjäksi/tuoretta ilmaa täyteen. Suorassa 6-koneessa kolmen ekan ja kolmen viimeisen sylinterin syttyväli on sopivasti 240 astetta jolloin yhdistämällä näiden sylinterien putket nopeasti samaan kollektoriin saadaan hyvä kaasujenvaihto helposti - tosin M52:n vakionokat ovat 228 asteiset joten oli alkusarja kuinka komea tahansa hyöty pakosarjasta sen osalta on hyvin vähäinen. 260+ asteisilla nokilla alkusarja alkaa sitten vaikuttamaan reilumminkin.

    Erikoista, ilmeisesti suuri joukko moottorinrakentajia ei sitten ymmärrä moottorin rakentamisesta tai kaasujen siirtämisestä mitään. Kuitenkin viripajojen(kuten esim BMW Motorsport,Citroen Racing, Supersprint valmistajapuolella jne.) inssit ovat menneet tekemään noin hölmöjä pakosarjoja, kuten esim. e36 m3:sen motissa,Citroenin c2 r2:sen motissa, että ovat vieneet putket mahdollisimman pitkään erillisinä kaasuja poistaessaan. Olisiko kuitenkin niin, että putket viedään mahd. pitkälle erillisinä ja lasketaan syttyvälin perusteella putkien pituudet, jotta kaasujen virtausnopeus saataisiin optimoitua. Muuta järkevää selitystä en oikeastaan löydä noille ratkaisuille, joita em. mainitut pajat ovat päätyneet tekemään.

    Toisekseen yllättävän hyviä muutoksia noihin perus baijereihin on saatu noiden marteliuksen sarjoja käyttämällä eikä ole vielä käytetty kovinkaan jyrkkiä/jyrkällä nostolla olevia nokkia..
    Isillä on

    Comment

    • jari kihlman
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2009
      • 3269
      • Pirkanmaa

      #47
      tässä esimerkkinä c2r2:sen pakosarjasta,http://www.jam-motorsport.co.uk/sale...n-c2r2-max-rhd, tuossa bmw m3:sen http://www.iridiumengineering.co.uk/tig.htm. Stanusarjojen mallin jokainen tietääkin varmasti.
      Isillä on

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2978
        • Uusimaa

        #48
        Originally posted by jari kihlman View Post
        Olisiko kuitenkin niin, että putket viedään mahd. pitkälle erillisinä ja lasketaan syttyvälin perusteella putkien pituudet, jotta kaasujen virtausnopeus saataisiin optimoitua. Muuta järkevää selitystä en oikeastaan löydä noille ratkaisuille, joita em. mainitut pajat ovat päätyneet tekemään.
        Minunkin käsityksen mukaan primäärin pituus nimenomaan lasketaan sytytysvälin ja kierrosluvun mukaan. Ja kaava olisi (virittäjän käsikirjan mukaan):

        850*(180+ A )
        L= ----------------- - 3
        RPM

        RPM = kierrosluku mille pakoputkisto viritetään
        A = pakoventtiilin avautumisennakko EAKK.
        Vastaukseksi tulee primäärin pituus tuumissa.
        Kirjassa painotetaan, että vastaus on ainoastaan likiarvo, josta alkaa kokeilut...

        Edelleen ihmettelen M52:n pakosarjaa, joka on kaiken muun lisäksi epäsymmmetrinen, mutta se (ne) kun jo hommattu, niin siitä aikani kuluksi sorvailen sarjan Sitten, kun laitan nokat jne, katsotaan parempaa sarjaa.
        Last edited by jaki; 13-02-2012, 21:30.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #49
          Originally posted by jaki View Post
          Minunkin käsityksen mukaan primäärin pituus nimenomaan lasketaan sytytysvälin ja kierrosluvun mukaan. Ja kaava olisi (virittäjän käsikirjan mukaan):

          850*(180+ A )
          L= ----------------- - 3
          RPM

          RPM = kierrosluku mille pakoputkisto viritetään
          A = pakoventtiilin avautumisennakko.
          Vastaukseksi tulee primäärin pituus tuumissa.
          Kirjassa painotetaan, että vastaus on ainoastaan likiarvo, josta alkaa kokeilut...

          Edelleen ihmettelen M52:n pakosarjaa, joka on kaiken muun lisäksi epäsymmmetrinen, mutta se (ne) kun jo hommattu, niin siitä aikani kuluksi sorvailen sarjan Sitten, kun laitan nokat jne, katsotaan parempaa sarjaa.
          Meinasin juuri kysyä raadilta mielipiteitä näistä pakosarjalaskureista. Tulokset vaihtelee vähän laskurista toiseen, mutta ne tuppaa tarjoamaan hyvin pitkiä ja pienihalkaisijaisia primääreitä (-verraten siihen mitä monet valmissarjat on-). Sitä lyhyempiä mitä suurempi kierrosluku ja nokan asteet, mutta helposti katunokan arvoja käyttäessä alkuputki pitäisi olla luokkaa metrin.

          Eli, mielipiteitä?

          Jarno
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #50
            Originally posted by jari kihlman View Post
            Erikoista, ilmeisesti suuri joukko moottorinrakentajia ei sitten ymmärrä moottorin rakentamisesta tai kaasujen siirtämisestä mitään. Kuitenkin viripajojen(kuten esim BMW Motorsport,Citroen Racing, Supersprint valmistajapuolella jne.) inssit ovat menneet tekemään noin hölmöjä pakosarjoja, kuten esim. e36 m3:sen motissa,Citroenin c2 r2:sen motissa, että ovat vieneet putket mahdollisimman pitkään erillisinä kaasuja poistaessaan. Olisiko kuitenkin niin, että putket viedään mahd. pitkälle erillisinä ja lasketaan syttyvälin perusteella putkien pituudet, jotta kaasujen virtausnopeus saataisiin optimoitua. Muuta järkevää selitystä en oikeastaan löydä noille ratkaisuille, joita em. mainitut pajat ovat päätyneet tekemään.
            Missä olen näin mennyt väittämään? Eli perusasia pakosarjan mitoituksessa on vain ja ainoastaan saada maksimoitua pakoventtiilin aukaisusta syntyvän äänennopeudella kulkevan shokkiaalloon imuvaikutus jonkun muun sylinterin venttiilien overlap-vaiheessa. Hyvällä pakosarjalla saadaan liki barin alipaine sylinteriin jolla saadaan pakokaasut pois sylinteristä ja imuvirtaus imusarjassa alkamaan ennenkuin mäntä lähtee kulkemaan alaspäin.

            Kollektorit virtaavat sitä huonommin mitä enemmän ne ovat auki eli nykyään esimerkiksi prätkäpuolella 4-1 pakosarjat on korvattu pitkälti sekventiaalisillä 4-2-1 pakosarjoilla, eli käytännössä pakosarjalla joka on toiminnallisesti 4-1 mutta tehty kahdella Y-kollektorilla kuten perinteinen 4-2-1 pakosarja.

            Mistä taas päästään myös siihen että M52:n vakio pakosarja sisältää kollektorin sijaan potentiaalisesti paremmin virtaavat kaksi y-haaraa mikä toki tarkoittaa myös vähäisempää alipaineen kehittämistä viereisille sylintereille, MUTTA mikäli nokat ovat vakiot 228 asteiset ei em. kollektorissa kehittyvä alipaine hyödytä yhtään mitään koska alipaineen kehittyessä on sylinterin pakoventtiilit jo kiinni.

            M3:n nokat ovat luokkaa 264 astetta joilla em. kollektori toimii jo aivan kuten on suunniteltukin, ja 4-sylinterisessä syttyvälin ollessa 180 astetta tarvitaan pitkät primääriputket jotta alipainepulssi ei tulisi ennen overlap-vaihetta sylinteriiin.

            Comment

            • Takalo_kari
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 1359
              • tku

              #51
              Kiinostava aihe, menee oikein opiskeluksi itselläkin.

              pidän kyllä hieman koomisena ajatusta vaihtaa valusarja peltiseksi vain siksi että lähtee 2kg painoa pois..
              -itse ainakin tavoittelisin lisätehoa sillä.
              jos 2kg pitää saada pois niin kävisin vaikkapa paskalla&kusela ennen radalle menoa, lisäksi voisin vielä jättää sukat & kalsarit pois..
              -toki tuon ymmärtää jos ollaan loppuunsa viilatulla kisapelillä jossa pultitkin porataan ontoiksi..

              Asiaan: Itseä on alkanut kauheasti kiinostamaan polttoaineen säästö.

              olen myös miettinyt että mitenkä imu&pako-sarjojen kohdistus mahtaa vaikuttaa polttoaineen kulutukseen?
              Jos ajatellaan teoriassa että kun moottorin hyötysuhde paranee, tarvitaan saman energiamäärän tuottamiseen vähemmän polttoainetta = pienempi kulutus

              Eli jos imu & pakopuoli kohdistettaisiin erittäin tarkkaan kanteen niin voitaisiinko saavuttaa pieniä säästöjä?
              -veikkaan kyllä että että uusien tiivisteiden hinnan "takaisin maksaminen" vie jonkin vuoden, ja säästöt ovat 0.1snt/km luokkaa..
              toki jos teho kasvaa siinä samalla on se myös plussaa
              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
              Kiitos ajastasi? :think

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                #52
                Originally posted by petrolhead View Post
                Meinasin juuri kysyä raadilta mielipiteitä näistä pakosarjalaskureista. Tulokset vaihtelee vähän laskurista toiseen, mutta ne tuppaa tarjoamaan hyvin pitkiä ja pienihalkaisijaisia primääreitä (-verraten siihen mitä monet valmissarjat on-). Sitä lyhyempiä mitä suurempi kierrosluku ja nokan asteet, mutta helposti katunokan arvoja käyttäessä alkuputki pitäisi olla luokkaa metrin.

                Eli, mielipiteitä?

                Jarno
                Kaiken voi laskea ihan fysiikan mukaan jos haluaa, mutta nelisylinterisen pakosarjan 180 asteen kollektorille johtavan putken pituudeksi tulee yleensä luokkaa metri. Kuutosessa ei tule jos yhdistetään 240 asteen syttyvälit vaan putken pituudeksi kelpaa mahdollisimman lyhyt, käärmeenpesämuodostelmaa ja jonkin pituisia putkia tarvitaan että putkien pituudet saadaan tasattua ja käännettyä yhdensuutaisiksi kollektoriin.

                Comment

                • ///Jone
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2009
                  • 1281
                  • HKI

                  #53
                  M54b25 +11hp supersprintin kopioilla
                  ______________________
                  Nykyinen:
                  Model 3

                  BMW:t vuodesta 2009:
                  i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11122
                    • Oulu

                    #54
                    Originally posted by ///Jone View Post
                    M54b25 +11hp supersprintin kopioilla
                    http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=490864
                    Tuossa kyseessä on jo aivan eri moottori, missä pakosarjaa on yhdistetty suoraan katalysaattori jotta saataisiin mahdollisimman äkkiä katit lämpimäksi ja päästöt alas. Varmaan toimis pelkillä m50/m52 pakosarjoillakin paremmin.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      #55
                      Originally posted by ///Jone View Post
                      M54b25 +11hp supersprintin kopioilla
                      http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=490864
                      Eli katit tiputettu pois, ei vertailukelpoinen. Nuo näyttää äkkiseltään perus kiinansarjoilta.
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • jari kihlman
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2009
                        • 3269
                        • Pirkanmaa

                        #56
                        Originally posted by naukkis View Post
                        Missä olen näin mennyt väittämään?
                        Käsittääkseni minun replyni yläpuolella kerroit, että noista pitkistä primääriputkista ei ole juurikaan mitään hyötyä, vaan ne M52:sen pakosarjat ovat paremmat, noin karrikoiden

                        Älkääkä käsittäkö kukaan kommentteja niin että vittuilisin kellekään, vaan tunnen monta monituista koneentekijää ja jokainen tuntemani on esimerkiksi m50b25 suhteen aina todennut, että ei kannata ostaa välttämättä kalliita pakosarjoja viritykseen vaikka niistä hyötyä onkin vaan esim. juuri M3:sen vakiosarjat ovat sellaiset, että niillä on jo paljonkin vaikutusta moottorin tehon ja luonteen muuttamiseen,puhumattakaan siitä, että ne ovat suht kevyet. Väitän ihan piruuttanikin, että kyllä jo pelkästään sellaisten vaihtamisella yhdessä koko muunkin putken muuttamisen kanssa saa autoon muutoksia aikaan, toki moottorinohjausta pitää muokata pakokaasujen siirtymiskykyä vastaavaksi.
                        Isillä on

                        Comment

                        • ///Jone
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2009
                          • 1281
                          • HKI

                          #57
                          Originally posted by jaki View Post
                          Eli katit tiputettu pois, ei vertailukelpoinen. Nuo näyttää äkkiseltään perus kiinansarjoilta.
                          Ei ole, mutta tosta voi päätellä, että vakio nokilla ei pelkällä pakosarjalla kummoisia hyötyjä saa, mikä jo kylläkin aijemmin todettu.
                          Millainen halkaisi M3 pakosarjan lähdöllä on vr. M50 pakokanavaan? Ja mikäs on oikea kaava laskea 6-syl. pakosarjan putkien pituus ennen kollektoria?
                          Kun noilla sopivilla M50 pakosarjoilla on hurjia pituuseroja esim. tässä B3 alpinan sarjassa on 10cm pitemmät putket vr. kiinansarjaan samallaista tekee myös turnermotorsport hintaan 950$, joten tuskin sekään vain hitsailtu all show maybe go periaatteella.
                          b3: http://www.m5board.com/vbulletin/att...n-img_3473.jpg
                          ______________________
                          Nykyinen:
                          Model 3

                          BMW:t vuodesta 2009:
                          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2978
                            • Uusimaa

                            #58
                            Originally posted by ///Jone View Post
                            Ei ole, mutta tosta voi päätellä, että vakio nokilla ei pelkällä pakosarjalla kummoisia hyötyjä saa, mikä jo kylläkin aijemmin todettu.
                            Niin, eikös tuo ole ollut jo selvää. Jos joku on netissä saanut jonkun 10 hp lisää, niin ilmeisen epäuskottavaa. Yleensähän noita vetoja ei ole tehty back-to-back, jolloin ne olisikin luotettavia.

                            Millainen halkaisi M3 pakosarjan lähdöllä on vr. M50 pakokanavaan?
                            Tuo olisi kiva tietää. Ylipäätään, Kihlmanilla taitaa olla tuossa M50-koneessa myös nokat hiottu, jolloin tilanne (kuten aiemmin todettu) on toinen.
                            Summana ilmeisesti voitaneen todeta, että vakio M50/52-koneilla ei pakosarjan muutoksella saa mitään hyötyä, ja haittaakaan ei ilmeisesti tule, kunhan katsoo, että röörit on kohdallaan pakoaukkojen kanssa. Nyt siis tilanteissa, että ei olla mitään katteja pois ottamassa samalla.

                            Seuraavaksi voitaneen siirtyä pakosarjojen mitoitukseen ja hyötyyn, kun nokat on vaihdettu.
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • jari kihlman
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2009
                              • 3269
                              • Pirkanmaa

                              #59
                              Originally posted by jaki View Post
                              Niin, eikös tuo ole ollut jo selvää. Jos joku on netissä saanut jonkun 10 hp lisää, niin ilmeisen epäuskottavaa. Yleensähän noita vetoja ei ole tehty back-to-back, jolloin ne olisikin luotettavia.



                              Tuo olisi kiva tietää. Ylipäätään, Kihlmanilla taitaa olla tuossa M50-koneessa myös nokat hiottu, jolloin tilanne (kuten aiemmin todettu) on toinen.
                              Summana ilmeisesti voitaneen todeta, että vakio M50/52-koneilla ei pakosarjan muutoksella saa mitään hyötyä, ja haittaakaan ei ilmeisesti tule, kunhan katsoo, että röörit on kohdallaan pakoaukkojen kanssa. Nyt siis tilanteissa, että ei olla mitään katteja pois ottamassa samalla.

                              Seuraavaksi voitaneen siirtyä pakosarjojen mitoitukseen ja hyötyyn, kun nokat on vaihdettu.

                              On sekä hiotuilla nokilla oleva 325, että vakionokilla, eihän noilla mitään kymmeniä hevosia saa, mutta hevosia kuitenkin.Hiotuilla nokilla jo sit onkin eroa. Vakio on marteliuksen sarjalla, "viritetympi" M3-sen sarjoilla
                              Isillä on

                              Comment

                              • jaki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 2978
                                • Uusimaa

                                #60
                                Originally posted by jari kihlman View Post
                                On sekä hiotuilla nokilla oleva 325, että vakionokilla, eihän noilla mitään kymmeniä hevosia saa, mutta hevosia kuitenkin.Hiotuilla nokilla jo sit onkin eroa. Vakio on marteliuksen sarjalla, "viritetympi" M3-sen sarjoilla
                                Nii i, mutta eikös sinulla molemmat ole kuitenkin Harisella olleet säädettävinä?
                                Minä olen ymmärtänyt (siis ymmärtänyt ei fakta), että pelkällä säädöllä se n 210 tulee vakio M50:sta, siis vakiosarjalla. Se, paljonko tulee, vakiomyllystä Marteliuksen tai muulla peltisarjoilla JA säädöillä, ei tietoa. Tuleekos siitä vielä enemmän?

                                Minusta kaiken kaikkiaan on ihmeellistä, että xtreme-Bemuista penkittivät saman 210, täysin vakiokoneella, vakioboxilla ja ohjelmalla ja 100% vakiosarjoilla.
                                Tuleeko se pelkästään siitä, että laittaa 0,25 mm ylikokomännät.
                                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎