Originally posted by bman
					
				
				
			
		e36 etupään säädöt
				
					Collapse
				
			
		
	X
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 saako senverran korjata että madallettaessa camberkulma muuttuu enemmän NEGATIIVISEKSI eli madalluksen jälkeen "(pienennetään NEGATIIVISTÄ camberkulmaa)" eli rengas säädetään pystympään kuin mitä se oli madalluksen jälkeen. Saa korjata jos tuntee tarvetta siihen.Originally posted by HemiTässä olisi yksinkertaiset työohjeet siitä kuinka e36:n etupään alustakulmat saadaan eritasoisten madalluksen jälkeen paikalleen ilman varsinaisia säätöosia.
 Eli suurin ajettavuuteen(vetely), äärikäytökseen ja renkaiden "linttaan" kulumiseen vaikuttava tekijä on saada camberkulmat(pyörä/pystykallistumat) kohdalleen. Madalluksen jälkeen pyörät siis näyttävät tältä: /-\ ja auto kulkee pelkkien renkaiden sisäpuolen runkojen varassa kun pitäisi näyttää tältä: l-l jolloin molemmat renkaan runko-osat kantavat koko kulutuspinnan lisäksi jolloin mm.vetely on minimaalista.
 
 Tuossa kuva yläkiinnikepultista No:5, perssonista no:1 sekä olka-akselista no:2:
  
 
 Kun puhutaan lievistä 15-25mm:n madalluksista, camberkulmien paikalleensaattamiseksi riittää käytännössä olka-akselin ylimmäisen kiinnityspultin no:5 vaihto kauluksettomaan 10.9 lujuiseen vakiopulttiin:
 
 
 Siirryttäessä suurempiin madalluksiin tämä ei helposti enään riitä, vaan seuraavaksi pitää ajaa perssonin yläkiinnikkeeseen 1-2mm säätö ulospäin. Kannattaa huomata että varsinainen personin ja olka-akselin kantava liitos on ohjuritapilla+kahdella pultilla varustettu alakiinnike :
 
 
 Ja mentäessä vielä tästäkin alemmaksi(70-80mm:n pudotuksiin), pitää myös
 olkavarren/navan ylälenkkiin tehdä 1-2mm:n säätö ulospäin:
 
 Eli tarkoitushan on madalluksen jälkeen saada rengas kallistumaan uudelleen pystyyn(pienentää positiivista camberkulmaa), jolloin kulman roikkuessa näkymän pitäisi säätöjen jälkeen suunnilleen tämä:
 
 Seuraavassa caster säädöt...
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Tuota, ostelin tuossa etupäähän uusia osia ja tuli tämmöiset tukilaakerit. Onkohan nuo jotku iskarin kulmaa tms säätävät vai kuuluuko uudemman tolpan yläpään olla tuommoinen?
 Niin ja mihin suuntaan tuon nuolen pitää osoitta asennettaessa?E34 S38B38
 E36 S50B30us hx52 ->M50B32
 2gen RAM 5.9 cummins
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 E36 M3 3.0 koneisen yläpäät. Nuoli osoittamaan eteenpäin. Lisäävät silloin Casteria normimalleissa.Originally posted by LaakeriTuota, ostelin tuossa etupäähän uusia osia ja tuli tämmöiset tukilaakerit. Onkohan nuo jotku iskarin kulmaa tms säätävät vai kuuluuko uudemman tolpan yläpään olla tuommoinen?
 Niin ja mihin suuntaan tuon nuolen pitää osoitta asennettaessa?Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
 
 Vanha Uuden liiton mies...
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Ahaa, eli mulla oli M3:sen tolpatkin. Mukana oli jousilautanen, johon vakiojouset eivät sopineet, eivätkä myöskään 50/30 madallusjouset (jokku powertechit) Oliskohan sitten pitäny hankkia M3:sen etujouset? Jouset ei sopinu, koska jousilautasen halkaisija oli suurempi kuin jousien yläpään..E34 S38B38
 E36 S50B30us hx52 ->M50B32
 2gen RAM 5.9 cummins
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Mitkäs asiat vaikuttaa tohon e36 camber arvoon edessä jos nyt ei puhuta madalletusta autosta? Ja kuinka paljon tota arvoa noin suunnilleen on mahdollista korjata tolla pultti nro. 5:n vaihtamisella?e90 330ia
 E36 328i touring
 Ex:
 e46 330i touring facelift
 e46 318ci facelift
 e36 320i cab M-Sport
 e36 325i coupe
 e30 318i
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Siis pointtihan tässä on se että mikäli vakioalusta vaatii tuota cambersäätöä, on jotain rikki/väljää. Mitään vikaahan ei kannata ko.säädön rakentamisella korjata, vaan mikäli säätöä tarvitaan, pitää ongelma selvittää ja vaihtaa vioittunut/kulunut osa uuteen. Eli tätä säätöä tarvitaan käytännössä vain madallusten yhtydessä jolloin tuo pultin vaihto riittää max.30mm:n madalluksille mikäli tehdastoleransseissa halutaan pysyä.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Originally posted by bmanOhjearvoalueet
 
 Camber edessä -1˚28` -0˚28`
 Caster edessä 3˚20` 4˚20`
 Auraus edessä 0˚05` 0˚13`
 
 Camber takana -2˚15` -1˚45`
 Auraus takana 0˚09` 0˚15`
 
 Etummaiset numerot ovat siis asteita ja jälkimmäiset minuutteja. Eli esim. 1˚65` arvoa ei periaatteessa ole vaan se on 2˚5`
 HMMM... Eikös se periaatteessa ole 2˚05`, jos oikeen viilaamalla viilataan.BMW 325i E36 -94
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Käyppä kattomassaOriginally posted by 730iaeikö tämän vois heittää tuonne e36 faqiin.  
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Mikäs alue etu- ja taka camberissa olisi ns. ihanteellinen M- sport alustalle (e36 coupe-92). Ohjearvoalueet on toki olemassa, mutta kumpi noista "ääripäistä" sitten on parempi jos autossa on leveät matalaprofiilirenkaat (225/40 18")? Vai onko käytännössä mitään väliä jos vain ovat molemmin puolin suunnilleen samoissa arvoissa ja ohjearvojen sisällä?Originally posted by bman View PostOhjearvoalueet
 
 Camber edessä -1˚28` -0˚28`
 Caster edessä 3˚20` 4˚20`
 Auraus edessä 0˚05` 0˚13`
 
 Camber takana -2˚15` -1˚45`
 Auraus takana 0˚09` 0˚15`
 
 Etummaiset numerot ovat siis asteita ja jälkimmäiset minuutteja. Eli esim. 1˚65` arvoa ei periaatteessa ole vaan se on 2˚5`e90 330ia
 E36 328i touring
 Ex:
 e46 330i touring facelift
 e46 318ci facelift
 e36 320i cab M-Sport
 e36 325i coupe
 e30 318i
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Tuo 12mm kaulukseton pultti kait tässä tapauksessa riittää max. noille 30mm madalluksille?Originally posted by Hemi View PostSiis pointtihan tässä on se että mikäli vakioalusta vaatii tuota cambersäätöä, on jotain rikki/väljää. Mitään vikaahan ei kannata ko.säädön rakentamisella korjata, vaan mikäli säätöä tarvitaan, pitää ongelma selvittää ja vaihtaa vioittunut/kulunut osa uuteen. Eli tätä säätöä tarvitaan käytännössä vain madallusten yhtydessä jolloin tuo pultin vaihto riittää max.30mm:n madalluksille mikäli tehdastoleransseissa halutaan pysyä.
 Onko kenelläkään villiä arvausta, kuinka paljon tuo 10mm kaulukseton pultti muuttaa kulmia?Z3BMW3
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Mulla on 10 mm pultit omassa autossa ja 40 mm pudottavilla H&R-jousilla ainakin jäi arvot vihreälle. Mitään ei ole vinguteltu, vai pultit vaihdettu.Originally posted by Z3BMW3 View PostTuo 12mm kaulukseton pultti kait tässä tapauksessa riittää max. noille 30mm madalluksille?
 Onko kenelläkään villiä arvausta, kuinka paljon tuo 10mm kaulukseton pultti muuttaa kulmia?E61 525d LCI
 Comment
Comment