Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 etupään säädöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    #16
    Originally posted by bman
    Itselläni kun ei ollut nyt mahdollista käydä suuntauksessa niin rakensin kulmamitan jolla saa jopa yli 0.5 asteen tarkkuudella katottua tuon camberin. Casterin mittasin kohdilleen mittaamalla molempien tukivarsien päistä auton keskipisteeseen saman mitan.

    Täälläpäin suuntaus kun maksaa noin 100e niin ei oikein ole sopivaa opiskelijan pussille.
    Kiitos arvoista! Millaisen mitan kehitit tuohon camberin säätöön? Jos on piirrustuksia niin kiinnostaisi nähdä.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • bman
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 222
      • Mikkeli

      #17
      Ihan biltemasta tuollainen kulmamitta missä on tuo viisari näyttämässä asteet. Sitten vain tuollainen suora pelti tuohon reunaan kiinni, joka käy nätisti oman vanteen reunaan.
      Last edited by bman; 22-10-2006, 15:12.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16445
        • Asikkala

        #18
        Originally posted by Hemi
        Tässä olisi yksinkertaiset työohjeet siitä kuinka e36:n etupään alustakulmat saadaan eritasoisten madalluksen jälkeen paikalleen ilman varsinaisia säätöosia.
        Eli suurin ajettavuuteen(vetely), äärikäytökseen ja renkaiden "linttaan" kulumiseen vaikuttava tekijä on saada camberkulmat(pyörä/pystykallistumat) kohdalleen. Madalluksen jälkeen pyörät siis näyttävät tältä: /-\ ja auto kulkee pelkkien renkaiden sisäpuolen runkojen varassa kun pitäisi näyttää tältä: l-l jolloin molemmat renkaan runko-osat kantavat koko kulutuspinnan lisäksi jolloin mm.vetely on minimaalista.

        Tuossa kuva yläkiinnikepultista No:5, perssonista no:1 sekä olka-akselista no:2:


        Kun puhutaan lievistä 15-25mm:n madalluksista, camberkulmien paikalleensaattamiseksi riittää käytännössä olka-akselin ylimmäisen kiinnityspultin no:5 vaihto kauluksettomaan 10.9 lujuiseen vakiopulttiin:


        Siirryttäessä suurempiin madalluksiin tämä ei helposti enään riitä, vaan seuraavaksi pitää ajaa perssonin yläkiinnikkeeseen 1-2mm säätö ulospäin. Kannattaa huomata että varsinainen personin ja olka-akselin kantava liitos on ohjuritapilla+kahdella pultilla varustettu alakiinnike :


        Ja mentäessä vielä tästäkin alemmaksi(70-80mm:n pudotuksiin), pitää myös
        olkavarren/navan ylälenkkiin tehdä 1-2mm:n säätö ulospäin:

        Eli tarkoitushan on madalluksen jälkeen saada rengas kallistumaan uudelleen pystyyn(pienentää positiivista camberkulmaa), jolloin kulman roikkuessa näkymän pitäisi säätöjen jälkeen suunnilleen tämä:

        Seuraavassa caster säädöt...
        saako senverran korjata että madallettaessa camberkulma muuttuu enemmän NEGATIIVISEKSI eli madalluksen jälkeen "(pienennetään NEGATIIVISTÄ camberkulmaa)" eli rengas säädetään pystympään kuin mitä se oli madalluksen jälkeen. Saa korjata jos tuntee tarvetta siihen.

        Comment

        • Lanttu
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 1643

          #19
          Näinhän se on, positiivinen camber on kyseessä silloin, kun pyörän yläosa kallistuu luotisuorasta ulospäin.

          Comment

          • Laakeri
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 983
            • Rovaniemi

            #20
            Tuota, ostelin tuossa etupäähän uusia osia ja tuli tämmöiset tukilaakerit. Onkohan nuo jotku iskarin kulmaa tms säätävät vai kuuluuko uudemman tolpan yläpään olla tuommoinen?
            Niin ja mihin suuntaan tuon nuolen pitää osoitta asennettaessa?
            Attached Files
            E34 S38B38
            E36 S50B30us hx52 ->M50B32
            2gen RAM 5.9 cummins

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2549
              • .

              #21
              Originally posted by Laakeri
              Tuota, ostelin tuossa etupäähän uusia osia ja tuli tämmöiset tukilaakerit. Onkohan nuo jotku iskarin kulmaa tms säätävät vai kuuluuko uudemman tolpan yläpään olla tuommoinen?
              Niin ja mihin suuntaan tuon nuolen pitää osoitta asennettaessa?
              E36 M3 3.0 koneisen yläpäät. Nuoli osoittamaan eteenpäin. Lisäävät silloin Casteria normimalleissa.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • Laakeri
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 983
                • Rovaniemi

                #22
                Ahaa, eli mulla oli M3:sen tolpatkin. Mukana oli jousilautanen, johon vakiojouset eivät sopineet, eivätkä myöskään 50/30 madallusjouset (jokku powertechit) Oliskohan sitten pitäny hankkia M3:sen etujouset? Jouset ei sopinu, koska jousilautasen halkaisija oli suurempi kuin jousien yläpään..
                E34 S38B38
                E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                2gen RAM 5.9 cummins

                Comment

                • juha77
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 749
                  • Vaasa

                  #23
                  Mitkäs asiat vaikuttaa tohon e36 camber arvoon edessä jos nyt ei puhuta madalletusta autosta? Ja kuinka paljon tota arvoa noin suunnilleen on mahdollista korjata tolla pultti nro. 5:n vaihtamisella?
                  e90 330ia
                  E36 328i touring
                  Ex:
                  e46 330i touring facelift
                  e46 318ci facelift
                  e36 320i cab M-Sport
                  e36 325i coupe
                  e30 318i

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Siis pointtihan tässä on se että mikäli vakioalusta vaatii tuota cambersäätöä, on jotain rikki/väljää. Mitään vikaahan ei kannata ko.säädön rakentamisella korjata, vaan mikäli säätöä tarvitaan, pitää ongelma selvittää ja vaihtaa vioittunut/kulunut osa uuteen. Eli tätä säätöä tarvitaan käytännössä vain madallusten yhtydessä jolloin tuo pultin vaihto riittää max.30mm:n madalluksille mikäli tehdastoleransseissa halutaan pysyä.

                    Comment

                    • 730ia
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 1457
                      • pohjois-pohjanmaa, oulu

                      #25
                      eikö tämän vois heittää tuonne e36 faqiin.
                      F20 118d Aut.
                      ________
                      Volvo S40
                      MB W204
                      e90 320d
                      e46 coupe
                      e32 730ia

                      Comment

                      • kyy
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2003
                        • 73

                        #26
                        Originally posted by bman
                        Ohjearvoalueet

                        Camber edessä -1˚28` -0˚28`
                        Caster edessä 3˚20` 4˚20`
                        Auraus edessä 0˚05` 0˚13`

                        Camber takana -2˚15` -1˚45`
                        Auraus takana 0˚09` 0˚15`

                        Etummaiset numerot ovat siis asteita ja jälkimmäiset minuutteja. Eli esim. 1˚65` arvoa ei periaatteessa ole vaan se on 2˚5`

                        HMMM... Eikös se periaatteessa ole 2˚05`, jos oikeen viilaamalla viilataan.
                        BMW 325i E36 -94

                        Comment

                        • Leka
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 7701
                          • Vilppula

                          #27
                          Originally posted by 730ia
                          eikö tämän vois heittää tuonne e36 faqiin.
                          Käyppä kattomassa
                          sigpic

                          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                          Comment

                          • juha77
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 749
                            • Vaasa

                            #28
                            Originally posted by bman View Post
                            Ohjearvoalueet

                            Camber edessä -1˚28` -0˚28`
                            Caster edessä 3˚20` 4˚20`
                            Auraus edessä 0˚05` 0˚13`

                            Camber takana -2˚15` -1˚45`
                            Auraus takana 0˚09` 0˚15`

                            Etummaiset numerot ovat siis asteita ja jälkimmäiset minuutteja. Eli esim. 1˚65` arvoa ei periaatteessa ole vaan se on 2˚5`
                            Mikäs alue etu- ja taka camberissa olisi ns. ihanteellinen M- sport alustalle (e36 coupe-92). Ohjearvoalueet on toki olemassa, mutta kumpi noista "ääripäistä" sitten on parempi jos autossa on leveät matalaprofiilirenkaat (225/40 18")? Vai onko käytännössä mitään väliä jos vain ovat molemmin puolin suunnilleen samoissa arvoissa ja ohjearvojen sisällä?
                            e90 330ia
                            E36 328i touring
                            Ex:
                            e46 330i touring facelift
                            e46 318ci facelift
                            e36 320i cab M-Sport
                            e36 325i coupe
                            e30 318i

                            Comment

                            • Z3BMW3
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2004
                              • 159
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Siis pointtihan tässä on se että mikäli vakioalusta vaatii tuota cambersäätöä, on jotain rikki/väljää. Mitään vikaahan ei kannata ko.säädön rakentamisella korjata, vaan mikäli säätöä tarvitaan, pitää ongelma selvittää ja vaihtaa vioittunut/kulunut osa uuteen. Eli tätä säätöä tarvitaan käytännössä vain madallusten yhtydessä jolloin tuo pultin vaihto riittää max.30mm:n madalluksille mikäli tehdastoleransseissa halutaan pysyä.
                              Tuo 12mm kaulukseton pultti kait tässä tapauksessa riittää max. noille 30mm madalluksille?
                              Onko kenelläkään villiä arvausta, kuinka paljon tuo 10mm kaulukseton pultti muuttaa kulmia?
                              Z3BMW3

                              Comment

                              • Ha2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 1786
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by Z3BMW3 View Post
                                Tuo 12mm kaulukseton pultti kait tässä tapauksessa riittää max. noille 30mm madalluksille?
                                Onko kenelläkään villiä arvausta, kuinka paljon tuo 10mm kaulukseton pultti muuttaa kulmia?
                                Mulla on 10 mm pultit omassa autossa ja 40 mm pudottavilla H&R-jousilla ainakin jäi arvot vihreälle. Mitään ei ole vinguteltu, vai pultit vaihdettu.
                                E61 525d LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎