Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 etupään säädöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    e36 etupään säädöt

    Tässä olisi yksinkertaiset työohjeet siitä kuinka e36:n etupään alustakulmat saadaan eritasoisten madalluksen jälkeen paikalleen ilman varsinaisia säätöosia.
    Eli suurin ajettavuuteen(vetely), äärikäytökseen ja renkaiden "linttaan" kulumiseen vaikuttava tekijä on saada camberkulmat(pyörä/pystykallistumat) kohdalleen. Madalluksen jälkeen pyörät siis näyttävät tältä: /-\ ja auto kulkee pelkkien renkaiden sisäpuolen runkojen varassa kun pitäisi näyttää tältä: l-l jolloin molemmat renkaan runko-osat kantavat koko kulutuspinnan lisäksi jolloin mm.vetely on minimaalista.

    Tuossa kuva yläkiinnikepultista No:5, perssonista no:1 sekä olka-akselista no:2:


    Kun puhutaan lievistä 15-25mm:n madalluksista, camberkulmien paikalleensaattamiseksi riittää käytännössä olka-akselin ylimmäisen kiinnityspultin no:5 vaihto kauluksettomaan 10.9 lujuiseen vakiopulttiin:


    Siirryttäessä suurempiin madalluksiin tämä ei helposti enään riitä, vaan seuraavaksi pitää ajaa perssonin yläkiinnikkeeseen 1-2mm säätö ulospäin. Kannattaa huomata että varsinainen personin ja olka-akselin kantava liitos on ohjuritapilla+kahdella pultilla varustettu alakiinnike :


    Ja mentäessä vielä tästäkin alemmaksi(70-80mm:n pudotuksiin), pitää myös
    olkavarren/navan ylälenkkiin tehdä 1-2mm:n säätö ulospäin:

    Eli tarkoitushan on madalluksen jälkeen saada rengas kallistumaan uudelleen pystyyn(pienentää positiivista camberkulmaa), jolloin kulman roikkuessa näkymän pitäisi säätöjen jälkeen suunnilleen tämä:

    Seuraavassa caster säädöt...
    Last edited by Hemi; 28-04-2006, 02:08.
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Ja sitten siihen casterkulman eli etupyörän takakallistuman säätöön jolla ei hirveästi ole merkitystä alle 50mm:n madalluksissa auton äärikäytökseen, mutta.... se millä on merkitystä, on se että molemmilla puolilla casterkulmat olisivat mahdollisimman identtiset. Jos ei ole, aiheuttaa se onglmia suuntavakavuudessa, vetämistä/puoltamista ja puoltamista erityisesti kovissa jarrutuksissa. Pyrkimyksenä on siis tavoiteltella maksimaalista symmetrisyyttä eri puolien välillä, jolloin auton käytöksestä siis saadaan mahdollisimman stabiili erityisesti kovemmissa nopeuksissa Suomen routaheitoissa...

    Kysymyshän on perssonin yläkeskipisteen ja olka-akselin keskipisteen välisestä kallistuskulmasta jolloin kallistusta lisättäessä etypyörää pitäisi saada eteenpäin ja kallistusta/casteria vähennettäessä, pyörää viedään taaksepäin. Tuossa osat josta on kyse, Eli alatukivarsi no:3 ja alatukivarren takapään kiinnikelenkki puslineen no:4/5=6:

    Alatukivartta=alapalloa pitäisi siis pystyä kääntämään eteen ja taaksepäin, jolloin
    ainoaksi vaihtoehdoksi säätöjä rakennettaessa jää tuo tukivarren takapään kiinnikelenkki ja sen kaksipisteinen kiinnitys. Kiinnikelenkin sisään myydään myös epäkeskoisia puslia jolla yhteen suuntaan tehtävä kertasäätö onnistuu, mutta jos eri puolia pyritään "shimmaamaan" mahdollisimman lähelle toisiaan, on jonkinlainen säädettävyys välttämätöntä.


    Homma aloitetaan niin että kiinnikelenkin lapun alla, korin puolella on kaksi ohjainholkkia joista sisimmäinen poistetaan hiomalla jotta itse kiinnikelenkin reilummat säätövarat mahdollistuisivat(muista suojata hiottu ohjuri):


    Itse kiinnikelenkkiin tehdään molempiin pulttien läpireikiin n.3mm säädöt molempiin suuntiin(joka vaikuttaa itse casterkulmiin yllättävän paljon. Tässä kiinnike ulkopuolelta säätöreijillä:


    Sen jälkeen ajetaan kiinnikelenkkin sisäpuolelle ohjainholkin upotukseen lisää tilaa vain sivusuunnassa sille jäljelläolevalle ohjainholkille:


    Näin saadaan alatukivartta säädettyä eteen ja taakseppäin jolloin casterkulmien vaivaton säätö onnistuu. Näennäisenkin pieni säätömahdollisuus kiinnikelenkissä vaikuttaa alatukivarren ulkopäässä yllättävän paljon ja lopputulos näyttää tältä:


    Jos joku pelkää säätöjen liikkuvan tms., voin lohduttaa että ennen kuin normaalitiukkuuteen vedetyt kiinnikepisteet antavat periksi pettää alatukivarsi, perssoni tai olka-akseli huomattavasti ennen. Eli pienintäkään pelkoa säätöjen elämisestä ei ole.

    Säädöt voi siis tehdä itse valmiiksi samalla kun perssonit ym.on irti madallusjousi/alustasettiä vaighdettaessa. Tämän jälkeen nelipistesuuntaaminen on yhtä juhlaa ja kaikki kulmat saadaan hyvinkin kohdilleen tuolla 60€:n tunnin veloituksella. Kun vain muistaa suuntausta tekevälle henkilölle muistuttaa, että etupäässä tosiaan on mahdollisuus säätää kaikki paikalleen. Samalla kannattaa pyrkiä erityisesti camberkulmien osalla toleranssialueen miinuspuolen ylärajoille(niin pystyyn kuin mahdollista), jolla varmistetaan leveillä/matalilla renkailla mahdollisimman tasainen paine eri puolien kylkien välillä. Tällä varmistetaan minimaalinen vetely ja maksimaalinen renkaiden käyttöikä.
    Takapäässähän kutakuinkin kaikki tarvittavat säädöt jo onkin, mutta pyrittäessä mahdollisimman lähelle miinuspuolen ylärajaa(siis niin pystyyn kuin toleranssialue antaa myöden) camber säädölle voi joutua tekemään hieman lisää säätövaraa. Itse säädätän takapään varsinkin käytettäessä
    235-275 leveää rengastusta jopa jonkin verran camberin tehdastoleranssin miinuspuolen yli jotta vetely ja kuluminen olisi minimaalista=olematonta. Etupäässä riittää kaikki tehdastoleranssit.
    Last edited by Hemi; 28-04-2006, 13:43.

    Comment

    • Kolme2viis
      Bimmer Rookie
      • Jul 2005
      • 93

      #3
      Kiitokset tästä!

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #4
        Yksityiskohtainen ja hyvä topikki.

        Kiitokset Hemille vaivannäöstä!
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          ...ja kysyä saa jos jotain jäi epäselväksi?

          Comment

          • Kouris
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 700

            #6
            Kiitoksia.

            Ohjeet tuli tarpeeseen.

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #7
              mutta mutta, kuinkas paljon renkaan yläreuna tulee ulospäin noilla toimenpiteillä? voi tulla ahdasta levittävillä vanteilla...
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3019
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Hemi
                Kun puhutaan lievistä 15-25mm:n madalluksista, camberkulmien paikalleensaattamiseksi riittää käytännössä olka-akselin ylimmäisen kiinnityspultin no:5 vaihto kauluksettomaan 10.9 lujuiseen vakiopulttiin:
                http://www.blauweiss.fi/images/kuvia/s%e4%e4t%f61.JPG
                Taitaa Hemillä olla kykyä lukea toisten ajatuksia kun on minunkin pitänyt ottaa tämä asia puheeksi. Muistelin, että tästä aiheesta on joskus juttua ollut. Vielä kysymys tuosta no:5 kiinnityspultista, että olisiko pultin mittoja tiedossa? Voisi käydä valmiiksi hakemassa niin ei tarttisi seisottaa autoa tallissa.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • bman
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 222
                  • Mikkeli

                  #9
                  Tuo pultti nro 5 on alunperin M12x42mm 10.8 lujuinen, niin eli 10mm paksuinen onkin siihen passeli ja vaikkapa samantien 12.9 lujuinen.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by bemu2000
                    mutta mutta, kuinkas paljon renkaan yläreuna tulee ulospäin noilla toimenpiteillä? voi tulla ahdasta levittävillä vanteilla...
                    Siis kyse on siitä että camber tällä säädöllä saadaan uudelleen tehdasarvoihin=toleranssialueen sisälle. Leveistä etunakeista väärillä cambereilla ei kuitenkaan ole juuri iloa koska vetely on hirvittävä ja rengas kuluu sisäkanteistaan vajaassa kesässä kuitenkin kankaille. ja vaikka kabnkaatkaan ei vielä näkyisi niin linttaan=pilalle ne menee jo muutamassa tuhannessa joka tapauksessa. Siis jos rengas ei mahdu tehdasarvoilla etukaaren sisälle, niin joko suuremman et:n vannetta alle, tai aika Robilta kaarien manklaukseen.

                    Comment

                    • Ha2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 1786
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by bman
                      Tuo pultti nro 5 on alunperin M12x42mm 10.8 lujuinen, niin eli 10mm paksuinen onkin siihen passeli ja vaikkapa samantien 12.9 lujuinen.
                      Juuri näin tein omassa autossani. Eli M10 pultti, lujuus 12.9.
                      E61 525d LCI

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Joo. Siihen käy tosiaan ihan M10/50mm:n pultti ja koska orggisvetolujuus halutaan säilyttää niin vähintään se 10.9 lujuinen jotta ei tule leimalla sanomista. Tosin tässä on nimen omaan niin että tuo yläkannakkeen pultti ei kanna mitään, vaan varsinainen kanto tulee kahdesta alakannakepultista ja erityisesti niiden välissä olevasta teräsohjurista. Toisekseen, ihan jo 8.8 pulttikin repeää/tulee kolaritilanteessa kannakelenkistä läpikin ennenkuin katkeaa(nähty on). Sen saa myöskin kiristettyä jo enemmän kuin riittävästi jotta säätö pysyy asetetussa jopa rallibemuissa joissa alusta saa "napsua" niin että olka.akselit, alatukivarret ja perssonit kyllä ovat kierossa.
                        Mutta koska noilla alustapulteilla on Suomen talvessa taipumus hitsaantua enemmän tai vähemmän kiinni, niin 10.9 tai 12.9 teräspultin saa väännettyä joskus aukikin ilman pultin katkeamista, ja jos nyt tosiaan pilkkua viilataan niin se 10.9 pultti on ensimmäinen "laillinen" pultti tähän kohtaan.

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3019
                          • Kuopio

                          #13
                          Vielä yksi kysymys camberista. Mikähän se tehdasarvo camber kulmalle on? Varmaan aavistus sisäänpäin pitää yläreunojen olla?
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • bman
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 222
                            • Mikkeli

                            #14
                            Ohjearvoalueet

                            Camber edessä -1˚28` -0˚28`
                            Caster edessä 3˚20` 4˚20`
                            Auraus edessä 0˚05` 0˚13`

                            Camber takana -2˚15` -1˚45`
                            Auraus takana 0˚09` 0˚15`

                            Etummaiset numerot ovat siis asteita ja jälkimmäiset minuutteja. Eli esim. 1˚65` arvoa ei periaatteessa ole vaan se on 2˚5`

                            Comment

                            • bman
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2004
                              • 222
                              • Mikkeli

                              #15
                              Itselläni kun ei ollut nyt mahdollista käydä suuntauksessa niin rakensin kulmamitan jolla saa jopa yli 0.5 asteen tarkkuudella katottua tuon camberin. Casterin mittasin kohdilleen mittaamalla molempien tukivarsien päistä auton keskipisteeseen saman mitan.

                              Täälläpäin suuntaus kun maksaa noin 100e niin ei oikein ole sopivaa opiskelijan pussille.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎