Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 etupään säädöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tommi--fi
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2007
    • 1066
    • Riihimäki

    #46
    Neuvoja

    Viimeinkin sain aloitettua tämän pultti nro.5 vaihdon. Mutta heti iski eteen ongelma. Pultti irtosi pienellä työllä.

    Miten tämä pultin vaihto vaikuttaa negatiiviseen camberiin. Eli miten säätö tehdään? Käsin ei tuntunut paketti kääntyvän kun pultti on irti.
    Auto tai moottoripyörä Virosta?

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16474
      • Asikkala

      #47
      Originally posted by tommi--fi View Post
      Viimeinkin sain aloitettua tämän pultti nro.5 vaihdon. Mutta heti iski eteen ongelma. Pultti irtosi pienellä työllä.

      Miten tämä pultin vaihto vaikuttaa negatiiviseen camberiin. Eli miten säätö tehdään? Käsin ei tuntunut paketti kääntyvän kun pultti on irti.
      Löysää ne 2 alempaa pulttia, kirraa se ylempi siihen kohtaan mihin haluat ja sitten alemmat kiinni.

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2325
        • Uusimaa

        #48
        Paljonkos se on auraus milleinä, jos vaikka etupään kokonaisauraus kerrotaan asteina...vaikka esim. 0,12`
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #49
          Originally posted by JKK View Post
          Paljonkos se on auraus milleinä, jos vaikka etupään kokonaisauraus kerrotaan asteina...vaikka esim. 0,12`
          Montako milliä se on riippuu vanteen halkaisijasta. Mittakepilläkö meinasit ja ihan itte säätää? Unohda . Menee huonommaksi. Kun kulmia tehdään kaikki neljä kulmaa on mitattava aina ja tarvittaessa säädettävä aloittaen takapäästä.

          Mittakepin kanssa touhuamisessa on se heikkous että vanneheitto joka on vielä ajossakin siedettävä sotkee mittauksen täysin. Samoin liukulevyjen puute pyörien alla.

          -Jarno
          Last edited by petrolhead; 22-04-2010, 19:02.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2325
            • Uusimaa

            #50
            Originally posted by petrolhead View Post
            Montako milliä se on riippuu vanteen halkaisijasta. Mittakepilläkö meinasit ja ihan itte säätää?
            -Jarno
            Vanne on 17"x8 ja meinasin säädättää Vianorilla. Aloin vain ihmettelemään kun tutkailin noita säätöarvoja, ja kun nykyään puhutaan vain asteista. Ei vielä osaa hahmottaa niiden suhdetta millimetreihin... Lupasivat säätää Vianorilla toivomusten mukaisilla arvoilla, ja meinasin pyytää camberit pystyyn ja auraukset minimiin (kuitenkin säätöalueen ohjearvojen sisällä). Tosin takapään camberit ajattelin pyytää n. yhteen asteeseen, vaikka ohjearvo on kaksi astetta. Ellei joku keksi hyvää perustetta tuolle suuremmalle camber-kulmalle. Tempoilua ja vetelyä yritän edelleenkin saada minimiin....

            Jos tämä suunnitelma kuulostaa epäilyttävältä, kuulen todella mielelläni näkemyksiä optimaalisista pyöränkulmista E36 Alpinaan. Tavoite on mahdollisimman suuntavakaa kulku ja minimaalinen taipumus tempoiluun. Varsinkin etupään ja takapään aurauksesta kuulisin kommentteja, miten säädöt vaikuttaa kulkuun?
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16474
              • Asikkala

              #51
              Originally posted by JKK View Post
              Vanne on 17"x8 ja meinasin säädättää Vianorilla. Aloin vain ihmettelemään kun tutkailin noita säätöarvoja, ja kun nykyään puhutaan vain asteista. Ei vielä osaa hahmottaa niiden suhdetta millimetreihin... Lupasivat säätää Vianorilla toivomusten mukaisilla arvoilla, ja meinasin pyytää camberit pystyyn ja auraukset minimiin (kuitenkin säätöalueen ohjearvojen sisällä). Tosin takapään camberit ajattelin pyytää n. yhteen asteeseen, vaikka ohjearvo on kaksi astetta. Ellei joku keksi hyvää perustetta tuolle suuremmalle camber-kulmalle. Tempoilua ja vetelyä yritän edelleenkin saada minimiin....

              Jos tämä suunnitelma kuulostaa epäilyttävältä, kuulen todella mielelläni näkemyksiä optimaalisista pyöränkulmista E36 Alpinaan. Tavoite on mahdollisimman suuntavakaa kulku ja minimaalinen taipumus tempoiluun. Varsinkin etupään ja takapään aurauksesta kuulisin kommentteja, miten säädöt vaikuttaa kulkuun?
              Takana ei taida säätö riittää noin pystyyn ?

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #52
                Originally posted by jr66 View Post
                Takana ei taida säätö riittää noin pystyyn ?
                1.10-1.15`-asteeseen pitäisi riittää mikäli kaikki on kunnossa.

                Comment

                • mika68
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2004
                  • 1966
                  • ......

                  #53
                  ......
                  Last edited by mika68; 17-10-2012, 00:41.

                  Comment

                  • GARFFi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 5547
                    • Kankaanpää

                    #54
                    Originally posted by mika68 View Post
                    M12 50mm 10.9 täyskierre
                    Ei tahdo löytyä noilla spekseillä pultteja ainakaan pk seudulta?
                    Useasta paikasta googlettanut ja kysynyt, mutta pultit ovat olleet kauluksella. Pitääkö vetää kierrepakalla kaulus pois?
                    Tuolta ainaki löyty tuolla lujuudella pultteja, mut soita ihmeessä ja kysy!

                    MB E220 CDI -10
                    Ex.VW T5.1 -11
                    Ex. Ford Transit Custom -14
                    Ex. VW Passat 2.0FSI -06
                    Ex. VW Golf+ -06
                    Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
                    Ex. Honda CBR900RR -96
                    Ex. E36 325i Coupé -94
                    Ex. LADA 2105 1200S -89
                    Ex. LADA 2107 1300S -87
                    Ex. E36 320i -91

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2325
                      • Uusimaa

                      #55
                      Alla mittauspöytäkirja juuri tehdyistä säädöistä. Osa arvoista on mittauksenkin jälkeen punaisella minun hyväksymänä. Pienen koeajolenkin jälkeen tuntuu että nyt auto on täsmälleen sellainen kuin se varmaan tehtaalla on suunniteltu olevan. Ei pienintäkään vetelyä, ja kulkee motarillakin suuntavakaasti ilman minkäänlaista paimentamista. Tämä päänsärky on nyt tämän auton osalta ratkaistu. Kiitoset Järvenpään Vianorin asentajalle, joka suostui tekemään kulmat asiakkaan pyynnön mukaisesti. Asiallista palvelua

                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #56
                        Originally posted by JKK View Post
                        Alla mittauspöytäkirja juuri tehdyistä säädöistä. Osa arvoista on mittauksenkin jälkeen punaisella minun hyväksymänä. Pienen koeajolenkin jälkeen tuntuu että nyt auto on täsmälleen sellainen kuin se varmaan tehtaalla on suunniteltu olevan. Ei pienintäkään vetelyä, ja kulkee motarillakin suuntavakaasti ilman minkäänlaista paimentamista. Tämä päänsärky on nyt tämän auton osalta ratkaistu. Kiitoset Järvenpään Vianorin asentajalle, joka suostui tekemään kulmat asiakkaan pyynnön mukaisesti. Asiallista palvelua

                        Hämmästyttävän hyvät/oikean tasoiset kulmat nimenomaan Suomen tyyppiolosuhteisiin, isommillekkin pyörille. Hyvä.
                        Eili näin kuuluu toimia: Omat arvot mukaan ja kulmat niihin. Muuten ne voi olla ihan mitä sattuu.
                        Tehtaalta tullessaanhan kuitenkin ne esim.takapään camberit voi olla tuon
                        2.00`-astetta, jolla paimentamista ajaessa kyllä riittää.
                        Optimi Suomeen/isommille pyörille on juuri nyt tuo mitattu.

                        Comment

                        • Max...
                          Newbiemmer
                          • Aug 2008
                          • 19

                          #57
                          Missä vika kun ei saa kulmia kohdalleen etupäässä?säädöt tehty niin kuin hemi on neuvonut. takana molemmat ja edessä toisella puolella oli säädöt jumissa niin ei saanut säädettyä aurausta menee uudestaan säätöihin kun saan säädöt liikkumaan. mut mistä johtuu että caster ero on edessä noin suuri? renkaat on 225/45/17 nankang ns-2 paineet edessä 2.5 takana 2.8 auto e36 coupe. asentajalle kerrottu miten säätää ja annettu lappu missä ohjearvot eteen camber -0.30 caster +4.20 taakse camber -1.15.lisäksi sanottu että casterit edessä samaan ja auraukset minimiin säätöalueen sisälle niin tuli tuommonen tulos kun kuvassa. Auto ei mene suoraan ja vetää koko ajan oikealle. oikea rengas ulkolaidasta jo melkein sileä
                          Attached Files
                          Last edited by Max...; 17-05-2010, 15:26.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #58
                            Originally posted by Max... View Post
                            Missä vika kun ei saa kulmia kohdalleen etupäässä?säädöt tehty niin kuin hemi on neuvonut. takana molemmat ja edessä toisella puolella oli säädöt jumissa niin ei saanut säädettyä aurausta menee uudestaan säätöihin kun saan säädöt liikkumaan. mut mistä johtuu että caster ero on edessä noin suuri? renkaat on 225/45/17 nankang ns-2 paineet edessä 2.5 takana 2.8 auto e36 coupe. asentajalle kerrottu miten säätää ja annettu lappu missä ohjearvot eteen camber -0.30 caster +4.20 taakse camber -1.15.lisäksi sanottu että casterit edessä samaan ja auraukset minimiin säätöalueen sisälle niin tuli tuommonen tulos kun kuvassa. Auto ei mene suoraan ja vetää koko ajan oikealle. oikea rengas ulkolaidasta jo melkein sileä
                            Oikea etunapa viallinen.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #59
                              Originally posted by Max... View Post
                              Missä vika kun ei saa kulmia kohdalleen etupäässä?säädöt tehty niin kuin hemi on neuvonut. takana molemmat ja edessä toisella puolella oli säädöt jumissa niin ei saanut säädettyä aurausta menee uudestaan säätöihin kun saan säädöt liikkumaan. mut mistä johtuu että caster ero on edessä noin suuri? renkaat on 225/45/17 nankang ns-2 paineet edessä 2.5 takana 2.8 auto e36 coupe. asentajalle kerrottu miten säätää ja annettu lappu missä ohjearvot eteen camber -0.30 caster +4.20 taakse camber -1.15.lisäksi sanottu että casterit edessä samaan ja auraukset minimiin säätöalueen sisälle niin tuli tuommonen tulos kun kuvassa. Auto ei mene suoraan ja vetää koko ajan oikealle. oikea rengas ulkolaidasta jo melkein sileä
                              Oikea etunapa/olkavarsi viallinen.

                              Comment

                              • Max...
                                Newbiemmer
                                • Aug 2008
                                • 19

                                #60
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Oikea etunapa/olkavarsi viallinen.

                                ok paljonkohan kustantaa kyseiset osat ? Onko muuten halutut arvot ok? Mitä mieltä noista paineista?Saako sitten kun on vaihtanut rikkinäisen osan niin arvot noihin mitä aikasemmin kirjotin
                                Last edited by Max...; 17-05-2010, 19:42.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎