Originally posted by Hemi
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e36 325ym lukkoperä?
Collapse
X
-
Originally posted by miztermitkäs perät nyt lasketaan lukoiksi jos pitäisi nurmikko/asvalttitestissä toimia? jos on 25% lukko niin pitäisikö tällöin muka molempien pyörien sutia vaikka toisella puolella on liukas nurmikko? jos sutii niin mikä järki sitten on esim. 60% lukossa?
ja kertokaas vielä tyhmälle mitä kaikkia eri lukkoperiä tohon 325 e36:sen taakse oikein saa? ja onko tuo tds:än isoperä aina lukko vai onko siihenkin se erikseen?
Eli esim. ajetaan toinen pyörä jäälle ja toinen asvaltille. Avoin tasauspyörästö jää sutimaan yhellä pyörällä. Kaikki voima karkaa huonommin pitävän pyörän kautta. Ja pitävällä asvaltilla olevalle pyörälle menee 0% tehosta. Eli avoimen tasauspyörästön "lukkoprosentti" on 0.
Ja sitten kun on esim. toimiva 25% lukko ja takapyörät on asvaltti/nurmikko pinnalla ja ruvetaan sudittamaan niin tuon 25% lukon pitäisi välittää 25% voimasta tuolle asvaltilla olevalle pyörälle eli loput 75% menee nurmikolla olevalle pyörälle.
Lukon toiminta on vain em. laista vain ns. perinteisessä kitkalukossa eli toimintaa ei pidä sekoittaa esim. viskolukkoon mikä löytyy IX malleista vakiovarusteena.Last edited by Velho; 17-08-2006, 15:02.Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit
Comment
-
-
Originally posted by VelhoOlen ymmärtänyt kitkalukkojen prosenttiasian seuraavanlaisesti.
Eli esim. ajetaan toinen pyörä jäälle ja toinen asvaltille. Avoin tasauspyörästö jää sutimaan yhellä pyörällä. Kaikki voima karkaa huonommin pitävän pyörän kautta. Ja pitävällä asvaltilla olevalle pyörälle menee 0% tehosta. Eli avoimen tasauspyörästön "lukkoprosentti" on 0.
Ja sitten kun on esim. toimiva 25% lukko ja takapyörät on asvaltti/nurmikko pinnalla ja ruvetaan sudittamaan niin tuon 25% lukon pitäisi välittää 25% voimasta tuolle asvaltilla olevalle pyörälle eli loput 75% menee nurmikolla olevalle pyörälle.
Lukon toiminta on vain em. laista vain ns. perinteisessä kitkalukossa eli toimintaa ei pidä sekoittaa esim. viskolukkoon mikä löytyy IX malleista vakiovarusteena.
mutta nyt on kyllä pakko vielä kysyä kun kerran puheeksi otit tuon viskolukon niin mites tuo sitten toimii?
edit: onko 325 tds:än "isoperä" lukollinen ja kuinkahan monta prosenttinen? välitys 2,56. sopiiko 325 bensaan?Last edited by mizter; 17-08-2006, 17:14.Impreza WRX STI Vers.IV -99
ex: e36 325i cabrio -94
ex: e34 520i -88
ex: e30 316 -86
ex: e34 M5 -89
ex: e36 325i -91
ex: e36 320i -92
Comment
-
-
Originally posted by mizterno nyt tajusin! kiitos vastauksesta
mutta nyt on kyllä pakko vielä kysyä kun kerran puheeksi otit tuon viskolukon niin mites tuo sitten toimii?
Se toimii siten että jos auto ajetaan toinen pyörä pitävälle pinnalle ja toinen liukkaalle ja aletaan sudittamaan niin liukkaalla pinnalla oleva pyörä alkaa sutimaan.
Kun se sutii niin tuolla lukon sisällä olevat lamellit pyöriessään leikkaavat tuota silikoniöljyä niin se lämpenee ja sitkostuu niin, että lamellit eivät pyöri enään toisiaan vasten vapaasti ja samalla myös tuo pitävällä pinalla oleva rengas lähtee mukaan pyörimään.
Eli jos alkaa polttamaan visko lukollisella kumia niin ekaks sutii vain toinen pyörä ja toinen lähtee hetken päästä mukaan.
Ei kanata kuitenkaan sekoitaa lukottomia periä tähän sillä lukoton perä käyttäytyy kuminpoltossa samanlailla kuin visko, koska pienet tasauspyörät leikaavat akseliinsa kiinni ja silloin toinen pyörä lähtee mukaan.
Viskolukkoperä on monesti paljon mukavempi takavetoisessa esim. ajetaessa talvella kuin kitkalukko, koska viskolukko käytäytyy paljon rauhallisemmin kuin kitkalukko.
Tuota viskolukon lukkiutumista voidaan muuttaa vaihtamalla silikoniöljy viskositeetiltaan erillaiseen.Last edited by Velho; 18-08-2006, 01:36.Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit
Comment
-
-
Itse ainakin huomannut, että lukon olemassa olon tuntee talvella melkein heti kun hetken ajaa. Lukoton jää naurettaviin paikkoihin sutimaan ja tuntuu, ettei vauhdi kiihdy koskaan. Lukollisen ajettavuus on aivan erilainen, auton koko käytön tuntuu toiselta.
Tuo asfaltti/nurmikko testi ei ole noin simppeli. Toinen rengas nurmikolla voi sutia vaikka lukko olisikin, koska lukko luistaa 75%. Kiihtyvyys vaan on huimaa verattuna lukottomaan. Lukko myös kuluu vanhemmiten, jolloin 250tkm ajetun lukkoperän arvo on ehkä 15% tai 5%. Uutta kitkalevyä ja tiukempia jousia perään niin kohta on 45% ja taatusti sutii kahdella...
Mielestäni tuo lukko on sen verran ehdoton varuste, että kannattaa vaikka kaupasta hakea jos puuttuu. Tuskin se paljoa maksaa e36:seen, parilla kolmella tonnilla saa melko varmaan.
Comment
-
-
Tässä linkki esim. paikasta mistä voi ostaa "kunnon lukkoja" http://www.diffsonline.com/product/customdiff1.htm
Myös täältä voi ostaa bemuun lukon http://www.ears.ie/index.php?cPath=68_127Last edited by Velho; 18-08-2006, 16:38.Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit
Comment
-
-
Originally posted by VelhoTässä linkki esim. paikasta mistä voi ostaa "kunnon lukkoja" http://www.diffsonline.com/product/customdiff1.htm
Nämäpäs näyttää olevan erittäin halpaa tavaraa! Eipä taida jokainen e36:n omistaja mennä ainakaan tuota parasta mallia ostamaan...
Comment
-
-
Originally posted by markokMissähän kohti perässä on tuo tyyppikilpi?
Comment
-
-
Originally posted by VelhoTässä linkki esim. paikasta mistä voi ostaa "kunnon lukkoja" http://www.diffsonline.com/product/customdiff1.htm
Comment
-
Comment