Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 325ym lukkoperä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ässä lavaan
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1717
    • Savo

    #31
    Originally posted by Hemi
    Se lukko on kaikissa muissa e36:ssa paitsi M3:ssa, suhteellisen harvinainen erikseen tilattava lisävaruste.
    ei prkl... totaali repeäminen.
    E91

    Exät:
    E36 325i -93 Cabriolet
    E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
    E36 325i -91 Sedan
    E30 325i -85

    Comment

    • Risto113
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 1204
      • GrassLake

      #32
      mitäs ukko repeilee omiaan? Tosi kuin vesi.

      Comment

      • Olsberg
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2006
        • 349
        • Jyväskylä

        #33
        Originally posted by ässä lavaan
        ei prkl... totaali repeäminen.

        Joko et osaa lukea, tai sitten huumorintajusi on onneton.
        Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

        Comment

        • Velho
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 267
          • Tampere

          #34
          Originally posted by mizter
          mitkäs perät nyt lasketaan lukoiksi jos pitäisi nurmikko/asvalttitestissä toimia? jos on 25% lukko niin pitäisikö tällöin muka molempien pyörien sutia vaikka toisella puolella on liukas nurmikko? jos sutii niin mikä järki sitten on esim. 60% lukossa?

          ja kertokaas vielä tyhmälle mitä kaikkia eri lukkoperiä tohon 325 e36:sen taakse oikein saa? ja onko tuo tds:än isoperä aina lukko vai onko siihenkin se erikseen?
          Olen ymmärtänyt kitkalukkojen prosenttiasian seuraavanlaisesti.

          Eli esim. ajetaan toinen pyörä jäälle ja toinen asvaltille. Avoin tasauspyörästö jää sutimaan yhellä pyörällä. Kaikki voima karkaa huonommin pitävän pyörän kautta. Ja pitävällä asvaltilla olevalle pyörälle menee 0% tehosta. Eli avoimen tasauspyörästön "lukkoprosentti" on 0.

          Ja sitten kun on esim. toimiva 25% lukko ja takapyörät on asvaltti/nurmikko pinnalla ja ruvetaan sudittamaan niin tuon 25% lukon pitäisi välittää 25% voimasta tuolle asvaltilla olevalle pyörälle eli loput 75% menee nurmikolla olevalle pyörälle.

          Lukon toiminta on vain em. laista vain ns. perinteisessä kitkalukossa eli toimintaa ei pidä sekoittaa esim. viskolukkoon mikä löytyy IX malleista vakiovarusteena.
          Last edited by Velho; 17-08-2006, 15:02.
          Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
          Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

          Comment

          • ässä lavaan
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1717
            • Savo

            #35
            sorry.. kännissä ei ole helppoa ymmärtää.. no unohtakaa repeilyni..
            E91

            Exät:
            E36 325i -93 Cabriolet
            E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
            E36 325i -91 Sedan
            E30 325i -85

            Comment

            • mizter
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2006
              • 245
              • Turku

              #36
              Originally posted by Velho
              Olen ymmärtänyt kitkalukkojen prosenttiasian seuraavanlaisesti.

              Eli esim. ajetaan toinen pyörä jäälle ja toinen asvaltille. Avoin tasauspyörästö jää sutimaan yhellä pyörällä. Kaikki voima karkaa huonommin pitävän pyörän kautta. Ja pitävällä asvaltilla olevalle pyörälle menee 0% tehosta. Eli avoimen tasauspyörästön "lukkoprosentti" on 0.

              Ja sitten kun on esim. toimiva 25% lukko ja takapyörät on asvaltti/nurmikko pinnalla ja ruvetaan sudittamaan niin tuon 25% lukon pitäisi välittää 25% voimasta tuolle asvaltilla olevalle pyörälle eli loput 75% menee nurmikolla olevalle pyörälle.

              Lukon toiminta on vain em. laista vain ns. perinteisessä kitkalukossa eli toimintaa ei pidä sekoittaa esim. viskolukkoon mikä löytyy IX malleista vakiovarusteena.
              no nyt tajusin! kiitos vastauksesta

              mutta nyt on kyllä pakko vielä kysyä kun kerran puheeksi otit tuon viskolukon niin mites tuo sitten toimii?

              edit: onko 325 tds:än "isoperä" lukollinen ja kuinkahan monta prosenttinen? välitys 2,56. sopiiko 325 bensaan?
              Last edited by mizter; 17-08-2006, 17:14.
              Impreza WRX STI Vers.IV -99


              ex: e36 325i cabrio -94
              ex: e34 520i -88
              ex: e30 316 -86
              ex: e34 M5 -89
              ex: e36 325i -91
              ex: e36 320i -92

              Comment

              • Keimo
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2032
                • Kekkoslovakia

                #37
                Originally posted by Hemi
                Se lukko on kaikissa muissa e36:ssa paitsi M3:ssa, suhteellisen harvinainen erikseen tilattava lisävaruste.
                "Se lukko on kaikissa e36:ssa, paitsi M3:ssa, suhteellisen harvinainen erikseen tilattava lisävaruste."

                Noin, niin jurrilaisetkin ymmärtää

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  ...pilkkujen paikan kun havaitsee, niin oivaltanee...

                  Comment

                  • Velho
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 267
                    • Tampere

                    #39
                    Originally posted by mizter
                    no nyt tajusin! kiitos vastauksesta

                    mutta nyt on kyllä pakko vielä kysyä kun kerran puheeksi otit tuon viskolukon niin mites tuo sitten toimii?
                    Viskolukollisessa tasauspyörästössä on silikoniöljyllä täytetty "kotelo" pienten vetopyörien välissä jossa on lamelleja lähekkäin.

                    Se toimii siten että jos auto ajetaan toinen pyörä pitävälle pinnalle ja toinen liukkaalle ja aletaan sudittamaan niin liukkaalla pinnalla oleva pyörä alkaa sutimaan.
                    Kun se sutii niin tuolla lukon sisällä olevat lamellit pyöriessään leikkaavat tuota silikoniöljyä niin se lämpenee ja sitkostuu niin, että lamellit eivät pyöri enään toisiaan vasten vapaasti ja samalla myös tuo pitävällä pinalla oleva rengas lähtee mukaan pyörimään.

                    Eli jos alkaa polttamaan visko lukollisella kumia niin ekaks sutii vain toinen pyörä ja toinen lähtee hetken päästä mukaan.

                    Ei kanata kuitenkaan sekoitaa lukottomia periä tähän sillä lukoton perä käyttäytyy kuminpoltossa samanlailla kuin visko, koska pienet tasauspyörät leikaavat akseliinsa kiinni ja silloin toinen pyörä lähtee mukaan.

                    Viskolukkoperä on monesti paljon mukavempi takavetoisessa esim. ajetaessa talvella kuin kitkalukko, koska viskolukko käytäytyy paljon rauhallisemmin kuin kitkalukko.

                    Tuota viskolukon lukkiutumista voidaan muuttaa vaihtamalla silikoniöljy viskositeetiltaan erillaiseen.
                    Last edited by Velho; 18-08-2006, 01:36.
                    Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                    Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #40
                      Itse ainakin huomannut, että lukon olemassa olon tuntee talvella melkein heti kun hetken ajaa. Lukoton jää naurettaviin paikkoihin sutimaan ja tuntuu, ettei vauhdi kiihdy koskaan. Lukollisen ajettavuus on aivan erilainen, auton koko käytön tuntuu toiselta.

                      Tuo asfaltti/nurmikko testi ei ole noin simppeli. Toinen rengas nurmikolla voi sutia vaikka lukko olisikin, koska lukko luistaa 75%. Kiihtyvyys vaan on huimaa verattuna lukottomaan. Lukko myös kuluu vanhemmiten, jolloin 250tkm ajetun lukkoperän arvo on ehkä 15% tai 5%. Uutta kitkalevyä ja tiukempia jousia perään niin kohta on 45% ja taatusti sutii kahdella...

                      Mielestäni tuo lukko on sen verran ehdoton varuste, että kannattaa vaikka kaupasta hakea jos puuttuu. Tuskin se paljoa maksaa e36:seen, parilla kolmella tonnilla saa melko varmaan.

                      Comment

                      • Velho
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 267
                        • Tampere

                        #41
                        Tässä linkki esim. paikasta mistä voi ostaa "kunnon lukkoja" http://www.diffsonline.com/product/customdiff1.htm

                        Myös täältä voi ostaa bemuun lukon http://www.ears.ie/index.php?cPath=68_127
                        Last edited by Velho; 18-08-2006, 16:38.
                        Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                        Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                        Comment

                        • Autobahnboy
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 400
                          • Espoo

                          #42
                          Originally posted by Velho
                          Tässä linkki esim. paikasta mistä voi ostaa "kunnon lukkoja" http://www.diffsonline.com/product/customdiff1.htm

                          Nämäpäs näyttää olevan erittäin halpaa tavaraa! Eipä taida jokainen e36:n omistaja mennä ainakaan tuota parasta mallia ostamaan...

                          Comment

                          • sqxo
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 902
                            • no man's land

                            #43
                            Originally posted by markok
                            Missähän kohti perässä on tuo tyyppikilpi?
                            http://koti.mbnet.fi/sqxo/remppa/26_diff.jpg (ainakin E28:ssa näyttää tuolta..)

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #44
                              Originally posted by Velho
                              Tässä linkki esim. paikasta mistä voi ostaa "kunnon lukkoja" http://www.diffsonline.com/product/customdiff1.htm
                              Hmm... Ei pahan hintaisia, tuskin uusia saa Bmw:ltä yhtään halvemmalla. Aika jees homma kun saa halutulla välityksellä. Pitää kysellä mitä suomessa maksaa lukkoperän korjaus.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎