mitkäs perät nyt lasketaan lukoiksi jos pitäisi nurmikko/asvalttitestissä toimia? jos on 25% lukko niin pitäisikö tällöin muka molempien pyörien sutia vaikka toisella puolella on liukas nurmikko? jos sutii niin mikä järki sitten on esim. 60% lukossa?
ja kertokaas vielä tyhmälle mitä kaikkia eri lukkoperiä tohon 325 e36:sen taakse oikein saa? ja onko tuo tds:än isoperä aina lukko vai onko siihenkin se erikseen?
Olen ymmärtänyt kitkalukkojen prosenttiasian seuraavanlaisesti.
Eli esim. ajetaan toinen pyörä jäälle ja toinen asvaltille. Avoin tasauspyörästö jää sutimaan yhellä pyörällä. Kaikki voima karkaa huonommin pitävän pyörän kautta. Ja pitävällä asvaltilla olevalle pyörälle menee 0% tehosta. Eli avoimen tasauspyörästön "lukkoprosentti" on 0.
Ja sitten kun on esim. toimiva 25% lukko ja takapyörät on asvaltti/nurmikko pinnalla ja ruvetaan sudittamaan niin tuon 25% lukon pitäisi välittää 25% voimasta tuolle asvaltilla olevalle pyörälle eli loput 75% menee nurmikolla olevalle pyörälle.
Lukon toiminta on vain em. laista vain ns. perinteisessä kitkalukossa eli toimintaa ei pidä sekoittaa esim. viskolukkoon mikä löytyy IX malleista vakiovarusteena.
Olen ymmärtänyt kitkalukkojen prosenttiasian seuraavanlaisesti.
Eli esim. ajetaan toinen pyörä jäälle ja toinen asvaltille. Avoin tasauspyörästö jää sutimaan yhellä pyörällä. Kaikki voima karkaa huonommin pitävän pyörän kautta. Ja pitävällä asvaltilla olevalle pyörälle menee 0% tehosta. Eli avoimen tasauspyörästön "lukkoprosentti" on 0.
Ja sitten kun on esim. toimiva 25% lukko ja takapyörät on asvaltti/nurmikko pinnalla ja ruvetaan sudittamaan niin tuon 25% lukon pitäisi välittää 25% voimasta tuolle asvaltilla olevalle pyörälle eli loput 75% menee nurmikolla olevalle pyörälle.
Lukon toiminta on vain em. laista vain ns. perinteisessä kitkalukossa eli toimintaa ei pidä sekoittaa esim. viskolukkoon mikä löytyy IX malleista vakiovarusteena.
no nyt tajusin! kiitos vastauksesta
mutta nyt on kyllä pakko vielä kysyä kun kerran puheeksi otit tuon viskolukon niin mites tuo sitten toimii?
edit: onko 325 tds:än "isoperä" lukollinen ja kuinkahan monta prosenttinen? välitys 2,56. sopiiko 325 bensaan?
mutta nyt on kyllä pakko vielä kysyä kun kerran puheeksi otit tuon viskolukon niin mites tuo sitten toimii?
Viskolukollisessa tasauspyörästössä on silikoniöljyllä täytetty "kotelo" pienten vetopyörien välissä jossa on lamelleja lähekkäin.
Se toimii siten että jos auto ajetaan toinen pyörä pitävälle pinnalle ja toinen liukkaalle ja aletaan sudittamaan niin liukkaalla pinnalla oleva pyörä alkaa sutimaan.
Kun se sutii niin tuolla lukon sisällä olevat lamellit pyöriessään leikkaavat tuota silikoniöljyä niin se lämpenee ja sitkostuu niin, että lamellit eivät pyöri enään toisiaan vasten vapaasti ja samalla myös tuo pitävällä pinalla oleva rengas lähtee mukaan pyörimään.
Eli jos alkaa polttamaan visko lukollisella kumia niin ekaks sutii vain toinen pyörä ja toinen lähtee hetken päästä mukaan.
Ei kanata kuitenkaan sekoitaa lukottomia periä tähän sillä lukoton perä käyttäytyy kuminpoltossa samanlailla kuin visko, koska pienet tasauspyörät leikaavat akseliinsa kiinni ja silloin toinen pyörä lähtee mukaan.
Viskolukkoperä on monesti paljon mukavempi takavetoisessa esim. ajetaessa talvella kuin kitkalukko, koska viskolukko käytäytyy paljon rauhallisemmin kuin kitkalukko.
Tuota viskolukon lukkiutumista voidaan muuttaa vaihtamalla silikoniöljy viskositeetiltaan erillaiseen.
Itse ainakin huomannut, että lukon olemassa olon tuntee talvella melkein heti kun hetken ajaa. Lukoton jää naurettaviin paikkoihin sutimaan ja tuntuu, ettei vauhdi kiihdy koskaan. Lukollisen ajettavuus on aivan erilainen, auton koko käytön tuntuu toiselta.
Tuo asfaltti/nurmikko testi ei ole noin simppeli. Toinen rengas nurmikolla voi sutia vaikka lukko olisikin, koska lukko luistaa 75%. Kiihtyvyys vaan on huimaa verattuna lukottomaan. Lukko myös kuluu vanhemmiten, jolloin 250tkm ajetun lukkoperän arvo on ehkä 15% tai 5%. Uutta kitkalevyä ja tiukempia jousia perään niin kohta on 45% ja taatusti sutii kahdella...
Mielestäni tuo lukko on sen verran ehdoton varuste, että kannattaa vaikka kaupasta hakea jos puuttuu. Tuskin se paljoa maksaa e36:seen, parilla kolmella tonnilla saa melko varmaan.
Hmm... Ei pahan hintaisia, tuskin uusia saa Bmw:ltä yhtään halvemmalla. Aika jees homma kun saa halutulla välityksellä. Pitää kysellä mitä suomessa maksaa lukkoperän korjaus.
Comment