Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 ohjaus ei palauta ja kankea, hammastanko ja tehostaja vaihdettu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6929
    • N/A

    #31
    Tuossa aiemmin oli arvailua etupään iskarien ylätuennoista tuohon ohjauksen jäykkyyteen liittyen, tulipa vaan
    mieleen että voiko sitä todeta mitenkään muuten kun purkamalla tolpat irti? Uusi alusta on jo tilauksessa niin tulipa mieleeni että voisin tilata sitten ne uudet iskarin ylätuennat jos ne tarvii niin samalla helppo vaihtaa. Jos jollain on ehjiä myydä voi myös tarjota privalla.
    Auto siis 328i 96 coupe.

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6929
      • N/A

      #32
      Päivitystä tilanteeseen, alusta on autoon vaihdettu ja sieltä ei löytynyt mitään huonokuntoisia osia muutakun etuiskarit.
      Yläpään laakerit pesin bensalla ja voitelin huolellisesti vaseliinilla, välystä ei juurikaan laakereissa ollut ja kaiken hiekan sain sieltä välistä pois.
      Ohjaus ei herkistynyt yhtään, nyt vaihdatan tälläviikolla alatukivarret+takapuslat+raidetangonpäät ja senjälkeen pyöränsuuntaukseen.

      Nyt kun oli jossain puhetta että ohjauspylväässä on joku osa liittyen airbagiin mikä kuluneena antaa "kitinää" pyörittäessä rattia, minulla juurikin kitisee ja jotenki tahmaa ohjaus. Yritin etk:sta kaivaa osanumeroa siinä kuiteskaan onnistumatta. Vinkkejä millainen osa ja miten vaihdetaan ja hintaluokka?

      -Antti

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6929
        • N/A

        #33


        Tuossa ilmeisesti tuo osa "slip ring"
        Jos nyt tilaan tuon osan, missä järjestyksessä pitääpi purkaa rattia irti ettei airbagi kosahda naamalle?
        Vinkkejä?

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6929
          • N/A

          #34
          Otetaampa aihetta ylöspäin kun ei oikein tunnu kellään olevan kirjotushaluja tähän, olen nyt senverta asiaa ajatellut ja kysellyt vinkkejä kyliltä että voisko hammastangon "ylikiristäminen" aiheuttaa tämän ohjauksen kankeuden?

          Hammastankoa saa ilmeisesti löysättyä jotenkin, miten sitten jos siihen tulee tolkuton välys niin onko edessä hammastangon vaihto täydellisenä?

          Apuja! : o

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6929
            • N/A

            #35
            Pyöränkulmat eilen säädetty, vaan eipä tilanne muuttunut mihinkään.
            Useampikin asentaja on nyt tota tutkinut ja ovat olleet järestään sitämieltä ettei hammastankoa ole "ylikiristetty" vaan ohjaus liikkuu herkästi kun renkaista suoraan kääntää. Ongelmaa voisi parhaiten kuvailla että kun autolla ajaa vaikka maantiellä on ohjaus keskialueella "tahmea" sellainen hyvin vaikea ajettava.
            Nyt olen seuraavaksi kokeilemassa rattipylvään laakereitten vaihtoa, yläpäähän tulee ilmeisesti joku muovilaakeri?
            Tilasin nuo kaikki yläpään hilkkeet bmw:ltä kun eivät olleet kalliita ja koitan seuraavaksi ne vaihtaa ja sitten jos ei auta niin alapäähän sama homma.
            Onko tähän toimenpiteeseen vinkkejä?

            Tosiaan autoon on nyt vaihdettu seuraavat osat:

            Iskarit, jouset, alatukivarret pallonivelineen ja puslineen. Raidetangon sisä+ulkopäät ja pyöräkulmat suunnattu edestä ja takaa.
            Tärinä jarruttaessa ja puoltaminen hävisivät mutta ohjausongelma on vieläkin päällä.
            Last edited by Antti O; 18-12-2007, 07:09.

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 9930
              • KVLA

              #36
              Originally posted by Antti O View Post
              Tehostajan nesteet olen jo kahdesti vaihtanut ja ne oli vuosi sitten entisen omistajan mukaan vaihdettu viimeeksi, tosin ne olivat jo nyt aivan mustana.
              Siitäkin on tullut arveluita että tehostajan pumppu olisi sökö, mistälie sitä voisi todeta?
              Oletko mitannut tehostajan pumpun tuottoa/työpainetta?Öljythän ennen vaihtoa mustat?Ei normaalia...

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6929
                • N/A

                #37
                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Oletko mitannut tehostajan pumpun tuottoa/työpainetta?Öljythän ennen vaihtoa mustat?Ei normaalia...
                Paineita ei ole mitattu, voisin yrittää mittauttaa jossain misson pelit ja vehkeet.
                Tosiaan tuo sotkee öljyt minusta todella nopeasti, oisiko tässä nyt vaihtoehtona tilata Saksasta purkuosa "100tkm" ajettu pumppu? 40 eurolla noita näyttää sieltä saavan. Äsken vielä testailin ohjausta tarkemmin niin kun ajaa autolla taajamanopeutta ja kääntää aavistuksen rattia se on kankea eikä käänny, sitten jos aavistuksen kääntää enempi niin kääntyy minusta herkemmin ja ohjaus kevenee vrt. keskialueelle.
                Millaisia painearvoja tuon pumpun pitäisi tuottaa?
                Last edited by Antti O; 18-12-2007, 18:16.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 9930
                  • KVLA

                  #38
                  Paineiden suositus/ohjearvon saat varmasti merkkihuollosta tarkastettua.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #39
                    Paine riippuu tarvittavasta voimasta, vapaakierrolla paine on lähestulkoon 0. Mittaamista varten tarvitset sen verran hydrauliikkatavaraa, teknisiä papereita pumpusta (joita ei suurella todennäköisyydellä löydy bmw:ltä) ja tietotaitoa (=ostettua työtä), ettei kannata edes miettiä noilla pumpun hinnoilla. Mittaamista helpompi konsti olisi avata pumppu, ei ole mikään niin ihmeellinen kapistus ja jos siellä on isompi vika niin sen kyllä näkee. Jos vika johtuu pumpusta, tarkoittaa se sitä että pumpun volumetrinen hyötysuhde paineeseen nähden on romahtanut, toisinsanoen siellä on sisällä isompi mekaaninen vika. Vikahan voi johtua myös toisesta päästä, enpä ole tutkinut tehostetun hammastangon rakennetta.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6929
                      • N/A

                      #40
                      Lisättäköön vielä tähän sellainen asia että entisen omistajan mukaan tehostimen nesteet oli vaihdettu alle vuosi sitten, ja nyt ne olivat ihan järkyttävän näköistä kuraa. Ne on vaihdettu tosiaan kahdesti mutta vieläkin ovat yhtä sotkua ja jotenki näyttäisi sille että tehostin itse mustaa ne.
                      Aikaisemmissa bemareissani tehostimen atf on aina pysynyt kirkkaan punaisena.

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6929
                        • N/A

                        #41
                        Tuossa asiaa on taas selvitelty eteenpäin, rattiakselin yläpään laakerointiin kuuluvat osat tulivat bmw:ltä ja kävin tänään ne hakemassa.
                        Käytetty ohjaustehostimen pumppu on myös tilattu Saksasta.

                        Otin kuvan ohjaustehostimen öljystä 2 vaihtokerran jälkeen, tehostajan neste on tollaista vaalean sameaa.
                        Ajatin autoa äsken Turisti nimimerkillä kirjottavalla kaverilla ja hän huomasi heti että ohjauksessa on jotain pahasti vialla.
                        Jos ajaa mutkaan ja kääntää rattia jotta auto kääntyisi niin ohjaus jää siihen mihin sen jättää ja auto kääntyy automaattisesti mutkan suuntaan vaikka heittää kädet irti ratista!?
                        Palautus on siis täysi 0
                        Attached Files
                        Last edited by Antti O; 20-12-2007, 16:59.

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #42
                          Tehostimen pumppu ei vaikuta mitenkään palautukseen. Jos siellä on kulmat kunnossa (siis muutkin kuin camber ja auraus) niin sitten vika on hammastangossa.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6929
                            • N/A

                            #43

                            Comment

                            • zewiz
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2005
                              • 62
                              • vantaa

                              #44
                              Omassa vekottimessa sama vika. Ohjaus tahmea, eikä palauta. Hitaasti käännettäessä myös tuntuu selvästi pieni pykälä tietyssä kohtaa ja kuollutta aluetta on hieman. Raidetangossa väittäisin vian piilevän, mutta en ole vielä sen tarkemmin jaksanut tutkia, kuin että ohjausvaihteessa rattiakselin laakeroinnissa on aika reilusti väljää, eli siitä johtunee ainakin tuo kuollut alue ja pieni lonksumis-ääni keskivaiheilla käänneltäessä.Vanhat tehostimen öljyt oli aivan tummanharmaat ja haisi palaneelle, eli ilmeisesti pumpussakin on tapahtunut jotain ei niin kivaa.

                              kulmia myös säädelty alustasarjan ja muiden hommien yhteydessä muutamaan kertaan ja iskareiden yläpäätkin vaihdoin samalla alustan kanssa. Ei mitään vaikutusta.

                              Onko kellään tietoa löytyykö tuohon raidetankoon korjaussarjaa/laakereita varaosana vai joutuuko alkaa metsästää koko pakettia?

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6929
                                • N/A

                                #45
                                Originally posted by zewiz View Post
                                Omassa vekottimessa sama vika. Ohjaus tahmea, eikä palauta. Hitaasti käännettäessä myös tuntuu selvästi pieni pykälä tietyssä kohtaa ja kuollutta aluetta on hieman. Raidetangossa väittäisin vian piilevän, mutta en ole vielä sen tarkemmin jaksanut tutkia, kuin että ohjausvaihteessa rattiakselin laakeroinnissa on aika reilusti väljää, eli siitä johtunee ainakin tuo kuollut alue ja pieni lonksumis-ääni keskivaiheilla käänneltäessä.Vanhat tehostimen öljyt oli aivan tummanharmaat ja haisi palaneelle, eli ilmeisesti pumpussakin on tapahtunut jotain ei niin kivaa.

                                kulmia myös säädelty alustasarjan ja muiden hommien yhteydessä muutamaan kertaan ja iskareiden yläpäätkin vaihdoin samalla alustan kanssa. Ei mitään vaikutusta.

                                Onko kellään tietoa löytyykö tuohon raidetankoon korjaussarjaa/laakereita varaosana vai joutuuko alkaa metsästää koko pakettia?
                                Minulla ei ole mitään väljää, tarkoitatko nyt siis hammastankoa kun puhuit että tarvitsisit uuden?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎