Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 ohjaus ei palauta ja kankea, hammastanko ja tehostaja vaihdettu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zewiz
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 62
    • vantaa

    #46
    Juu siis koko ohjausvaihde paketin ajattelin laittaa uusiksi, jos osia korjausta varten ei löydy.
    Niinkuin edellisessä postissa sanoin, välys johtuu siitä laakerista, eli rattiakseli pääsee klappaamaan siitä ohjausvaihteen juuresta. Sen vaikutuksesta ohjauksen tahmeuteen ei voi oikeen varmaksi sanoa.

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6929
      • N/A

      #47
      Ohjausakselin alapäähän saa ainaski laakerin uuden+holkit?

      Comment

      • zewiz
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 62
        • vantaa

        #48
        Välys ei siis ole tuossa sinun kuvan laakerissa, vaan ohjausvaihteessa olevassa. Eli Tässä kuvassa näkyvän akselinstumpin laakerointi.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #49
          Eiköhän se vika ole siellä hammastangossa. Ei tuohon nyt muuta oikein osaa sanoa, varmasti korjattavissa jos sille linjalle lähtee mutta teetettynä tulee kalliiksi. Olen koittanut tässä tota pohtia, eikä oikein muuta nyt keksi kuin että paluulinja on syystä x tukossa osittain? Kaikilla muilla vaihtoehdoilla mielestäni ohjauksen pitäisi toimia toiseen suuntaan paremmin. Paluulinjan ollessa tukossa pysyy paineet rajoitinventtiilin asettamassa maksimissa, öljy kuumenee ja lopulta palaa -> mustuu. Samaten kun öljy ei pääse kunnolla pakenemaan hammastangon männän toiselta puolelta, tulee ohjaus jäykäksi. Kuulostaisiko järkevältä teorialta?
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9093
            • Oulu

            #50
            Originally posted by Cell View Post
            Eiköhän se vika ole siellä hammastangossa. Ei tuohon nyt muuta oikein osaa sanoa, varmasti korjattavissa jos sille linjalle lähtee mutta teetettynä tulee kalliiksi. Olen koittanut tässä tota pohtia, eikä oikein muuta nyt keksi kuin että paluulinja on syystä x tukossa osittain? Kaikilla muilla vaihtoehdoilla mielestäni ohjauksen pitäisi toimia toiseen suuntaan paremmin. Paluulinjan ollessa tukossa pysyy paineet rajoitinventtiilin asettamassa maksimissa, öljy kuumenee ja lopulta palaa -> mustuu. Samaten kun öljy ei pääse kunnolla pakenemaan hammastangon männän toiselta puolelta, tulee ohjaus jäykäksi. Kuulostaisiko järkevältä teorialta?
            I could buy that. Voisiko tässä tapauksessa kokeilla järjestelmän huuhtelua uudella nesteellä vastakarvaan? :think
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #51
              Kokeilla voisi, mutta kun sitä on nyt huuhdeltu lähes 200 bar paineella tuke tuskin irtoaa helposti. Vielä kun se ei välttämättä ole lika, vaan kierron blokkaajana voi olla rikkoutunut venttiili tai suurehko metallipartikkelikin. Yrittänyttä ei laiteta mutta en usko onnistumiseen.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • reddewil
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 3015
                • West Coast

                #52
                Tunnustan etten lukenut kaikkia postauksia, mutta onko ohjaus jäykkä myös keula ilmassa, niin että esim. iskarit ei voi hidastaa kääntymistä? Kulmamittauksen mukaan casteria taisi olla ainakin liikaa ja akselit oli vähän vinossa... Tuon ei pitäisi ohjauksen palautuvuuteen kyllä vaikuttaa.
                Itsellä pelaa hyvin, mutta esim. pakkanen tahmaa ohjausta vaikka on uudet ja oikeat öljyt.
                ...

                Comment

                • zewiz
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2005
                  • 62
                  • vantaa

                  #53
                  Tuon oman auton tapauksessa uskoisin enemmän raidetangon vioittuneen, kun ohjauksessa tuntuu myös pieni pykälä, tai voihan se johtua myös rikkinäisestä laakerista kun se päästää ohjausakselin nivelineen elämään. Voishan sen yrittää korjata, kunhan hommais jonkinlaisen korjaussarjan ja uuden laakerin.

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6929
                    • N/A

                    #54
                    Originally posted by reddewil View Post
                    Tunnustan etten lukenut kaikkia postauksia, mutta onko ohjaus jäykkä myös keula ilmassa, niin että esim. iskarit ei voi hidastaa kääntymistä? Kulmamittauksen mukaan casteria taisi olla ainakin liikaa ja akselit oli vähän vinossa... Tuon ei pitäisi ohjauksen palautuvuuteen kyllä vaikuttaa.
                    Itsellä pelaa hyvin, mutta esim. pakkanen tahmaa ohjausta vaikka on uudet ja oikeat öljyt.
                    Kun auton nostaa nosturille ja kääntää suoraan renkaista niin ohjaus kääntyy ihan herkästi, sitten kun laskettiin sieltä tehostajan öljyt kokonaan pois niin ohjaus keveni entisestään.
                    En jaksa uskoa että noin pieni heitto pyöränkulmissa aiheuttaa ajettavuuteen tollasia ongelmia.
                    Äsken ajelin töihin autolla ja testailin lisää, tosiaan taajamanopeuksissakin jos ratin kääntää vaikkapa puolikierrosta vasemmalle niin se ei palauta yhtään vaan auto jatkaa kaartamista vasemmalle.

                    Mutta eiköhän tässä nyt keskitytä ton hammastangon tutkimiseen seuraavaksi.

                    Comment

                    • [BMW]
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2003
                      • 700
                      • Joensuu

                      #55
                      Onko ohjaustehostimen öljyn paluuputkessa "venttiili" paikallaa? Eli semmonen kuristaja jossa on vain noin 1-2mm reikä. Eli siinä letkussa mikä menee lauhduttimelta säiliöön, se saattaa pudota jos nesteitä vaihtaa.
                      Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
                      -----------------------------
                      VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
                      BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
                      Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
                      Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6929
                        • N/A

                        #56
                        Ei ole tullut tuota venttiiliä katsottua, missä kohdassa sen pitäisi olla.
                        Saatko etk:sta kuvaa?



                        Tänään tutkittiin bmanin kanssa ohjausta ja löysättiin hammastangon säätöä vaiheittain ja ongelma ei muuttunut, ohjaus on kankea eikä palauta.
                        Tarpeeksi kun löysättiin niin sitten alkoi jo nopeasti kun käänti rattia edestakaisin aavistuksen klappia kuulumaan joten tiukattiin alkuperäiseen kohtaan.

                        Cell arveli tuossa kun soiteltiin että ongelma voisi johtua paluupuolen tukoksesta, seuraavaksi kun saan auton johonkin pajalle otetaan paluuputki säiliöstä irti ja tutkitaan tuleeko nestettä.

                        Tosiaan sellainen info tuohon vielä että tohon autoon on vaihdettu ohjaustehostajan letkut jostain yleismallin letkusta ja vähän vääränlaiset klemmaritkin siellä on edellisen omistajan toimesta.

                        Comment

                        • [BMW]
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2003
                          • 700
                          • Joensuu

                          #57

                          Elikkä letkus nro.8, 10cm ennen säiliötä, tossa kuvassa ei ole mainintaa siitä mutta mulla semmonen on, kyllä näytti ihan alkuperäisosalta. Se oli letkussa sisällä ja todellakin siinä on todella pieni reikä josta öljyt kulkevat.
                          Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
                          -----------------------------
                          VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
                          BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
                          Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
                          Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6929
                            • N/A

                            #58
                            Soittelin tuohon BMW merkkikorjaamon töitten vastaanottoon ja ensimmäisenä oli epäilys tehostajan pumpun linjapaineesta.
                            Suositteli vaihtamaan pumpun ja senjälkeen jos ongelma ei häviä niin tutkimaan mahdolliset paluupuolen tukokset järjestelmästä.
                            Hän ei ainaskaan osannut suoralta kädeltä sanoa pitäisikö paluulinjassa joku venttiili olla?

                            Pumppua odotellessa

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6929
                              • N/A

                              #59
                              Eipä ole vielä näkynyt ohjaustehostajan pumppua, toisaalta nytkun alkaa miettimään ni tuskimpa se pumppu siihen palautumisen puuttumiseen vaikuttaa mitenkään. Mitä nyt olen kysellyt eri paikoista niin käytännössä ovat rajanneet vian kolmeen paikkaan.
                              1.Ristinivel irti akselista ja kokeilee pyöriikö rattiakselin laakerointi helposti.
                              2.Iskarin yläpäitten laakerointi
                              3.Hammastangon hydrauliikka rikki

                              Voisiko noita vikoja selvitellä mitenkään helposti, iskarin yläpäätkin näyttivät erittäin hyviltä purettuina ja putsasin ja rasvasin ne huolella ja ne eivät ääntele.

                              Jaksaako tähän kukaan ottaa kantaa, auto on nyt viikon maannut tallissa ja saa olla sen aikaa ennenkun vika selviää. on nimittäin tosi vaikea ajettava.

                              Comment

                              • druidi
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2006
                                • 128
                                • Turku

                                #60
                                Meikäläisellä on tuon jäykkyyden suhteen sedanissa (ajoa takana 115tkm, mutta ongelma ilmeni jo aiemminkin) samanlaista ongelmaa erityisesti kylmällä kelillä. Kosteus tuo oman lisänsä ja ratti natisee muovisesti käännettäessä. Vaikea sanoa kaikuuko se natina jostain ohjaamon ulkopuolelta vai tuleeko hytissä olevista muoviosista. Välillä ääni esiintyy yksittäisenä naksahduksena jonka tuntee pyörässäkin. Palautus on myöskin olematonta.

                                Lämpimällä ilmalla ohjaus on ihan siedettävä - en ole ajanut muita E36:sia joten en oikein osaa vertaillakaan. Noin 10 celciusastetta on se raja minkä alapuolella jäykistyminen alkaa. Tuon huomaa siitäkin, että kun auto on ollut vaikka yön lämpimässä tallissa niin ratti on melko notkea, mutta päivän pihalla seistyään se on taas jäykkä.

                                Öljyt (mulla CHF eikä ATF) vaihdoin pariin otteeseen kunnes määräaikaishuollon yhteydessä otin asian puheeksi ja mekaanikko totesi tutkimuksen jälkeen hammastangon kuluneen. En tiedä miten moinen on tapahtunut, mahdollisesti edellisen omistajan madalluksien ja huonojen pyöränkulmien seurauksena. Kesävanteetkin ovat huomattavasti järeämmät kuin talviset peltivanteet ja eron kyllä tuntee heti kun on renkaat vaihtanut.
                                Last edited by druidi; 28-12-2007, 09:52.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎