Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montako ahdettua e36 m3:sta suomessa??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • intfreak
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 2966
    • Uusikaupunni

    Originally posted by repsa View Post
    kylläpäs täällä jeesustellaan taas. köyhät ja tietämättömät vinkuu. :think

    vastaus alkuperäiseen kyssäriin on : nyt on 1 laillinen kaiken kansan tiedossa.

    kw/kg sääntöön en ota sen kummemmin kantaa, mutta niinhän se menee että jos katsuri on tehnyt erheen ja päästänyt esim :
    vaikka turbotetun auton ilman kattia läpi (tietty vuosimalliraja, olikohan 87-91..) niin ei sitä sinne vaadita uusintakatsastuksessa.
    tai jos joku katsuri on hyväksynyt autoon jonkun täysin väärän tekniikan, ts yli 20% säännöstä.
    tai sitten alustamuutokset tehty niin ja näin mutta leima merkitty.

    ei noita sieltä enää vuosikatsastuksessa pois pyyhitä. menee poikkeuksetta siten että saavutettua etuisuutta ei viedä pois.

    esim joku on saanut e30 ilman abs muutoskatsastettua m50b25 (=lain silmässä laiton auto/muutos) -> leima tullut -> ei auto muutu laittomaksi seuraavan vuosikatsastuksen yhteydessä vaikka sitä periaatteessa on.
    Sulla on varmaan joku hyvä lähde tälle? :think
    N62 Money Spender Club

    Comment

    • TheLate
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 418

      Originally posted by leppala View Post
      Jos se penkkilappu näyttää teho/painon olevan laillinen, niin pakkohan inssin on hyväksyä, oli sitten vaikka vähemmän tehoa ku tehtaalta.
      Tämä riippuu inssistä, jos siltä menee sormi suuhun ja soittaa AKE:en, sieltä tulee vastaukseksi "Ahaa, tulkitsemme tämän siis moottorin kuristamiseksi, emme hyväksy".

      Lain mukaantulkitsisin sen itse ainakin mahdolliseksi:

      moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella

      Mutta kuten sanottu, AKE:n tulkinta on että moottoria ei saa kuristaa, tehon pudotus on luonnollisesti kuristamista(tai no riippuen tilanteesta, mutta AKE:lla se on kuitenkin 99% varmasti kuristamista, vaikka tuota säätö hommaa käyttäisitkin verokkina sille että tehoja on vähemmän kuin vakiossa). Ainoa vaihtoehto olisi tämän jälkeen painon lisäys, en tiedä mitä M3 3.2 vaatii lisäpainoa, jotta tuo 7 tulee täyteen, mutta tuskin kovin kova homma.

      Comment

      • leppala
        Bimmer Rookie
        • Jun 2007
        • 190
        • järvenpää

        Originally posted by TheLate View Post
        Tämä riippuu inssistä, jos siltä menee sormi suuhun ja soittaa AKE:en, sieltä tulee vastaukseksi "Ahaa, tulkitsemme tämän siis moottorin kuristamiseksi, emme hyväksy".

        Lain mukaantulkitsisin sen itse ainakin mahdolliseksi:

        moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella

        Mutta kuten sanottu, AKE:n tulkinta on että moottoria ei saa kuristaa, tehon pudotus on luonnollisesti kuristamista(tai no riippuen tilanteesta, mutta AKE:lla se on kuitenkin 99% varmasti kuristamista, vaikka tuota säätö hommaa käyttäisitkin verokkina sille että tehoja on vähemmän kuin vakiossa). Ainoa vaihtoehto olisi tämän jälkeen painon lisäys, en tiedä mitä M3 3.2 vaatii lisäpainoa, jotta tuo 7 tulee täyteen, mutta tuskin kovin kova homma.
        Missä lukee että moottoria ei saa kuristaa?
        Avo m3 pitäis lisätä 13kg jotta se ylittäisi 7kg/kw
        Omamassa siis 1640 vakiona.

        E: 3,2 koneesta puhuin.
        Last edited by leppala; 28-02-2008, 18:57.

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          Onnittelut ja hatunnosto minunkin puolesta Samikoo nimimerkille hienosta suorituksesta! Tästä ahdetusta M3:sta katselisin mielellään lisääkin kuvia ja vaikkapa showroom esittelyn.

          Vinkiksi tehopainosuhde asioiden kanssa pähkäileville, että E36 M3 3,0 Cabrioletin virittäminen onnistuu myös tuon 7kg/kw säännön puolesta laillisesti.

          Sattuisiko omistajaa kiinnostamaan auton tuominen esittelyyn vaikkapa 100+ Motorshow näyttelyyn? :think
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • 10+
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 2084
            • Nivala

            Originally posted by bemu2000 View Post
            ei muuten pidä paikkaansa... AKE voi tehdä ihan mitä vaan, vaikka konttorilla olis joku "tuttu" katsastaja päästäny läpi. katsastusmies voi ottaa akeen yhteyttä, jos huomaa että kaikki ei ole kohdallaan. tämän jälkeen AKE voi määrätä auton ajokieltoon. ps. kokemusta on.
            Juuri näin. Vaikka 2 vuoden päästä huomaavat jotain epäilyttävää niin se voidaan pakottaa muuttamaan ja jos ei pysty muuttaan niin auto on ajokiellossa
            E39 M5 -00

            Ex E60 530Da M-Sport -04
            Ex E39 M5 -00
            Ex E39 M5 -00 Individual
            Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
            Ex E36 3.0 M3 -93
            Ex E36 2.5 Cabrio -94
            Ex E36 3.2 M3 -97
            Ex E36 2.5 Coupe -93

            Comment

            • TheLate
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 418

              Originally posted by leppala View Post
              Missä lukee että moottoria ei saa kuristaa?
              Avo m3 pitäis lisätä 13kg jotta se ylittäisi 7kg/kw
              Omamassa siis 1640 vakiona.

              E: 3,2 koneesta puhuin.
              Hetki meni ennenkuin löysin



              Ahtaminen siis rinnastetaan moottorinvaihtoon niin eiköhän ne tulkitse minkä vain tehon rajaamisen kuristamisena.

              Comment

              • MarttiKK
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 1637

                Originally posted by tomippa View Post
                Puhut täyttä asiaa! Älä kerro sitä, miten leimasit, ellet ole jo kertonut Antaa muiden vain raapia päätänsä... Itsellä myös nyt leimalle meno remmin kanssa.
                Niin ja onnea tietenkin leimalle saannista, kuten itsekin aiemmin painotin, että ei se ole edes vaikeaa, kunhan vain tietää mitä tekee. Kateellisia täällä foorumilla riittää, jotka varmasti yrittää udella kaikenmahdollisen leimalle saantiin, parempi aina vain pysyä vaiti. Jokainen kokekoot sen sopan läpi itse tutkimalla.
                ?? Jää vaan mysteeriksi, mitä tämän hv/kg-rajan perään kysely liittyy kateellisuuteen. Päinvastoin, todella hieno homma, että joku on suorittanut pussitestin menestyksellisesti.

                Joo, juuri niin. Ei missään nimessä kannata kertoa mitään. Toisaalta, miksi sitten täällä edes kertoo koko proggiksesta jos ei saa mitään kysellä?

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1365
                  • Lempäälä

                  Originally posted by intfreak View Post
                  Sulla on varmaan joku hyvä lähde tälle? :think
                  noh. eikös noita tapauksia ole aika paljon ympäri suomenniemen mitkä on lakia tiukasti tulkitsien täysin laittomia, muutoshommissahan ei ole "mietoa" laittomuutta...

                  ja noita e30/m50 on kuitenkin muutamia ympäri suomen ilman abs. sekä mallisarjan sisällä ahdettuja autoja kuitenkin siten että verrataan johonkin muuhun vertailumoottoriin.

                  eipä niitä vaan ole takaisin kutsuttu jos muutokset lukevat otteessa ja kaikki on teknisesti OK.

                  Ainiin. tää on taas offtopikkia, niiku monet muut aikaisemmatkin jutut. voisko modet splitata keskusteluketjun vaikka joksikin "AKE-säännökset/kiertely" tms, ei liity tällähetkellä >70% jutuista alkuperäiseen.
                  näistähän on hauska turinoida mutta tuskin kuuluu tämän threadin alle ?
                  Last edited by repsa; 28-02-2008, 19:12. Reason: lisäystä.
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • leppala
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2007
                    • 190
                    • järvenpää

                    Originally posted by TheLate View Post
                    Hetki meni ennenkuin löysin



                    Ahtaminen siis rinnastetaan moottorinvaihtoon niin eiköhän ne tulkitse minkä vain tehon rajaamisen kuristamisena.
                    Mutta periaatteessahan nyt on kyse eräänlaisesta omavalmisteesta, kun ruisku on vaihdettu, ja sen teho todistetaan paperilla.
                    Kai näistä voi tapella inssinkin kanssa maailman tappiin konttorilla

                    Comment

                    • 928 GTS
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1559
                      • Helsinki

                      Originally posted by repsa View Post
                      eipä niitä vaan ole takaisin kutsuttu jos muutokset lukevat otteessa ja kaikki on teknisesti OK.
                      Insinöörit tekee virheitä joka päivä. Tämä ei kuitenkaan tee yhdestäkään autosta laillista.
                      -92 928 GTS
                      -98 550 Maranello

                      Comment

                      • repsa
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1365
                        • Lempäälä

                        Originally posted by 928 GTS View Post
                        Insinöörit tekee virheitä joka päivä. Tämä ei kuitenkaan tee yhdestäkään autosta laillista.
                        niin. montakos niitä tiedät sitten pompautetun muotoseikan takia ? kyllä noista puhutaan konttoreilla nimenomaan saavuitettuina etuina. :think

                        pikkasen oudon sävyn saa kyl tämä(kin) nettikeskustelu. ei kykene ymmärtään.
                        5c jetta 1.2TSI 140/220
                        530e m-sport alpinweiss3 vakio
                        a4 cabi 220/300
                        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by repsa View Post
                          .....mutta niinhän se menee että jos katsuri on tehnyt erheen ja päästänyt esim :
                          vaikka turbotetun auton ilman kattia läpi (tietty vuosimalliraja, olikohan 87-91..) niin ei sitä sinne vaadita uusintakatsastuksessa....

                          ei noita sieltä enää vuosikatsastuksessa pois pyyhitä. menee poikkeuksetta siten että saavutettua etuisuutta ei viedä pois.....
                          Nämä väittämät EI TODELLAKAAN pidä paikkaansa, koska katsastava inssi on vain toimeenpaneva osanen ko.palapelissä, kun taas AKE määrää ja valvoo.
                          Eli mitään "saavutettuja etuisuuksia" ei ole olemassakaan, vaan AKE:n näkökulmasta ainoastaan oikeita ja vääriä toimenpiteitä/paperitietoja.
                          AKE voi siis koska tahansa viheltää minkä tahansa pelin poikki mikäli se havaitsee minkä tahansa virheen missä tahansa.
                          Ok, mikäli AKE:lla kukaan ei virhettä huomaa eikä siihen puutu niin mihinkään ei tietenkään puututa, mutta ei se sitä tarkoita että itse asia muuttuisi "saavutetuksi etuudeksi".

                          Comment

                          • Samikoo
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 120
                            • Kirkkonummi/Estonia

                            Noh, eiköhän tuo AKE ole tietoinen tuosta mun tapauksesta kun ehdin jo sinne soittamaa.Suomen laki pykälissä on "porsaan reikiä" tai tulkinnan varaisuuksia esim. lukekaa
                            eur-lex tai finlex kohtaa moottorin nettotehosta / painosta "ellei vaikuta ilmeiselta" viittaus antaa aika monta tulkinnan varaisuutta.
                            Mutta missään ei lue että ajoneuvo on punnittava ja laskettava montako kg/kw tulee. Harmittaako? Ja edelleen minkä takia nettotehoa saa nostaa 20% vaikka tehopainosuhde on jo valmiiksi ylittynyt,ristiriitaisuuksia.
                            Mä oon edelleen yrittämällä yrittänyt saada autoni rehellisin keinoin muutoskatsastettua ja siinä onnistuin omasta mielestäni hyvin. Muut olkoon mitämieltä tahtoo.

                            Eli voisko asian antaa jo olla,siis ainakin kg/kw asian tiimoilta?

                            Joku kyseli kulkupuolta ja toimitaa...joo, kulkee kyllä hyvin

                            100+ näyttely, Ehkä?

                            Comment

                            • jones69
                              BTCF Member
                              • Dec 2005
                              • 510
                              • Myrskylä

                              Suuret onnittelut! Tuo on suoritus mihin moni ei pysty / ei edes viitti lähteä! Topiccia olen lueskellut siitä saakka kun se tuli ja miettinyt että mikä toisia ihmisiä riivaa kun pitää aina tarttua johonkin! Ilmeisesti katellisia (minäkin olen, mutta ei kuitenkaan ajatustakaan valitella teoksestas!) !!!
                              Hieno peli ja toivottavasti myös kulkupuoli sen mukainen!

                              E91 320d ///M-Sport "Voll"

                              E28 530d (M57D30N2) "ikuisuusprojekti"

                              Comment

                              • goldenm
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2005
                                • 544

                                varsinkin mikäli ei omaa SamiK:n taustoja.
                                Jos saa ihan mielenkiinnosta kysyä, niin mitä teet työksesi?
                                Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎