Originally posted by Samikoo
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Montako ahdettua e36 m3:sta suomessa??
Collapse
X
-
Originally posted by jannmann View Post-onko joku oikeasti saanut jotenkin kumottua tuon 7kg/kw asetuksen?
E: Onko kukaan edes tarjonnut autoa tuonne testiin ja todennut tulokset, vai onko tässäkin vain MuTua kuinka sitä ei voi päästä läpi?Last edited by TheLate; 12-02-2008, 16:09.
Comment
-
-
Tuli sellainen mieleen, että jos ihan minkä vaan auton muutoskatsastaa ahtimelle niin tulee tiedot paperiin, mutta näkyykös ne myös jos tilaa tekstiviestillä autofaktan? Kaiken järjen mukaan pitäisi, jos vaikka löytää nettiautosta jonkun kivan jälki ahdetun pelin, ja omistaja sanoo että on muutoskatsastettu, niin pitäisihän se jollain saada selville, ettei tarvi suotta paikalle ajaa ja todeta että omistaja puhui paskaa. Sillä pystyisi myös tarkistamaan nämä bmw 330 tapaukset.
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View Post-onko joku oikeasti saanut jotenkin kumottua tuon 7kg/kw asetuksen?
Kaikki todellinen tieto sellaisilta henkilöiltä joilla on yritteliäisyyttä ja voimia vääntää ja selvittää noita rakentelua eniten rajoittavia kummituksia vastaan kiinnostaa minuakin.
Erityisesti tuo 7kg/kw raja on itselläkin työn alla.
Oman projektin tiimoilta olen ollut melko tiiviisti yhteydessä AKE:n ja paikallisen katsastusaseman kanssa (poikkeuslupahakemus lähtee heti, kun saan itseäni niskasta kiinni), joiden puolelta on näytetty hyvinkin vihreää valoa, ainoaksi ns. kynnyskysymykseksi on rivien välistä voinut lukea tuon 7kg/kW-säännön, jossa ei todellakaan olla AKE:n päässä valmiita joustamaan, onneksi tämä ei itsellä ole ongelma, sillä uusi tekniikka kasvattaa auton painoa tarvittavan määrän.
Kaikkia sääntöjähän pystyy tavalla tai toisella kiertämään, ellei teho ylitä tuota rajaa kovin paljoa, on aina mahdollista yrittää leimata auto mahdollisimman painavana, jonka jälkeen voi myöhemmin laillisesti keventää sen mikä irti lähtee, tietyin varauksin..
edit: Ongelmanahan tässä on vielä poikkeusluvan tapauskohtaisuus, se, että jollekin myynnetään lupa tiettyyn muutokseen tietyin perustein, ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sinä välttämättä saisit lupaa edes täysin vastaavalle projektille vastaavin perustein.Last edited by r.w.; 12-02-2008, 18:13.1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
Comment
-
-
Originally posted by henri View PostTuo coupekin vaihtoi omistajaa pari 2-3 vuotta sitten, en tiiä minne meni...Ei ole kuulunut sen jälkeen mitään. Kellään tietoa tosta Jyrkan entisestä E36 328i Coupe g-powerista?Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino
Comment
-
-
Eikö muka mee vtt:stä läpi jos tarkoituksella jättää seoksen vähän laihalle? Esim. vähän alimitoitetut suuttimet? Entäpä usiampi katalysaattori heti pakosarjan jälkeen? Entäs eikös kuorma-autopuolella käytetä jotain urea-ruiskutusta kylmäkäynnistyksessä juuri noiden päästöjen vähentämiseksi? Varmaan samainen tekniikka vois toimia tehokkaasti myös bensavehkeissä? Entäs esim. downpipen "ahistaminen" esim. 2" tai 2,5"?
Nämä tämmöisiä arveluja vaan, mutta mitä luulette?
Comment
-
-
Originally posted by r.w. View PostEn aio huutaa, että mahdotonta, mutta nykyisillä säännöksillä ja systeemillä todellakin hyvin epätodennäköistä ja hankalaa.
Koska kyse näissä alkuperäisen moottorin tehon muutoksissa on yleensä tehon muuttamisesta niin suureksi, etteivät auton alkuperäiset suunnitteluinsinöörit ja täten valmistajatehdas ole kyseistä automallia alunperinkään tällaiselle teholle rakenteeltaan ja turvaominaisuuksiltaan suunnitellut, niin on pidetty perusteltuna asettaa normaaliin tielikenteeseen sallituille ajoneuvoille, niitä alkuperäisestä muuttaen viritettäessä rajaksi tuo 7kg/KW.
"etteivät auton alkuperäiset suunnitteluinsinöörit ja täten valmistajatehdas ole kyseistä automallia alunperinkään tällaiselle teholle rakenteeltaan ja turvaominaisuuksiltaan suunnitellut"
E30 kohdalla, kuten myös muiden sarjojen voi käyttää perusteluna lukuisia viripajoja ja tietenkin ALPINA:a, jotka ovat vaihtaneet tekniikkaa ja nostaneet tehoja, kyse virallisesta valmistajasta/jista(...jos se Hartge nyt lasketaan valmistajaksi...) ja no varmasti näillä pajoilla on jokin BMW:n antama virallinen lupa rakentaa näitä autoja, antaen varmuus korin turvallisuudesta suuremmille tehoille tms.
Mielenkiinnolla haluaisin tietää millä laskukaavalla olevat saaneet juuri tuon epäonnenluvun seitsemän(7) tuohon rajaksi, mene ja tiedä, ehkä laittoivat numerot 1-10 hattuun ja liikenneministeri sai vetästä hatusta luvun joka lyödään viralliseksi.
Jotta lupa heltiää, pitää AKE:n nihkeät virkamiehet saada vakuutettua tuon muutoksen tarpeellisuudesta ja ennenkaikkea vaarattomuudesta. Liikaa tehoa = turvallista ja ympäristöystävällistä?
Oman projektin tiimoilta olen ollut melko tiiviisti yhteydessä AKE:n ja paikallisen katsastusaseman kanssa (poikkeuslupahakemus lähtee heti, kun saan itseäni niskasta kiinni), joiden puolelta on näytetty hyvinkin vihreää valoa, ainoaksi ns. kynnyskysymykseksi on rivien välistä voinut lukea tuon 7kg/kW-säännön, jossa ei todellakaan olla AKE:n päässä valmiita joustamaan, onneksi tämä ei itsellä ole ongelma, sillä uusi tekniikka kasvattaa auton painoa tarvittavan määrän.
Ongelmanahan tässä on vielä poikkeusluvan tapauskohtaisuus, se, että jollekin myynnetään lupa tiettyyn muutokseen tietyin perustein, ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sinä välttämättä saisit lupaa edes täysin vastaavalle projektille vastaavin perustein.
Comment
-
-
Originally posted by S-EJos seos on laihalla, pomppaa HC ylös eli ei varmaankaan mene läpi.
Sitäpaitsi, tässä puhutaan nyt vähäpäästöisestä autosta---> Lambdallisesta. Jos säädät seoksen laihalle, lambda korjaa sen välittömästi rikkaammalle.
lambda 1.00 koko aluella. Ottaakaan nyt sytytys ennakotkin huomioon.Esim. 10 asteen muutos vaikuttaa Co:ssa n.50% muutosta suuntaan tai toiseen.
Comment
-
-
Originally posted by TheLate View PostEli muuttaessasi M3:sen vastaamaan jokaista prikkaa ja mutteria myöden Sport Evoa tulee autostasi laiton, mutta Sport Evosta ei. Vaikka kyseiset autot eivät eroa mitenkään toisistaan.
"etteivät auton alkuperäiset suunnitteluinsinöörit ja täten valmistajatehdas ole kyseistä automallia alunperinkään tällaiselle teholle rakenteeltaan ja turvaominaisuuksiltaan suunnitellut"Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by TheLate View PostMitäs sitä ollaan sitten tekemässä
...ja tuosta 7kg/kW-säännöstä vielä: ilmeisesti parasta aikaa on työryhmä puljaamassa pohjatyötä jonkinlaiselle direktiivin mukaiselle harrasteajoneuvo/omavalmiste-rekisterille. Omavalmisteautojen rekisteröinnistä ollaan ilmeisesti ottamassa vahvasti mallia länsinaapurin suunnalta, joten suunta on epäilemättä oikea. Josko tuo tärkeä työ toisi ajan myötä jälleen hieman lisää kaivattua logiikkaa ja liikkumavaraa myös rakentelusääntöihin kokonaisuudessaan.1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
Comment
-
-
Originally posted by Make H. View PostEikö muka mee vtt:stä läpi jos tarkoituksella jättää seoksen vähän laihalle? Esim. vähän alimitoitetut suuttimet? Entäpä usiampi katalysaattori heti pakosarjan jälkeen? Entäs eikös kuorma-autopuolella käytetä jotain urea-ruiskutusta kylmäkäynnistyksessä juuri noiden päästöjen vähentämiseksi? Varmaan samainen tekniikka vois toimia tehokkaasti myös bensavehkeissä? Entäs esim. downpipen "ahistaminen" esim. 2" tai 2,5"?
Nämä tämmöisiä arveluja vaan, mutta mitä luulette?
Eli ongelma on käytännössä siinä että koska katit toimivat ns.on/off periaatteella niin, että niiden katalyyttinen reaktio herää vasta tietyssä lämpötilassa ja hyvin vain hyvin tarkasti rajatussa toimintaikkunassa http://fi.wikipedia.org/wiki/Katalysaattori.
Ei siis riitä vaikka peräperää laitettaisiin sata kattia, koska vain ensimmäinen saavuttaa riittävän toimintalämmön ja loput ovatkin sitten "läpipaskoja".
Oikean lämpötilan lisäksi pakokaasut pitää olla hyvin tarkasti oikeat kylmästartista kaikkiin ajotilanteisiin jotta kattien toimintaikkunassa pysytään ja siis niiden toiminta yleensäkkin voisi käynnistyä.
Mitä enemmän orggis-softaa sekoittavia muuttujia imupuolella, sitä varmemmin ollaan katin toimintaikkunan ulkopuolella joissain ajotilanteissa.
Eli tässä kohtaa ei katteja "lämmitellä" ennen mittauksia, vaan kaiken on pelattava kylmästartista lähtien.
Jotta koko ahdinproggiksesta olisi mitään hyötyä(pelkkä ilman pumppaaminen ei ikävä kyllä lisää tehoa...), on koneeseen toki ollut pakko sadaa lisää kakkua, joka taas tarkoittaa vähintään uutta softaa, mutta käytännössä myös mekaanisia muutoksia(esim.suuttimet).
Nyt nämä muutokset eivät kuitenkaan saa lisätä kokonaispäästöjä käytännössä lainkaan, joka tekee yhtälöstä "melko vaikean".Last edited by Hemi; 12-02-2008, 22:51.
Comment
-
Comment