Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montako ahdettua e36 m3:sta suomessa??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #91
    Originally posted by Samikoo View Post

    Montako ahdettua e36 m3:sta suomessa??

    Ihan mielen kiinnosta kyselen että onko kukaan muu lähtenyt
    lopun-alun projektiin laittamalla joko pakokaasu tai remmiahdinta bemuunsa?
    Eli tuohon kysymykseen yksinkertaisesti vastaten: Suomessa rekisteröityjä vähäpäästöisiä BMW m3:ia ei yhtäkään.

    Comment

    • TheLate
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 418

      #92
      Originally posted by jannmann View Post
      -onko joku oikeasti saanut jotenkin kumottua tuon 7kg/kw asetuksen?
      M3/M5 vehkeet kyllä. Ei vaan löydä ketään rakentajaa kertomaan

      E: Onko kukaan edes tarjonnut autoa tuonne testiin ja todennut tulokset, vai onko tässäkin vain MuTua kuinka sitä ei voi päästä läpi?
      Last edited by TheLate; 12-02-2008, 16:09.

      Comment

      • Maza
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 4321
        • Kannus/Kokkola

        #93
        Originally posted by TheLate View Post
        M3/M5 vehkeet kyllä. Ei vaan löydä ketään rakentajaa kertomaan
        Onko varma tieto ? Mun käsityksen mukaan noi vehkeet kyllä jää juuri ja juuri tuon maagisen 7kw/kg rajan yläpuolelle.

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #94
          Originally posted by Maza View Post
          Onko varma tieto ? Mun käsityksen mukaan noi vehkeet kyllä jää juuri ja juuri tuon maagisen 7kw/kg rajan yläpuolelle.
          Jep, lisäksi rakennettu ennen kuin pykälää ruvettiin noudattamaan.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • torant
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2002
            • 213

            #95
            Tuli sellainen mieleen, että jos ihan minkä vaan auton muutoskatsastaa ahtimelle niin tulee tiedot paperiin, mutta näkyykös ne myös jos tilaa tekstiviestillä autofaktan? Kaiken järjen mukaan pitäisi, jos vaikka löytää nettiautosta jonkun kivan jälki ahdetun pelin, ja omistaja sanoo että on muutoskatsastettu, niin pitäisihän se jollain saada selville, ettei tarvi suotta paikalle ajaa ja todeta että omistaja puhui paskaa. Sillä pystyisi myös tarkistamaan nämä bmw 330 tapaukset.

            Comment

            • r.w.
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2007
              • 2510
              • Länsirannikko

              #96
              Originally posted by jannmann View Post
              -onko joku oikeasti saanut jotenkin kumottua tuon 7kg/kw asetuksen?

              Kaikki todellinen tieto sellaisilta henkilöiltä joilla on yritteliäisyyttä ja voimia vääntää ja selvittää noita rakentelua eniten rajoittavia kummituksia vastaan kiinnostaa minuakin.
              Erityisesti tuo 7kg/kw raja on itselläkin työn alla.
              En aio huutaa, että mahdotonta, mutta nykyisillä säännöksillä ja systeemillä todellakin hyvin epätodennäköistä ja hankalaa. Kuten tiedät, ainoa keino tuon rajan ylittämiseen on poikkeuslupa. Pussitestit ym. kuviot kuitenkin sujuvat lähes plug&play -tyyliin jo asetettujen pykälien rajoissa, mikäli vain rahaa, tietoa ja taitoa löytyy, mutta poikkeuslupahakemuksiin sisältyy aina se inhimillinen satunnaisgeneraattori... Jotta lupa heltiää, pitää AKE:n nihkeät virkamiehet saada vakuutettua tuon muutoksen tarpeellisuudesta ja ennenkaikkea vaarattomuudesta. Liikaa tehoa = turvallista ja ympäristöystävällistä?

              Oman projektin tiimoilta olen ollut melko tiiviisti yhteydessä AKE:n ja paikallisen katsastusaseman kanssa (poikkeuslupahakemus lähtee heti, kun saan itseäni niskasta kiinni), joiden puolelta on näytetty hyvinkin vihreää valoa, ainoaksi ns. kynnyskysymykseksi on rivien välistä voinut lukea tuon 7kg/kW-säännön, jossa ei todellakaan olla AKE:n päässä valmiita joustamaan, onneksi tämä ei itsellä ole ongelma, sillä uusi tekniikka kasvattaa auton painoa tarvittavan määrän.

              Kaikkia sääntöjähän pystyy tavalla tai toisella kiertämään, ellei teho ylitä tuota rajaa kovin paljoa, on aina mahdollista yrittää leimata auto mahdollisimman painavana, jonka jälkeen voi myöhemmin laillisesti keventää sen mikä irti lähtee, tietyin varauksin..

              edit: Ongelmanahan tässä on vielä poikkeusluvan tapauskohtaisuus, se, että jollekin myynnetään lupa tiettyyn muutokseen tietyin perustein, ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sinä välttämättä saisit lupaa edes täysin vastaavalle projektille vastaavin perustein.
              Last edited by r.w.; 12-02-2008, 18:13.
              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

              Comment

              • kake
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2002
                • 590
                • Kerava

                #97
                Originally posted by henri View Post
                Tuo coupekin vaihtoi omistajaa pari 2-3 vuotta sitten, en tiiä minne meni...Ei ole kuulunut sen jälkeen mitään. Kellään tietoa tosta Jyrkan entisestä E36 328i Coupe g-powerista?
                Kyllä tuo vielä on hengissä, ollut pajalla laitettavana tuossa lähellä. Kohtapuolin taitaa olla tekniikka tikissä.
                Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

                Comment

                • Make H.
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1278
                  • Kokkola

                  #98
                  Eikö muka mee vtt:stä läpi jos tarkoituksella jättää seoksen vähän laihalle? Esim. vähän alimitoitetut suuttimet? Entäpä usiampi katalysaattori heti pakosarjan jälkeen? Entäs eikös kuorma-autopuolella käytetä jotain urea-ruiskutusta kylmäkäynnistyksessä juuri noiden päästöjen vähentämiseksi? Varmaan samainen tekniikka vois toimia tehokkaasti myös bensavehkeissä? Entäs esim. downpipen "ahistaminen" esim. 2" tai 2,5"?

                  Nämä tämmöisiä arveluja vaan, mutta mitä luulette?

                  Comment

                  • TheLate
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 418

                    #99
                    Originally posted by r.w. View Post
                    En aio huutaa, että mahdotonta, mutta nykyisillä säännöksillä ja systeemillä todellakin hyvin epätodennäköistä ja hankalaa.
                    Tässä täytyy kuitenkin muistaa, että kyseinen kohta on 16v. vanha(oli jo rakennemuutos päätöksessä v. 92.) eli tekniikka/turvallisuus kehittynyt jo vähän eri tasolle, tässä välissäkin siis. Sitten tämä perustelu kyseiselle kohdalle:

                    Koska kyse näissä alkuperäisen moottorin tehon muutoksissa on yleensä tehon muuttamisesta niin suureksi, etteivät auton alkuperäiset suunnitteluinsinöörit ja täten valmistajatehdas ole kyseistä automallia alunperinkään tällaiselle teholle rakenteeltaan ja turvaominaisuuksiltaan suunnitellut, niin on pidetty perusteltuna asettaa normaaliin tielikenteeseen sallituille ajoneuvoille, niitä alkuperäisestä muuttaen viritettäessä rajaksi tuo 7kg/KW.
                    Eli muuttaessasi M3:sen vastaamaan jokaista prikkaa ja mutteria myöden Sport Evoa tulee autostasi laiton, mutta Sport Evosta ei. Vaikka kyseiset autot eivät eroa mitenkään toisistaan.

                    "etteivät auton alkuperäiset suunnitteluinsinöörit ja täten valmistajatehdas ole kyseistä automallia alunperinkään tällaiselle teholle rakenteeltaan ja turvaominaisuuksiltaan suunnitellut"

                    E30 kohdalla, kuten myös muiden sarjojen voi käyttää perusteluna lukuisia viripajoja ja tietenkin ALPINA:a, jotka ovat vaihtaneet tekniikkaa ja nostaneet tehoja, kyse virallisesta valmistajasta/jista(...jos se Hartge nyt lasketaan valmistajaksi...) ja no varmasti näillä pajoilla on jokin BMW:n antama virallinen lupa rakentaa näitä autoja, antaen varmuus korin turvallisuudesta suuremmille tehoille tms.

                    Mielenkiinnolla haluaisin tietää millä laskukaavalla olevat saaneet juuri tuon epäonnenluvun seitsemän(7) tuohon rajaksi, mene ja tiedä, ehkä laittoivat numerot 1-10 hattuun ja liikenneministeri sai vetästä hatusta luvun joka lyödään viralliseksi.

                    Jotta lupa heltiää, pitää AKE:n nihkeät virkamiehet saada vakuutettua tuon muutoksen tarpeellisuudesta ja ennenkaikkea vaarattomuudesta. Liikaa tehoa = turvallista ja ympäristöystävällistä?
                    Syksyllä kun viimeksi kysyin ei ole kukaan saanut 7kg/kw poikkeuslupaa, totta vai tarua... Mene ja tiedä, voi olla paljon mahdollista.

                    Oman projektin tiimoilta olen ollut melko tiiviisti yhteydessä AKE:n ja paikallisen katsastusaseman kanssa (poikkeuslupahakemus lähtee heti, kun saan itseäni niskasta kiinni), joiden puolelta on näytetty hyvinkin vihreää valoa, ainoaksi ns. kynnyskysymykseksi on rivien välistä voinut lukea tuon 7kg/kW-säännön, jossa ei todellakaan olla AKE:n päässä valmiita joustamaan, onneksi tämä ei itsellä ole ongelma, sillä uusi tekniikka kasvattaa auton painoa tarvittavan määrän.
                    Mitäs sitä ollaan sitten tekemässä

                    Ongelmanahan tässä on vielä poikkeusluvan tapauskohtaisuus, se, että jollekin myynnetään lupa tiettyyn muutokseen tietyin perustein, ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sinä välttämättä saisit lupaa edes täysin vastaavalle projektille vastaavin perustein.
                    Tämä antaa vielä täyteläisemmän kuvan kuinka he arpovat hakemuksien joukosta ne jotka joutavat suoraan paperi silppuriin... Lähtevät sen jälkeen porukalla syömään, onhan rahaa tullut se ainakin 300€

                    Comment

                    • Samikoo
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2007
                      • 120
                      • Kirkkonummi/Estonia

                      Originally posted by S-E
                      Jos seos on laihalla, pomppaa HC ylös eli ei varmaankaan mene läpi.
                      Sitäpaitsi, tässä puhutaan nyt vähäpäästöisestä autosta---> Lambdallisesta. Jos säädät seoksen laihalle, lambda korjaa sen välittömästi rikkaammalle.
                      Co + NOx arvot kasvaa jos käy laihalla. Eikä testin läpäisy ole vaadi
                      lambda 1.00 koko aluella. Ottaakaan nyt sytytys ennakotkin huomioon.Esim. 10 asteen muutos vaikuttaa Co:ssa n.50% muutosta suuntaan tai toiseen.

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        Originally posted by TheLate View Post
                        Eli muuttaessasi M3:sen vastaamaan jokaista prikkaa ja mutteria myöden Sport Evoa tulee autostasi laiton, mutta Sport Evosta ei. Vaikka kyseiset autot eivät eroa mitenkään toisistaan.

                        "etteivät auton alkuperäiset suunnitteluinsinöörit ja täten valmistajatehdas ole kyseistä automallia alunperinkään tällaiselle teholle rakenteeltaan ja turvaominaisuuksiltaan suunnitellut"
                        Kivaa kun ensin AKE:ssa puhutaan turvallisuudesta ja sitten mahdollistetaan tehopainosuhde rajalla avoauton virittäminen tehokkaammaksi kuin umpikoppaisen Mielenkiintoista turvallisuus ajattelua tältä kantilta katsottuna.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • 316tic
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 244
                          • Nokia

                          " Mikä vitun muutoskatsastus " tolla menee eteenpäin niin hyvin menee. ei ne vessat kuitenkaan nää seuraavaa kesää niin mitä väliä mitä lapuissa lukee.
                          BaijerilainenMutteriWiritys

                          Comment

                          • jani
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 5156
                            • Kuopio

                            mitenkähän tämänkään keskustelun lopputulos muuttaa ahdettujen e36m3 määrää suomessa ?
                            F33 435d Mineral-grau metallic
                            K40 K1200s sondermodell

                            Comment

                            • r.w.
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2007
                              • 2510
                              • Länsirannikko

                              Originally posted by TheLate View Post
                              Mitäs sitä ollaan sitten tekemässä
                              E34+M70.

                              ...ja tuosta 7kg/kW-säännöstä vielä: ilmeisesti parasta aikaa on työryhmä puljaamassa pohjatyötä jonkinlaiselle direktiivin mukaiselle harrasteajoneuvo/omavalmiste-rekisterille. Omavalmisteautojen rekisteröinnistä ollaan ilmeisesti ottamassa vahvasti mallia länsinaapurin suunnalta, joten suunta on epäilemättä oikea. Josko tuo tärkeä työ toisi ajan myötä jälleen hieman lisää kaivattua logiikkaa ja liikkumavaraa myös rakentelusääntöihin kokonaisuudessaan.
                              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Make H. View Post
                                Eikö muka mee vtt:stä läpi jos tarkoituksella jättää seoksen vähän laihalle? Esim. vähän alimitoitetut suuttimet? Entäpä usiampi katalysaattori heti pakosarjan jälkeen? Entäs eikös kuorma-autopuolella käytetä jotain urea-ruiskutusta kylmäkäynnistyksessä juuri noiden päästöjen vähentämiseksi? Varmaan samainen tekniikka vois toimia tehokkaasti myös bensavehkeissä? Entäs esim. downpipen "ahistaminen" esim. 2" tai 2,5"?

                                Nämä tämmöisiä arveluja vaan, mutta mitä luulette?
                                Seoksen "laihuus" ei suinkaan VÄHENNÄ päästöjä, vaan päinvastoin.
                                Eli ongelma on käytännössä siinä että koska katit toimivat ns.on/off periaatteella niin, että niiden katalyyttinen reaktio herää vasta tietyssä lämpötilassa ja hyvin vain hyvin tarkasti rajatussa toimintaikkunassa http://fi.wikipedia.org/wiki/Katalysaattori.
                                Ei siis riitä vaikka peräperää laitettaisiin sata kattia, koska vain ensimmäinen saavuttaa riittävän toimintalämmön ja loput ovatkin sitten "läpipaskoja".
                                Oikean lämpötilan lisäksi pakokaasut pitää olla hyvin tarkasti oikeat kylmästartista kaikkiin ajotilanteisiin jotta kattien toimintaikkunassa pysytään ja siis niiden toiminta yleensäkkin voisi käynnistyä.
                                Mitä enemmän orggis-softaa sekoittavia muuttujia imupuolella, sitä varmemmin ollaan katin toimintaikkunan ulkopuolella joissain ajotilanteissa.
                                Eli tässä kohtaa ei katteja "lämmitellä" ennen mittauksia, vaan kaiken on pelattava kylmästartista lähtien.
                                Jotta koko ahdinproggiksesta olisi mitään hyötyä(pelkkä ilman pumppaaminen ei ikävä kyllä lisää tehoa...), on koneeseen toki ollut pakko sadaa lisää kakkua, joka taas tarkoittaa vähintään uutta softaa, mutta käytännössä myös mekaanisia muutoksia(esim.suuttimet).
                                Nyt nämä muutokset eivät kuitenkaan saa lisätä kokonaispäästöjä käytännössä lainkaan, joka tekee yhtälöstä "melko vaikean".
                                Last edited by Hemi; 12-02-2008, 22:51.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎