Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montako ahdettua e36 m3:sta suomessa??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhaska
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 3985
    • Suomi

    Onnittelut myös täältä!

    Saa nähdä, kuinka moni ahdin projekti saa tällä foorumilla lisää tuulta siipien alle, kun nyt tuli ensimmäinen esimerkki siitä että vähäpäästöisen ahtaminenkin onnistuu vaikka säädökset on mitä on? :think
    ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

    Comment

    • 928 GTS
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1559
      • Helsinki

      Originally posted by Samikoo View Post
      Harmittaako?
      Ei varmasti harmita ketään täysjärkistä jos homma onnistuu oikeasti laillisesti. Täysin päinvastoin. Saa moni muukin projekti pian vauhtia mikäli tehtaalta lähtiessä 7:n paino/tehosuhteen alittaneet autot saa laillisesti ahdettua. Mutta kun se ei tähän astisen AKE:n virallisen linjan mukaan onnistu. Jos onnistuisi niin ahdettuja löytyisi vähän joka niemestä ja notkosta. Siis edes leima papereissa ja puhelinkeskustelu AKE:n inssin kanssa ei vielä riitä tekemään autosta oikeasti laillista. Laillisuuteen (= ei voi tulla asiasta ongelmia katsastuksessa) vaaditaan lisäksi vielä se, että AKE muuttaa yleisen linjansa siitä miten se tulkitsee eri lakeja ja asetuksia. Jos ovat näin nyt tehneet niin asiasta olisi hyvä saada jotain dokumenttia jolla sen todistaisi muita vastaavia katsastaessa niin ei tarvitsisi tuhaan AKE:a edes vaivata kyselyillä mikä on laillista ja mikä ei.
      -92 928 GTS
      -98 550 Maranello

      Comment

      • mk2gti
        Newbiemmer
        • Dec 2005
        • 17

        Onneks mä ajan volkkarilla ni ei tartte ihmetellä

        Comment

        • jengstro
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 380
          • 02-alue

          Originally posted by Samikoo View Post
          Jeps, tässäpä sitten yksi
          Jeps, täällä tämä "hurja" on vieläkin. Kallista touhua + mua askarrutti e36 m3 koneen korkea puristussuhde. Mitkään kansihommat ei tullut mulla kysymykseenkään. Tuli luettua hiukan kirjallisuuttakin asiasta, Corky Bellin supercharged, jossa onkin aika hyvä bmw z3 esimerkki kirjan lopussa. Rakentelu kiinnostaa... onko sitten toi m3:sen kone hyvä ahtamiseen... sitä voi sitten jokainen pohtia + että se pitäis pystyä katsastamaankin vielä.

          Minkälaisilla paineilla SamiK käytät tota ja jäähdytteletkö tuloilmaa? Onko sulla lisäbensasuutin? vai vaihdoitko kaikki?

          Comment

          • goldenm
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 544

            Olettaisin, että tässä projektissa suuttimet ovat mallia riittävät ja tatech hoitaa loput.
            Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

            Comment

            • Tikkis
              Newbiemmer
              • Nov 2003
              • 18

              Originally posted by Cell View Post
              Hmm, nyt ei ymmärrä, mutta ei eka kerta joten kysytään. Millä pidät seokset kohdallaan muutostilanteissa?

              Tatechi on hieno peli, eikä ongelmia varmasti tulekkaan tuon suhteen normiolosuhteissa, lähinnä vaikuttaa säätötaakkaan tuo toteutustapa.
              T6 Ecu:n core on muuttunut T4 ja T5 ajoista täysin. T6:sessa tarkkaillaan MAP arvoa 1ms välein, joka sisäiseti filtteröidään imusarjan sykkeitten takia. Kun huomataan kaasuläpän muutosta, vaikkei olekkaan kiihdytysrikastusta säädetty, MAP filtteri adaptoituu pienemmäksi. Kun imuventtiili aukeaa, saadaan vielä korjattua oikea bensa-arvo suoraan paine kartasta. (Yksi Sekventtiali ruiskutuksen eduista) Mikäli olet säätänyt T4 tai T5 versioilla kartan, kiihdytysrikastus pituutta saa todennäköisesti pienentää reippaasti. T6: sessa myös laajakaista puuttu kiihdytys rikastus säätöihin jonkin verran, jos tarpeen.

              Comment

              • jengstro
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 380
                • 02-alue

                Originally posted by goldenm View Post
                Olettaisin, että tässä projektissa suuttimet ovat mallia riittävät ja tatech hoitaa loput.
                Joo, jaksoin äsken lukea threadin kokonaan läpi. Kun on kerran katsastettu, niin homma helpottuu (kova jätkä, ilmeisesti mikään ei ole mahdotonta). 0.6 paineilla mennään kuvan perusteella. Enpä usko että paljon enempää pystyy ahtamaankaan, orastavaa nakuilua? Kiinnostais tietty mitä toi 0.6 tuo lisää tehoa. SamiK vois valaista hieman, listata mitä kaikkea tuohon on ostettu ja vaihdettu.

                Comment

                • TheLate
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 418

                  Originally posted by Samikoo View Post
                  Noh, eiköhän tuo AKE ole tietoinen tuosta mun tapauksesta kun ehdin jo sinne soittamaa.Suomen laki pykälissä on "porsaan reikiä" tai tulkinnan varaisuuksia esim. lukekaa
                  eur-lex tai finlex kohtaa moottorin nettotehosta / painosta "ellei vaikuta ilmeiselta" viittaus antaa aika monta tulkinnan varaisuutta.
                  Mutta missään ei lue että ajoneuvo on punnittava ja laskettava montako kg/kw tulee. Harmittaako? Ja edelleen minkä takia nettotehoa saa nostaa 20% vaikka tehopainosuhde on jo valmiiksi ylittynyt,ristiriitaisuuksia.
                  Mä oon edelleen yrittämällä yrittänyt saada autoni rehellisin keinoin muutoskatsastettua ja siinä onnistuin omasta mielestäni hyvin. Muut olkoon mitämieltä tahtoo.
                  No tässä tuli jotain uutta tälle rintamalle eli kiitokset tuosta selvityksestä Mites siinä kohtaa jos tuo tehopainosuhde ylittyy virityksen/moottorin vaihdon jälkeen? Tulkitsevatkohan he sen silloin eri tavalla? Täytyy tutkia asiaa vielä tarkemmin...

                  Comment

                  • Samikoo
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 120
                    • Kirkkonummi/Estonia

                    Originally posted by jengstro View Post
                    Joo, jaksoin äsken lukea threadin kokonaan läpi. Kun on kerran katsastettu, niin homma helpottuu (kova jätkä, ilmeisesti mikään ei ole mahdotonta). 0.6 paineilla mennään kuvan perusteella. Enpä usko että paljon enempää pystyy ahtamaankaan, orastavaa nakuilua? Kiinnostais tietty mitä toi 0.6 tuo lisää tehoa. SamiK vois valaista hieman, listata mitä kaikkea tuohon on ostettu ja vaihdettu.
                    ahdin ameriikasta, se miksi juuri powerdyne, syy kun se on silent.
                    sopii mun mielestä auton orginaali olemukseen ellei kuuluu ylimääräisiä vikinöitä.Suuttimet 6x444cc. muuten moottori on vakio kunnossa.
                    Tatech tosiaan hoitelee kaiken muun ja hyvin hoitaakin. Ahtopaine tuo 0,6bar, se on noin 0,4 bar enemmän kuin oli tarkoitus ahtaa mutta toistaiseksi pääsee viellä ihan järkevillä ennakoilla ajelemaan. vesi-ilma cooleria olen piirrelly mutta tilan puute on suuri... nyt imuilma keikkuu 40-50 asteen korvilla. Ahtimenteline ja muut kikkareet in itse tehtyjä.

                    Comment

                    • PP440
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 1263
                      • Mikkeli

                      Niinkuin juhis taisikin tuolla mainita, niin miks et tekis tästä kyseisestä m3:sesta showroom topiccia, olisi varmasti sen arvoista.. + olisi kiva nähdä vähän lisää kuvia.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        Originally posted by leppala View Post
                        Tuskin niitä kumminkaan esim karalat tai hariset säätää?
                        Kaupallisista säätäjistä nuo ovat ne tunnetuimmat tässäkin tarkoituksessa. Esimerkkinä Karalan puuhastelema Skoda TDI, jonka tehot tuplaantuivat ja se meni VTT:n pussitestistä taannoin läpi ongelmitta.
                        ---

                        Comment

                        • leppala
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 190
                          • järvenpää

                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Kaupallisista säätäjistä nuo ovat ne tunnetuimmat tässäkin tarkoituksessa. Esimerkkinä Karalan puuhastelema Skoda TDI, jonka tehot tuplaantuivat ja se meni VTT:n pussitestistä taannoin läpi ongelmitta.
                          Ooorait, tuli tieto tähänkin pulmaan.

                          Comment

                          • Samikoo
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 120
                            • Kirkkonummi/Estonia

                            Originally posted by -Tapi View Post
                            Kaupallisista säätäjistä nuo ovat ne tunnetuimmat tässäkin tarkoituksessa. Esimerkkinä Karalan puuhastelema Skoda TDI, jonka tehot tuplaantuivat ja se meni VTT:n pussitestistä taannoin läpi ongelmitta.
                            joo, mutta on aivan eriasia tehdä lastun "loppukartat" koville paineille uudestaan kuin loihtia kylmäkäynnistyskartat+bensa/sytkäkartat kokonaan tyhjästä. Melkein pääni laitan pantiksi ettei kukaan saa laakista
                            meneemään autoa läpi testistä "säädin itse kartoilla"...oli sitten Harinen tai Karala homman takana...se on niin paljon muutakin kuin lambda 1.

                            Lastuissa on kuitenkin se insinöörien kymmenien vuosien tulos pohjalla.

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              Originally posted by Samikoo View Post
                              pääni laitan pantiksi ettei kukaan saa laakista
                              meneemään autoa läpi testistä "säädin itse kartoilla"...oli sitten Harinen tai Karala homman takana...se on niin paljon muutakin kuin lambda 1.
                              Juuri näin! Mutta noiden herrojen tekemänä se kuitenkin onnistuu todennäköisemmin kuin pentti peruspemaristin ja vanhan lambdan toimesta Kun kuitenkin kumpikin tekee pitkällä kokemuksella Hestec-DTA-linjalla nollasta lähteviä ohjauksia. Harva asiakas varmaan haluaa tosin maksaa realistista hintaa tuosta kehitystyöstä.
                              ---

                              Comment

                              • henri
                                BTCF Member
                                • Aug 2002
                                • 5752
                                • Kiuruvesi/Iisalmi

                                Tämä ois kiva nähdä kesällä bimmerpartyillä ?
                                Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                                Ex. E30 320i 2d GTS -88


                                E46 330Cd (projekti V.2)


                                ----------------------------

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎