Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 jäähdytinneste ei pysy sisällä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9947
    • KVLA

    #16
    Eihän vaan ole kylmiltään vahingossa nesteitä ylitäytetty?Eli onhan nesteen määrä ennen käynnistystä riittävän alhaalla,että jää sitä paisuntatilaa.

    Comment

    • Mörökölli
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 1735
      • Turku

      #17
      Lainataanpa aihetta..


      Ongelma seuraavanlainen:

      E36 325

      Autoon tuli jäähdytinnesteen hajua sisälle, ja aavistuksen hävitti nestettä, jonka vuoksi lämppärin kenno ja o-renkaat uusittiin. Syyläri vuoden vanha, eli jokseenkin kaikki vuotokohdat on eliminoitu. Käyttelin kennon vaihdon jälkeen jonkin aikaa ilman verhoiluja paikantaakseni mahdolliset vuodot, mutta mitään ei tuntunut vuotavan.

      Nyt uusi kenno ollut paikalla n. viikon, ja tuntuu että aavistuksen haisee vieläkin, kun laittaa lämppärin kuumalle. Vettä ei ole vielä hävinnyt.

      Haiseeko tuo läpi vai mitä prkl, vai kuvittelenko vaan..?
      www.nenifab.com

      Comment

      • system1
        Bimmer Rookie
        • Jan 2010
        • 167
        • Järvenpää

        #18
        Itsellä aikalailla samanlainen ongelma kuin alotuspostaajalla. Lämmöt olleet aina normaalit tänään juuri ilmasin auton kunnolla limupullotaktiikalla. Muuten meni ok mutta lopuksi kun luulin kaiken olevan jo hyvin ja nestepinta ei enää vajonnut puristeluista huolimatta niin sitten yhtäkkiä kaasua pitäessä jossai 3-4kierrosta pinta nousi melkein limupullon yläpintaan paisarin yläpinnasta ja tämän jälkeen laskeutui taas? no annoin olla ja ajoin pienen lenkin niin oli nestepinta vajonnut alle kylmänviivan reippaasti ja ilmeisesti taas maagisesti noussut itsestään paisarissa ja pursunnut yli sen verran?
        Aikaseimminkin noussut itestään siellä paisarissa ja tulvinut yli kun oon paikallaan kaasutellu ja kattellut tilannetta, ajattelin, että kunnon ilmaaminen auttaisi mutta ei. Voiko rikkinäinen paisuntasäiliö esimerkiksi vaikuttaa tähän, jos vuotaa jostai hieman?
        BMW e92 325i coupe -08
        ex. BMW e82 123d -08
        ex. BMW e36 325i cabrio -94
        ex. BMW e46 328i -99
        ex. BMW e36 325i cabrio -93
        ex. BMW e38 735ia -98
        ex. BMW e36 325i coupe -92
        ex. BMW e39 523i -97

        Comment

        • majgul
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2008
          • 891
          • Oulu

          #19
          Originally posted by system1 View Post
          Itsellä aikalailla samanlainen ongelma kuin alotuspostaajalla. Lämmöt olleet aina normaalit tänään juuri ilmasin auton kunnolla limupullotaktiikalla. Muuten meni ok mutta lopuksi kun luulin kaiken olevan jo hyvin ja nestepinta ei enää vajonnut puristeluista huolimatta niin sitten yhtäkkiä kaasua pitäessä jossai 3-4kierrosta pinta nousi melkein limupullon yläpintaan paisarin yläpinnasta ja tämän jälkeen laskeutui taas? no annoin olla ja ajoin pienen lenkin niin oli nestepinta vajonnut alle kylmänviivan reippaasti ja ilmeisesti taas maagisesti noussut itsestään paisarissa ja pursunnut yli sen verran?
          Aikaseimminkin noussut itestään siellä paisarissa ja tulvinut yli kun oon paikallaan kaasutellu ja kattellut tilannetta, ajattelin, että kunnon ilmaaminen auttaisi mutta ei. Voiko rikkinäinen paisuntasäiliö esimerkiksi vaikuttaa tähän, jos vuotaa jostai hieman?
          Testaappa että flektisi toimii oikein lämpimällä koneella, eli pitäs alkaa pukkaan mukavasti lisää ilmaa niin että tukka hulmuaa ku laitat konehuoneesta kaasua. Jos ei pyöri sen lujempaa niin siinä vika, itsellä oli tällainen tapaus yhdessä vaiheessa.
          Epäilen nimittäin tätä koska jos flekti ei toimi oikein nesteet lämpeää ja sitten sen tekee juuri tuota että neste laajenee ja nousee rajusti, sitten jos se jäähtyy ajossa niin pinta laskee.

          Comment

          • system1
            Bimmer Rookie
            • Jan 2010
            • 167
            • Järvenpää

            #20
            kyllä flekti pelaa, tukka hulmuaa ja pyörii lujaa, että ei siinä vika :think. Huomasin myös, että kaasutettaessa tavallaan kuin 'imeee' nestettä alaspäin paisuntasäiliössä ja kaasun päästäessä pois nousee jälleen takaisin. Myöskin sellasen olen huomannut että tänäänkin aamulla ajoin töihin jolloin nesteet oli ajon aikana vähentyneet paisuntasäiliössä, säiliön korkin avatessa tuli painetta ulos eli sihisi ja samalla nesteet nousivat takaisin ylös ? mistähän moinen, pääseekö jostain ilmaa tulemaan, muttakun mitään vuotokohtaa ei ole kyllä löytynyt.
            Vielä lisään, että ilmaamisen jälkeen kun lähdin ajelemaan niin paikallaankin ollessaan alkoi vähitellen puhaltamaan lämmintä ilmaa, tänään aamulla kun töihin lähdin niin ei paikallaan tullut kyllä lämmintä ollenkaan, konekin oli kyllä kylmempi mutta olin ehtinyt ajaa muutaman kilsan niin luulisi edes hiukan lämpöä pystyvän antamaan.
            Last edited by system1; 01-08-2013, 08:55.
            BMW e92 325i coupe -08
            ex. BMW e82 123d -08
            ex. BMW e36 325i cabrio -94
            ex. BMW e46 328i -99
            ex. BMW e36 325i cabrio -93
            ex. BMW e38 735ia -98
            ex. BMW e36 325i coupe -92
            ex. BMW e39 523i -97

            Comment

            • majgul
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 891
              • Oulu

              #21
              Originally posted by system1 View Post
              kyllä flekti pelaa, tukka hulmuaa ja pyörii lujaa, että ei siinä vika :think. Huomasin myös, että kaasutettaessa tavallaan kuin 'imeee' nestettä alaspäin paisuntasäiliössä ja kaasun päästäessä pois nousee jälleen takaisin. Myöskin sellasen olen huomannut että tänäänkin aamulla ajoin töihin jolloin nesteet oli ajon aikana vähentyneet paisuntasäiliössä, säiliön korkin avatessa tuli painetta ulos eli sihisi ja samalla nesteet nousivat takaisin ylös ? mistähän moinen, pääseekö jostain ilmaa tulemaan, muttakun mitään vuotokohtaa ei ole kyllä löytynyt.
              Vielä lisään, että ilmaamisen jälkeen kun lähdin ajelemaan niin paikallaankin ollessaan alkoi vähitellen puhaltamaan lämmintä ilmaa, tänään aamulla kun töihin lähdin niin ei paikallaan tullut kyllä lämmintä ollenkaan, konekin oli kyllä kylmempi mutta olin ehtinyt ajaa muutaman kilsan niin luulisi edes hiukan lämpöä pystyvän antamaan.
              Se on normaalia että nesteenpinta laskee ajossa koska tulee painetta järjestelmään, sitten kun korkin aukaiset pinta nousee, tämä myös normaalia. Pinnan pitää kuitenkin sitten pysyä melko lailla paikoillaan eikä jatkaa nousemista koko ajan, vähän se voi vielä nousta. Kyllä siellä selkeästi ilmaa on koska ei tuu lämmintä ollenkaan kabiiniin. Jos kansivika olisi niin pitäisi aika paha jo olla että noin pienellä ajolla oireilee noin pahasti, siksi epäilen vuotoa.

              Tarkistappa syylärin alareunat ettei sieltä vuoda, helposti huomaat jos sormet kastuu. Paisuntasäiliön alareuna saattaa myös välillä vuotaa, O-rengas päästää nesteet läpi, itsellä oli aikoinaan niin että kylmänä anto periksi, mutta tämä pätee myös kumpaankin suuntaan. Kyllä minä ainakin epäilen enemmänkin vuotoa kuin kansivikaa. Savuttaako auto ollenkaan vaaleaa savua?
              Last edited by majgul; 01-08-2013, 16:14.

              Comment

              • Mikkeri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2011
                • 805
                • Suomi

                #22
                Parahin majgul... Miten perustelet että lämmetessä nesteen pinta laskee paineen noustessa?


                Ihan pikkasenkin kun perustelet perusfysiikalla sitä tapahtumaa, me kaikki
                opimme jotain uutta.
                TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                TDS osaa.

                Comment

                • system1
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2010
                  • 167
                  • Järvenpää

                  #23
                  Vaihdoin juuri eilen paisuntasäiliön ja korkin ei vaikutusta. Itsekin kyllä mietin tota että eihän nesteen pitäisi paineesta muuttua paljo miksikään, toisinkuin ilma tai kaasu "pienenee" paineesta. Mutta edelleenkin jatkaa tuota että ajon jälkeen nesteitä vähentynyt huomattavasti ja kun korkin avaa nesteet nousee takaisin ylös, eikä paikallaan ollessa lämmintä puhalla ollenkaan. Ja ei oo savuja tullut putkesta ja öljytikkukin ja korkki näyttää ihan normaaleilta. Täytyy katsoa tuota syyläriä vielä sittetarkemmin ettei vuoda, öljyä kylläkin vuotaa jostai öljypohjan tiivisteestä tai jostai sieltä valuu pieni läikkä aina maahan, mutta sille ei ole vielä jaksanut mitään tehdä. Syksyllä kun auton ostin nestettä hävisi kokoajan mutta liike katsoi sitä ja sanoi ettei missään näy vuotoa ja olivat hänen mielestään mitanneetkin ettei pakokaasua ole nesteissä, mutta sillon ei kyllä noin käynyt että nestepinta olisi noussut korkin avatessa, nyt on sitte alkanu sellasta tekeen kanssa.
                  BMW e92 325i coupe -08
                  ex. BMW e82 123d -08
                  ex. BMW e36 325i cabrio -94
                  ex. BMW e46 328i -99
                  ex. BMW e36 325i cabrio -93
                  ex. BMW e38 735ia -98
                  ex. BMW e36 325i coupe -92
                  ex. BMW e39 523i -97

                  Comment

                  • system1
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 167
                    • Järvenpää

                    #24
                    kertokaas muuten myös, että millä vitun konstilla se paisuntasäiliö pitäisi saada siihen kunnolla takaisin, ylös lähti helposti nostamalla vaan, mutta uusi takasin. Sain paukuttaa ja raivota ihan hemmetin kauan sitä sinne ja samalla se anturi meni tietenki rikki.. pitää avata se vielä ja laittaa anturi kuntoon ettei kokoajan valita että nesteet loppu. Saako sitä säiliötä helpommin siihen, rasvailin o renkaitakin mutta ei tuntunu auttavan yhtää, nytkin se jäi kun sielä pohjassa on 2 o rengasta, niin toinen meni vain puoliksi joka on ihan siinä juuressa että muutaman millin oisi voinut vielä mennä alaspäin mutta ei menny. Tiiviisti se siinä kuitenkin on ei vuotanu mistään mitään, muttaku irtiki pitäs vielä repiä..
                    BMW e92 325i coupe -08
                    ex. BMW e82 123d -08
                    ex. BMW e36 325i cabrio -94
                    ex. BMW e46 328i -99
                    ex. BMW e36 325i cabrio -93
                    ex. BMW e38 735ia -98
                    ex. BMW e36 325i coupe -92
                    ex. BMW e39 523i -97

                    Comment

                    • Mikkeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2011
                      • 805
                      • Suomi

                      #25
                      Ohutta voiteluainetta vain reilusti sinne O-renkaisiin ja työnnät paisarin takaisin, voitele myös kaikki kiinnitykset.

                      Koita vielä ilmata se laitos niinkuin se normaalisti ilmataan.
                      Ilmaruuvi auki, nesteet sisään, voit vähän puristella letkuja, auto käyntiin, jos nestepinta tippuu, lisää nestettä, korkki sekä ruuvi kiinni ja odottelemaan josko sisään tulisi lämmintä.

                      Voi sulla ne vesiventtiilitkin olla jumissa, jos ei lämmintä tule.
                      TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                      TDS osaa.

                      Comment

                      • system1
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2010
                        • 167
                        • Järvenpää

                        #26
                        jooh, pystyykö muuten tuon anturin vaihtamaan ilman että ottaa paisuntasäiliön irti?
                        ja pystyykö siinä samalla vaihtamaan ton nro. 14 o renkaan ku se vissii usein vuotaa myös


                        mitäs jos vika on niissä vesiventtiileissä nii kannattaa alkaa tekemään
                        Last edited by system1; 02-08-2013, 12:48.
                        BMW e92 325i coupe -08
                        ex. BMW e82 123d -08
                        ex. BMW e36 325i cabrio -94
                        ex. BMW e46 328i -99
                        ex. BMW e36 325i cabrio -93
                        ex. BMW e38 735ia -98
                        ex. BMW e36 325i coupe -92
                        ex. BMW e39 523i -97

                        Comment

                        • Mikkeri
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2011
                          • 805
                          • Suomi

                          #27
                          Ne kannattaa vaihtaa, jos ei koe osaavansa niitä korjata.
                          TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                          TDS osaa.

                          Comment

                          • majgul
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 891
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by Mikkeri View Post
                            Parahin majgul... Miten perustelet että lämmetessä nesteen pinta laskee paineen noustessa?


                            Ihan pikkasenkin kun perustelet perusfysiikalla sitä tapahtumaa, me kaikki
                            opimme jotain uutta.
                            Siis kun aukaiset paisarinkorkin nesteenpintahan kyllä nousee lämpimässä autossa, olet varmaan joskus aukaissut paisuntasäiliön korkin ja huomannut saman ilmiön? Kun korkin laittaa kiinni ja lähdet ajamaan järjestelmään tulee painetta ja neste lähtee takaisin kiertoon jolloin nesteenpinta säiliössä laskee. Jos nyt olisi tarpeeksi selvästi vastattu.

                            Pitää vissiin melko selvästi tänne asiat kirjoittaa tai tulee heti joku pätemään...
                            Last edited by majgul; 02-08-2013, 17:02.

                            Comment

                            • janne1974
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 405
                              • Kuopio

                              #29
                              Originally posted by system1 View Post
                              jooh, pystyykö muuten tuon anturin vaihtamaan ilman että ottaa paisuntasäiliön irti?
                              ja pystyykö siinä samalla vaihtamaan ton nro. 14 o renkaan ku se vissii usein vuotaa myös


                              mitäs jos vika on niissä vesiventtiileissä nii kannattaa alkaa tekemään
                              Pystyy vaihtamaan alakautta tuon anturin ja tiivisteen.
                              -Janne-

                              F10 535iX sedan -11
                              ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                              ex. E39 528i touring -99
                              ex. E36 325ia coupe -93

                              Comment

                              • Mikkeri
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2011
                                • 805
                                • Suomi

                                #30
                                Originally posted by majgul View Post
                                Siis kun aukaiset paisarinkorkin nesteenpintahan kyllä nousee lämpimässä autossa, olet varmaan joskus aukaissut paisuntasäiliön korkin ja huomannut saman ilmiön? Kun korkin laittaa kiinni ja lähdet ajamaan järjestelmään tulee painetta ja neste lähtee takaisin kiertoon jolloin nesteenpinta säiliössä laskee. Jos nyt olisi tarpeeksi selvästi vastattu.

                                Pitää vissiin melko selvästi tänne asiat kirjoittaa tai tulee heti joku pätemään...
                                Sä voit tota tekstiä koittaa selventää vaikka kuinka paljon, en yrittänyt päteä..

                                Se järjestelmä on ns. suljettu, eli kun avaat korkin, se paine pääsee ulos, jolloin se yli 100 asteinen vesi alkaa kiehumaan, paineessahan se ei kiehu, eikö vain? Fysiikan tunnilla seiskalla näitä opeteltiin jo.
                                Se neste on koko ajajn siellä "kierrossa", se ei tule sieltä pois tai lähde erikseen takaisin kiertoon, sisäistä jäähdytysjärjestelmän periaate niin ymmärrät.

                                Korkki kiinni kylmänä, auto käyntiin, jos siellä on pelkkää nestettä eikä ilmaa, sen ei pitäisi laskea. Letkut tietty hieman venyy, johtuisiko se sitten siitä se pinnan laskeminen, jos laskee.

                                Jos paljonkin laskee pinta lämmetessä, kannattaa vaihtaa jo letkuja, ei tule kosteita ja kuumia yllätyksiä.
                                TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                                TDS osaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎