Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 alusta- ja jarrupäivitykset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr. Zetor
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 273
    • Lempäälä, Hell (summer home)

    #46
    Originally posted by Doni View Post
    Ajan radalla myös toisilla renkailla. Samalla kun vaihtaa renkaat voi tuon letkun kiinnittää sisälokarin ja jarrukilven väliin. Tarkoitus on tehdä sisälokariin pieni olake johon letkun voi kiinnittää klemmarilla. Ilmanottoputken ja sisälokarin välissä oleva letku voi olla aina paikoillaan. Radalla ei oikeestaan ääriasentoa tarvitse muualla kuin varikolla. Ääriasennossa tulee letkulle todella ahdasta. Tuota metalliputkea joutuu varmasti lyhentämään.
    hmm... ite mietin ratkaisua jossa letku voisi olla ihan koko ajan kiinni. käytännössä vissiin siis letkun joustavan osan pitäisi mennä kokolailla suoraan navalta pyöräkotelon takaseinään ja sieltä sitten jatkua nokkaa kohti joko takaseinää pitkin niin litteänä ettei pyörä ota kiinni ääriasennossa tai sitten kulkea joko tarpeeksi ylhäällä tai alhaalla. en usko että putken/letkun geometrialla on kovin suurta väliä, ilmaa luulisi kulkevan ratanopeuksissa tarpeeksi vaikka matkalla olisikin jurmutettua taipuisaa putkea ja pari 90 asteen mutkaa. mistään laminaarivirtauksesta on joka tapauksessa turha edes unelmoida. samaten uskoisin että joku 4-4.5cm röörikin riittää loppupäähän eikä mitään 15cm ilmastointiputkea tarvita. puskurin reikäkin taitaa olla vain about 6cm kanttiinsa. comsolin multiphysicsillä voisi tietysti mallintaa koko systeemin jos jaksaisi piirtää...

    no, pitää varmaan seuraavaksi tunkata etupyörä ajokorkeuteen ja kömpiä auton alle katsomaan että kuinka paljon ja missä siellä sitä tilaa mahdollisesti on.
    too much hassel, too little hoff...

    Comment

    • MarttiKK
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 1637

      #47
      Onko kenelläkään kokemusta D2-jarruseteistä?

      Comment

      • MarttiKK
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 1637

        #48
        Originally posted by jannmann View Post
        Tossa oma low budjet versio. 100mm letku keulasta tolppaan jarrulevyn keskiöön.
        Tolla lämmöt rupes pysymään kurissa ja palojen mureneminen loppui.
        Ei nätti mutta säästää toivottavasti pyöränlaakerit tämän kesän ajoista.

        Kuvassa vielä protovaiheessa. Eli ei vielä kulje oikea reittiä tolpalle. (jos joku nyt luuli että se letku roikkuu noin ilmassa )

        Mistä hommasit tuota putkea?

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5857
          • Joccis City

          #49
          Originally posted by MarttiKK View Post
          Mistä hommasit tuota putkea?
          Teollisuus Etolasta. Taitaa tosin nykyään olla ETRA.
          Toi letku on pakokaasu/hitsauskaasujen poistoon tarkoitettu.
          Kuvassa 100mm, mutta 80mm rittää sekin jos tulee tilanpuute.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • Doni
            Moderator
            • Sep 2004
            • 2842
            • Kyrsälä

            #50
            "jarrukilvet" ovat valmiit.
            kuva

            Tein tänään läpiviennit letkuille. Läpivienti tulee sisälokarin kummallekkin puolelle ja reikä väliin.
            Läpivienninkehältä puuttuu vielä muutamat reijät pulteille. kuva

            Lisää kuvia kun kaikki osat on pultattu autoon.

            Läpiviennin valmistuksesta muutama kuva.
            kuva1
            kuva2
            kuva3
            kuva4
            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              #51
              Originally posted by asvirkku View Post
              On niitä saksassa värkätty



              Yksinkertainen sitaatti oli, "miksi korvaisit paskaa paskalla", halkaisija kasvaa 10 mm. CSL levyllä se sitten kasvaa jo 30 mm.

              Jengi on viritellyt erilaisia oem nelimäntäjarruja myös (e32 750iL), mutta valittelevat tuossa ettei vanteet sitten sovi ilman speisseriä.

              m-forum.de tunnarit kannattaa oikeesti hommata jos saksa mitenkään taipuu, ihan eri tasolla rakentelu siellä...

              T AV
              Originally posted by Jochen View Post
              Noni, sieltähän löytyi tiukkaa asiaa. Ja tuolta selvisi heti sekin että kun ei-M3 autoon päivittää M3 jarrut niin olis vissiin pääjarrusylinterikin vaihdettava isompihalkaisijalliseen. Nou hätä, semmoinen onkin jo ostettu.

              Nuo 7/8 sarjan alumiiniset 4 sylinteriset jarrusatulat kiinnostaisi painonsäästön takia mutta en tiedä miten hyvin niihin saa jotain parempia jarrupaloja.
              Seiskan ja kasin satulat ei ole samat. Ainoat Bmw:n 4-mäntäiset jarrusatulat, mitkä saattaa sopia, on E31 satulat, ja nimen omaan 840Ci:n satulat. Perus 850i:n satulat saattaa sopia, mutta ne on edelleen 1-mäntäiset.

              E32 4-mäntäiset Ate:n satulat ovat patarautaa. Ei kai sellaisia kukaan tosissaan harkitse? Yhdet E38 4-mäntäiset Brembot olen ostanut, ja paikalleen sovittanut, mutta kiinnityspulttien etäisyys on muutaman millin pielessä.

              m-forum.de-tunnareita ei ole, mutta tuolla syndikat-linkissäkin puhuttiin juuri nimen omaan E31 satuloista. Seiskan satuloista ei mainittu mitään.

              840Ci:n satuloita ei juuri romiksilta löydy.


              Comment

              • Freak
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 2532
                • .

                #52
                Originally posted by Bullitt View Post
                Perus 850i:n satulat saattaa sopia, mutta ne on edelleen 1-mäntäiset.
                Nämä vaativat hienoista kiinnitystason koneistusta ennen kuin menevät paikoilleen käytettäessä esim. e36 M3 levyjä. Kapeammilla levyillä voi ehkä mahtua tai sitten ei. Kyselinkin tämän topikin alkupäässä e46 M3:n jarrulevyn mittoja, jos ne vaikka sopisivat pyörimään ilman satulan koneistusta.

                Hyvä puoli näissä satuloissa on nimittäin se, että niihin mahtuu 30mm vahva levy.
                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                Vanha Uuden liiton mies...

                Comment

                • MarttiKK
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 1637

                  #53
                  Originally posted by jannmann View Post
                  Teollisuus Etolasta. Taitaa tosin nykyään olla ETRA.
                  Toi letku on pakokaasu/hitsauskaasujen poistoon tarkoitettu.
                  Kuvassa 100mm, mutta 80mm rittää sekin jos tulee tilanpuute.
                  Kiitokset. Täytyypä käydä ostamassa tuota muutama metri.

                  Käyttö tulee konehuoneen puolelle ilmanoton parantamisprojektiin.

                  Comment

                  • Mr. Zetor
                    BTCF Member
                    • Oct 2005
                    • 273
                    • Lempäälä, Hell (summer home)

                    #54
                    Originally posted by Jochen
                    Nuo 7/8 sarjan alumiiniset 4 sylinteriset jarrusatulat kiinnostaisi painonsäästön takia mutta en tiedä miten hyvin niihin saa jotain parempia jarrupaloja.
                    pitäisi olla hyvin triviaalia. brembohan tietysti tekee jo pelkästään kustannussyistä tismalleen samoja satuloita, vain kiinnikkeiden dimensiot vaihtelevat automerkeittäin. tossa _hyvin_ pikainen haku E31-brembojen (palojen) yhteensopivuudesta:
                    BMW 4.0 (E31) 94-96
                    BMW 4.4 (E31) 96-2000
                    BMW 3.5 (E38) 96-2002
                    BMW 5.4 (E31) 94-2000
                    BMW 5.6 (E31) 96-97
                    FERRARI 550 5.5 97-2002
                    LAMBORGHINI Diablo 5.7 90-96
                    MASERATI Coupe 3.2 98-2007
                    MASERATI Gransport 4.2 2004-
                    MASERATI Quattroporte 4.2 2004-
                    MASERATI Spyder 4.2 2002-2007
                    MASERATI 3200 GT 3.2 99-2007
                    MASERATI 4200 Coupe 4.2 2002-
                    NISSAN Skyline R32 GTR V-Spec 92-95
                    NISSAN Skyline R33 GTR 95-97
                    NISSAN Skyline R34 GTR 2.6 Twin Turbo 97-2002

                    Originally posted by Bullitt View Post
                    Seiskan ja kasin satulat ei ole samat. Ainoat Bmw:n 4-mäntäiset jarrusatulat, mitkä saattaa sopia, on E31 satulat, ja nimen omaan 840Ci:n satulat.
                    itse asiassa realoem sanoo 8/93-> 840Ci, 840i ja 850Ci.

                    Originally posted by Bullitt View Post
                    E32 4-mäntäiset Ate:n satulat ovat patarautaa. Ei kai sellaisia kukaan tosissaan harkitse?
                    toivottavasti ei... all show, no go.

                    ja joo, tiedän että moni (erityisesti ei-koskaan-mötorsport-autolla ajanut) on valmis vannomaan sen puolesta että ämmän vakiojarruilla menee vaikka kuuhun. toki pelkällä palojen vaihdolla (plus teräsletkut ja kunnon litkut) varmaan saisi aika hyvän setupin mutta on noi liukuvat satulat vaan aivan perseestä. iteltä esim. leikkasi viitisen vuotta sitten takaa oikealta kiinni -> ~800eur remontti marmorimestassa (levy, satula, palat, jotain ympäriltä palanutta). noilla tehoilla vaan ei 'pieni hinkkaus' tunnu ihan heti kaupunki/maantie-kruisailussa, kerran kotiin tultuani vaan naksui senverran että kiersin auton ja totesin levyn olevan melko tarkkaan puukon karkaisulämpötilassa (oranssi). ja esim. viime syksynä vakiopaloilla ~1/3-pinnalla 20 rundia alastarolla veti etupään metallille. -> paskaa.

                    ...ja toisaalta taas E36 M3:n yksimäntäinen liukuva etusatula kiinnikkeineen on 5180g kun taas E31:n 4-mäntäinen alu-rempo on 3.26kg.

                    Originally posted by Bullitt View Post
                    Yhdet E38 4-mäntäiset Brembot olen ostanut, ja paikalleen sovittanut, mutta kiinnityspulttien etäisyys on muutaman millin pielessä.
                    mielenkiintoista! muutama millihän olisi sinänsä helposti sorvattavissa. nahkahousu sanoo:

                    "- Alle Bremsen von den Baureihen E32, E34, E36, E46 haben die 120mm Zentrierabstand der Sattel und Sattelhalteraufnahmen.
                    - Die Baureihen E38, E39 besitzen leider einen Zentrierabstand von 112mm daher sind selbige nicht als Teilespender geeignet."

                    melko vahvan niki-oven kirjoitin -94 ja monta kuukautta oon tuolla asunutkin mutta silti tämä juttu on vähän epäselvä. onko siis E36 M3:n olka-akselin/kuningaspultin jarrusatulan kiinnikerei'issä vain muutaman millin ero E38-rembon reikiin (joita on myynnissä about joka viikko tuolla huijarifoorimissa eli ebayssä)? vai onko führer-miesten raportoima 8mm-ero säteen suuntainen, ts. meneekö E38-brembot liian lähelle keskiötä? jos asennuskuvia löytyisi niin varmaan pissisin hunajaa.

                    tässä on nyt jo aika monta vuotta takana ns. 'perse edellä puuhun' -tuunausta, tyyliin 'haluan F1-shiftpädit E36 M3:een -> ostaa stetsonilla 12 erilaista MFL-rattia ja 10 johtorengasta'. homma lopulta onnistuu mutta rahaa ja aikaa palaa niin poskettomasti että hyvin mieluusti kuulisin neuvoja joltain joka on _oikeasti_ itse painiskellut saman dilemman kanssa...

                    Originally posted by Bullitt View Post
                    840Ci:n satuloita ei juuri romiksilta löydy.
                    no shit. valitettavasti näitä kyttää about puoli mualimaa. me included. kysymys oikeastaan kuuluukin: onko KUKAAN suomessa, tässä anaalisessa kateudenkyllästämien persereikien maassa, saanut viri-jarrusatuloita leimattua laillisesti? ja jos on niin mitä ja miten? nyt en tietenkään ole kiinnostunut mistään erikseen tyyppihyväksytyistä parin-kolmen tonnin aftermarket-satseista.

                    pykälien mukaanhan parannus sallitaan mutta vain samasta mallisarjasta. itse olen viritellyn ysi-evon 4-mäntäisiä alu-bremboja E36 ämmään mutta katsastuskonttorilla juteltuani tulin siihen johtopäätökseen että tuskin menisi läpi. näillä E31 (tai E38) bremboilla sensijaan saattaisi olla pientä toivoa vaikkeivat samasta mallisarjasta olekaan: autot kuitenkin ovat huomattavasti painavampia ja melkein / suurin piirtein samantehoisia (olikohan 850i tyyliin 5.6L V12 tai jotain).
                    too much hassel, too little hoff...

                    Comment

                    • r.w.
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2007
                      • 2510
                      • Länsirannikko

                      #55
                      Missään ei puhuta jarrujen osalta mitään mistään mallisarjoista. Se on ihan inssin harkinnasta kiinni mitä se suostuu leimaamaan ja jos paketti toimii, ei sillä ole mitään syytä olla leimaamatta. Vaihda konttoria.

                      Mullakin on projektissa eri mallista olevat etusatulat paikallaan (just noi nelimäntäiset patarauta-Ate:t).
                      Last edited by r.w.; 31-03-2010, 02:03.
                      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                      Comment

                      • Mr. Zetor
                        BTCF Member
                        • Oct 2005
                        • 273
                        • Lempäälä, Hell (summer home)

                        #56
                        Originally posted by r.w. View Post
                        Missään ei puhuta jarrujen osalta mitään mistään mallisarjoista. Se on ihan inssin harkinnasta kiinni mitä se suostuu leimaamaan ja jos paketti toimii, ei sillä ole mitään syytä olla leimaamatta.
                        wow, sweet! näin mulle kuitenkin sanottiin ideaparkin viereisessä konttorissa joka kuulemma on vieläpä varsin inhimillinen hyväksyntöjen suhteen... no, sehän on tietysti selvää että inssit puhuu ihan täyttä mutua suoraan pers-röhristään mutta jotenkin vain muistelin itekin lukeneeni tuon säännön jostain. ja suomessahan tunnetusti kaikki mitä ei ole täysin eksplisiittisesti sallittua, on kiellettyä . vaikka kuuro-mykkä-sokea idiootti-apinakin tajuaisi että muutos x on nimenomaan tehty auton turvallisuutta parantamaan (jarrut, alusta tms.), ainakin oma persekutina/kokemukset viittaa siihen suuntaan että inssi antaa hylsyn ja ajokiellon ellei papereita ole esittää. laiskuus ja/tai tietämättömyys varmaan vaikuttavat leiman myöntämiseen kanssa aika lailla. plus tietysti klassiset pärstäkerroin ja kyrpiintymisaste eli 'saanti' edellisiltana...

                        täytyy selvästikin tonkia AKE:n sivuja (sikäli kun sieltä mitään löytää), tulostella lakitekstejä ja vaatia katsastuksessa siteeraukset rikotuista lakipykälistä jos joku mättää.

                        eniwei, konttorin vaihto voi olla mun tapauksessa vähän hankalaa kun auto on käyttökiellossa ja (muutos)katsastus pitää johonkin varata etukäteen. ja käsittääkseni jos hylsy tulee, pitää wehjes hakea kärryllä konttorilta poies(?)

                        Originally posted by r.w. View Post
                        Mullakin on projektissa eri mallista olevat etusatulat paikallaan (just noi nelimäntäiset patarauta-Ate:t).
                        onko nämä leimattu? ja siis niin että on tosiaan kerrottu asiasta katsastusinssille ja lappuun on tullut merkintä muutoksesta?

                        ps. jostain lakitekstistä olin lukevinani että nykyään enää ei tulisi prosentteja turvalaitteiden (esim. jarrut) parannuksista. osaako kukaan vahvistaa (tai kumota) tätä luuloa?
                        too much hassel, too little hoff...

                        Comment

                        • em_trino
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2007
                          • 50

                          #57
                          nyt laitto vähän jänskättämään... koitan ehkä n 1kk sisään koittaa leimata omaa kippoa alconin 6-mäntäisillä ja isoilla levyilla.. Toiv katsastussedällä on silloin hyvä päivä
                          "Tieto siitä, että konepellin alla on voimaa, rauhoittaa"

                          Comment

                          • blue325
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 984
                            • Joensuu

                            #58
                            Originally posted by r.w. View Post
                            Missään ei puhuta jarrujen osalta mitään mistään mallisarjoista. Se on ihan inssin harkinnasta kiinni mitä se suostuu leimaamaan ja jos paketti toimii, ei sillä ole mitään syytä olla leimaamatta. Vaihda konttoria.

                            Mullakin on projektissa eri mallista olevat etusatulat paikallaan (just noi nelimäntäiset patarauta-Ate:t).
                            No mitä mie konttorilta kyselin noista d2:sen jarruista niin ei mitään esteitä leimaamiselle, saatikka muutoskatsastuksessa( 8 mäntäiset) pitää kesän aikaan ne muutoskatsastaa...
                            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                            M3 -94
                            318 is class 2 -94
                            320 -97
                            325 -91
                            325 -84
                            www.zatzy.com

                            Comment

                            • Doni
                              Moderator
                              • Sep 2004
                              • 2842
                              • Kyrsälä

                              #59
                              Onko joku löytänyt jostain järkevänhintaisia sumuvalojen tilalle tulevia ilmanottosuppiloita?


                              200eur/pari on vaan turhan suolainen hinta.

                              Yksi vaihtoehto olisi, jos joltain saisi muotiks
                              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                              Comment

                              • Mr. Zetor
                                BTCF Member
                                • Oct 2005
                                • 273
                                • Lempäälä, Hell (summer home)

                                #60
                                Originally posted by Doni View Post
                                Onko joku löytänyt jostain järkevänhintaisia sumuvalojen tilalle tulevia ilmanottosuppiloita?


                                200eur/pari on vaan turhan suolainen hinta.
                                ite ajattelin jättää sumarit (tai itse asiassa vaihtaa ne ritilämallisiin linssioptiikkavaloihin joista ilma pääsee linssin ympäriltä ohi) ja ostaa täältä jonkun sopivan torven jarrujen ilmanotolle. en tosin tiedä miltä tuollainen viritys näyttäisi ilman sumuvaloja, nuo röörit kun ovat nähtävästi sumarin reikää isompia, mikä sinänsä ei pitäisi asennusta haitata koska puskurin sisällä on kyllä tilaa.
                                too much hassel, too little hoff...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎