Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Cab katon säätö *yksi ongelma ratkaistu*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    E36 Cab katon säätö *yksi ongelma ratkaistu*

    Noniin, tuollaiseen ongelmaan pitäisi saada vähän lisätietoa. Netti on jo käyty läpi ja huoltomanuskat ymym. löytyvät koneelta, eipä auttanut.



    Kattoa laskiessa jää jumiin tähän asentoon...


    ...ja tässä vian aiheuttaja. Eli katon takaosa ei nouse tarpeeksi.


    ...lisää eri kulmasta...


    ...ja vielä...

    Kädellä kun avittaa tuosta katon takaosaa eteenpäin, niin se toimii.


    Ympyröity holkki on pahasti kulunut.


    Kuvassa ympyröitynä on holkki, mikä on tämän holkin halkaisija? Tuo minun on silminnähden paljon kulunut, ja siihen pitäisi sorvata uusi, mutta kokokin olisi hyvä tietää. Marmoritiskiltä näitä ei saa erikseen.


    Toinen ongelma... Luukku ei aukea tarpeeksi, joten kattoa laskiessa katon takaosa kolahtaa kanteen. Vaijerit ovat löysät luukun nostamisen jälkeen, ja kädellä avittaessa ei ota kiinni, joten se taitaa vaatia vaan uudet kaasujouset.


    EDIT:

    Katon takaosan nousu ratkaistu postin #9 kuvan mukaisella holkilla.
    Last edited by Supra^; 19-12-2009, 22:43.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
  • MasaTDS
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1606
    • Tampere

    #2
    ootko koittanut kalibroida kattoa,onko mitään vaikutusta?
    Voisin omasta tuon holkin huomenna mittailla,kun uusin omaani koko vivuston viime keväänä niin on vielä mitoissaan.
    Mutta eihän tuo luukku millään kaasujousilla nouse,eikös sitä ihan tanko sieltä luukun moottorilta liikuta?Näin muistelisin
    E24 635csi
    M-B W140
    Citroen c4 coupe
    H-D sportster chopper

    Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
    Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
    Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
    www.mpanet.fi

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #3
      Originally posted by MasaTDS View Post
      ootko koittanut kalibroida kattoa,onko mitään vaikutusta?
      Voisin omasta tuon holkin huomenna mittailla,kun uusin omaani koko vivuston viime keväänä niin on vielä mitoissaan.
      Mutta eihän tuo luukku millään kaasujousilla nouse,eikös sitä ihan tanko sieltä luukun moottorilta liikuta?Näin muistelisin
      Kalibrointi ei auttanut. Kyllähän siellä piilossa pitäisi tuollaiset kaasujouset olla
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • aaltm75
        Bimmer Rookie
        • Feb 2008
        • 89

        #4
        Originally posted by Supra^ View Post
        Kalibrointi ei auttanut. Kyllähän siellä piilossa pitäisi tuollaiset kaasujouset olla
        Kyllä siellä kaasujouset on ja niiden vaihtaminen auttoi pitämään luukun aivan yläasennossa. Omassa cäbissä sama ongelma sen katon takaosan kanssa, ei nouse tarpeeksi ylös kuin kädellä auttamalla. Kattoa päälle laittaessa ongelmaa ei ole, vain alas laskettaessa.

        Comment

        • Lasa
          Bimmer Rookie
          • Sep 2005
          • 43

          #5
          Tuon ensimmäisen ongelmasi voi korjata halvimmalla siten että laittaa vahvat mustekalat sinne kankaan alle kattomekanismiin vetämään sitä samalla tavalla kun kädellä vetäisit eteenpäin. Mustekaloista voi leikata päät pois ja vetää letkunkiristimillä kiinni kattoon. Ne pysyy paremmin kuin nippusiteet. Huomaat kyllä mihin tankoihin ne pitää laittaa, ja kannattaa laittaa kummallekin puolelle.
          Siellähän on jotain kulunut, koska tuo vika tuntuu olevan hyvin monessa käytetyssä avossa. Tietysti voi vaihtaa niitä kuluneita palikoitakin, ja on olemassa useita korjaussarjojakin.

          Sen suojakannen saat nousemaan ylemmäs siirtämällä koko moottoria eteenpäin. Moottori sijaitsee siellä tavaratilan vasemmanpuoleisen verhoilun takana ja on usemmalla pultilla kiinni. Vaijerit menevät kireälle vasta suojakannen sulkeutuessa kiinni asti.

          Comment

          • jumbo
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 6602
            • Lappeenranta

            #6
            Eka ongelma tosiaan aika yleinen näissä, voit koittaa säätää sitä tankoa mikä työntää katon takalaitaa eteenpäin. Itse kun säädin sitä tarpeeksi niin kerran ei sitten auennutkaan luukku ensinkään, tiedä sitten menikö jonkun rajan ohi tms. Ja kannattaa koittaa myös että nuo kuvissakin näkyvät 4 torxia on kunnollaa kiinni ettei moottoei pääse liikkumaan.
            M550d

            Comment

            • AMP
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2006
              • 536
              • Turku

              #7
              Omassa e36:ssa lähti sun eka ongelma pois kokonaan kalibroinnilla. Mutta tässä jo näköjään kokoeiltu.

              Voiko joku olla mennyt säätämään kattoa kun ei ole hokannut kalbrointia?:think Vai onkohan normaalia kulumaa tms...
              e65 730d

              Ex. e21 316,e30 316,e30 318i, e36 325i, e36 325i, e36 328i, e39 530d, e46 320ci, e46 316i...

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                #8
                Originally posted by Lasa View Post
                Tuon ensimmäisen ongelmasi voi korjata halvimmalla siten että laittaa vahvat mustekalat sinne kankaan alle kattomekanismiin vetämään sitä samalla tavalla kun kädellä vetäisit eteenpäin. Mustekaloista voi leikata päät pois ja vetää letkunkiristimillä kiinni kattoon. Ne pysyy paremmin kuin nippusiteet. Huomaat kyllä mihin tankoihin ne pitää laittaa, ja kannattaa laittaa kummallekin puolelle.
                Siellähän on jotain kulunut, koska tuo vika tuntuu olevan hyvin monessa käytetyssä avossa. Tietysti voi vaihtaa niitä kuluneita palikoitakin, ja on olemassa useita korjaussarjojakin.
                Juu, noihin oli jotain korjaussarjojakin noiden alkuperäisten nylon-narujen takia. Oisko se nyt se suurin ongelma että niistä katoaa jousto/löystyvät ajan myötä?


                Originally posted by Lasa View Post
                Sen suojakannen saat nousemaan ylemmäs siirtämällä koko moottoria eteenpäin. Moottori sijaitsee siellä tavaratilan vasemmanpuoleisen verhoilun takana ja on usemmalla pultilla kiinni. Vaijerit menevät kireälle vasta suojakannen sulkeutuessa kiinni asti.
                Luulisin että ne kaasujouset on finaalissa, koska kun tuo luukku aukeaa, niin vaijerit jää ihan löysälle, ja "kiristyvät" vasta kun kädellä työntää luukkua n. 2-3cm ylöspäin.


                Originally posted by jumbo View Post
                Eka ongelma tosiaan aika yleinen näissä, voit koittaa säätää sitä tankoa mikä työntää katon takalaitaa eteenpäin. Itse kun säädin sitä tarpeeksi niin kerran ei sitten auennutkaan luukku ensinkään, tiedä sitten menikö jonkun rajan ohi tms. Ja kannattaa koittaa myös että nuo kuvissakin näkyvät 4 torxia on kunnollaa kiinni ettei moottoei pääse liikkumaan.
                Se on jo tappiin säädetty, oli 3 kierrosta säätövaraa ja käytin ne kaikki, eipä auttanut mihinkään

                Originally posted by AMP View Post
                Omassa e36:ssa lähti sun eka ongelma pois kokonaan kalibroinnilla. Mutta tässä jo näköjään kokoeiltu.

                Voiko joku olla mennyt säätämään kattoa kun ei ole hokannut kalbrointia?:think Vai onkohan normaalia kulumaa tms...
                No tuo holkki nyt itseäni mietityttää, kun silminnähden on kulumaa. Kokeilin änkeä 5cent kolikon sinne väliin ja toimihan se sillä.
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • Supra^
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 5150
                  • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                  #9


                  Tuli teetettyä uusi holkki, pitää viikonloppuna kokeilla miten käy. Taitaa olla alkuperäistä suurempi, ulkohalkaisija 18mm. Helpostihan siitä siivuttaa pois vähän jos ei mahdu noin.
                  Last edited by Supra^; 17-12-2009, 20:48.
                  Musti 8HP
                  Nokivasara M47
                  TeiniCoupé DCT
                  E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                  Ex:
                  E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                  Comment

                  • aaltm75
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2008
                    • 89

                    #10
                    Originally posted by Supra^ View Post


                    Tuli teetettyä uusi holkki, pitää viikonloppuna kokeilla miten käy. Taitaa olla alkuperäistä suurempi, ulkohalkaisija 18mm. Helpostihan siitä siivuttaa pois vähän jos ei mahdu noin.
                    Kerro ratkaisiko uusi holkki ongelman.

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      #11
                      Originally posted by aaltm75 View Post
                      Kerro ratkaisiko uusi holkki ongelman.
                      Holkki ratkaisi ongelman. Toiseen ongelmaan taitaa auttaa kaasupumppujen vaihto, sen jälkeen tuo toimii melkein kuin kello.
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • aaltm75
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2008
                        • 89

                        #12
                        Originally posted by Supra^ View Post
                        Holkki ratkaisi ongelman. Toiseen ongelmaan taitaa auttaa kaasupumppujen vaihto, sen jälkeen tuo toimii melkein kuin kello.

                        Kaasujousien vaihto autto ainakin mulla, pitääki kattoa omasta toi holkki onko se kuinka kulunut jahka pääsee tallille.

                        Comment

                        • kmn
                          Moderator
                          • May 2009
                          • 6020
                          • Sipoo

                          #13
                          Originally posted by jumbo View Post
                          Eka ongelma tosiaan aika yleinen näissä, voit koittaa säätää sitä tankoa mikä työntää katon takalaitaa eteenpäin. Itse kun säädin sitä tarpeeksi niin kerran ei sitten auennutkaan luukku ensinkään, tiedä sitten menikö jonkun rajan ohi tms. Ja kannattaa koittaa myös että nuo kuvissakin näkyvät 4 torxia on kunnollaa kiinni ettei moottoei pääse liikkumaan.
                          Lainataas topicia. Itsellä myös nyt kevään tullen hieman nihkeähkösti aukeaa ja kolahtaa tuohon katon luukkuun juuri tuon ongelman #1 -mukaisesti. Kyllä se aukeaa, mutta nihkeähkösti kolahtaa aina.. Eli voisiko joku vähän havainnolistaa paremmin tätä, miten säätö tapahtuu käytännössä? :think

                          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                          --
                          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            #14
                            Originally posted by kmn View Post
                            Lainataas topicia. Itsellä myös nyt kevään tullen hieman nihkeähkösti aukeaa ja kolahtaa tuohon katon luukkuun juuri tuon ongelman #1 -mukaisesti. Kyllä se aukeaa, mutta nihkeähkösti kolahtaa aina.. Eli voisiko joku vähän havainnolistaa paremmin tätä, miten säätö tapahtuu käytännössä? :think
                            Jos katon takaosa kolahtaa kattotilan luukkuun aina niin siihen ei muu auta kuin uusi kaasujousi. Avaa se kattotilan luukku ihan pystyyn ja koita kädellä saatko sitä työnnettyä lisää auki, jos saat niin pumppu vaihtoon. Muuten voi vaijerit olla liian kireällä?
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • kmn
                              Moderator
                              • May 2009
                              • 6020
                              • Sipoo

                              #15
                              Originally posted by Supra^ View Post
                              Jos katon takaosa kolahtaa kattotilan luukkuun aina niin siihen ei muu auta kuin uusi kaasujousi. Avaa se kattotilan luukku ihan pystyyn ja koita kädellä saatko sitä työnnettyä lisää auki, jos saat niin pumppu vaihtoon. Muuten voi vaijerit olla liian kireällä?
                              Itseasiassa noita "vipuja" säätämällä sain tuon pelaamaan ihan ok, mutta edelleen pikkasen kolahtaa tuohon katon luukkuun kattoa avatessa.. En kyllä huomannut, tai... Missä tuolla pitäisi jotkut kaasujouset olla? :|

                              Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                              Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                              --
                              Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎