jaahas.. jonkin aikaa ei ole ollut ongelmia nesteiden kanssa mutta nyt taas ovat alkaneet vähenemään. ja mitäs meinaskaan se mälli siellä öljykorkissa kun äsken huomasin sitäkin olevan jonkin verran siellä?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E36 Jäähdytysnesteet häviää...
Collapse
X
-
Kovilla pakkasilla kyllä jäähdytysnesteet vähenevät hieman enemmän normistikin kuin nolla-asteisilla ilmoilla. Tarkoitatko, että moottoriöljyn täyttökorkin alla on majoneesin näköistä töhnää? Se on ihan normaalia pakkasilla ja varsinkin jos ajomatkat ovat suhteellisen lyhyitä. Milloin öljyt on viimeksi vaihdettu? Sitävastoin jos paisuntasäiliön korkissa olisi töhnää, olisi syytä huoleen.
Comment
-
-
Originally posted by Mikko.92 View Postokei eli siis ei mitään kovin huolestuttavaa vielä. joo tosiaan sitä majoneesiahan siellä oli. öljyt vaihettu syksyllä ja siitä on kilsoja kohta kymppitonni ja aikeissa ois vaihella taas vähän ajan päästä.Last edited by Löwen; 16-02-2011, 19:22.MB E220CDI '10 Braun
Comment
-
-
Originally posted by Löwen View PostSaattaa olla separaattorissakin aika huolella tuota majoneesia, mikäli ei ole putsattu tahi uusittu joskus. Ootkos kattonu ettei tiputtele jäähdytysnesteitä sieltä paisuntasäiliön liitoskohdista tai tasoanturin luota?
Comment
-
-
Muija tossa eilen puhui, että ollessaan ajelulla auto alkoi keittämään, ja on pari päivää aiemminkin pitänyt kuulemma nesteitä lisäillä (check control huudellut)...Noh, ei ehtinyt vielä tutkimaan ja oli tänään duuniin toki ajeltava, niin jo mennessä alkoi lämmöt nousemaan koillisen suuntaan, eli ei kaikki ihan kohdallaan...Takaisintullessa sitten sama efekti, lämmöt lähes tapissa kotipihaan kun pääsin, huomasin heti että höyryä nousee, konepelli auki (epäilin tuota ilmausruuvia että se vähän falskaa, kun on vähän klesana, tai ainakin niin luulin)...No kunnon Geysir sieltä pamahti esiin.
Näyttää siltä että tuo "väliletku" on siis pettänyt syystä X, siinä oli ihan reikä josta tuota höyryä suihkusi, kuvassa tuo kohta mikä on märkää eli mustaa, siihen oli ikäänkuin sulanut alue johon jäähdytysnestettä kerääntyi...Näytti aivan kuin nestettä olisi tihkunut tuosta höyrykohdasta muutama sentti oikeallekin, en tosin ole varma oliko se vain höyry tiivistynyt vai tuliko sieltä oikeasti jotakin...
Korjausehdotuksia? Minne tuo letku edes menee tuosta kabiiniin päin, ilmeisesti jonnekin termarille tms?? En jostain syystä löytänyt tuota letkun pätkää RealOemista??
M52B28 ilmastoinnilla siis kyseessä...Last edited by vilsku; 17-02-2011, 18:10.e61 525d (2006)
ex: e36 328i M-Sport (1996)
ex: e30 316i (1988)
Comment
-
-
Originally posted by vilsku View PostMuija tossa eilen puhui, että ollessaan ajelulla auto alkoi keittämään, ja on pari päivää aiemminkin pitänyt kuulemma nesteitä lisäillä (check control huudellut)...Noh, ei ehtinyt vielä tutkimaan ja oli tänään duuniin toki ajeltava, niin jo mennessä alkoi lämmöt nousemaan koillisen suuntaan, eli ei kaikki ihan kohdallaan...Takaisintullessa sitten sama efekti, lämmöt lähes tapissa kotipihaan kun pääsin, huomasin heti että höyryä nousee, konepelli auki (epäilin tuota ilmausruuvia että se vähän falskaa, kun on vähän klesana, tai ainakin niin luulin)...No kunnon Geysir sieltä pamahti esiin.
Näyttää siltä että tuo "väliletku" on siis pettänyt syystä X, siinä oli ihan reikä josta tuota höyryä suihkusi, kuvassa tuo kohta mikä on märkää eli mustaa, siihen oli ikäänkuin sulanut alue johon jäähdytysnestettä kerääntyi...
Korjausehdotuksia? Minne tuo letku edes menee tuosta kabiiniin päin, ilmeisesti jonnekin termarille tms?? En jostain syystä löytänyt tuota letkun pätkää RealOemista??
M52B28 ilmastoinnilla siis kyseessä...
Edit: osa numero 4 http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...mp_thermostat/ Ja siinäpä ne on samassa kuvassa termari ja vesipumppukin.
Edit2: Ohjeet remonttiin http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=127840Last edited by Haju69; 17-02-2011, 18:23.LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10
Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Comment
-
-
Jos sopii niin lainaan samaista topiccia kun hieman liippaa läheltä.. osittain nyt ainakin
En osaa selittää tätä asiaa mitenkään järkevästi järkevällä tavalla joten kerron aluksi perus rapeilla ranskalaisilla vain mitä auto tekee, mistä saan kysymiseen aihetta..
Auto on BMW e36 318i iS tekniikalla, kori -91 ja uskoisin moottorin oleva -93 tai siitä läheltä, katastuspapereissa/rekkaris ei ole mainintaa... voiko jostain tarkistaa? korilla ajettu alle 450k ja moottorilla ajettu arviolta noin 120k kilometriä.. myyjän mukaan moottorilla oli 80k ajettu ostaessa joten kyllä tässä parissa vuodessa 40k tullut kevyesti.. Pääasiallisesti auto toimii todella kiltisti mutta pari juttua kuitenkin hämää vaikka toimiikin.. ->
- kesällä 2010 irrotin osan lattiamatosta koska huomasin sen oleva kostea
alapuolelta eli siitä sieni osasta,
uskoakseni tämä neste oli jäähytysnestettä vaikka mistään ei varsinaista
syytä kosteudelle löytynytkään, toki ne ovat talvella varmasti tulleet
jolloin laitteisto kovemassa käytössä.. ja vaaleasta väristä jo sai vihjettä..
- katoaa jäähytysnestettä syyläristä, tätä tarvitsee lisätä välillä useemmin,
välillä harvemmin..
- Öljyä ei tarvitse lisätä kovinkaan usein mielestäni.. ehkä 2-3 kertaa
talvessa..
- kabiiniin ei saa tulemaan lämpöä ihan helpolla töistä lähdettäessä jos
ilmassa lämmöt siellä yli 21 miinus asteen, kylmää ilmaa vain tulee ja
hyvin harvoin alkaa lämpöä saada työmatkan aikana vaikka autoa olisi
lämmitellytkin hetken ennen ajoon lähtöä ja moottorin lämpömittari
näyttäisi normaaleja lukemia eli siinä keskellä viivassa.. 90 asteessa
uskoakseni.. alta -20 asteen eli sinne plussaan päin niin auto lämpeää
kiltisti.. syyläriin on tungettu raakaakin nestettä mutta eipä se auta jos ei
ole nestettä tarpeeksi.. eli katoaa..
- kone on kovista pakkasista tai kovasta lämmöstä(kesä 2010) johtuen
joitain kertoa punasella alueella lämpömittarissa, pakkasille ei ole oikein
muuta järkevää tapaa löytyny ku pysähtyä hetkeks sen verran että
lämmöt laskee.. kerran vain keittänyt yli paikalla ollessa! kesällä taas
ajellessa järvimaisemissa läheltä toki sai apua(järvestä) kun tuppas noi
nesteet katoamaan.. Tämäkin tosin tapahtui hyvin harvoin vaikka kuuma
kesä olikin..
- moottorin öljynvaihto korkissa löytyy valkosta mönjää.. ymmärtääkseni
tämä on talvikelillä ihan normaalia ainakin lyhyillä matkoilla.. syylärin
korkissa en ole huomattu mitään poikkeavaa nestettä, toki tämä täytyy
tarkistaa vielä..
- tyhjäkäynnillä kierrokset tekevät pientä vaihtelua... suhteellisen tasaisin
väliajoin.. ainakin kylmällä huomannut..
- maassa ei ole näkynyt/silmiin sattunut minkäänlaista vuotoa autosta..
- auto tullut käynnistettyy kylmältä oli mikä tahasa pakkanen, ois varmaan
kannattanu se lämppäri asennella jo kesällä.. jälkiviisaus kunniaan.. lähtee
kuin palmun alta...
- joku hihna pitää kylmällä kovaa mekkalaa mutta ei se voi olla jakopään
hihna jos tässä masiinassa se on ketjulla..
- auto huurtuu välillä sisäpuoleltakin, toki voi olla lumenkin syytä joka
lämpimäs kerennä vähä kostettu joka sit lähteny jäätyy..
Eli tässä siis useita vikoja nytten jotka ovat toisiinsa liittyviä suurimmaksi osaksi tavalla taikka toisella..
En ole vielä haistellut/maistellut/sormilla kokeillut tämän hetkisiä syylärin nesteitä jos olisi vaikka öljyä mukana... jos tänää kerkeis myöhemmin..
Mitä muuta näistä voisi olettaa? :think
Kansipahvi sökönä ja vaihtoon? Jo sen takia että käynyt lämmöt punasella useemmin kuin kerran
Termari vaihtoon?
Jotain muuta vaihtoon, mitä? En ole expertti näissä asioissa joten täytyy kysyy pienempiäkin asioita vaikka tyhmältä kuulostaskin..
Johokkiha se jäähytysnesteen on kadottava.. Right?
Comment
-
-
No jos lattiamatto on nesteessä niin eiköhän se sisäkenno vuoda.
Raakaa nestetttä ei pidä laittaa järjestelmään, vaan 50-50 sekoitusta.
Kylmän puhaltaminen voi johtua ilmasta kennossa.
E: Vai keittänytkin monesti. Talvella keittäminen johtuu yleensä siitä että järjestelmä on jäässä jostain.
Ite vaihtaisin alkuun kuitenkin vesipumpun, termarin ja sen kennon mikäli vuotaa, ennen kuin kantta alkaisin avaamaan.Last edited by JJT; 20-02-2011, 10:52.Myyn:
M10/20/52 E30-E36 osia
Comment
-
-
Originally posted by JJT View PostNo jos lattiamatto on nesteessä niin eiköhän se sisäkenno vuoda.
Raakaa nestetttä ei pidä laittaa järjestelmään, vaan 50-50 sekoitusta.
Kylmän puhaltaminen voi johtua ilmasta kennossa.
E: Vai keittänytkin monesti. Talvella keittäminen johtuu yleensä siitä että järjestelmä on jäässä jostain.
Ite vaihtaisin alkuun kuitenkin vesipumpun, termarin ja sen kennon mikäli vuotaa, ennen kuin kantta alkaisin avaamaan.
Joo raakaa laittanu kerran tai pari valmiiks lantratun jatkoks eli just ton 50-50 sopan jatkoks eli ollu sen jälkee hieman tulisempaa ku toi 50-50.. mut kuiteki..
Onko sillä merkitystä kannen kannalta keittääkö se talvella jonkun jäisen kohdan takia kuin kesällä sitten kuumalla kelillä? kuumalla se kone kuitenkin käy samalla tavalla?
hyvä veikkaus mitä nyt tullu kokeiltuu kädellä ni yhessä jäähytysneste putkessa välillä tuntus joku kylmä/jäinen blokki oleva..
täytyy sitä mattoa nytten kyllä tutkailla kostuuko se nytten samalla tavalla.. sillo ku otin maton viimeeksi irti ni tuli siitä ilman mattoa jonkinaikaa huudatettuu ilmastointia täysillä mutta mistään ei kyllä tullut nestettä.. tutkimallaha tää nyt selviää tosin..
Comment
-
-
Vaihda vesipumppu, termari ja termarikotelo samalla. Tuossa yhteydessä saat vaihdettua nesteetkin koneeseen ja ilmaat huolellisesti. Hemin tekemät ohjeet löytyy M50 -moottorille, mutta en näe syytä miksei kävisi tähänkin.
Todennäköisesti kesällä ollut ilmaa järjestelmässä, tai sitten vesi (pumppu paskana) ei kierrä, jonka vuoksi keittää. Talvella sitten jäätyy ne sun huuhaa -nesteet siellä, tai sitten samasta syystä keittää (vesi ei kierrä + ilmaa?). Spekulaatiota, mutta termarin, vesipumpun ja nesteet vaihtamalla saa varmuuden. Mitään haittaa noiden vaihtamisesta ei kuitenkaan ole ja laukeavat kuitenkin kohta. Ei kannata antaa keittää sen auton..
Näin siis itse tekisin..
Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
--
Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95
Comment
-
-
Originally posted by Haju69 View PostMainitsemasi väliletku on tässä tapauksessa termostaatin kotelo. Sillä nimellä sen löydät soittamalla marmorille tai mistä nyt sitten ajattelit ostaa. Osta nyt samalla uusi termari, samalla vaivalla vaihtuu. Ja vesipumppu jos ei ole tietoa milloin vaihdettu.
Edit: osa numero 4 http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...mp_thermostat/ Ja siinäpä ne on samassa kuvassa termari ja vesipumppukin.
Edit2: Ohjeet remonttiin http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=127840e61 525d (2006)
ex: e36 328i M-Sport (1996)
ex: e30 316i (1988)
Comment
-
-
e36 320i coupen syyläri
Originally posted by Jookuj View PostItellähän katos kans nesteet viikko sitten.. tutkin vähän asiaa ja vuoto löyty, ilmausropusta vuoti. Oli osaksi poikki koko roppu.
Moro. Vuotoa huudettu täälläkin. Mulla kyseessä M52 koneella (manuaali ja ilmastointi)
Saako noita proppuja ostettua jostain?
Ostin Schmiedmanilta vuosi sitten syylärin (tarvike, alkuperästä vastaava), joten en heti viittis taas uutta hankkia.
Vanhasta syyläristä katoin (on propussa 2 o-rengasta, jotka mahollisesti on syynä, en oo viel tutkinu).
Sit kuva e36 328i:n syyläristä (eri syyläri varmaan on, mutta samanlainen sininen proppu ja toi sininen pikku nipukka on itelläkin): Mulla vuotaa juurikin propusta tai tosta nipukasta (märkää on), muualla ei oo vuotojälkiä ja on kuivaa.
- Mikä toi nipukka on?
- Epäilin bypass venttiiliä, mutta näytti irroitettuna vain joltain "leluhakaselta"
-Ville-Nyt: e39 520i sedan
EX: MB W124 E220, e36 320i coupe, e30 325e 2d sedan, e30 325i touring
Comment
-
Comment