Voi varmaan tässä kysyä, että minkä kokoisella mutterilla E30:n ratti on kiinni?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E36 ratti vinossa, miten oikaistaan?
Collapse
X
-
Originally posted by HarzaTheManVoi varmaan tässä kysyä, että minkä kokoisella mutterilla E30:n ratti on kiinni?e61 525d (2006)
ex: e36 328i M-Sport (1996)
ex: e30 316i (1988)
Comment
-
-
Originally posted by vilskuMuistelisin että 17mm, tai ainakin ite avasin ristikkoavaimella jossa oli sopiva pää.
Edit: 22mm oli näköjään sopiva, sain hylsysatsin lainaan.Last edited by HarzaTheMan; 20-04-2006, 11:48.ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä
Comment
-
-
Nyt on sitten takapään etummaiset puslat vaihdettu. Ratti meni suoraan ja isompi vetely lakkasi. Etupää odottaa vielä innokasta vaihtajaa. Otin hommasta muutamia kuvia ja valmistutin hommaa varten ulosvetäjän/työntäjän, millä homma kävi ihan OK.
Autossa oli vielä kiinni alkuperäiset puslat, missä on ulosvetämisen estävät helat, joten niiden poisto vaati väkivaltaa. Kuitenkin koko homman paskamaisin osuus oli saada tukivarsi takaisin paikalleen. Vaikka tunkki olikin apuna, niin reikien saaminen kohdalleen oli työlästä.
Otin hommasta muutamia kuvia, ja tein ohjeet E36 FAQ-osioon.
Edit1: se piti vielä lisätä, että en tajua kuinka Hepo-Auto ja Metro-Auto väittivät ettei homman jälkeen tarvi tehdä suuntausta! Aivan varmaan tarttee kun yläpäässä on ovaalinmalliset reijät, mitkä menee varmasti uudelleen asennettuna päin vit.ua!
Edit2: FAQ-osioon ohjeet lisätty. Työkalun royalteista voi lähettää mun tilille hilloa!Last edited by Kilpuri; 22-04-2006, 09:27.Now: 525xd -09
Ex: 330d -07
Ex: 328i -96
Comment
-
-
E36 ratti vinossa?
Eli uusi auto minulle koko bemari(auto on vanha) mutta jotain häikkääkö tässä nyt on? E36 320i touring 1997 ja tuntuisi että ratissa on jotain vikaa tai laitteistossa siitä eteenpäin. Ratti ei ole suora kuskiin nähden(siis 90 asteen kulmassa) vaan osoittaa vähän vasemmalle. Eli vasen käsi on vähän kauempana kropasta kun oikea. Ero on pieni, mutta sen huomaa kun vähän autoa käsittelee ja rattia vääntelee. Lisäksi ratti natisee ja vinkuu kääntäessä enemmän. Ratti on epäsymmetrinen myös, kun kääntää täyden ympyrän, ja katsoo jotain lakikohtaa, huomaa että uloin säde ei ole suora. Kun ratti on suorassa eli "ylöspäin" se on korkeimmillaan ja muuten käännettäessä kehän säde on hieman(n. 5mm ehkä) alempana.
Aiheuttaako ongelmia katsastuksessa? Mitä tuolla voisi olla vikana? Auto ei näytä mällätyltä, ei pohjassakaan silmin näy mitään, tosin en ole täysin alle vielä päässyt.
Comment
-
-
Originally posted by ranXerox View PostEli uusi auto minulle koko bemari(auto on vanha) mutta jotain häikkääkö tässä nyt on? E36 320i touring 1997 ja tuntuisi että ratissa on jotain vikaa tai laitteistossa siitä eteenpäin. Ratti ei ole suora kuskiin nähden(siis 90 asteen kulmassa) vaan osoittaa vähän vasemmalle. Eli vasen käsi on vähän kauempana kropasta kun oikea. Ero on pieni, mutta sen huomaa kun vähän autoa käsittelee ja rattia vääntelee. Lisäksi ratti natisee ja vinkuu kääntäessä enemmän. Ratti on epäsymmetrinen myös, kun kääntää täyden ympyrän, ja katsoo jotain lakikohtaa, huomaa että uloin säde ei ole suora. Kun ratti on suorassa eli "ylöspäin" se on korkeimmillaan ja muuten käännettäessä kehän säde on hieman(n. 5mm ehkä) alempana.
Aiheuttaako ongelmia katsastuksessa? Mitä tuolla voisi olla vikana? Auto ei näytä mällätyltä, ei pohjassakaan silmin näy mitään, tosin en ole täysin alle vielä päässyt.
Comment
-
-
jaa?
Originally posted by jr66 View PostKaikki ominaisuudet normaalia, vinkuna tulee pillin/bägin liukurenkaasta.
En ole ikinä missään autossa huomannut että ratti olisi vino, vaan se on aina ollut molempiin käsiin istuttaessa tuntunut ja näyttänyt aivan kohtisuoralta. Nyt näyttää siltä että ratti ja sen akseli kaikkineen uppoaa jonnekin konepellin alle oikealle viistoon.. aivan kuin ratti olisi saanut kovan osuman tai sen konepellin alla olevat rakenteet olisivat pois oikealta paikaltaan n. 5-10cm(kolari?).
2) voiko liukurenkaalle tehdä mitään jos kitini tulee siitä? voiko tehdä rasvausta esim. crc:llä ilman että rattia pitää irroittaa?
Comment
-
-
Originally posted by ranXerox View PostNyt sun täytyy vääntää rautalangasta koska en usko ekalla kertaa.. Eli ratin epäsymmetrisyys suhteessa kuskiin, eli muutaman asteen heitto vasemmalle reunalle(käytännössä ratti on suoraan takaraivo-nenä-keskiö-akselilla vain jos siirrät päätäsi niskatyynyn vasempaan reunaan) on normaalia?
En ole ikinä missään autossa huomannut että ratti olisi vino, vaan se on aina ollut molempiin käsiin istuttaessa tuntunut ja näyttänyt aivan kohtisuoralta. Nyt näyttää siltä että ratti ja sen akseli kaikkineen uppoaa jonnekin konepellin alle oikealle viistoon.. aivan kuin ratti olisi saanut kovan osuman tai sen konepellin alla olevat rakenteet olisivat pois oikealta paikaltaan n. 5-10cm(kolari?).
2) voiko liukurenkaalle tehdä mitään jos kitini tulee siitä? voiko tehdä rasvausta esim. crc:llä ilman että rattia pitää irroittaa?
Ratti irti ja voitelua sitten, samalla voit keskittää ratin uusiksi renkaiden ollessa suorassa.Mystinen.Fi @ FB
IG @tarmohanninen
http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.
Comment
-
-
juu
Originally posted by Soiled View PostRatti irti ja voitelua sitten, samalla voit keskittää ratin uusiksi renkaiden ollessa suorassa.
Comment
-
-
Siis rattiakseli on kokonaan vino? Luin hommaa niin, että ratti olisi vain yleisesti vinossa renkaisiin nähden, mutta jos koko ratti on vinossa ajajaan nähden niin kojetaulun olisi pitänyt ottaa jotain muutosta samalla?Mystinen.Fi @ FB
IG @tarmohanninen
http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.
Comment
-
-
Jos ratti on kierossa (oletan nyt että ei se rattiakseli ole kierossa vaan pelkkä ohjaus), niin paras ku menee nelipyöräsuuntaukseen. Koska useimmin tuon kierouden aiheuttaa vääränlaiset ohjauskulmat. Voi olla myös väljyyttä puslissa/nivelissä/raidetangossa ym. alustan osissa josta johtuu että ratti vääntyy kieroon..Samalla kun viet nelipyöräsuuntaukseen niin pyydät huoltomiestä tarkistamaan löytyykö väljiä kohtia alustasta.
Comment
-
-
juu
Originally posted by Soiled View PostSiis rattiakseli on kokonaan vino? Luin hommaa niin, että ratti olisi vain yleisesti vinossa renkaisiin nähden, mutta jos koko ratti on vinossa ajajaan nähden niin kojetaulun olisi pitänyt ottaa jotain muutosta samalla?
Ongelma ei siis ratin keskityksessä niinkään, vaikka rattikin on n. 10 minuuttia oikealle vinossa kun auto menee suoraan.
Mun ongelmani on se että josko auto olisi kolariauto jossa on jotain osia alustasta tms siirtynyt ja siksi ratti on vinossa = runko ns. vääntynyt. Että miten katsastaja tuohon sanoo..
Comment
-
-
Vie se auto pajalle tai tutki itse nosturilla niin luulis selviävän.
Kuulostaa että kipeetä on saanut joskus. :thinkF26 xDrive20d TwinPower
EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"
Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net
Comment
-
Comment