Mysteeri ilmausvika e36

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • peto2
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Jos nestepinta on termarin tasolla on kansi täynnä vettä. Kiehuminen ei ole kannelle vaarallista, niin kauan kuin siellä on vettä kiehumassa kannen lämpötila on moottorin toiminta-alueella. Kannelle vaarallista on kannen käyttäminen ilman jäähdytinnesteitä kuumaksi jolloin sen lämpötila nousee ihan eri lukemiin kuin nesteet sisässä, ja pahintahan on jos kuuman kannen jäähdyttää nopeasti ts. nesteet käyvään koneeseen sisään.

    Bemarin moottoriinhan ei mene yhtään nestettä jos vain täyttää paisarin päästämättä ilmoja ilmaruuvin kautta pois ja riittävän monta turoa on tullut käytyä opastamassa asiassa, muuta ongelmaahan tuon ilmauksessa ei ole kuin pitää vain tajuta kyseisen ilmaruuvin olemassaolo ja käyttötapa.
    kirjoituksesta päätellen et ole ikinä täyttänyt yhtäkään M5x koneen jäähdytysjärjestelmää.. siinä vaiheessa kun "normaalilla tapaa" täyttämällä ilmausruuvista lakkaa tulemasta kuplia, sisään menee vielä puoleta litrasta litraan nestettä kun vaan viittii tehdä hommat kunnolla, eli lypsää ne ilmat pois puristelemalla letkuja ja ilmausruuvia availlen. se taas ei onnistu ilman pullopatenttia.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    mitäs hyötyä siitä termarin aukeamisesta on jos kannen takapää on jo vartin kiehunut?

    valoja päälle!
    Jos nestepinta on termarin tasolla on kansi täynnä vettä. Kiehuminen ei ole kannelle vaarallista, niin kauan kuin siellä on vettä kiehumassa kannen lämpötila on moottorin toiminta-alueella. Kannelle vaarallista on kannen käyttäminen ilman jäähdytinnesteitä kuumaksi jolloin sen lämpötila nousee ihan eri lukemiin kuin nesteet sisässä, ja pahintahan on jos kuuman kannen jäähdyttää nopeasti ts. nesteet käyvään koneeseen sisään.

    Bemarin moottoriinhan ei mene yhtään nestettä jos vain täyttää paisarin päästämättä ilmoja ilmaruuvin kautta pois ja riittävän monta turoa on tullut käytyä opastamassa asiassa, muuta ongelmaahan tuon ilmauksessa ei ole kuin pitää vain tajuta kyseisen ilmaruuvin olemassaolo ja käyttötapa.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Ne saa niitä halkemia juuri sen takia että niitä ilmataan päin persettä, ei kosketa ilmaruuviin ja lyödään kone käyntiin täysin kuivana ja ilmataan pikkuhiljaa pilipalikonsteilla. Ilmaruuvin aukaisemalla ja täyttämällä syyläri piripintaan kone on täynnä vettä, jos siellä on jonkin verran ilmaa seassa ei merkitse mitään kun vesipumppu kuitenkin kierrättää nestettä kokoajan. Ja siinä vaiheessa kun termari aukeaa systeemi ilmaa itsensä lopullisesti satasen varmuudella.
    kuka on väittänyt ilmaavansa mitään koskematta ilmausruuviin?

    mitäs hyötyä siitä termarin aukeamisesta on jos kannen takapää on jo vartin kiehunut?

    valoja päälle!

    Leave a comment:


  • Adky
    replied
    Originally posted by ässä lavaan View Post
    OT:mitä oireita tommonen halkeema aiheuttaa? Miten sen huomaa?:think
    Jos E36:ssa halkee kansi niin koko motin voi yleensä melkeenpä suoraan kärrätä kaatikselle, ehkä M3/3.2 koneita on viel järkevä työstää kun on sentään joissain hinnoissakin. Jokanen omantunnon mukaan.

    -Jäähytinnesteen seassa on yleensä öljyä / kuplii(ilmaa)
    -Öljyn seassa taas jäähd.nestettä, yleensä ruskeaa siirappisen näköstä tavaraa.
    -Kuluttaa reilusti enempi nesteitä
    -Lämmöt heittelee
    -Öljykorkki ei pysy kunnolla kiinni (paine karkaa sinne)
    -Vittumaisen näkönen savu putkesta
    jne.

    Kyl sen yleensä silmämääräisesti pystyy kahtomaan ellei sit konehuone oli ihan törkyisen öljynen. Mitähän se kellään ei ole koska se on paloriski ja katsastuksessa autom. hylky.

    Leave a comment:


  • ässä lavaan
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Eikait se välttämättä vaikuta mitenkään. Pahimmassa tapauksessa voi tulla ihan oikea halkeama.
    ja sen tuntomerkit/oireet on... ?

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Juu siis se on ihan totta että moottori ilmaa itsensä kunhan nestettä on tarpeeksi. Mutta tietäen kuinka herkkiä näiden romujen kannet on saamaan hiushalkeamia huonon ilmauksen vuoksi, niin minä en ainakaan aja metriäkään ennenkuin on 100% varmaa että siellä ei ole enään ilmaa. Siksi pullolla lypsetään ne ilmat pois nopeesti eikä anneta koneen ilmata itseään pikkuhiljaa.
    Ne saa niitä halkemia juuri sen takia että niitä ilmataan päin persettä, ei kosketa ilmaruuviin ja lyödään kone käyntiin täysin kuivana ja ilmataan pikkuhiljaa pilipalikonsteilla. Ilmaruuvin aukaisemalla ja täyttämällä syyläri piripintaan kone on täynnä vettä, jos siellä on jonkin verran ilmaa seassa ei merkitse mitään kun vesipumppu kuitenkin kierrättää nestettä kokoajan. Ja siinä vaiheessa kun termari aukeaa systeemi ilmaa itsensä lopullisesti satasen varmuudella.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Eikait se välttämättä vaikuta mitenkään. Pahimmassa tapauksessa voi tulla ihan oikea halkeama.

    Leave a comment:


  • ässä lavaan
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Mutta tietäen kuinka herkkiä näiden romujen kannet on saamaan hiushalkeamia huonon ilmauksen vuoksi, niin minä en ainakaan aja metriäkään ennenkuin on 100% varmaa että siellä ei ole enään ilmaa..
    OT:mitä oireita tommonen halkeema aiheuttaa? Miten sen huomaa?:think

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    No olen jokusen ilmannut ilman mitään ongelmia, myös niille kavereille joilla ilmaus ei nyt vaan omin nokin onnistunut. Ja itsellä on E36 M52:lla jolla voin vaikka demota ilmauksen sille joka sitä vaikeana pitää.

    Ja ei edes tarkoitus ole saada systeemiä täysin ilmattomaksi suoraan, tarve on saada moottoriin niin paljon nestettä että vesipumppu sitä lähtee pyörittämään ja termostaatti aukeaa, termarin aukeamisen jälkeen paineistettu systeemi ilmaa itse itsensä aivan varmasti. Eikä tarvitse arvailla, em. ilmausohje sellaisenaan on painettu BMW:n service manualeihin, ilmaushan on moottorista riippumatta sama kaikissa noissa vastaavalla jäähdytysjärjstelmällä varustetuissa moottoreissa(m20,m40,m5X)

    Ja jos se ilmaus ei onnistu BMW:n ohjeilla niin hyvin todennäköisesti vika on kannentiivisteessä/haljenneessa kannessa joka on seurausta siitä että konetta on käytetty ilman nesteitä, syyläri täyttämällä ilman ilmojen päästämistä pois täyttövaiheessa moottoriin ei mene vielä yhtään nestettä. Aivan turha pelleillä ilmauksen kanssa jos ongelma on jokin ihan muu.
    Juu siis se on ihan totta että moottori ilmaa itsensä kunhan nestettä on tarpeeksi. Mutta tietäen kuinka herkkiä näiden romujen kannet on saamaan hiushalkeamia huonon ilmauksen vuoksi, niin minä en ainakaan aja metriäkään ennenkuin on 100% varmaa että siellä ei ole enään ilmaa. Siksi pullolla lypsetään ne ilmat pois nopeesti eikä anneta koneen ilmata itseään pikkuhiljaa.

    Mutta jokainen ilmaa niinkuin itse parhaaksi näkee. Suosittelusin kuitenkin laittamaan vedet sisään bmw:n menetelmällä (hoksasin juuri että samoin tulee itekkin aina tehtyä) ja sit lypsetään ilmat pois pullolla.

    Naara. Kun oot ilmannu sen, niin onhan veden taso paisarissa siinä cold viivan kohdalla, kun kone on kylmä? Jos siellä on liikaa nestettä ja esim korkki jumissa, niin kehittää juurikin painetta.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Vanhat syyläri, letkut ym. niin tuo 1,4 bar. on ihan ok.

    Leave a comment:


  • aaape
    replied
    Kato vanhasta korkista kumpi siinä on niin laita samanlainen

    ps. en tiedä teenko ilmauksen pahasti väärin mutta ei kertaakaan oo tarvinnu letkuja pumppailla saatika käyttää mitään pullopatettia kun m5x moottoreita ilmaillu ja kertaakaan ei oo jääny mitään ilmalukkoja minnekkään. :think

    Leave a comment:


  • Adky
    replied
    Originally posted by Naara View Post
    Oon tässä tilaamassa tuota paisuntasäiliön korkkia niin kumpikohan sen pitäis olla kun on kaksi vaihtoehtoa 1,4bar vai 2.0bar korkki.?
    1.4bar
    316I M40
    318I M40
    318TDS
    325TD+TDS

    2bar
    316I 1,6+1,9 compact
    316I M43
    318I M43
    318IS M42/M44
    318TI compact
    320I M50
    320I M52
    323I
    323TI compact
    325I
    328I
    M3 3.0
    M3 3.2

    Leave a comment:


  • Naara
    replied
    noniin

    Oon tässä tilaamassa tuota paisuntasäiliön korkkia niin kumpikohan sen pitäis olla kun on kaksi vaihtoehtoa 1,4bar vai 2.0bar korkki.?

    Leave a comment:


  • Adky
    replied
    Originally posted by Naara View Post
    kumma vehe tuo kun on muka ilmattu niin tyhjäkäynnillä saa huuattaa kierroksilla vaikka 10m korkit kiinnin niin ei tule painetta mutta sitten kun ajat vaikka sen 500m niin letkut ihan kivenä perkele alkaa vituttamaan.
    Kokeile toisella korkilla, ton pitäis päästää muistaakseni 0.9bar suuremmat paineet jo pois.
    Jos ne letkut ihan "kivikovia" on, niin syystä tai toisesta siellä on liikaa painetta järjestelmässä.
    Nouseeko ne lämmöt yli puolenvälin ihan tyhjäkäynnilläkin (<1k rpm)?

    Leave a comment:


  • Mikkeri
    replied
    Originally posted by Naara View Post
    kumma vehe tuo kun on muka ilmattu niin tyhjäkäynnillä saa huuattaa kierroksilla vaikka 10m korkit kiinnin niin ei tule painetta mutta sitten kun ajat vaikka sen 500m niin letkut ihan kivenä perkele alkaa vituttamaan.

    Ettei se paisarin korkki nyt jumittelis? Sen kuuluu päästää liiat paineet pois ennenkuin letkut repeää tai syylarin päädyt irtoaa.

    Se paine tuntuu aika kovalta, mutta niin sen kuuluukin.

    Leave a comment:

Working...
X