Originally posted by naukkis
View Post
Mysteeri ilmausvika e36
Collapse
X
-
kirjoituksesta päätellen et ole ikinä täyttänyt yhtäkään M5x koneen jäähdytysjärjestelmää.. siinä vaiheessa kun "normaalilla tapaa" täyttämällä ilmausruuvista lakkaa tulemasta kuplia, sisään menee vielä puoleta litrasta litraan nestettä kun vaan viittii tehdä hommat kunnolla, eli lypsää ne ilmat pois puristelemalla letkuja ja ilmausruuvia availlen. se taas ei onnistu ilman pullopatenttia.
-
Jos nestepinta on termarin tasolla on kansi täynnä vettä. Kiehuminen ei ole kannelle vaarallista, niin kauan kuin siellä on vettä kiehumassa kannen lämpötila on moottorin toiminta-alueella. Kannelle vaarallista on kannen käyttäminen ilman jäähdytinnesteitä kuumaksi jolloin sen lämpötila nousee ihan eri lukemiin kuin nesteet sisässä, ja pahintahan on jos kuuman kannen jäähdyttää nopeasti ts. nesteet käyvään koneeseen sisään.Originally posted by peto2 View Postmitäs hyötyä siitä termarin aukeamisesta on jos kannen takapää on jo vartin kiehunut?
valoja päälle!
Bemarin moottoriinhan ei mene yhtään nestettä jos vain täyttää paisarin päästämättä ilmoja ilmaruuvin kautta pois ja riittävän monta turoa on tullut käytyä opastamassa asiassa, muuta ongelmaahan tuon ilmauksessa ei ole kuin pitää vain tajuta kyseisen ilmaruuvin olemassaolo ja käyttötapa.
Leave a comment:
-
kuka on väittänyt ilmaavansa mitään koskematta ilmausruuviin?Originally posted by naukkis View PostNe saa niitä halkemia juuri sen takia että niitä ilmataan päin persettä, ei kosketa ilmaruuviin ja lyödään kone käyntiin täysin kuivana ja ilmataan pikkuhiljaa pilipalikonsteilla. Ilmaruuvin aukaisemalla ja täyttämällä syyläri piripintaan kone on täynnä vettä, jos siellä on jonkin verran ilmaa seassa ei merkitse mitään kun vesipumppu kuitenkin kierrättää nestettä kokoajan. Ja siinä vaiheessa kun termari aukeaa systeemi ilmaa itsensä lopullisesti satasen varmuudella.
mitäs hyötyä siitä termarin aukeamisesta on jos kannen takapää on jo vartin kiehunut?
valoja päälle!
Leave a comment:
-
Jos E36:ssa halkee kansi niin koko motin voi yleensä melkeenpä suoraan kärrätä kaatikselle, ehkä M3/3.2 koneita on viel järkevä työstää kun on sentään joissain hinnoissakin. Jokanen omantunnon mukaan.Originally posted by ässä lavaan View PostOT:mitä oireita tommonen halkeema aiheuttaa? Miten sen huomaa?:think
-Jäähytinnesteen seassa on yleensä öljyä / kuplii(ilmaa)
-Öljyn seassa taas jäähd.nestettä, yleensä ruskeaa siirappisen näköstä tavaraa.
-Kuluttaa reilusti enempi nesteitä
-Lämmöt heittelee
-Öljykorkki ei pysy kunnolla kiinni (paine karkaa sinne)
-Vittumaisen näkönen savu putkesta
jne.
Kyl sen yleensä silmämääräisesti pystyy kahtomaan ellei sit konehuone oli ihan törkyisen öljynen. Mitähän se kellään ei ole koska se on paloriski ja katsastuksessa autom. hylky.
Leave a comment:
-
ja sen tuntomerkit/oireet on... ?Originally posted by Pazi88 View PostEikait se välttämättä vaikuta mitenkään. Pahimmassa tapauksessa voi tulla ihan oikea halkeama.
Leave a comment:
-
Ne saa niitä halkemia juuri sen takia että niitä ilmataan päin persettä, ei kosketa ilmaruuviin ja lyödään kone käyntiin täysin kuivana ja ilmataan pikkuhiljaa pilipalikonsteilla. Ilmaruuvin aukaisemalla ja täyttämällä syyläri piripintaan kone on täynnä vettä, jos siellä on jonkin verran ilmaa seassa ei merkitse mitään kun vesipumppu kuitenkin kierrättää nestettä kokoajan. Ja siinä vaiheessa kun termari aukeaa systeemi ilmaa itsensä lopullisesti satasen varmuudella.Originally posted by Pazi88 View PostJuu siis se on ihan totta että moottori ilmaa itsensä kunhan nestettä on tarpeeksi. Mutta tietäen kuinka herkkiä näiden romujen kannet on saamaan hiushalkeamia huonon ilmauksen vuoksi, niin minä en ainakaan aja metriäkään ennenkuin on 100% varmaa että siellä ei ole enään ilmaa. Siksi pullolla lypsetään ne ilmat pois nopeesti eikä anneta koneen ilmata itseään pikkuhiljaa.
Leave a comment:
-
Eikait se välttämättä vaikuta mitenkään. Pahimmassa tapauksessa voi tulla ihan oikea halkeama.
Leave a comment:
-
OT:mitä oireita tommonen halkeema aiheuttaa? Miten sen huomaa?:thinkOriginally posted by Pazi88 View PostMutta tietäen kuinka herkkiä näiden romujen kannet on saamaan hiushalkeamia huonon ilmauksen vuoksi, niin minä en ainakaan aja metriäkään ennenkuin on 100% varmaa että siellä ei ole enään ilmaa..
Leave a comment:
-
Juu siis se on ihan totta että moottori ilmaa itsensä kunhan nestettä on tarpeeksi. Mutta tietäen kuinka herkkiä näiden romujen kannet on saamaan hiushalkeamia huonon ilmauksen vuoksi, niin minä en ainakaan aja metriäkään ennenkuin on 100% varmaa että siellä ei ole enään ilmaa. Siksi pullolla lypsetään ne ilmat pois nopeesti eikä anneta koneen ilmata itseään pikkuhiljaa.Originally posted by naukkis View PostNo olen jokusen ilmannut ilman mitään ongelmia, myös niille kavereille joilla ilmaus ei nyt vaan omin nokin onnistunut. Ja itsellä on E36 M52:lla jolla voin vaikka demota ilmauksen sille joka sitä vaikeana pitää.
Ja ei edes tarkoitus ole saada systeemiä täysin ilmattomaksi suoraan, tarve on saada moottoriin niin paljon nestettä että vesipumppu sitä lähtee pyörittämään ja termostaatti aukeaa, termarin aukeamisen jälkeen paineistettu systeemi ilmaa itse itsensä aivan varmasti. Eikä tarvitse arvailla, em. ilmausohje sellaisenaan on painettu BMW:n service manualeihin, ilmaushan on moottorista riippumatta sama kaikissa noissa vastaavalla jäähdytysjärjstelmällä varustetuissa moottoreissa(m20,m40,m5X)
Ja jos se ilmaus ei onnistu BMW:n ohjeilla niin hyvin todennäköisesti vika on kannentiivisteessä/haljenneessa kannessa joka on seurausta siitä että konetta on käytetty ilman nesteitä, syyläri täyttämällä ilman ilmojen päästämistä pois täyttövaiheessa moottoriin ei mene vielä yhtään nestettä. Aivan turha pelleillä ilmauksen kanssa jos ongelma on jokin ihan muu.
Mutta jokainen ilmaa niinkuin itse parhaaksi näkee. Suosittelusin kuitenkin laittamaan vedet sisään bmw:n menetelmällä (hoksasin juuri että samoin tulee itekkin aina tehtyä) ja sit lypsetään ilmat pois pullolla.
Naara. Kun oot ilmannu sen, niin onhan veden taso paisarissa siinä cold viivan kohdalla, kun kone on kylmä? Jos siellä on liikaa nestettä ja esim korkki jumissa, niin kehittää juurikin painetta.
Leave a comment:
-
Kato vanhasta korkista kumpi siinä on niin laita samanlainen
ps. en tiedä teenko ilmauksen pahasti väärin mutta ei kertaakaan oo tarvinnu letkuja pumppailla saatika käyttää mitään pullopatettia kun m5x moottoreita ilmaillu ja kertaakaan ei oo jääny mitään ilmalukkoja minnekkään.
:think
Leave a comment:
-
1.4barOriginally posted by Naara View PostOon tässä tilaamassa tuota paisuntasäiliön korkkia niin kumpikohan sen pitäis olla kun on kaksi vaihtoehtoa 1,4bar vai 2.0bar korkki.?
316I M40
318I M40
318TDS
325TD+TDS
2bar
316I 1,6+1,9 compact
316I M43
318I M43
318IS M42/M44
318TI compact
320I M50
320I M52
323I
323TI compact
325I
328I
M3 3.0
M3 3.2
Leave a comment:
-
noniin
Oon tässä tilaamassa tuota paisuntasäiliön korkkia niin kumpikohan sen pitäis olla kun on kaksi vaihtoehtoa 1,4bar vai 2.0bar korkki.?
Leave a comment:
-
Kokeile toisella korkilla, ton pitäis päästää muistaakseni 0.9bar suuremmat paineet jo pois.Originally posted by Naara View Postkumma vehe tuo kun on muka ilmattu niin tyhjäkäynnillä saa huuattaa kierroksilla vaikka 10m korkit kiinnin niin ei tule painetta mutta sitten kun ajat vaikka sen 500m niin letkut ihan kivenä perkele alkaa vituttamaan.
Jos ne letkut ihan "kivikovia" on, niin syystä tai toisesta siellä on liikaa painetta järjestelmässä.
Nouseeko ne lämmöt yli puolenvälin ihan tyhjäkäynnilläkin (<1k rpm)?
Leave a comment:
-
Originally posted by Naara View Postkumma vehe tuo kun on muka ilmattu niin tyhjäkäynnillä saa huuattaa kierroksilla vaikka 10m korkit kiinnin niin ei tule painetta mutta sitten kun ajat vaikka sen 500m niin letkut ihan kivenä perkele alkaa vituttamaan.
Ettei se paisarin korkki nyt jumittelis? Sen kuuluu päästää liiat paineet pois ennenkuin letkut repeää tai syylarin päädyt irtoaa.
Se paine tuntuu aika kovalta, mutta niin sen kuuluukin.
Leave a comment:
Leave a comment: