Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mysteeri ilmausvika e36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NPScoupe
    Bimmer Rookie
    • Dec 2012
    • 41
    • Oulu

    #31


    Ja hemiä lainaten:

    "On nimittäin niin, että jos sitä ilmaa kerran koneesta pahimmillaan sen puolikin tuntia tulee....ja tulee...ja tulee "lypsämälläkin", niin ei se ainakaan itsestään tule yhtään nopeammin eikä ainakaan tasaisemmin. Tuollainen alumiinikantinen pitkä kutoskansi kun ei todellakaan pidä siitä että takapäässä vain kiehuu höyrytaskut samalla kun etupäässä kylmä vesi pitää kannen viileänä. Lämpötilaerot ovat helposti sitä luokkaa että jostain naksahtaa ja jonkntasoinen hiusmurtuma jossain on valmis. Tällä ei välttämättä ole mitään merkitystä käytön kannalta, mutta ainakin minun mielestä on parempi lypsää se vesi myös kannen takapäähän kuin antaa osittaisen keittämisen hoitaa paineistus/kierrätys. Kukin tyylillään ja uskollaan, kuten totesinkin, mutta tämä ohje lähinnä niille jotka minulta asiaa tasaisin välein tiedustelevat..."

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by NPScoupe View Post
      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=67888

      Ja hemiä lainaten:

      "On nimittäin niin, että jos sitä ilmaa kerran koneesta pahimmillaan sen puolikin tuntia tulee....ja tulee...ja tulee "lypsämälläkin", niin ei se ainakaan itsestään tule yhtään nopeammin eikä ainakaan tasaisemmin. Tuollainen alumiinikantinen pitkä kutoskansi kun ei todellakaan pidä siitä että takapäässä vain kiehuu höyrytaskut samalla kun etupäässä kylmä vesi pitää kannen viileänä. Lämpötilaerot ovat helposti sitä luokkaa että jostain naksahtaa ja jonkntasoinen hiusmurtuma jossain on valmis. Tällä ei välttämättä ole mitään merkitystä käytön kannalta, mutta ainakin minun mielestä on parempi lypsää se vesi myös kannen takapäähän kuin antaa osittaisen keittämisen hoitaa paineistus/kierrätys. Kukin tyylillään ja uskollaan, kuten totesinkin, mutta tämä ohje lähinnä niille jotka minulta asiaa tasaisin välein tiedustelevat..."
      Noh, alumiinikantinen kutonen ei todellakaan tykkää siitä että konetta käytetään kuumaksi ilman että nesteet ovat sisällä ja siihen tehtaan ilmausohjeetkin nojaavat, eli aivan turha pelleillä ilmauksen kanssa koska noihin nesteet yksinkertaisesti vain kaadetaan sisään kunhan ilma päästetään ilmaruuvista samalla pois. Hemi ei vain ole ikinä BMW:n service manualia lukenut eikä käsittänyt ilmausta niin on keksinyt erityisen vaikean keinon ilmata systeemi ilmaruuviin koskematta.... kukin tavallaan.....

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        #33
        Originally posted by naukkis View Post
        Noh, alumiinikantinen kutonen ei todellakaan tykkää siitä että konetta käytetään kuumaksi ilman että nesteet ovat sisällä ja siihen tehtaan ilmausohjeetkin nojaavat, eli aivan turha pelleillä ilmauksen kanssa koska noihin nesteet yksinkertaisesti vain kaadetaan sisään kunhan ilma päästetään ilmaruuvista samalla pois. Hemi ei vain ole ikinä BMW:n service manualia lukenut eikä käsittänyt ilmausta niin on keksinyt erityisen vaikean keinon ilmata systeemi ilmaruuviin koskematta.... kukin tavallaan.....
        sunkin kannattas lukea se ohje ihan kirjaimellisesti.. "nestettä lisätään kunnes ilmakuplia ei enää tule" ilman pullopatenttia saakin olla kolme vuorokautta kippaamassa nestettä sisään jotta ilmantulo lakkaa..

        p.s. merkkihollossakaan ei noudateta bmw:n ohjetta vaan nesteet laitetaan alipainella sisään
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Mikkeri
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2011
          • 805
          • Suomi

          #34
          Originally posted by peto2 View Post
          p.s. merkkihollossakaan ei noudateta bmw:n ohjetta vaan nesteet laitetaan alipainella sisään
          Laitatko itse merkkihuollon tavalla nesteet sisään?
          TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
          TDS osaa.

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8262
            • Järvikylä (Nakkila)

            #35
            Originally posted by Mikkeri View Post
            Laitatko itse merkkihuollon tavalla nesteet sisään?
            En, siksi käytänkin pullopatenttia. Edes jonkin näköinen mahdollisuus saada kaikki ilma pois.
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #36
              Originally posted by peto2 View Post
              sunkin kannattas lukea se ohje ihan kirjaimellisesti.. "nestettä lisätään kunnes ilmakuplia ei enää tule" ilman pullopatenttia saakin olla kolme vuorokautta kippaamassa nestettä sisään jotta ilmantulo lakkaa..
              No suurin osa nesteestähän menee sitä mukaa kun ehtii kaataa ja viimeinen puolilitraa työntää vähän kuplaa mukanaan mutta jos yli minuutti menee nesteiden laitossa niin pelataan jo aika varman päälle......

              Comment

              • Naara
                Newbiemmer
                • May 2013
                • 9
                • kuhmo

                #37
                hmm

                kumma vehe tuo kun on muka ilmattu niin tyhjäkäynnillä saa huuattaa kierroksilla vaikka 10m korkit kiinnin niin ei tule painetta mutta sitten kun ajat vaikka sen 500m niin letkut ihan kivenä perkele alkaa vituttamaan.

                Comment

                • Mikkeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2011
                  • 805
                  • Suomi

                  #38
                  Originally posted by Naara View Post
                  kumma vehe tuo kun on muka ilmattu niin tyhjäkäynnillä saa huuattaa kierroksilla vaikka 10m korkit kiinnin niin ei tule painetta mutta sitten kun ajat vaikka sen 500m niin letkut ihan kivenä perkele alkaa vituttamaan.

                  Ettei se paisarin korkki nyt jumittelis? Sen kuuluu päästää liiat paineet pois ennenkuin letkut repeää tai syylarin päädyt irtoaa.

                  Se paine tuntuu aika kovalta, mutta niin sen kuuluukin.
                  TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                  TDS osaa.

                  Comment

                  • Adky
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2013
                    • 250
                    • Turku

                    #39
                    Originally posted by Naara View Post
                    kumma vehe tuo kun on muka ilmattu niin tyhjäkäynnillä saa huuattaa kierroksilla vaikka 10m korkit kiinnin niin ei tule painetta mutta sitten kun ajat vaikka sen 500m niin letkut ihan kivenä perkele alkaa vituttamaan.
                    Kokeile toisella korkilla, ton pitäis päästää muistaakseni 0.9bar suuremmat paineet jo pois.
                    Jos ne letkut ihan "kivikovia" on, niin syystä tai toisesta siellä on liikaa painetta järjestelmässä.
                    Nouseeko ne lämmöt yli puolenvälin ihan tyhjäkäynnilläkin (<1k rpm)?

                    Comment

                    • Naara
                      Newbiemmer
                      • May 2013
                      • 9
                      • kuhmo

                      #40
                      noniin

                      Oon tässä tilaamassa tuota paisuntasäiliön korkkia niin kumpikohan sen pitäis olla kun on kaksi vaihtoehtoa 1,4bar vai 2.0bar korkki.?

                      Comment

                      • Adky
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2013
                        • 250
                        • Turku

                        #41
                        Originally posted by Naara View Post
                        Oon tässä tilaamassa tuota paisuntasäiliön korkkia niin kumpikohan sen pitäis olla kun on kaksi vaihtoehtoa 1,4bar vai 2.0bar korkki.?
                        1.4bar
                        316I M40
                        318I M40
                        318TDS
                        325TD+TDS

                        2bar
                        316I 1,6+1,9 compact
                        316I M43
                        318I M43
                        318IS M42/M44
                        318TI compact
                        320I M50
                        320I M52
                        323I
                        323TI compact
                        325I
                        328I
                        M3 3.0
                        M3 3.2

                        Comment

                        • aaape
                          BTCF Member
                          • Aug 2009
                          • 617
                          • Muaninka

                          #42
                          Kato vanhasta korkista kumpi siinä on niin laita samanlainen

                          ps. en tiedä teenko ilmauksen pahasti väärin mutta ei kertaakaan oo tarvinnu letkuja pumppailla saatika käyttää mitään pullopatettia kun m5x moottoreita ilmaillu ja kertaakaan ei oo jääny mitään ilmalukkoja minnekkään. :think
                          e36 328i turbo (95)
                          vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                          e30 316 (m30)(87) projekti

                          EX.
                          e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16460
                            • Asikkala

                            #43
                            Vanhat syyläri, letkut ym. niin tuo 1,4 bar. on ihan ok.

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11122
                              • Oulu

                              #44
                              Originally posted by naukkis View Post
                              No olen jokusen ilmannut ilman mitään ongelmia, myös niille kavereille joilla ilmaus ei nyt vaan omin nokin onnistunut. Ja itsellä on E36 M52:lla jolla voin vaikka demota ilmauksen sille joka sitä vaikeana pitää.

                              Ja ei edes tarkoitus ole saada systeemiä täysin ilmattomaksi suoraan, tarve on saada moottoriin niin paljon nestettä että vesipumppu sitä lähtee pyörittämään ja termostaatti aukeaa, termarin aukeamisen jälkeen paineistettu systeemi ilmaa itse itsensä aivan varmasti. Eikä tarvitse arvailla, em. ilmausohje sellaisenaan on painettu BMW:n service manualeihin, ilmaushan on moottorista riippumatta sama kaikissa noissa vastaavalla jäähdytysjärjstelmällä varustetuissa moottoreissa(m20,m40,m5X)

                              Ja jos se ilmaus ei onnistu BMW:n ohjeilla niin hyvin todennäköisesti vika on kannentiivisteessä/haljenneessa kannessa joka on seurausta siitä että konetta on käytetty ilman nesteitä, syyläri täyttämällä ilman ilmojen päästämistä pois täyttövaiheessa moottoriin ei mene vielä yhtään nestettä. Aivan turha pelleillä ilmauksen kanssa jos ongelma on jokin ihan muu.
                              Juu siis se on ihan totta että moottori ilmaa itsensä kunhan nestettä on tarpeeksi. Mutta tietäen kuinka herkkiä näiden romujen kannet on saamaan hiushalkeamia huonon ilmauksen vuoksi, niin minä en ainakaan aja metriäkään ennenkuin on 100% varmaa että siellä ei ole enään ilmaa. Siksi pullolla lypsetään ne ilmat pois nopeesti eikä anneta koneen ilmata itseään pikkuhiljaa.

                              Mutta jokainen ilmaa niinkuin itse parhaaksi näkee. Suosittelusin kuitenkin laittamaan vedet sisään bmw:n menetelmällä (hoksasin juuri että samoin tulee itekkin aina tehtyä) ja sit lypsetään ilmat pois pullolla.

                              Naara. Kun oot ilmannu sen, niin onhan veden taso paisarissa siinä cold viivan kohdalla, kun kone on kylmä? Jos siellä on liikaa nestettä ja esim korkki jumissa, niin kehittää juurikin painetta.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • ässä lavaan
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 1717
                                • Savo

                                #45
                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Mutta tietäen kuinka herkkiä näiden romujen kannet on saamaan hiushalkeamia huonon ilmauksen vuoksi, niin minä en ainakaan aja metriäkään ennenkuin on 100% varmaa että siellä ei ole enään ilmaa..
                                OT:mitä oireita tommonen halkeema aiheuttaa? Miten sen huomaa?:think
                                E91

                                Exät:
                                E36 325i -93 Cabriolet
                                E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
                                E36 325i -91 Sedan
                                E30 325i -85

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎