Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 -94 Vanoksen rallatus?!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jjnsq
    Newbiemmer
    • Mar 2010
    • 8
    • .

    #76
    Lainataanpas vanhaa topickia. Olen lukenut vaikka kuinka monet jutut tuosta vanoksen rallatuksesta mutta ennenkuin rupean mihinkään toimenpiteisiin niin haluaisin kuulla mielipiteenne äänestä:



    eli onkohan nyt sitten kyse vanoksesta vai liekö kiristin tullut tiensä päähän?

    Edit: Jaa no eipä ole pahanhintaista jos vaihtaisi yläketjun kiristimen. Onko se sellainen "pyöritetään vanha pois ja uusi tilalle" tyylinen homma. Kuinka hankalassa paikassa, pitääkö purkaa paljon ja mitä kaikkea on otettava huomioon?

    Auto siis m52b28 koneella.
    Last edited by jjnsq; 21-04-2010, 16:06.

    Comment

    • jjnsq
      Newbiemmer
      • Mar 2010
      • 8
      • .

      #77
      Ja ketään ei ilmeisesti kiinnosta vastailla..
      Tutkiskelin tuossa nettiä ja ilmeisesti se onkin tuo alempi kiristin mikä on helppo vaihtaa? Mistähän sellaisen saisi tilattua, motonetissä näkyi vaan ylempää kiristintä olevan. M50 koneeseen kyllä löytyy myös alempaa. Käykös m50 koneen alaketjun kiristin myös m52 koneeseen?

      Comment

      • Radon
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 463
        • Suomi-Finland

        #78
        Originally posted by jjnsq View Post
        Ja ketään ei ilmeisesti kiinnosta vastailla..
        Tutkiskelin tuossa nettiä ja ilmeisesti se onkin tuo alempi kiristin mikä on helppo vaihtaa? Mistähän sellaisen saisi tilattua, motonetissä näkyi vaan ylempää kiristintä olevan. M50 koneeseen kyllä löytyy myös alempaa. Käykös m50 koneen alaketjun kiristin myös m52 koneeseen?
        Vanos tuo on, lisäksi kuulostaa että imuvuotoa olisi melkoisesti tosin voi johtua noista vanoksen tiivisteistä jos niistä pääsee sopivasti suhisemaan, eli ne tiivisteet nyt ensin vaihtoon.

        Comment

        • jjnsq
          Newbiemmer
          • Mar 2010
          • 8
          • .

          #79
          Okei, kiitos tiedosta. Mutta siitä kiristimestä vielä, voisikai senkin varmuuden vuoksi vaihtaa. Eli se alempiko se nyt oli se helpompi vaihdettava, mistähän niitä saa? Motonetistä ja kl-varaosasta ei ainakaan löytynyt.

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            #80
            Originally posted by jjnsq View Post
            Okei, kiitos tiedosta. Mutta siitä kiristimestä vielä, voisikai senkin varmuuden vuoksi vaihtaa. Eli se alempiko se nyt oli se helpompi vaihdettava, mistähän niitä saa? Motonetistä ja kl-varaosasta ei ainakaan löytynyt.
            Merkkiliikkeestä tai saa myös kl:stä, vaikka siellä nettiluettelossa ei olekaan.
            Vanosremppaa jos tekee niin samassa voi vaihtaa tuon toisioketjun kiristimenkin.
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • kmn
              Moderator
              • May 2009
              • 6022
              • Sipoo

              #81
              Jees, eli tänään oon käyttäny aika paljon aikaa foorumin selaamiseen näissä Vanos ongelmissa ja oikein mistään ei saa lopulta selville, mikä tuon rallatuksen/rahinan lopulta aiheuttaa?

              Noh, kuitenkin mitä tässä vähän olen tutkiskellut, niin lähinnä kysymyksenä enää se, onko tuon Vanos Upgrade Kit:n asentaneilla riittänyt tuo vanoksen rallatuksen lopettamiseksi? Nyt puhutaan siis niistä "prikoista", joita saa marmoriltakin muutamalla kympillä.. Onkos kuinka yleistä, että tuossa 200tkm kohdilla kannattaisi alkaa itse ketjua vaihtamaan (toisioketjuko tuo nyt sitten on?). Mietin jos sitä vaihtaa, niin samalla sitten lienee järkevää laittaa nuo rattaatkin uudet?

              Tuolta Dr.Vanos -sivulta noita tuotteita selailin ja sieltähän tuo kannattaisi tilata.. Eli tässä kaksi eri vaihtoehtoa, joiden kanssa tasapainottelen:

              Stage 1 Kit
              325i Upgrade Kit
              Primary Chain Tensioner
              Secondary Tensioner
              Valve Cover Gasket Kit
              VCG Seals
              710USD eli 527EUR ALV 0%

              Stage 2 Kit
              325i Upgrade Kit
              Primary Chain Tensioner
              Secondary Tensioner
              Timing Chain
              Valve Cover Gasket Kit
              VCG Seals
              881USD eli 654EUR ALV 0%

              Nuo hinnat sisältää sitten tuon drvanos.com:n mukaan jonkun 100USD "pantin".. Eli onko tuossa mitään hiton järkeä lähtetä näin paljoa uusimaan, kun on meinaan jonkunverran kallista touhua, ni huvittais ehkä vaihtaa vain ne, mitkä oikeasti tarvitsee.. Jonkun tuo pitäis vielä tehdäkin.. :think

              Detailitietoa, niin meikäläisen Vanos kuulostaa lämpötilasta huolimatta juuri tuolta: http://www.youtube.com/watch?v=4KEpNe171ac - eli pahimmillaan jossain 2000-3000rpm.. Jos nyt vetää jotai 30 kilsaa ns. lappu lattiassa, eli koneen todella kuumaksi, niin saattaa hiljetä hieman..

              Vinkkejä?

              Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
              Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
              --
              Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #82
                En tiedä saanko nyt beisanilta (tai remppoja tekeviltä kavereilta) kurat niskaani mutta jos nyt totta puhutaan niin...
                Beisan myy männän laakeriin uutta helaa jolla saa välykset pois laakeroinnista. Itseasiassa tuo uusi hela on täysin turha koska se on matelempi kuin alkuperäinen, joten saman asian, ehkä jopa hieman hallitummin ajaa vanhan helan hiominen.

                Tällöin männän laakerointi tiukkenee ja omasta mielestäni juuri tuon männän laakerin välys aiheuttaa suurimmat ääntelyt. Tietysti alkupään autoissa missä ei tuota rattaan kiritysprikkasettiä ole niin kannattaa moinen asentaa samalla.
                Tottahan toki itse männän tiivistekkin kannattaa samalla uusia mutta loppuleissä tämä vanoksen remppaaminen ei pitäisi tulla kovin kalliiksi.

                EDIT: Niin ja irtonaisten vanos yksiköiden remppaus onnistuu vaikkapa allekirjoittaneelta kyllä jos on tarvetta
                Last edited by Supa; 26-09-2010, 21:04.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • kmn
                  Moderator
                  • May 2009
                  • 6022
                  • Sipoo

                  #83
                  Originally posted by Supa View Post
                  En tiedä saanko nyt beisanilta (tai remppoja tekeviltä kavereilta) kurat niskaani mutta jos nyt totta puhutaan niin...
                  Beisan myy männän laakeriin uutta helaa jolla saa välykset pois laakeroinnista. Itseasiassa tuo uusi hela on täysin turha koska se on matelempi kuin alkuperäinen, joten saman asian, ehkä jopa hieman hallitummin ajaa vanhan helan hiominen.

                  Tällöin männän laakerointi tiukkenee ja omasta mielestäni juuri tuon männän laakerin välys aiheuttaa suurimmat ääntelyt. Tietysti alkupään autoissa missä ei tuota rattaan kiritysprikkasettiä ole niin kannattaa moinen asentaa samalla.
                  Tottahan toki itse männän tiivistekkin kannattaa samalla uusia mutta loppuleissä tämä vanoksen remppaaminen ei pitäisi tulla kovin kalliiksi.

                  EDIT: Niin ja irtonaisten vanos yksiköiden remppaus onnistuu vaikkapa allekirjoittaneelta kyllä jos on tarvetta
                  Ahaa ok, eli suomennatko vielä, mitä käytännössä tarvitsisi tuon "325i upgrade kit":n lisäksi ja mistä nuo osat kannattaa hankkia, jotta pääsee mahdollisimman halvalla? Jotenkin intressit aika vähissä työntää tähän kotteroon enää mitään ylimääräsiä tonneja.. EDIT: ilmeisesti tarkoitat tuota: # BS012? EDIT2: Mitäs jos se vanos yksikkö ois kuitenki kiinni autossa ja kaks äijää sähläämässä?
                  Last edited by kmn; 26-09-2010, 21:24.

                  Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                  Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                  --
                  Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                  Comment

                  • hönde
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2007
                    • 103

                    #84
                    Nostellaas tätä taasen. Itsellä on alkanut tuo vanos vähän roplattaa myös. Kahtoin myös tuolta realOEMista, että itellä ei ainakaan ole vielä tuota prikkasettiä, josta on ollut puhetta. Saapikos niitä ostettua jostain iha 'päivitys/korjaus' sarjana vai pitääkö ehtiä kasa osanumeroita ja painella marmorille möykkäämään lista kourassa?

                    Ja onko ne nämä jotka aikasemmin mainittu oikeat?
                    11361403824
                    11361403550
                    11361403822
                    11361403823
                    Last edited by hönde; 23-11-2010, 00:03.
                    Ex: Golf -91, Sunny -88, Escort -89, 316i -89, 316 -87, 520i -93, Corolla -89, 520i -89, Vectra CD Sport -96, 316i -91

                    Comment

                    • Juke
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2005
                      • 167

                      #85
                      Schmieldmannilta löysin tuommoisen vanoksen korjaussarjan:

                      http://suomi.schmiedmann.com/vanokse...ekstillae.aspx

                      Ilman vanosyksikköä 118€, kävis ilmeisesti e36:n. Tietääkö joku onko noilla mitään virkaa? Alkaa meinaan meikäläisenkin e36 -94 192000km "rallatteleen" jo sopivasti :think.

                      Comment

                      • asdteme
                        BTCF Member
                        • Mar 2015
                        • 756
                        • P-Savo

                        #86
                        Meillä M50b25 vanos äänteli jo melkosesti kun ostettiin auto, mutta ääni ei tuossa vuoden aikaan muuttunut suuntaan eikä toiseen. Edellinen omistaja sanoi huollattaneensa vanoksen ja oli vaihdattanu ketjut + kiristimet, mutta silti tuo rallatus kuului.

                        Nyt taas öljynvaihto lähestyi ja ajattelin kokeilla RVS käsittelyä moottoriin. Ensimmäisen 100km jälkeen ääni väheni mutta ei loppunut kokonaan. 400km jälkeen ääni loppui kokonaan. Vaihtelin öljyt ja tein toisen käsittelyn, nyt noin 1tkm takana ja ääni on pysynyt edelleen poissa
                        better late than never

                        E90 325i
                        E30 M3
                        E92 M3 Competition

                        Comment

                        • asis
                          BTCF Member
                          • Mar 2009
                          • 1138
                          • Joensuu

                          #87
                          Originally posted by asdteme View Post
                          Meillä M50b25 vanos äänteli jo melkosesti kun ostettiin auto, mutta ääni ei tuossa vuoden aikaan muuttunut suuntaan eikä toiseen. Edellinen omistaja sanoi huollattaneensa vanoksen ja oli vaihdattanu ketjut + kiristimet, mutta silti tuo rallatus kuului.

                          Nyt taas öljynvaihto lähestyi ja ajattelin kokeilla RVS käsittelyä moottoriin. Ensimmäisen 100km jälkeen ääni väheni mutta ei loppunut kokonaan. 400km jälkeen ääni loppui kokonaan. Vaihtelin öljyt ja tein toisen käsittelyn, nyt noin 1tkm takana ja ääni on pysynyt edelleen poissa
                          Ei mulla ainakaan muuttanut M62 vanosten ääntä mitenkään, vaikka melkein tekis mieli sanoa että vähän pehmeni

                          Mikä tossa M50 vanoksessa on sit erilaista, että siinä se auttoi?
                          E39 540iA M-Sport Imolarot II
                          E36 323i touring
                          Volvo V70 2.4D mk3
                          Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                          Honda Civic 1.4 4d ES
                          Chevy Caprice Classic
                          ex:
                          E32 730iA
                          E39 528i Calypsorot metallic
                          E36 325i x2

                          Comment

                          • asdteme
                            BTCF Member
                            • Mar 2015
                            • 756
                            • P-Savo

                            #88
                            Originally posted by asis View Post
                            Ei mulla ainakaan muuttanut M62 vanosten ääntä mitenkään, vaikka melkein tekis mieli sanoa että vähän pehmeni

                            Mikä tossa M50 vanoksessa on sit erilaista, että siinä se auttoi?
                            Sitä en kyllä osaa sanoa. Tein pikasen videon tuosta äänestä https://youtu.be/sEHxOFO6fjs
                            Vielä tulee myös aiheesta koko video, josta toivottavasti kuulee ne ”vaiheet” ennen äänen lopullista katoamista.
                            better late than never

                            E90 325i
                            E30 M3
                            E92 M3 Competition

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎