Puskurin joutus ostamaan uuden. Mietin että tuleeko esim. koodauksia, airbag moduulin vaihtoa tai uudelleenkatsastusta.. Lähinnä kiinnostaa koko projekti mitä se vaatii että saa auton takas ajokuntoon.
Olikosse niin että MRS (Multiple restraint system) ohjausmoduuli vaatii resetointia kolarin jälkeen jos joku paukuista on ammuttu? Jos oikein muistelen, MRS-moduuli kestää kolme resetointia jonka jälkeen se on vaihdettava.
Ratin airbagin vaihto ei ole kyllä mikään paha rasti, (sportt)ratin molemmin puolin on reiät joista laitat ristipääruuvimeisselit sisään ja vänkäät kiinnipitojouset auki. Sitten sillä kolmannella kädellä varovaisesti nostat bägin irti. Tässä kohtaa kaveri on pop. Kannattaa ehkä ottaa akkun miinusnapa irti niin ei tule ylläreitä.
Jos pelkästään bägi ja puskuri on särki niin aika pienellä pääsit. Valokuvalla tietysti voisi arvioida työmäärää enemmän. Puskurin irroituskaan ei ole paha operaatio, paikalleen asennuksessa yksi apukäsipari helpottaa. Originaaliosalla on parempi istuvuus, vinkkinä mainitakseni. Jos puskuri ei ole pahasti kärsinyt ts. kaikki roikkuvat osat saa jeesusteipillä kulkemaan mukana niin bägin vaihdon jälkeen taas ajoon. Pistää puskurin osat tilaukseen Pielemeierilta, maalauttaa irrallisena ja sitten yhden säätöjuomailtapäivän aikana vaihtaa paikalleen.
Puskuri on hilppeineen ja loksun sisämuoveineen toimituksineen ~600€ (M-sport II). Siihen päälle maalaus. Tietysti Oili Jaloselta voi tiedustella käytettyä puskuria ja onhan tuolla myynti- ja purkupalstalla foorumilla luovutuskykyisiä pirssejä. Viitseliäisyydestä vaan on kiinni.
Eikä siinä mitään uudelleenkatsastusta tule tietty. Mitäs mieltä vakuutusyhtiö oli?
Olikosse niin että MRS (Multiple restraint system) ohjausmoduuli vaatii resetointia kolarin jälkeen jos joku paukuista on ammuttu? Jos oikein muistelen, MRS-moduuli kestää kolme resetointia jonka jälkeen se on vaihdettava.
Ratin airbagin vaihto ei ole kyllä mikään paha rasti, (sportt)ratin molemmin puolin on reiät joista laitat ristipääruuvimeisselit sisään ja vänkäät kiinnipitojouset auki. Sitten sillä kolmannella kädellä varovaisesti nostat bägin irti. Tässä kohtaa kaveri on pop. Kannattaa ehkä ottaa akkun miinusnapa irti niin ei tule ylläreitä.
Jos pelkästään bägi ja puskuri on särki niin aika pienellä pääsit. Valokuvalla tietysti voisi arvioida työmäärää enemmän. Puskurin irroituskaan ei ole paha operaatio, paikalleen asennuksessa yksi apukäsipari helpottaa. Originaaliosalla on parempi istuvuus, vinkkinä mainitakseni. Jos puskuri ei ole pahasti kärsinyt ts. kaikki roikkuvat osat saa jeesusteipillä kulkemaan mukana niin bägin vaihdon jälkeen taas ajoon. Pistää puskurin osat tilaukseen Pielemeierilta, maalauttaa irrallisena ja sitten yhden säätöjuomailtapäivän aikana vaihtaa paikalleen.
Puskuri on hilppeineen ja loksun sisämuoveineen toimituksineen ~600€ (M-sport II). Siihen päälle maalaus. Tietysti Oili Jaloselta voi tiedustella käytettyä puskuria ja onhan tuolla myynti- ja purkupalstalla foorumilla luovutuskykyisiä pirssejä. Viitseliäisyydestä vaan on kiinni.
Eikä siinä mitään uudelleenkatsastusta tule tietty. Mitäs mieltä vakuutusyhtiö oli?
bagin moduuli menee "lukkoon" laukaistessaan 3 piiriä tai enemmän, datan voi tietysti nollata, tai vaihtaa tilalle uuden (n350e) moduulin tai kolaroimattoman käytetyn moduulin.
"M" puskurinkin saanee tarvikeosana satasella, tietty maalaukset siihen päälle.
No nyt tuli välipäätös että eivät meinaa lunastaa vaan korvaavat vahingot. Korvattava määrä selviää myöhemmin vahinkotarkastuksessa.
Eli palikkaa vaan etsimään
Kuuntele tarjous tarkaan: Vakuutusyhtiöhän maksaa korjauksen heidän jossain yhteistyöliikkeessä (merkillä) käytetyillä tai tarvittaessa uusilla"laatuosilla" heidän piikkiinsä. Toinen vaihtoehto ottaa kertakorvaus, joka sitten pienenmpi kuin tuo arvio merkkarilla. Eli Merkkarilla korjausarvio esmes 1000e. Kertakorvaus sitten 600e ja oma tekemisen vaiva päälle.
Kiitos vastauksista tässä kohtaa. Lopullinen vahinkojen kartoitus vielä tekemättä mutta olevat yhteydessä sen jälkeen minuun kun ovat kurkanneet puskurin alle. Soittelivat vakuutusyhtiöstä ja kyseli mahdollisia korjauspaikkoja ja sanoivat ettei autokeskus tule kuuloon näin vanhassa autossa. Ehdottivat samaan hengenvetoon Hupi-Auto korjaamoa mahdolliseksi korjauspaikaksi. Ihan vaan mielenkiinnosta, onko kenelläkään tästä kokemuksia?
Hupi-Auto = Rännäri, suosittu bemukorjaamo, moni käyttää huolloissa. Itsellä ei kokemusta mutta tunnen kaverin naamalta kun näkyy harrastetapahtumissakin.
Elikkäs vakuutusyhtiö on nyt tarkastuttanut vauriot ja korjattava lista olis tämän näköinen:
Korityö - Vaihto, I/A Toimenpide Aika
PÄÄLLYSTE ETUPUSKURI POHJAM. 9.2001-
O RITILÄ ETUPUSKURI 9.2001-
RITILÄ ETUPUSKURI 9.2001-
RUNKO ETUPUSKURI
O TUKIRAUTA ETUPUSKURI
O K-LISTA ETUPUSKURI 9.2001-
ILMANOHJAIN SPOILERI
V TURVAVYÖ ETUISTUIN Vaihto
AIRBAG OHJAUSPYÖRÄ 4-PUOLAINEN -6.2000
ILMANOHJAIN JÄÄHDYTIN YLIN
I/A oikaisun yhteydessä
I/A maalauksen yhteydessä
Työaika yhteensä 242
KORJAUS-SARJA AJOVALO VASEN & OIKEA Vaihto 50
V LUKKO TURVAVYÖ ETUISTUIN 9.1999- Vaihto 30
Turvalaitteiden koodaus Vaihto 100
Mitä porukka mieltä. Kannattaako itse alkaa parsimaan? Sielä ilmeisesti joku pieni rungon oikaisu myös joka näkyy kuvassa. Kertakorvauksena tarjosivat 2200e. Saa ehdottaa mitä tahansa ratkaisua ja vaikkapa korjaajaa pk-seudulla
Elikkäs vakuutusyhtiö on nyt tarkastuttanut vauriot ja korjattava lista olis tämän näköinen:
Korityö - Vaihto, I/A Toimenpide Aika
PÄÄLLYSTE ETUPUSKURI POHJAM. 9.2001-
O RITILÄ ETUPUSKURI 9.2001-
RITILÄ ETUPUSKURI 9.2001-
RUNKO ETUPUSKURI
O TUKIRAUTA ETUPUSKURI
O K-LISTA ETUPUSKURI 9.2001-
ILMANOHJAIN SPOILERI
V TURVAVYÖ ETUISTUIN Vaihto
AIRBAG OHJAUSPYÖRÄ 4-PUOLAINEN -6.2000
ILMANOHJAIN JÄÄHDYTIN YLIN
I/A oikaisun yhteydessä
I/A maalauksen yhteydessä
Työaika yhteensä 242
KORJAUS-SARJA AJOVALO VASEN & OIKEA Vaihto 50
V LUKKO TURVAVYÖ ETUISTUIN 9.1999- Vaihto 30
Turvalaitteiden koodaus Vaihto 100
Mitä porukka mieltä. Kannattaako itse alkaa parsimaan? Sielä ilmeisesti joku pieni rungon oikaisu myös joka näkyy kuvassa. Kertakorvauksena tarjosivat 2200e. Saa ehdottaa mitä tahansa ratkaisua ja vaikkapa korjaajaa pk-seudulla
Jos tuo minun auto olis, ottaisin tarjotun rahasumman pois aika nopeesti. Runkoaisat tuossa ei ole vinossa, sen näkee jo kyllä vauriokuvista. Hajonnutta muovisylttää etupäähän tarpeen mukaan, puskuripalkki ja ehkä puskurinahka, bägiratti + vyönkiristin. Osia löytyy kyllä helposti ja pääset kyllä tuosta korvaussummasta tontun plussalle itse tehden. Sitten vaan turvalaitetarkastus ja leimalle.
Osat maksaa käytettynä ehkä max. 300-400€ ja jossain pikku pajalla vaihtavat ne varmaan noin 400-500€ hintaan. Ehkä jopa halvemmallakin. Äkkiä vaan rahat taskuun ja keräilemään osia kasaan... Hyvällä tuurilla voi löytyä jostain suoraan mustakin puskuri, niin säästää muutaman satasen maalauksissa.
Edit: foorumille vaan ostoilmoitusta osista, niin alkaa löytyä halvalla orkkis puskureita tallin perukoilta, kun porukka vaihtanut tuning puskureita tilalle...
Comment