Announcement

Collapse
No announcement yet.

Airbägi laukes ratista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsero1
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 36
    • PK

    Airbägi laukes ratista

    Eli pikkunen peräänajo. Onko mahdottoman kallis proggis hoitaa uus bägi/ratti kuntoon vai onko ainut järkevä mahdollisuus lunari?

    318i - 2002 - 255tkm
  • jakeluvesimies
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2010
    • 2726
    • On the road @ Laplandia

    #2
    Jos et peltejä laita niin halvalla pääset. Varmaan alta 50e löydät bagin täältä foorumilta kahdessa päivässä

    Comment

    • tsero1
      Bimmer Rookie
      • Jan 2013
      • 36
      • PK

      #3
      Puskurin joutus ostamaan uuden. Mietin että tuleeko esim. koodauksia, airbag moduulin vaihtoa tai uudelleenkatsastusta.. Lähinnä kiinnostaa koko projekti mitä se vaatii että saa auton takas ajokuntoon.

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        Olikosse niin että MRS (Multiple restraint system) ohjausmoduuli vaatii resetointia kolarin jälkeen jos joku paukuista on ammuttu? Jos oikein muistelen, MRS-moduuli kestää kolme resetointia jonka jälkeen se on vaihdettava.

        MRS:stä lisää dataa: KLIK.

        Eihän turvavyön kiristimet lauenneet?

        Ratin airbagin vaihto ei ole kyllä mikään paha rasti, (sportt)ratin molemmin puolin on reiät joista laitat ristipääruuvimeisselit sisään ja vänkäät kiinnipitojouset auki. Sitten sillä kolmannella kädellä varovaisesti nostat bägin irti. Tässä kohtaa kaveri on pop. Kannattaa ehkä ottaa akkun miinusnapa irti niin ei tule ylläreitä.

        Jos pelkästään bägi ja puskuri on särki niin aika pienellä pääsit. Valokuvalla tietysti voisi arvioida työmäärää enemmän. Puskurin irroituskaan ei ole paha operaatio, paikalleen asennuksessa yksi apukäsipari helpottaa. Originaaliosalla on parempi istuvuus, vinkkinä mainitakseni. Jos puskuri ei ole pahasti kärsinyt ts. kaikki roikkuvat osat saa jeesusteipillä kulkemaan mukana niin bägin vaihdon jälkeen taas ajoon. Pistää puskurin osat tilaukseen Pielemeierilta, maalauttaa irrallisena ja sitten yhden säätöjuomailtapäivän aikana vaihtaa paikalleen.

        Puskuri on hilppeineen ja loksun sisämuoveineen toimituksineen ~600€ (M-sport II). Siihen päälle maalaus. Tietysti Oili Jaloselta voi tiedustella käytettyä puskuria ja onhan tuolla myynti- ja purkupalstalla foorumilla luovutuskykyisiä pirssejä. Viitseliäisyydestä vaan on kiinni.

        Eikä siinä mitään uudelleenkatsastusta tule tietty. Mitäs mieltä vakuutusyhtiö oli?
        Last edited by MNi; 22-02-2016, 16:47.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Originally posted by MNi View Post
          Olikosse niin että MRS (Multiple restraint system) ohjausmoduuli vaatii resetointia kolarin jälkeen jos joku paukuista on ammuttu? Jos oikein muistelen, MRS-moduuli kestää kolme resetointia jonka jälkeen se on vaihdettava.

          MRS:stä lisää dataa: KLIK.

          Eihän turvavyön kiristimet lauenneet?

          Ratin airbagin vaihto ei ole kyllä mikään paha rasti, (sportt)ratin molemmin puolin on reiät joista laitat ristipääruuvimeisselit sisään ja vänkäät kiinnipitojouset auki. Sitten sillä kolmannella kädellä varovaisesti nostat bägin irti. Tässä kohtaa kaveri on pop. Kannattaa ehkä ottaa akkun miinusnapa irti niin ei tule ylläreitä.

          Jos pelkästään bägi ja puskuri on särki niin aika pienellä pääsit. Valokuvalla tietysti voisi arvioida työmäärää enemmän. Puskurin irroituskaan ei ole paha operaatio, paikalleen asennuksessa yksi apukäsipari helpottaa. Originaaliosalla on parempi istuvuus, vinkkinä mainitakseni. Jos puskuri ei ole pahasti kärsinyt ts. kaikki roikkuvat osat saa jeesusteipillä kulkemaan mukana niin bägin vaihdon jälkeen taas ajoon. Pistää puskurin osat tilaukseen Pielemeierilta, maalauttaa irrallisena ja sitten yhden säätöjuomailtapäivän aikana vaihtaa paikalleen.

          Puskuri on hilppeineen ja loksun sisämuoveineen toimituksineen ~600€ (M-sport II). Siihen päälle maalaus. Tietysti Oili Jaloselta voi tiedustella käytettyä puskuria ja onhan tuolla myynti- ja purkupalstalla foorumilla luovutuskykyisiä pirssejä. Viitseliäisyydestä vaan on kiinni.

          Eikä siinä mitään uudelleenkatsastusta tule tietty. Mitäs mieltä vakuutusyhtiö oli?
          bagin moduuli menee "lukkoon" laukaistessaan 3 piiriä tai enemmän, datan voi tietysti nollata, tai vaihtaa tilalle uuden (n350e) moduulin tai kolaroimattoman käytetyn moduulin.

          "M" puskurinkin saanee tarvikeosana satasella, tietty maalaukset siihen päälle.

          Comment

          • tsero1
            Bimmer Rookie
            • Jan 2013
            • 36
            • PK

            #6
            Originally posted by MNi View Post
            Mitäs mieltä vakuutusyhtiö oli?
            No nyt tuli välipäätös että eivät meinaa lunastaa vaan korvaavat vahingot. Korvattava määrä selviää myöhemmin vahinkotarkastuksessa.

            Eli palikkaa vaan etsimään

            Comment

            • jakeluvesimies
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2010
              • 2726
              • On the road @ Laplandia

              #7
              Originally posted by tsero1 View Post
              No nyt tuli välipäätös että eivät meinaa lunastaa vaan korvaavat vahingot. Korvattava määrä selviää myöhemmin vahinkotarkastuksessa.

              Eli palikkaa vaan etsimään
              Kuuntele tarjous tarkaan: Vakuutusyhtiöhän maksaa korjauksen heidän jossain yhteistyöliikkeessä (merkillä) käytetyillä tai tarvittaessa uusilla"laatuosilla" heidän piikkiinsä. Toinen vaihtoehto ottaa kertakorvaus, joka sitten pienenmpi kuin tuo arvio merkkarilla. Eli Merkkarilla korjausarvio esmes 1000e. Kertakorvaus sitten 600e ja oma tekemisen vaiva päälle.

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #8
                Esimerkkinä Tuningkauppa.com:sta M-look etupuskuri 149€: KLIK + kiinnikkeet 25€: KLIK + sumuvalot 72€ pari: KLIK.

                Comment

                • tsero1
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2013
                  • 36
                  • PK

                  #9
                  Kiitos vastauksista tässä kohtaa. Lopullinen vahinkojen kartoitus vielä tekemättä mutta olevat yhteydessä sen jälkeen minuun kun ovat kurkanneet puskurin alle. Soittelivat vakuutusyhtiöstä ja kyseli mahdollisia korjauspaikkoja ja sanoivat ettei autokeskus tule kuuloon näin vanhassa autossa. Ehdottivat samaan hengenvetoon Hupi-Auto korjaamoa mahdolliseksi korjauspaikaksi. Ihan vaan mielenkiinnosta, onko kenelläkään tästä kokemuksia?

                  Comment

                  • racing02
                    BTCF Member
                    • Nov 2004
                    • 2025
                    • Riihimäki

                    #10
                    Hupi-Auto = Rännäri, suosittu bemukorjaamo, moni käyttää huolloissa. Itsellä ei kokemusta mutta tunnen kaverin naamalta kun näkyy harrastetapahtumissakin.

                    Comment

                    • pomo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2013
                      • 429
                      • Oulu

                      #11
                      Jos airbag on lauennut, kannattaa kattoa alusta ja peräpää tarkkaan. Saataa olla mennyt muutakin mikä ei päällepäin näy jos isku oli noin luja....
                      --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                      E46 320 Cab

                      Comment

                      • tsero1
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2013
                        • 36
                        • PK

                        #12
                        Elikkäs vakuutusyhtiö on nyt tarkastuttanut vauriot ja korjattava lista olis tämän näköinen:

                        Korityö - Vaihto, I/A Toimenpide Aika

                        PÄÄLLYSTE ETUPUSKURI POHJAM. 9.2001-
                        O RITILÄ ETUPUSKURI 9.2001-
                        RITILÄ ETUPUSKURI 9.2001-
                        RUNKO ETUPUSKURI
                        O TUKIRAUTA ETUPUSKURI
                        O K-LISTA ETUPUSKURI 9.2001-
                        ILMANOHJAIN SPOILERI
                        V TURVAVYÖ ETUISTUIN Vaihto
                        AIRBAG OHJAUSPYÖRÄ 4-PUOLAINEN -6.2000
                        ILMANOHJAIN JÄÄHDYTIN YLIN
                        I/A oikaisun yhteydessä
                        I/A maalauksen yhteydessä

                        Työaika yhteensä 242

                        KORJAUS-SARJA AJOVALO VASEN & OIKEA Vaihto 50
                        V LUKKO TURVAVYÖ ETUISTUIN 9.1999- Vaihto 30
                        Turvalaitteiden koodaus Vaihto 100

                        Mitä porukka mieltä. Kannattaako itse alkaa parsimaan? Sielä ilmeisesti joku pieni rungon oikaisu myös joka näkyy kuvassa. Kertakorvauksena tarjosivat 2200e. Saa ehdottaa mitä tahansa ratkaisua ja vaikkapa korjaajaa pk-seudulla
                        Attached Files

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          #13
                          Originally posted by tsero1 View Post
                          Elikkäs vakuutusyhtiö on nyt tarkastuttanut vauriot ja korjattava lista olis tämän näköinen:

                          Korityö - Vaihto, I/A Toimenpide Aika

                          PÄÄLLYSTE ETUPUSKURI POHJAM. 9.2001-
                          O RITILÄ ETUPUSKURI 9.2001-
                          RITILÄ ETUPUSKURI 9.2001-
                          RUNKO ETUPUSKURI
                          O TUKIRAUTA ETUPUSKURI
                          O K-LISTA ETUPUSKURI 9.2001-
                          ILMANOHJAIN SPOILERI
                          V TURVAVYÖ ETUISTUIN Vaihto
                          AIRBAG OHJAUSPYÖRÄ 4-PUOLAINEN -6.2000
                          ILMANOHJAIN JÄÄHDYTIN YLIN
                          I/A oikaisun yhteydessä
                          I/A maalauksen yhteydessä

                          Työaika yhteensä 242

                          KORJAUS-SARJA AJOVALO VASEN & OIKEA Vaihto 50
                          V LUKKO TURVAVYÖ ETUISTUIN 9.1999- Vaihto 30
                          Turvalaitteiden koodaus Vaihto 100

                          Mitä porukka mieltä. Kannattaako itse alkaa parsimaan? Sielä ilmeisesti joku pieni rungon oikaisu myös joka näkyy kuvassa. Kertakorvauksena tarjosivat 2200e. Saa ehdottaa mitä tahansa ratkaisua ja vaikkapa korjaajaa pk-seudulla
                          Jos tuo minun auto olis, ottaisin tarjotun rahasumman pois aika nopeesti. Runkoaisat tuossa ei ole vinossa, sen näkee jo kyllä vauriokuvista. Hajonnutta muovisylttää etupäähän tarpeen mukaan, puskuripalkki ja ehkä puskurinahka, bägiratti + vyönkiristin. Osia löytyy kyllä helposti ja pääset kyllä tuosta korvaussummasta tontun plussalle itse tehden. Sitten vaan turvalaitetarkastus ja leimalle.
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • Japetcu
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2012
                            • 43
                            • Muurame

                            #14
                            Minulta löytyy 4-puolaisen ratin napiton bägi. Laita yv jos kiinnostaa.
                            BMW 318D touring -10
                            Ex: BMW 320D Touring -03

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              #15
                              Osat maksaa käytettynä ehkä max. 300-400€ ja jossain pikku pajalla vaihtavat ne varmaan noin 400-500€ hintaan. Ehkä jopa halvemmallakin. Äkkiä vaan rahat taskuun ja keräilemään osia kasaan... Hyvällä tuurilla voi löytyä jostain suoraan mustakin puskuri, niin säästää muutaman satasen maalauksissa.

                              Edit: foorumille vaan ostoilmoitusta osista, niin alkaa löytyä halvalla orkkis puskureita tallin perukoilta, kun porukka vaihtanut tuning puskureita tilalle...
                              Last edited by bemu2000; 27-02-2016, 12:04.
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎