Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ensimmäistä autoa hankkimassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • amisqo
    BTCF Member
    • Apr 2011
    • 1612
    • Vantaa

    #16
    Toki sitten mitä omassa autossani aikoinaan jäin kaipaamaan faceiliftiin oli 6-lovinen aski. Auxikin piti tuoda omalla mokkulallaan mankalle. Muutenhan sitten itse taas pidän paljon enemmä pre-facesta.

    Muistelisin kuitekin, että omaan m54b25:seen oli tehty kyllä niin paksulla lompakolla remonteerausta, että kyllä noita kutosiakin saa laitella. Perus vesipumppu termaria, disavenaa, jäähytintä? Huohotinta? vanos.... onhan noita.

    Lisäksi näissä teinien raiskaamissa nakinpolttovehkeissä yleinen vika on perän kiinnityksien repeäminen rungosta.

    Tulikoha nyt taas jauhettua paljon soopaa... :think
    G30 530e iPerfomance M-sport -18
    Ex: F30 330D M-sport -15
    Ex: E90 330D M-sport -06
    Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
    Ex: e30 320i -89
    Ex: e30 318iS -90

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by amisqo View Post

      Muistelisin kuitekin, että omaan m54b25:seen oli tehty kyllä niin paksulla lompakolla remonteerausta, että kyllä noita kutosiakin saa laitella. Perus vesipumppu termaria, disavenaa, jäähytintä? Huohotinta? vanos.... onhan noita.
      Tarvitaanko näihin paksua lompakkoa?
      Jos tarvitaan niin ehkä silloin olisi parasta unohtaa koko BMW ja ehkä siirtyä kokonaan julkisiin?

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #18
        Originally posted by Hemi View Post
        Tarvitaanko näihin paksua lompakkoa?
        Jos tarvitaan niin ehkä silloin olisi parasta unohtaa koko BMW ja ehkä siirtyä kokonaan julkisiin?
        Toisen roska on toisen aarre. Ei mulla olis opiskeluaikana ollut varaa vetää tollasta remppaa edes M54-koneeseen. Se että sulle ne on hiluja ei tarkoita että ne olisi kaikille hiluja.

        Oma eka auto oli saab 96 jonka joutui tekemään läpimädästä raadosta takaisin liikenteeseen. Ja budjetti ei ollut häävi.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • touring39
          BTCF Member
          • May 2005
          • 3901
          • Kaarina

          #19
          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Kyllä olet aivan oikeassa, 330i.
          Saa olla 316i pakasta vedetty ja 330i lunastuskunnossa että 316 muuttuu missään tilanteessa kivemmaksi ajaa.

          Asia on eri näkökulmasta kumpi olisi huolettomampi, mutta että kivempi.....
          Jos pitää pirkko hakea kotoa ja viedä sinne takaisinkin, niin tärkein asia on, toimiiko auto. Siinä kohtaa eiovväliä, mikä pata siellä pellin alla luuraa, kunhan se toimii. Jännittämättä...

          Eli kivampi on se kone, joka toimii.
          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

          Ex:
          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

          Comment

          • Kylli-Täti
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2012
            • 499
            • Tampere

            #20
            Ihan sama mihin päädyt, mutta jätä tonni remppoja varten. Jos ei autoista, tai varsinkaan bemareista, paljoakaan tiedä niin siellä uuden auton pinnan alla on satavarmasti jotain korjausta vaativia juttuja. Viimeset 5 bemarikauppaa mitä oon tehny niin neljässä on kusetettu, vaikka syynään ihan helvetin vitun tarkasti vittu ne autot (E36 ja E46) mitä ostan, saatana ja anteeks. Vaikkei niitä vikoja oliskaan niin aina niitä tulee. Se on ihan sata vitun varma. Vaikka moni täällä sanoo et nää on aika perusvarmoja vehkeitä, niin kyllä tän ikäsiin vehkeisiin saa monta euroo palamaan jos ehjällä vehkeellä haluaa ajella. Toisaalta se on ihan jokasen oma mielipide kuinka paskalla ritsalla sitä jaksaa ajella.

            Jos ei oo työpaikkaa ja opintorahalla pitää autoa pitää, niin suosittelisin katteleen mieluummin Toyotaa. Pidä myös mielessä, että kerran kun ostat bemarin niin muut autot tuntuu paskalta sen jälkeen. Tää on oikeesti ihan fakta, eikä mikään dissaus ees muita merkkejä kohtaan. Jopa äitini, 64v, vielä tänäkin päivänä sanoo et vuonna 1989 ostettu bränikkä 5-sarjalainen on ollu paras auto ajaa, vaikka viimeiseks bemariks jäikin meidän perheessä. (Pitää tietty suhteuttaa vertailu muihin saman ikäluokan autoihin, älkää siis nussiko pilkkua)

            Comment

            • Wespa
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2016
              • 1832
              • Karjaa

              #21
              Originally posted by Kylli-Täti View Post
              Jopa äitini, 64v, vielä tänäkin päivänä sanoo et vuonna 1989 ostettu bränikkä 5-sarjalainen on ollu paras auto ajaa, vaikka viimeiseks bemariks jäikin meidän perheessä. (Pitää tietty suhteuttaa vertailu muihin saman ikäluokan autoihin, älkää siis nussiko pilkkua)
              No todennäköisesti se E34 uutena ihan oikeasti oli parempi ajaa kuin nykyautot.

              Mulla on aika tuoretta kokemusta siitä mitä oikeasti hyvä kutoskoneinen ja M-Sport-varusteinen maksaa. Hinta ei ollut halpa, eikä edes edullinen, koska käytännössä koko Saksassakin oli vain yksi juuri sopivat varusteet sisältänyt hyvä yksilö tarjolla (no tehtaan vetokoukku kyllä puuttuu, se pitänee vielä jostain kehittää). Manuaalivaihteisissa tarjontaa on toki paremmin, meidän oli "pakko" hallituksen päätöksellä hankkia edes yksi automaattivaihteinen talouteen, vaikka itse tykkäänkin enemmän manuaalista.

              Vaikka tällä omallakin on ajettu vasta 125 tuhatta, niin silti esim. konehuoneen muoviosat alkavat olla jo aika rapeassa kunnossa, ja kuskin puoleinen etualatukivarsikin on vaihdettu (ja tietenkin vääränmalliseen eikä M-Sport-versioon). Remppaa siis saa tehdä, mutta onneksi se on ihan mieluinen harrastus minulle. Osat ovat kyllä edullisia kun on tottunut Porschen klassikkomallien varaosahinnoitteluun.
              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
              Porsche 944 -86 (DE)
              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Originally posted by BeamR View Post
                Toisen roska on toisen aarre. Ei mulla olis opiskeluaikana ollut varaa vetää tollasta remppaa edes M54-koneeseen. Se että sulle ne on hiluja ei tarkoita että ne olisi kaikille hiluja.

                Oma eka auto oli saab 96 jonka joutui tekemään läpimädästä raadosta takaisin liikenteeseen. Ja budjetti ei ollut häävi.
                Niin, jos sitä rahaa ei ole perushuoltoihin(joita nämä kuitenkin ovat), niin onko silloin ostettu ihan vääränlainen auto, tai yleensä onko varaa omaan autoon?
                Eli pitäisikö tyytyä vanhaan 96:een jos M52/M54 koneen huohotin, vesipumppu termari, disavena ja syyläri katkaisee kamelinselän(n200€:n kulut jotka ovat lähes ainoat todelliset huoltokulut näissä koneissa muutaman hapertuneen letkun lisäksi?)?
                Siis varsinkin silloin jos/kun uusavuttomuus ei ole elämän punainen lanka joka johtaa vain marmoritiskille, vaan hiukan osaa autoa huoltaessaan myös oikaista.

                Tässä kuitenkin pointtina olikin se että loppujen lopuksi M52TU/M54 koneiset bemarit ovat oikeasti varsin halpoja ylläpitää ja huoltaa.
                Mikäli sekin on liikaa omalle budjetille, niin silloin kannattaa ihan oikeasti miettiä kokonaan muita vaihtoehtoja kuten tuossa totesin.

                Comment

                • jonsered92
                  BTCF Member
                  • Jun 2012
                  • 470
                  • JKL

                  #23
                  Samaa mieltä kyllin kanssa rahaa varmasti palaa. Perushuollot kuten huohotin, vesipumput termarit jne on halpoja mut laadukkaisiin alustan osiin saa vähä enemmä palaa rahaa. Saksasta tosin saa halval. Mut opiskelijana ei ois toivoa pitää pemaria taloudes. Hyvä et hitsarin palkallakaa on mutta minä en enää muuta autoa laita. Oon menetetty mies sen suhteen
                  Nyt:e60 530xda herkuilla
                  ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                  Comment

                  • amisqo
                    BTCF Member
                    • Apr 2011
                    • 1612
                    • Vantaa

                    #24
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Niin, jos sitä rahaa ei ole perushuoltoihin(joita nämä kuitenkin ovat), niin onko silloin ostettu ihan vääränlainen auto, tai yleensä onko varaa omaan autoon?

                    Tässä kuitenkin pointtina olikin se että loppujen lopuksi M52TU/M54 koneiset bemarit ovat oikeasti varsin halpoja ylläpitää ja huoltaa.
                    Mikäli sekin on liikaa omalle budjetille, niin silloin kannattaa ihan oikeasti miettiä kokonaan muita vaihtoehtoja kuten tuossa totesin.
                    Sitähän tässä juuri yritän kaverille sanoa kuka täällä kyselee... Tokihan noi rempat tekee itsekkin ei siinä mitään, aloituspostauksesta vain ymmärsin, että kokemusta auton roplailusta ei ole. Ja jos totta puhutaan useilla nuorilla homma menee siihen, että pakko saada pemari, vaikka vakuutukset ovat kalliita ja huollot (ainakin opiskelijoille/tuilla eläville) Sen takia tuolla niitä laiminlyötyjä pommeja on kyläpahaset täynnä.
                    Lisäksi ei nähin kuuspyttysiin ole enään noi vakuutuksetkaan aivan ilmaisia. Ainakin täällä pk seudulla ei nuori jamppa kaskon kanssa alle tonnin pääse millään vuodessa, ja se on minusta jo iso raha.

                    Ja toiseen kappaleeseen täysi yhtämielisyys, että jos ei oikeasti ole pinkkaa näitä perushuoltoja hoitaa niin jättää sitten mielummin ostamatta.
                    Last edited by amisqo; 23-04-2016, 06:45.
                    G30 530e iPerfomance M-sport -18
                    Ex: F30 330D M-sport -15
                    Ex: E90 330D M-sport -06
                    Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
                    Ex: e30 320i -89
                    Ex: e30 318iS -90

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      #25
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Niin, jos sitä rahaa ei ole perushuoltoihin(joita nämä kuitenkin ovat), niin onko silloin ostettu ihan vääränlainen auto, tai yleensä onko varaa omaan autoon?
                      Eli pitäisikö tyytyä vanhaan 96:een jos M52/M54 koneen huohotin, vesipumppu termari, disavena ja syyläri katkaisee kamelinselän(n200€:n kulut jotka ovat lähes ainoat todelliset huoltokulut näissä koneissa muutaman hapertuneen letkun lisäksi?)?
                      Siis varsinkin silloin jos/kun uusavuttomuus ei ole elämän punainen lanka joka johtaa vain marmoritiskille, vaan hiukan osaa autoa huoltaessaan myös oikaista.

                      Tässä kuitenkin pointtina olikin se että loppujen lopuksi M52TU/M54 koneiset bemarit ovat oikeasti varsin halpoja ylläpitää ja huoltaa.
                      Mikäli sekin on liikaa omalle budjetille, niin silloin kannattaa ihan oikeasti miettiä kokonaan muita vaihtoehtoja kuten tuossa totesin.
                      Joo, kyllä niitä ylläpitää JOS OSAA ITSE TEHDÄ.

                      Mutta mun pointtini oli että vaikka sun mielestä 200€ on hiluja, niin toiselle se on iso raha (kun kommentoit edelliselle kirjoittajalle, jonka mielestä autoon paloi paljon rahaa). Summista puhuminen on yksi asia, mutta rahan arvosta yksilölle on kokonaan toinen asia).
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • jluoma
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2015
                        • 685
                        • Lappeenranta

                        #26
                        1. Prefacelift nelisylinteriset on yksinkertaisempia ja siten huolettomampia, kuin myöhemmät, mutta muuten tuoreemmissa on kaikki parannettu.

                        2. Kaikki tarvittavat huollot voi tehdä itse, jos on paikka missä tehdä, ja neuvoja löytyy mm. tältä foorumilta.

                        3. Ehkä kilometrejä tärkeämpää on, että autoa on huollettu oikein, nämä autot kestää hyvinkin pitkään, jos ei osaamaton kuski tai tuunaaja ole sitä tekemisillään rikkonut.

                        4. Näin nelisylinterisen omistajana suosittelen hankkimaan heti lähdössä 6-sylinterisen! Tuo mun 316i on luotettava työmatkajuhta, mutta sydän halajaa lisää vauhtia heti kun varat sallii. Krooninen tehonpuute on aina läsnä ja mielessä.
                        Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                        325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                        Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                        Comment

                        • Masander
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2010
                          • 1395
                          • Dingolfing

                          #27
                          Originally posted by jluoma View Post
                          4. Näin nelisylinterisen omistajana suosittelen hankkimaan heti lähdössä 6-sylinterisen! Tuo mun 316i on luotettava työmatkajuhta, mutta sydän halajaa lisää vauhtia heti kun varat sallii. Krooninen tehonpuute on aina läsnä ja mielessä.
                          Tämä.
                          sigpic

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6935
                            • N/A

                            #28
                            Oisi tietysti toivottavaa jos ketjun aloittaja kommentoisi hieman vaikka budjettihaarukkaa, pystyisi antamaan neuvoja paremmin mitä kannattaa katsella ja harkita.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Originally posted by BeamR View Post
                              Joo, kyllä niitä ylläpitää JOS OSAA ITSE TEHDÄ.

                              Mutta mun pointtini oli että vaikka sun mielestä 200€ on hiluja, niin toiselle se on iso raha (kun kommentoit edelliselle kirjoittajalle, jonka mielestä autoon paloi paljon rahaa). Summista puhuminen on yksi asia, mutta rahan arvosta yksilölle on kokonaan toinen asia).
                              Niin, se 200€ on toki iso raha, mutta se nimenomaan on kokonaiskustannuksissa hiluja jos auton haluaa omistaa ja sitä myös huolloin ylläpitää.
                              Eli jos homma kaatuu jo ajatuksen tasolla 200€:n korjaus/huoltokuluihin, eikö yhtälö ole aika mahdoton?
                              Varsinkin näin kun tämä suhteuttaa niihin mahdollisiin isompiin korjauskuluihin mitä nyt minkä tahansa vanhan käytetyn auton kanssa sattuu tulemaan eteen.
                              Väitän että kutoskoneinen e46 EI OLE pelkin perushuolloin kallis pitää ja silloin nuo 200€:n konepuolen ”vakiokulut” 5-10-vuoden välein ei todellakaan ole pahat.
                              Eli ei nämä vesipumput, termarit, ja huohottimet sentään joka kuukausi ole vaihtoon menossa(orggislaatuisilla osilla 100-150tkm välein), eikä joka autossa heti oston jälkeen eteen tulevia juttuja, vaan eiköhän se 200€ jakaudu monen vuoden aikajanalle.
                              Konepuolelta kun näistä M52TU/M54 moottoreista ei juuri muuta ole odotettavissakaan(eikä muualtakaan voimalinjasta varsinkaan automaatilla).

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                #30
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Niin, se 200€ on toki iso raha,.
                                No niin, tulihan se sieltä, kiitos. Mä en missään vaiheessa ole mistään muusta puhunutkaan kuin rahan arvosta yksilölle.
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎