Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ensimmäistä autoa hankkimassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #46
    Originally posted by Roito View Post
    Tai että e46 muuten ihan hyvä auto kunhan ei ota neljä tai kuusi sylinteristä
    Jäljelle jää siis Hartge
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Kutoskone
      Bimmer Rookie
      • Apr 2016
      • 34
      • Jyväskylä

      #47
      Kiitoksia runsaasta vastausten määrästä!
      Vähän ristiriitaisia vaikuttivat mielipiteet 4- ja 6-sylinterisien välillä, mutta ilmeisesti kuitenkin 6-sylinteriset ovat jonkin verran luotettavampia. Kyllä se kuusipyttyinen nyt yhä vaikuttaisi houkuttelevammalta, totta kai mielummin luotettavamman ottaa jos kaupan päälle saa ne äänet.Onko se dramaattinenkin se niiden vakuutus ym. kulujen suuruus pienempiin koneisiin nähden?
      Onko noissa M52TU- ja M54-sarjalaisissa jotain oleellista eroa, josta johtuen toinen olisi parempi?

      Manuaalilootainen bensalla totta kai.


      Originally posted by -J-T-A- View Post
      Ensimmäiseksi autoksi, jos pitäisi saada BMW, niin e87 120d M47 olisi oma suositus. Pienillä kilsoilla voi olla vaikea löytää, mutta tarjoaa hyvää vastinetta rahoille.
      1-sarjalainen kyllä sekin ihan mahdollinen olisi, mutta kyllä noiden hinnat aika lailla kalliimpia kuin E46-malleissa ovat.

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #48
        Originally posted by Kutoskone View Post
        Onko noissa M52TU- ja M54-sarjalaisissa jotain oleellista eroa, josta johtuen toinen olisi parempi?
        .
        Katso mieluummin että on kokonaisuutena ehjä auto. Se nyt on sitten hifistelyä että onko 320/323/325/328/330, kunhan on aidosti hyvin pidetty ja ehjä.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • Kutoskone
          Bimmer Rookie
          • Apr 2016
          • 34
          • Jyväskylä

          #49
          Originally posted by BeamR View Post
          Katso mieluummin että on kokonaisuutena ehjä auto.
          Totta kai. Lähinnä mietin, olisiko varmempaa olla valitsematta vanhempaa moottorimallia (323)

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #50
            Originally posted by Kutoskone View Post
            Totta kai. Lähinnä mietin, olisiko varmempaa olla valitsematta vanhempaa moottorimallia (323)
            Helvetin hyvä kone. Vähän mitään isompia murheita ja jos jotain tulee niin helppo ja suht edullinen korjata.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • Wespa
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2016
              • 1838
              • Karjaa

              #51
              Joo, lähinnä näkisin että valinta on ulkonäön kannalta merkittävämpi, siis facelift vs. prefacelift, sekä M54 että M52TU ovat molemmat hyviä koneita, vaikka pieniä eroja onkin.
              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
              Porsche 944 -86 (DE)
              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #52
                Originally posted by Kutoskone View Post
                Kiitoksia runsaasta vastausten määrästä!
                Vähän ristiriitaisia vaikuttivat mielipiteet 4- ja 6-sylinterisien välillä, mutta ilmeisesti kuitenkin 6-sylinteriset ovat jonkin verran luotettavampia. Kyllä se kuusipyttyinen nyt yhä vaikuttaisi houkuttelevammalta, totta kai mielummin luotettavamman ottaa jos kaupan päälle saa ne äänet.Onko se dramaattinenkin se niiden vakuutus ym. kulujen suuruus pienempiin koneisiin nähden?
                Onko noissa M52TU- ja M54-sarjalaisissa jotain oleellista eroa, josta johtuen toinen olisi parempi?

                Manuaalilootainen bensalla totta kai.
                Ei ole mitään käytännön eroa onko M52TU tai M54, käytännössä aivan samat moottorit on kyseessä .
                Käytännössä siis aivan samat mottorit joitan aivan mitättömiä pikkueroja lukuunottamatta (jotka eivät m54:sta paranna, mutta ei toki huononnakkaan).

                Ymmärrän että tässä kohtaa ajohistoriaa ja bme historiaa...kun sitä ei siis ole, tuo manuali on se must`juttu, varsinkin jos/kun tuosta bemarin hienoakain hienommasta bensakutosten perässä olevasta ZF automaatista ei ole kokemusta.
                Suosittele kuitenkin lämpimästi ennen lopullista ostopäärtöstä edes koeajamaan tuollaisen ZF+kutoskoneyhdistelmän, niin ainakin saat mielikuvat rakennettua kokonaan uudelleen mitä tuo ZF+BMW yhdistelmä oikeasti tarkoittaa(siihen menet joka tapauksessa vielä tulevaisuudessa ja jälkikäteen vähän hymistelet tuolle ”manuali tottakai” kommentille....).
                Varsinkin e46 kutosella ja manualilla on vähän ”riisi”, lyhyine välityksineen ja jatkuvalla turhalla ”polkemisella” hämmentämisellä.
                Automaatilla pääsee päätie/motarivauhdeissa pienemmällä kulutuksella ja ajaminen muutenkin on lähempänä e39:iä kuin ”riisiä”.
                Last edited by Hemi; 27-04-2016, 15:04.

                Comment

                • 530xdTouring
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2016
                  • 58
                  • Siikajoki

                  #53
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Ei ole mitään käytännön eroa onko M52TU tai M54, käytännössä aivan samat moottorit on kyseessä .
                  Käytännössä siis aivan samat mottorit joitan aivan mitättömiä pikkueroja lukuunottamatta (jotka eivät m54:sta paranna, mutta ei toki huononnakkaan).

                  Ymmärrän että tässä kohtaa ajohistoriaa ja bme historiaa...kun sitä ei siis ole, tuo manuali on se must`juttu, varsinkin jos/kun tuosta bemarin hienoakain hienommasta bensakutosten perässä olevasta ZF automaatista ei ole kokemusta.
                  Suosittele kuitenkin lämpimästi ennen lopullista ostopäärtöstä edes koeajamaan tuollaisen ZF+kutoskoneyhdistelmän, niin ainakin saat mielikuvat rakennettua kokonaan uudelleen mitä tuo ZF+BMW yhdistelmä oikeasti tarkoittaa(siihen menet joka tapauksessa vielä tulevaisuudessa ja jälkikäteen vähän hymistelet tuolle ”manuali tottakai” kommentille....).
                  Varsinkin e46 kutosella ja manualilla on vähän ”riisi”, lyhyine välityksineen ja jatkuvalla turhalla ”polkemisella” hämmentämisellä.
                  Automaatilla pääsee päätie/motarivauhdeissa pienemmällä kulutuksella ja ajaminen muutenkin on lähempänä e39:iä kuin ”riisiä”.
                  Samaa mieltä, reipas 23 vuotta manuaaleilla ajaneena, turhan kauan tuli automaatteja karsastettua, mutta mulle ei tuu enää ikinä polkuautoa kun pääsi automaatin makuun

                  Comment

                  • Wespa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2016
                    • 1838
                    • Karjaa

                    #54
                    Juu, kyllähän kutoskoneisen kanssa automaatti on ihan hyvä valinta, mutta se rajaa valinnanvaraa varsinkin Suomessa melkoisesti, kutosbensa automaatilla on kuitenkin täällä Kekkoslovakiassa se harvinaisin kombinaatio.

                    Hyvänä esimerkkinä oma Saksantuontini, jota ei ilmeisesti edes tuotu uutena Suomeen, ja katsuri kirosi kun joutui syöttämään koko variantin tiedot käsin koneelleen.
                    Last edited by Wespa; 27-04-2016, 15:43.
                    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                    Porsche 944 -86 (DE)
                    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                    Comment

                    • maukka86
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 490
                      • Pirkanmaa

                      #55
                      Originally posted by 530xdTouring View Post
                      Samaa mieltä, reipas 23 vuotta manuaaleilla ajaneena, turhan kauan tuli automaatteja karsastettua, mutta mulle ei tuu enää ikinä polkuautoa kun pääsi automaatin makuun
                      Juuri näin, kerran kun automaattiin tottuu, ei manuaalia kaipaa normaalissa käyttöautossa.
                      f22 220i

                      Comment

                      • Kutoskone
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2016
                        • 34
                        • Jyväskylä

                        #56
                        Onhan se ihan mahdollisuus, että joskus automaatilla ajan, mutta kyllä aloitan ainakin manuaalilla. Onko 5-vaihteinen sitten järkevämpi käyttää kuin 6?

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #57
                          Originally posted by Kutoskone View Post
                          Onhan se ihan mahdollisuus, että joskus automaatilla ajan, mutta kyllä aloitan ainakin manuaalilla. Onko 5-vaihteinen sitten järkevämpi käyttää kuin 6?
                          Se 6-pykäläinen kutoskoneen perässä on vieläkin ”riisimpi” kun hämmentää ja polkea saa koko ajan. Jos tämä nyt on käsitys ”urheilullisuudesta”, niin kai se manualikin pitää kokeilla, vaikka melko turha kokeilu BMW/ZF tapauksessa onkin.
                          Sitä paitsi, jos nyt se ajaminen juttu on siinä jatkuvassa vaihtamisessa, niin voihan tuota ZF:kin ajaa myös manuaalina, mutta ei tarvitse polkea koko ajan kuin ”tulpatonta mopoa”?

                          Comment

                          • MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3143
                            • Tampere

                            #58
                            Jos olis pakko ottaa manuaali, äänestäisin 5-lovisen puolesta.

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #59
                              Originally posted by Kutoskone View Post
                              Onhan se ihan mahdollisuus, että joskus automaatilla ajan, mutta kyllä aloitan ainakin manuaalilla. Onko 5-vaihteinen sitten järkevämpi käyttää kuin 6?
                              Eipä vaihteiden lukumäärällä ole suurta merkitystä, isoin 6 on käytännössä maantien marssivaihde jolla säästää polttoainetta.

                              Manuaali vs automaatti keskusteluun sen verran että itse olen ajellut molemmilla niin käyttöautoissa kuin työkaluissa. Nyt ollut pidempään jo työkaluna automaatti ja juuri tilattuun uuteen tulossa manuaali. Esim juuri kortin saanut tyttäreni ei suostu edes automaateilla ajamaan , hänellä nyt 5v manuaalidiesel käytössään. Manuaali sopii minusta kolmos sarjan "teinisportteihin" muttei oikein vitosesta ylöspäin "pappamalleihin".

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #60
                                Se vain on aika ”old school” ajattelutapa joka yhdistää manualin ja ”urheilullisuuden”: Aika harvassa todellisessa sport/urheiluautossa enään poljetaan kytkintä, varsinkaan sen vuoksi että se nyt tekisi autosta jotenkin ”urheilullisemman”.
                                Mielestäni mm.e46;kin on autona heti ikäänkuin luokkaansa ylempänä ZF:n steptronicilla ja manualivaihteisen lyhyet välitykset antavat päätie ja motarivauhdeissa aika ”riiseri” vaikutelman moottorikierrosten huitoessa ihan eri sfääreissä kuin automaatilla.
                                Tietenkin, jos/kun kyse on ensimmäisestä e46:sta, ei näihin eroihin osaa mitenkään suhtautuakkaaan koska vertailukohta puuttuu ja sen vuoksi kehoitinkin alkuperäistä kysyjää testaamaan ennen ostopäätöstään myös automaatilla varustetun yksilön.
                                Erityisesti sen vuoksi, että jos se muuten ”helmi” yksilö osuu kohdalle, mutta onkin automaatilla, ettei sen vuoksi lapsellisuuttaan torppaa ko.tilaisuutta, varsinkin kun sitä valintaa ei tule missään kohtaa katumaan.
                                Se on kuitenkin fakta että mitään ei jää paitsi kutoskoneisessa e46:ssa jos valitsee automaatin, mutta onhan se toinen vaihtoehto täysin turhanpäiväistä jatkuvaa ”sotkemista”/”polkemista” eteenpäin pääsemiseksi muuten niin hienon moottorin kanssa. Kuitenkin jos manuali ajaminen on se ”juttu”, niin toki niin voi tehdä tuolla steptronicillakin, mutta ilman sitä jatkuvaa jalalla polkemista.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎