Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ensimmäistä autoa hankkimassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16460
    • Asikkala

    #76
    Eli vanhemmat maksavat tuon pirssin ja sanelevat minkä saat ?

    Comment

    • Kutoskone
      Bimmer Rookie
      • Apr 2016
      • 34
      • Jyväskylä

      #77
      Originally posted by icecold View Post
      Oliko tähän jotain järkeviä perusteluita?
      Kuulemma liian vaarallinen ensiauto "tehokas takaveto". Järkevyydestä sitten tiedä, yhtä hyvin vaikka tehottomalla etuvedolla voisi itsensä teloa. Kuten tuossa 5. sivullakin oli..
      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Tähän on pakko kertoa omakohtaiset kokemukset tehon vaikutuksesta ensiauton lunastusherkkyyteen, en näet ymmärrä kuinka teho liittyy riskialttiuteen ?

      Oma ensiautoni oli Fiat 128 1.3 huimilla 55hv? tehoilla, vajaassa kuukaudessa tähän kuurakettiin olisi pitänyt asentaa katon kulmiin ostoskärryn renkaat...ympärihän se kiepsahti.

      Poikani ensiautossa oli yli 7krt oman ensiautoni hevoset ja seuraavassa jo 10krtaiset...vieläkään 8v kortin saannista junnu ei ole yhtäkään kolaria ajanut.




      Originally posted by jr66 View Post
      Eli vanhemmat maksavat tuon pirssin ja sanelevat minkä saat ?
      Näköjään. 325xi karkaa myös omien rahavarojen suhteessa turhan paljon yli.

      Tokihan tuo talvella moneen käyttöön parempi on neliveto ja kesälläkin pikkuteillä korkeasta alustasta voisi hyötyä olla.
      Last edited by Kutoskone; 07-11-2016, 18:08.

      Comment

      • säkkij
        BTCF Member
        • Mar 2006
        • 299
        • Rauma

        #78
        Noh nelivedolla pääsee ainakin lujempaa pöpelikköön
        Eikä tuollainen suht nykyaikainen takaveto nyt mitenkää vaarallinen ole
        E30 325i Cabrio '87
        E61 525d M-Sport LCI

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #79
          Originally posted by Kutoskone View Post
          Yksi 320i tullut jo käytyä katsomassa, mutta nyt sitten vanhemmat ilmoittivat etten voi takavetoista hankkia🙄. Vaikuttaisi sitten tuo 325xi hyvin vahvasti todennäköiseltä, onko siinä jotain erityistä huomioonotettavaa?
          Ääni 325xi:lle. Voimalinja kunnossa niin ei heti puolenvuoden kuluttua ala autokuume. Tuossa ei ole liikaa oikeastaan mitään vaan ominaisuudet balanssissa.

          Comment

          • Kutoskone
            Bimmer Rookie
            • Apr 2016
            • 34
            • Jyväskylä

            #80
            Originally posted by säkkij View Post
            Eikä tuollainen suht nykyaikainen takaveto nyt mitenkää vaarallinen ole
            Tiedän tuon kyllä hyvin, mutta kaikkia ei ole aivan hirveän helppo saada uskomaan tuota...

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #81
              Originally posted by Kutoskone View Post
              Tiedän tuon kyllä hyvin, mutta kaikkia ei ole aivan hirveän helppo saada uskomaan tuota...
              Sitten vaan viet koeajolle.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • Petteri75
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2550
                • Kirkkonummi

                #82
                Originally posted by BeamR View Post
                Sitten vaan viet koeajolle.
                Bemarin ajonvakautus & luistonesto on omalla kohdalla melko onnistunut, esim. Megane III:ssa se pätki paljon jyrkemmin tehoja ja jarrutusta päälle ja kyse oli etuvetoisesta autosta.

                Totta kai jos talviseen kurviin ajetaan liian kovaa, ei siinä yksikään tietokone pysty fysiikan lakeja muuttamaan, mutta liukkailla näillä järjestelmillä on käyttöä. Takavetoinen on talvikäytössä ikävämpi kuin etuvetoinen, nelivetoisesta puhumattakaan mutta talviajossa järki on aina mukana - se auttaa pitkälle.
                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                Comment

                • E39Fin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2013
                  • 1761
                  • HKI/Orimattila

                  #83
                  Täytyy sanoa että meillä onneksi porukat aikoinaan oli sitä mieltä että pitää harjotella ajamaan ilman luistonestojakin ja opetella hallitsemaan autoa kuin autoa. Etuveto tosin tunnetaan talossa huonoimpana vetotapana kun siirrytty nelivetoihin. Auto kuin auto vaarallinen jos ei oo järki päässä.
                  Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                  E39 523iA Oxfordgreen

                  Comment

                  • Wespa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2016
                    • 1840
                    • Karjaa

                    #84
                    Originally posted by Petteri75 View Post
                    Takavetoinen on talvikäytössä ikävämpi kuin etuvetoinen, nelivetoisesta puhumattakaan mutta talviajossa järki on aina mukana - se auttaa pitkälle.
                    No ei nyt minusta ihan kategorisesti noinkaan. Hyvä takaveto (eli painojakauma mahdollisimman lähelle 50/50 tai miksei vähän takapainoinenkin) on useimmissa tilanteissa talviauto parhaasta päästä. Näkyypä noilla etuvetokuskeilla olevan talvella yllättävän paljon ongelmia esimerkiksi liukkaista risteyksistä liikkeelle lähtiessä, hirveä nastojen rapina vaan käy ja kierrokset nousevat kunnes pitoa viimein löytyy ja vankkuri nytkähtää liikkeelle.
                    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                    Porsche 944 -86 (DE)
                    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                    Comment

                    • Juhutti
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 633
                      • Tampere

                      #85
                      Kyllähän takaveto ilman mitään apusysteemeitä on ihan klassinen turmakome. Suoralla tiellä poikittain rekan eteen jne, esimerkkejä voi lukea vaikka vanhoista Tuulilaseista. Auttaako Kankkusen refleksitkään, en tiedä.

                      e63 ainakin luiston- ja sutimisenesto kyllä ihan 10+. Ottaa hemmetin nopeasti kaikki luistot, mutta antaa sen verran repiäkin ettei jää keskellä risteystä revittelemään.
                      Skoda.

                      ex.
                      e63 645ci
                      e38 730iA
                      e36 325i

                      Comment

                      • Wespa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2016
                        • 1840
                        • Karjaa

                        #86
                        Originally posted by Juhutti View Post
                        Kyllähän takaveto ilman mitään apusysteemeitä on ihan klassinen turmakome. Suoralla tiellä poikittain rekan eteen jne, esimerkkejä voi lukea vaikka vanhoista Tuulilaseista. Auttaako Kankkusen refleksitkään, en tiedä.
                        Ei se katso vetotapaa, vaarallisimmat tilanteet mulla on sattunu Postin jakelu-Yariksella ja C5 Citikalla, vaikka näillä sigun takavetoisilla "turmakoneilla" on ajokilometrejä tullut vähintäänkin 10x enemmän. Porschella jo yksistään yli 100000km kaikissa mahdollisissa keleissä, ja siinä ei ole "edes" ABS:ää. Silti se on turvallisimman tuntuinen auto millä on tullut ajettua, koska aina tietää milloin on pitoa ja millon ei, eikä se päätä vain ykskaks lähteä tangentin suuntaan, tai ainakin se ilmoittaa siitä hyvissä ajoin.

                        Jakelu-Yaris lähti menemään täysin yllättäen poikittain luikkaalla mutta suoralla kylätiellä kun vauhtia oli huimat 40km tunnissa. Oikeni kyllä nippa nappa kun heti reagoi, mutta pelästytti aika pahasti. Oli sen verran kapea tie että jos olisi sattunut bussi tms. isompi auto tulemaan vastaan niin tuskin tässä enää kirjoittelisin.
                        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                        Porsche 944 -86 (DE)
                        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17844
                          • PKS

                          #87
                          Originally posted by E39Fin View Post
                          Täytyy sanoa että meillä onneksi porukat aikoinaan oli sitä mieltä että pitää harjotella ajamaan ilman luistonestojakin ja opetella hallitsemaan autoa kuin autoa.
                          Sama homma. Melkein väkisin kannustettiin takavetoinen surmanloukku E30 316 alle, koska auto pitää kesyttää. Etuvetoisella ei meidän talossa ole ajettu, ikinä. Sillä kun harjoitteli ajamista, oppi nöyräksi. Ja kun jotain hajosi niin itse piti selvittää mikä/miksi ja korjata se, lisää vielä nöyryyttä. Tehoa en osannut kaivata yhtään enempää moneen vuoteen, tärkeämpää minulle oli että oppii ajamaan ja tunnistamaan vaaratilanteet. Oli suorastaan kunnia-asia päästä näyttämään omille vanhemmille miten tuollaisen kanssa pystyy selviämään hengissä ja miten hyvin sillä pystyy ajamaan myös talvella.

                          Eipä varmaan osanneet arvata, että samalla kannustivat mulle elinikäisen harrastuksen. En tiedä mitä olisi tapahtunut jos se kakkosvaihtoehto mk2 Golf olisi tullut pihaan E30 sijaan. :think

                          edit: Etten tule väärinymmärretykseni niin täsmennetään vielä että oma auto pitää tuntea, mutta en toki väitä ettei luistoestot olisi hyvä juttu. Kyllä 2016 vuonna ajaminen arki-autolla missä ei ole kunnollista DSC järjestelmää olisi lähinnä helvetin typerää ja riski myös muille tielläliikkujille. Ainakin näissä BMW-autoissa alkaen E46 mallista (eli jo ekat BMW:n tekemän DSC järjestelmät) on todellinen haaste saada auto hallitsemattomaan linkkuun edes väkisin. Pienellä maltilla ja rajoitusten mukaan kun ajaa niin joutuu pelkäämään vain kuka muu sieltä tulee päälle.
                          Last edited by Dualfun; 14-11-2016, 15:18.
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                          ½
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16460
                            • Asikkala

                            #88
                            Originally posted by Juhutti View Post
                            Kyllähän takaveto ilman mitään apusysteemeitä on ihan klassinen turmakome.
                            Ja paskat, opettele ajamaan.

                            15 vuotta e21:llä.

                            Comment

                            • rizzo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2007
                              • 5418
                              • Oulu

                              #89
                              Originally posted by jr66 View Post
                              Ja paskat, opettele ajamaan.

                              15 vuotta e21:llä.
                              Eivät kaikki ole yhtä hyviä kuskeja kuin sinä.

                              Comment

                              • mikron
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 2171
                                • Himas

                                #90
                                Originally posted by rizzo View Post
                                Eivät kaikki ole yhtä hyviä kuskeja kuin sinä.
                                Tämä totta. Autokoulun liukkaan harjoittelussa oli aikanaan samassa autossa kaksi muuta oppilasta. Ajettiin vuorollamme mutkaan ja opettaja veti käsijarrusta ja meidän piti oikaista auto. 30-40v nainen ei onnistunut kertaakaan oikaisemaan autoa, vaan joka kerta oikaisi väärään suuntaan ja sitten pyörittiin. Useampi yritys hänelle annettiin, muille riitti 1-2.
                                F11 530dA xDrive M-sport -13
                                Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                                Ex: E38 740iA -98
                                Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                                Ex: E39 523i -96
                                Ex: E34 520i -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎