Originally posted by sqxo
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 320 ahtaminen
Collapse
X
-
Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
-
-
Originally posted by HemiNiin kiitollinen että tällaiselle miehelle löytyy töitä niin paljon kuin hän suinkin ehtii tehdä. Eli putiikki pystyyn ja papereita hakemaan uudempiin vähäpäästöisiin ahdinvehkeisiin. Tässä on ensimmäinen asiakas!
faktaa:
Suomessa on 5milj. asukasta joista jokainen voi laskea paljonko tarvitaan asiaakkaita joilla on potentiaalista pääomaa riittävästi ettei kaikkia suomen autoja tarvitse rakentaa hyväntekeväisyydellä ja sitten toisekseen se että kovinko montaa noista kiinnostaa moinen homma... ulkomaille tietty settiä voisi myydä, mutta satojen tuhansien eurojen labra ei noin vaan itsestään pystyyn nouse...
toinen asia on se että muutaman tuollaisen voi kyllä tehdä kun tuntee oikeat tahot ja on sopivassa saumassa muutenkin asian suhteen ...Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
Entäpä jos ottaa sen verta vähän käytetyn aihion joka menee varmasti noista testeistä läpi ja laittaa kaikki hilppeet ahdinta ja välijähyjä myöten kiinni. Jujuttaa vaan katsastuksessa sen verran, että antaa ahtimen olla vain näön vuoksi ja ei oikeasti ahdakkaan moottoria ennen pussitestiä. Turbon siipiin vaan rankkaa modifiointia niin tuskin ylimääräiset mutkat imu- ja pakoputkistossa paljon päästöjä muuttavat. Sitten kun on turbon leimat otteessa voikin laittaa ahtimeen toimivan roottorin sisään.
Comment
-
-
Itse asiassa juuri tuo tuli meilläkin mieleen tuota Enem pakettia "sorvattaessa".
Tuo ajatus kyllä sitten sekin romuttui kun alan inssikaveri laskeskeli jo vapaavirtaussuodattimen sekoittavan systeemin sen verran että läpimenosta ei ole enään mitään takeita. Nyt pitäisi imuilma kuljettaa ahtimen(vaikka tyhjennetynkin) ja runsaasti muuttuneen imuputkiston läpi. Pienintäkään vastusmuutosta ei hihnapyöriltä saa tulla mitä ei voida optimoida/kompensoida softalla. Jo pelkkä tyhjän remmin pyöritys muuttaa systeemiä sen verran että orggissoftalla ei ole mitään mahdollisuuksia läpimenoon.
On muuten niin, että jo muutaman kymmenen tuhatta ajettu moottori ei todennäköisesti enään läpäise tuota EY-pussitestiä/tyyppitestiä. Niin tiukka se on. Pienetkin virtausmuutokset imujärjestelmässä muuttavat palotapahtumaa niin että läpimenosta ei ole mitään varmuutta.
Ainoa keino on päästä testaamaan/säätämään systeemit etukäteen kohdalleen. Tuurila/arvalla homma ei voi onnistua.
Comment
-
-
Originally posted by overboostMiten GTI-lehdessäkin ollut turbo-Focus on saatu leimattua??M-B C220CDI 4matic amg -13
ex. bmw 320d touring -04 e46, bmw 330da touring m-sport -07 e91, Mercedes-Benz C200CDI BE T A -11, Mitsubishi Lancer RalliArt////////// -10, 320i -04 m-sport II e46, 330iA -06 e90, 318ti -97 e36, 318i -89 e30
Comment
-
-
Originally posted by Suutari98 uudemmissa on toki todella tiukat päästörajat jo ja noihin ei ihan yhdellä kertaa saada sopivia arvoja. myös ahtopaineet jne. on pidettävä kohtuullisissa rajoissa...siis pussitestiin asti
ja hiukan vituttaa tuo saakelin aikalimitti kun potkii ulos täältä foorumilta..oli nimiittäin pari sivua tekstiä tässä...
lyhennän hiukan kun joutuu toisen kerran kirjottamaan:E38 740ia
E39 530 dAT
ex. E34 520i sedan
ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
ex. E36 325i sedan
ex. E36 328i touring
ex. E36 318 iS qp
ex. E36 325i qp -R.I.P-
ex. E21 320i sedan
ex. E30 318i sedan
ex. E3 2500 sedan
Comment
-
-
Originally posted by Mr. ZOT: Pirkkaniksi: Kirjoita pidempi teksti esim. notepadissa tms. ohjelmassa ja sitten vaan pastetat sen tänne fooruumiin..
Comment
-
-
Originally posted by Suutari.
Kaikista testisyklin ajoista otetaan täysi datalogi ja sieltä etsitään kohdat jossa mennään metsään sekä lasketaan kokonaispäästöt. Näihin kohtiin sitten puututaan säädöillä ja mekaanisillakin modifikaatioilla tarvittaessa. Nokkia jne. on turha kuvitella tässä vaiheessa vielä vaihtaa jos siihen ei ole pakottava syytä. Jälkiasennettavat ecut eivät hallitse samalla tavalla päästöjen kannalta oleellisia toimintoja kuin vakio kamat ja näin ollen on järkevintä lähteä liikkeelle mahdollisimman orggiskuntoisella ja hyvässä kunnossa olevalla autolla.
palotapahtuman hallintaan puututaan sitten niiillä keinoilla joiden tiedetään vaikuttavan tiettyihin päästökomponentteihin kuten nox, co2, co ja hiukkaspäästöt. katin toiminta on oltava normaali ja puhdistuskyky pakokaasujen virtaukseen nähden riittävä.
Tämän hommanhan pitäisi mennä niin että olisi tietokoneohjelma joka automaattisesti muuttaisi reaaliajassa Ecun arvoja tiedonkeruulaitteen palautteen mukaan. Sitten jos ei säätävara riitä niin sen jälkeen vasta mekaanisia muutoksia. Parasta olisi tietysti jos ecuun voisi tallentaa eri asetuksia ja ajaessa valita niistä mitkä milloinkin huvittaa eli olisi revitysasetukset ja bensansäästöasetukset erikseen. Ja tietty kojelaudassa se välttämätön TURBO nappi, josta saisi kaikkein tiukimmat säädöt käyttöön.
Kaiken pitäisi olla vain säädettävissä. Tostahan voisi Oulun tai Helsingin AMK ottaa projektin ittelleen :-)
Comment
-
-
Originally posted by DiisseliKiisseliTämän hommanhan pitäisi mennä niin että olisi tietokoneohjelma joka automaattisesti muuttaisi reaaliajassa Ecun arvoja tiedonkeruulaitteen palautteen mukaan. Sitten jos ei säätävara riitä niin sen jälkeen vasta mekaanisia muutoksia. Parasta olisi tietysti jos ecuun voisi tallentaa eri asetuksia ja ajaessa valita niistä mitkä milloinkin huvittaa eli olisi revitysasetukset ja bensansäästöasetukset erikseen. Ja tietty kojelaudassa se välttämätön TURBO nappi, josta saisi kaikkein tiukimmat säädöt käyttöön.
Kaiken pitäisi olla vain säädettävissä. Tostahan voisi Oulun tai Helsingin AMK ottaa projektin ittelleen :-)
Comment
-
-
Originally posted by JanzuVoikohan katsastusasemalta saada kirjallisena ns. luvan ahtimen asentamiseen, ettei sitten enää tule ongelmia kun paketti on autossa kiinni?
Comment
-
-
Originally posted by Suutari98 uudemmissa on toki todella tiukat päästörajat jo ja noihin ei ihan yhdellä kertaa saada sopivia arvoja. myös ahtopaineet jne. on pidettävä kohtuullisissa rajoissa...siis pussitestiin asti
CO: 1.5 g/km
HC+NOx: 0.2g/km
Lähde
eli tähän ei nyt sitten riitä mikään pelkkä laajakaista lambda. virtausnopeudet ja palotapahtuma pidetään optimoituna ja seossuhde mahdollisimman tarkasti lähellä stoikiometristä jokaisessa syklin vaiheessa ja moottorin kuormitusalueella. tällä saavutetaan lähellä täydellistä palamista tapahtuva palaminen(joka ei välttämätt sitten olekkaan täydellinen vaikka stokiometrinen seos onkin ..).
Näihin auttaa myös jos turboautoissa hukkaporttia saa ohjelmallisesti säädettyä jolloin on mahdollista päästä mahdollisiin ahto/vastapaineesta johtuviin ongelmakohtiin käsiksi paremmmin.
Jos haluaa pelata varman päälle, niin hommaa lambdan jokaiselle sylinterille, jolloin pystytään puuttumaan tarkemmin jokaiseen palotapahtumaan.
Koska päästörajat vaikuttavat varsin tiukalta, mielestäni on tärkeätä irroittaa kuljettaja sekoittamasta palamisprosessia, ts. vaijeritoiminen kaasupoljin mäkeen ja tilalle sähköinen, sekä ecun ohjaama askelmoottori liikuttamaan kaasuläppää.
Ja kuten jo mainittua, imusarjan paineessa ei saa tapahtua liian nopeita muutoksia tai soppa menee vituralleen -> elektronisesti ohjattava paineensäädin (wg/hukkis).
Syytä lienee harkita myös virtausnopeuden mittaukseen oma anturi.
Jo noilla muutoksilla saadaan aikaan se, että vakio-eculla saa heittää vesilintua.
Ahtimena paras olisi varmaankin remmillä toimiva kuten mainitsit.
Katalysaattorin olisi syytä olla aika likellä moottorin lohkoa jotta se saadaan nopeammin toimintalämpötilaan.
Bensanpaineita koskee samat asiat kuin imusarjan paineita.
Kaupan päälle tulis vielä lämpötila-antureita, nakusensori, hall-anturi moottorin asennon tunnistamiseen.
Sitten on jäljellä vielä sytyn säätäminen sellaisella hetkellä, että palotapahtuma olisi mahdollisimman täydellinen. Ehkä kannattaisi myös tutustua NGK:n myymään järjestelmään jolla voidaan seurata palamisprosessia (sytytystulppa toimii sensorina) ja säätää näin ennakkoa tarkemmin.
Linkki
Ei muuta kuin kokeilemaan onnea tai vaihtoehtoisesti johonkin labraan, jossa pääsee säätämään konetta sekä tekemään mittauksia. Helppoa ei tule olemaan
EDIT: Ja BMW:n tapauksessa lisämausteensa säätöhommiin tuo VANOS, jonka huomiotta jättämisellä takuulla pilaa kaiken.Last edited by gnz; 04-07-2005, 18:41.
Comment
-
-
tässä WB jutussa oli jujuna se dataloggaus kun autoa ensin testataan sopivassa labraas eikä sokkona mennä testeihinTurbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
Comment