Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320 ahtaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Suutari
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 3059
    • Suomi

    #61
    Originally posted by sqxo
    Originally Posted by Hemi
    Eli jos/kun tässä maassa ei kukaan ole minkään merkkistä jälkiahdettua yli -98 mallista saanut leimattua(ja tiedän että yritystä on ollut),
    ei homma taatusti ole vain rahasta tai tahdosta kiinni.


    Niinpä, ei taida olla yhtään tällaista -98 uudempaa jälkiahdettua täällä foorumilla tiedossa kenelläkään.. Vai onko?
    tähän voisi myös lisätä sanan tiedosta?
    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
    -Official BTCF-Sauna Team-
    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
    -Team BTCF Top Alcohol-
    -Team Pimp My Bride-
    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

    Comment

    • Suutari
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 3059
      • Suomi

      #62
      Originally posted by Hemi
      Niin kiitollinen että tällaiselle miehelle löytyy töitä niin paljon kuin hän suinkin ehtii tehdä. Eli putiikki pystyyn ja papereita hakemaan uudempiin vähäpäästöisiin ahdinvehkeisiin. Tässä on ensimmäinen asiakas!
      Hyvä että edes yksi ...
      faktaa:
      Suomessa on 5milj. asukasta joista jokainen voi laskea paljonko tarvitaan asiaakkaita joilla on potentiaalista pääomaa riittävästi ettei kaikkia suomen autoja tarvitse rakentaa hyväntekeväisyydellä ja sitten toisekseen se että kovinko montaa noista kiinnostaa moinen homma... ulkomaille tietty settiä voisi myydä, mutta satojen tuhansien eurojen labra ei noin vaan itsestään pystyyn nouse...

      toinen asia on se että muutaman tuollaisen voi kyllä tehdä kun tuntee oikeat tahot ja on sopivassa saumassa muutenkin asian suhteen ...
      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
      -Official BTCF-Sauna Team-
      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
      -Team BTCF Top Alcohol-
      -Team Pimp My Bride-
      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

      Comment

      • pt.
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 122
        • Kouvola

        #63
        Tällä forumilla on ihmisiä, jotka ovat turbottaneet vähäpäästöisiä ja siis 98->. Onko sitten laillisia, niin siihen ei ole tietoa minulla, nähnyt olen vain.

        Mutta josko henkilöt itse lukisivat jossain vaiheessa tätä topiccia ja jos aihetta, niin saadaan sitten faktaa tähänkin asiaan.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #64
          ...mitä ihmeen faktaa???

          Comment

          • NHB
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 1120

            #65
            Entäpä jos ottaa sen verta vähän käytetyn aihion joka menee varmasti noista testeistä läpi ja laittaa kaikki hilppeet ahdinta ja välijähyjä myöten kiinni. Jujuttaa vaan katsastuksessa sen verran, että antaa ahtimen olla vain näön vuoksi ja ei oikeasti ahdakkaan moottoria ennen pussitestiä. Turbon siipiin vaan rankkaa modifiointia niin tuskin ylimääräiset mutkat imu- ja pakoputkistossa paljon päästöjä muuttavat. Sitten kun on turbon leimat otteessa voikin laittaa ahtimeen toimivan roottorin sisään.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #66
              Itse asiassa juuri tuo tuli meilläkin mieleen tuota Enem pakettia "sorvattaessa".
              Tuo ajatus kyllä sitten sekin romuttui kun alan inssikaveri laskeskeli jo vapaavirtaussuodattimen sekoittavan systeemin sen verran että läpimenosta ei ole enään mitään takeita. Nyt pitäisi imuilma kuljettaa ahtimen(vaikka tyhjennetynkin) ja runsaasti muuttuneen imuputkiston läpi. Pienintäkään vastusmuutosta ei hihnapyöriltä saa tulla mitä ei voida optimoida/kompensoida softalla. Jo pelkkä tyhjän remmin pyöritys muuttaa systeemiä sen verran että orggissoftalla ei ole mitään mahdollisuuksia läpimenoon.
              On muuten niin, että jo muutaman kymmenen tuhatta ajettu moottori ei todennäköisesti enään läpäise tuota EY-pussitestiä/tyyppitestiä. Niin tiukka se on. Pienetkin virtausmuutokset imujärjestelmässä muuttavat palotapahtumaa niin että läpimenosta ei ole mitään varmuutta.
              Ainoa keino on päästä testaamaan/säätämään systeemit etukäteen kohdalleen. Tuurila/arvalla homma ei voi onnistua.

              Comment

              • overboost
                Bimmer Rookie
                • Oct 2004
                • 181
                • E-Suomi

                #67
                Miten GTI-lehdessäkin ollut turbo-Focus on saatu leimattua??

                Comment

                • villes
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 439
                  • Kirkkonummi

                  #68
                  Originally posted by overboost
                  Miten GTI-lehdessäkin ollut turbo-Focus on saatu leimattua??
                  Tästä juuri kaverin kanssa puhuttiinkin mut ei löydetty mitää järkevää vastausta...eli jos jollain on tietoa nii kertokoon sen mahdollisimman nopeasti
                  M-B C220CDI 4matic amg -13
                  ex.
                  bmw 320d touring -04 e46, bmw 330da touring m-sport -07 e91, Mercedes-Benz C200CDI BE T A -11, Mitsubishi Lancer RalliArt////////// -10, 320i -04 m-sport II e46, 330iA -06 e90, 318ti -97 e36, 318i -89 e30

                  Comment

                  • Mr. Z
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 943
                    • Manse

                    #69
                    Originally posted by Suutari
                    98 uudemmissa on toki todella tiukat päästörajat jo ja noihin ei ihan yhdellä kertaa saada sopivia arvoja. myös ahtopaineet jne. on pidettävä kohtuullisissa rajoissa...siis pussitestiin asti

                    ja hiukan vituttaa tuo saakelin aikalimitti kun potkii ulos täältä foorumilta..oli nimiittäin pari sivua tekstiä tässä...
                    lyhennän hiukan kun joutuu toisen kerran kirjottamaan:
                    OT: Pirkkaniksi: Kirjoita pidempi teksti esim. notepadissa tms. ohjelmassa ja sitten vaan pastetat sen tänne fooruumiin..
                    E38 740ia
                    E39 530 dAT
                    ex. E34 520i sedan
                    ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                    ex. E36 325i sedan
                    ex. E36 328i touring
                    ex. E36 318 iS qp
                    ex. E36 325i qp -R.I.P-
                    ex. E21 320i sedan
                    ex. E30 318i sedan
                    ex. E3 2500 sedan

                    Comment

                    • sqxo
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 902
                      • no man's land

                      #70
                      Originally posted by Mr. Z
                      OT: Pirkkaniksi: Kirjoita pidempi teksti esim. notepadissa tms. ohjelmassa ja sitten vaan pastetat sen tänne fooruumiin..
                      Jees, tai ainakin ottaa copy-pasten Notepadiin kun on kirjoittanu pidemmän pätkän ennenkun painaa "Submit"-nappia, JOS vaikka olis kirjautuminen ehtiny vanheta. Tai eihän se tarvi kun ottaa copyt leikepöydälle, jos luottaa Wintoosaan, ei siis välttämättä mitää Notepadia tarvi.

                      Comment

                      • DiisseliKiisseli
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 550
                        • Uusimaa

                        #71
                        Originally posted by Suutari
                        .

                        Kaikista testisyklin ajoista otetaan täysi datalogi ja sieltä etsitään kohdat jossa mennään metsään sekä lasketaan kokonaispäästöt. Näihin kohtiin sitten puututaan säädöillä ja mekaanisillakin modifikaatioilla tarvittaessa. Nokkia jne. on turha kuvitella tässä vaiheessa vielä vaihtaa jos siihen ei ole pakottava syytä. Jälkiasennettavat ecut eivät hallitse samalla tavalla päästöjen kannalta oleellisia toimintoja kuin vakio kamat ja näin ollen on järkevintä lähteä liikkeelle mahdollisimman orggiskuntoisella ja hyvässä kunnossa olevalla autolla.

                        palotapahtuman hallintaan puututaan sitten niiillä keinoilla joiden tiedetään vaikuttavan tiettyihin päästökomponentteihin kuten nox, co2, co ja hiukkaspäästöt. katin toiminta on oltava normaali ja puhdistuskyky pakokaasujen virtaukseen nähden riittävä.

                        Tämän hommanhan pitäisi mennä niin että olisi tietokoneohjelma joka automaattisesti muuttaisi reaaliajassa Ecun arvoja tiedonkeruulaitteen palautteen mukaan. Sitten jos ei säätävara riitä niin sen jälkeen vasta mekaanisia muutoksia. Parasta olisi tietysti jos ecuun voisi tallentaa eri asetuksia ja ajaessa valita niistä mitkä milloinkin huvittaa eli olisi revitysasetukset ja bensansäästöasetukset erikseen. Ja tietty kojelaudassa se välttämätön TURBO nappi, josta saisi kaikkein tiukimmat säädöt käyttöön.

                        Kaiken pitäisi olla vain säädettävissä. Tostahan voisi Oulun tai Helsingin AMK ottaa projektin ittelleen :-)

                        Comment

                        • Janzu
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 483
                          • Vantaa

                          #72
                          Originally posted by DiisseliKiisseli
                          Tämän hommanhan pitäisi mennä niin että olisi tietokoneohjelma joka automaattisesti muuttaisi reaaliajassa Ecun arvoja tiedonkeruulaitteen palautteen mukaan. Sitten jos ei säätävara riitä niin sen jälkeen vasta mekaanisia muutoksia. Parasta olisi tietysti jos ecuun voisi tallentaa eri asetuksia ja ajaessa valita niistä mitkä milloinkin huvittaa eli olisi revitysasetukset ja bensansäästöasetukset erikseen. Ja tietty kojelaudassa se välttämätön TURBO nappi, josta saisi kaikkein tiukimmat säädöt käyttöön.

                          Kaiken pitäisi olla vain säädettävissä. Tostahan voisi Oulun tai Helsingin AMK ottaa projektin ittelleen :-)
                          Jos tästä nyt syksyn aikana päästään sanoista tekoihin, niin löytyykö täältä pk-seudulta osaavia ihmisiä, joiden tietotaitoa voisi kyseisin projektin alkaessa ammentaa? Ei vielä niin ajankohtainen kysymys, mutta olis kiva tietää niin voi sitten syksyllä tulla nykii hihasta. Kysely Infinitasille on lähetetty koskien TÜV todistusta ja paketin mukana tulevista osista. Kun sieltä on saatu vastaus, lähtee kysely sitten katsastusasemalle. Voikohan katsastusasemalta saada kirjallisena ns. luvan ahtimen asentamiseen, ettei sitten enää tule ongelmia kun paketti on autossa kiinni?

                          Comment

                          • FroZ
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2003
                            • 298
                            • jkl

                            #73
                            Originally posted by Janzu
                            Voikohan katsastusasemalta saada kirjallisena ns. luvan ahtimen asentamiseen, ettei sitten enää tule ongelmia kun paketti on autossa kiinni?
                            Luvansaannista en tiedä, mutta jos sellaisen saa niin kannattaa käydä paikanpäältä hakemassa leimoilla ja mielellään nimillä varustettu lappu jossa "lupa" myönnettään... eivät pääse pyörtämään puheitaan sitten katsastus hetkellä..

                            Comment

                            • gnz
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 428
                              • -

                              #74
                              Originally posted by Suutari
                              98 uudemmissa on toki todella tiukat päästörajat jo ja noihin ei ihan yhdellä kertaa saada sopivia arvoja. myös ahtopaineet jne. on pidettävä kohtuullisissa rajoissa...siis pussitestiin asti
                              Ja päästörajat olivat :

                              CO: 1.5 g/km
                              HC+NOx: 0.2g/km

                              Lähde

                              eli tähän ei nyt sitten riitä mikään pelkkä laajakaista lambda. virtausnopeudet ja palotapahtuma pidetään optimoituna ja seossuhde mahdollisimman tarkasti lähellä stoikiometristä jokaisessa syklin vaiheessa ja moottorin kuormitusalueella. tällä saavutetaan lähellä täydellistä palamista tapahtuva palaminen(joka ei välttämätt sitten olekkaan täydellinen vaikka stokiometrinen seos onkin ..).
                              Näihin auttaa myös jos turboautoissa hukkaporttia saa ohjelmallisesti säädettyä jolloin on mahdollista päästä mahdollisiin ahto/vastapaineesta johtuviin ongelmakohtiin käsiksi paremmmin.
                              Lambdaksi riittänee varmasti NB-lambda kun puhutaan vähäpäästöisestä autosta. Sen sopan kun tulee kerran pysyä stoikiometrisena tai testistä ei mennä läpi.
                              Jos haluaa pelata varman päälle, niin hommaa lambdan jokaiselle sylinterille, jolloin pystytään puuttumaan tarkemmin jokaiseen palotapahtumaan.

                              Koska päästörajat vaikuttavat varsin tiukalta, mielestäni on tärkeätä irroittaa kuljettaja sekoittamasta palamisprosessia, ts. vaijeritoiminen kaasupoljin mäkeen ja tilalle sähköinen, sekä ecun ohjaama askelmoottori liikuttamaan kaasuläppää.

                              Ja kuten jo mainittua, imusarjan paineessa ei saa tapahtua liian nopeita muutoksia tai soppa menee vituralleen -> elektronisesti ohjattava paineensäädin (wg/hukkis).
                              Syytä lienee harkita myös virtausnopeuden mittaukseen oma anturi.

                              Jo noilla muutoksilla saadaan aikaan se, että vakio-eculla saa heittää vesilintua.

                              Ahtimena paras olisi varmaankin remmillä toimiva kuten mainitsit.

                              Katalysaattorin olisi syytä olla aika likellä moottorin lohkoa jotta se saadaan nopeammin toimintalämpötilaan.

                              Bensanpaineita koskee samat asiat kuin imusarjan paineita.

                              Kaupan päälle tulis vielä lämpötila-antureita, nakusensori, hall-anturi moottorin asennon tunnistamiseen.

                              Sitten on jäljellä vielä sytyn säätäminen sellaisella hetkellä, että palotapahtuma olisi mahdollisimman täydellinen. Ehkä kannattaisi myös tutustua NGK:n myymään järjestelmään jolla voidaan seurata palamisprosessia (sytytystulppa toimii sensorina) ja säätää näin ennakkoa tarkemmin.
                              Linkki

                              Ei muuta kuin kokeilemaan onnea tai vaihtoehtoisesti johonkin labraan, jossa pääsee säätämään konetta sekä tekemään mittauksia. Helppoa ei tule olemaan

                              EDIT: Ja BMW:n tapauksessa lisämausteensa säätöhommiin tuo VANOS, jonka huomiotta jättämisellä takuulla pilaa kaiken.
                              Last edited by gnz; 04-07-2005, 18:41.

                              Comment

                              • Suutari
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2003
                                • 3059
                                • Suomi

                                #75
                                tässä WB jutussa oli jujuna se dataloggaus kun autoa ensin testataan sopivassa labraas eikä sokkona mennä testeihin
                                Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                                -Official BTCF-Sauna Team-
                                -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                                -Team BTCF Top Alcohol-
                                -Team Pimp My Bride-
                                TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                                R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                                R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                                526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎