Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Lämmityslaitteen "siilin" vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jermu82
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 151

    #16
    Originally posted by KoPe View Post
    No niin etuvastus vaihdettu. Kävin kaverin pajalla vaihtadattamassa sen, kun aikana sitä ensin itse sörkin ja sitten minun jälkeen kaverini, joka oli e39 sitä vaihtanut. Vaikea se ei ole, kun hokaa miten se tapahtuu. Kuitenkin e46 se on ilmeisesti hankalampi vaihtaa kuin e39.

    Siili löytyy e46 apukuskin puolelta aivan äärimmäisenä jalkatilasta alhaalta läheltä konetilaa. Alkuperäinen on alumiininen. Sitä osittain peittää kaksi muoviosaa, joista ensin pitää ottaa jonkinkaltainen moottori pois, lähtee klipsuista painamalla ja sitten seuraavaksi muovimoottorin jälkeen otetaan se muovirunko pois irrottamalla ruuvi. Tämän jälkeen pitäisi siili lähteä suht simppelisti, ellei siinä ole pikkuklipsua lukkona, niin kuin uudessa oli.

    Coupessa ei ainakaan tarvinnut jalkatilan ilmaputkea irrottaa, riitti kun vähän siirti.

    Kaikki kiinni päinvastaisessa järjestyksessä, katso että muovirunko tulee oikein kiinni vipuun ja moottori taas muovirunkoon.

    Jännä havainto tehtiin, että jos heittää autosta virrat päälle, ei ilmaa tulee jalkatilaan (?). Mutta jos heittää auton käyntiin, läpätkin aukeaa ja kaikki toimii. Tämä aiheutti puolen tunnin ihmettelyn ja uusinta-asennuksen sekä pari kolme no voi vittua.
    pitääkö hanskalokero irroittaa?

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      #17
      Originally posted by jermu82 View Post
      pitääkö hanskalokero irroittaa?
      Ei ainakaan sedanissa. Se on paljon hanskalokeroa alempana juurikin tuon jalkatilan ilmaputken takana. En myöskään irrottanut sitä ilmaputkea vaan siirsin sitä hieman.
      Last edited by Antsah; 12-11-2009, 10:07.

      Comment

      • jermu82
        Bimmer Rookie
        • Oct 2008
        • 151

        #18
        Originally posted by Antsah View Post
        Ei ainakaan sedanissa. Se on paljon hanskalokeroa alempana juurikin tuon jalkatilan ilmaputken takana. En myöskään irrottanut sitä ilmaputkea vaan siirsin sitä hieman.
        onkohan touringis sama homma? onko toi siili neljällä torkkisilla kiini etten pura mitään asiian kuulumatonta. otin hanskalokeron pois nii tuli vähän enemmän tilaa. näköjään tohon on joskus siili vaihdettu ja auto on kuitenki vm.00.

        edit. nyt on siili vaihdettu, oli siellä sittekin näköjään alkuperäinen siili paikalla mutta yks ruuvi puuttu ku on näköjään joskus koitettu vaihtaa. no tuo motoneti siilihän oli vähän erinlainen mitä alkuperäinen ja ei meinannu ruuvit yltää, ja se ei painu nii alas että se klipsu ois siihen ottanu. jäi nyt toi siili yhdellä ruuvilla mutta eiköhän se siellä pysy oli aika vittumainen homma ja touringis ainakin piti ottaa hanskalokero pois että mahtuu työskentelee.
        Last edited by jermu82; 12-11-2009, 13:17.

        Comment

        • fastandfurious
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1731
          • Tampesteri

          #19
          Originally posted by jermu82 View Post
          onkohan touringis sama homma? onko toi siili neljällä torkkisilla kiini etten pura mitään asiian kuulumatonta. otin hanskalokeron pois nii tuli vähän enemmän tilaa. näköjään tohon on joskus siili vaihdettu ja auto on kuitenki vm.00.

          edit. nyt on siili vaihdettu, oli siellä sittekin näköjään alkuperäinen siili paikalla mutta yks ruuvi puuttu ku on näköjään joskus koitettu vaihtaa. no tuo motoneti siilihän oli vähän erinlainen mitä alkuperäinen ja ei meinannu ruuvit yltää, ja se ei painu nii alas että se klipsu ois siihen ottanu. jäi nyt toi siili yhdellä ruuvilla mutta eiköhän se siellä pysy oli aika vittumainen homma ja touringis ainakin piti ottaa hanskalokero pois että mahtuu työskentelee.

          Onko tietoa, paljonko tää siili maksaa motonetissa / merkkiliikkeessä? Pakko se kai on vaihtaa, kun menee hermot tohon puhaltimen hummaamiseen!
          ---------------------------------------------------
          E91 325d M-Sport
          ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
          E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

          Comment

          • Extra
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 272
            • Kurjuuden alkulähde

            #20
            Originally posted by fastandfurious View Post
            Onko tietoa, paljonko tää siili maksaa motonetissa / merkkiliikkeessä? Pakko se kai on vaihtaa, kun menee hermot tohon puhaltimen hummaamiseen!
            Orggis oli vuosi sitten 70€.

            Comment

            • AMP
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2006
              • 536
              • Turku

              #21
              Omassa siilin vaihto kanssa edessä kun nopeus soutaa puhaltimessa. Mistä saa edullisimmin? Löytyykö motonetistä? No kysymällä selviää ja marmorilta ilmeisesti 70-80e..
              e65 730d

              Ex. e21 316,e30 316,e30 318i, e36 325i, e36 325i, e36 328i, e39 530d, e46 320ci, e46 316i...

              Comment

              • fastandfurious
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1731
                • Tampesteri

                #22
                Originally posted by Extra View Post
                Orggis oli vuosi sitten 70€.
                Thanks! Otetaanpa yhteyskokeilu huomenna merkkiliikkeeseen tai motonettiin,ei toi nyt niin mahdottoman kallis ole. Tosin, ilman tätäkin kuluerää olisin tullut toimeen
                ---------------------------------------------------
                E91 325d M-Sport
                ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                Comment

                • racing02
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 2024
                  • Riihimäki

                  #23
                  Britti ebaysta 52e kaikkine kuluineen ja perillä 3 päivässä. Nimetön tarvike näytti tulevan, saapa nähdä kauanko toimii.

                  Comment

                  • jermu82
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2008
                    • 151

                    #24
                    Originally posted by AMP View Post
                    Omassa siilin vaihto kanssa edessä kun nopeus soutaa puhaltimessa. Mistä saa edullisimmin? Löytyykö motonetistä? No kysymällä selviää ja marmorilta ilmeisesti 70-80e..

                    motonetistä ostin ja oli muistaakseni 79 euroa

                    Comment

                    • Kimmo_M
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 508
                      • Suomi

                      #25
                      Edit: selvis jo.
                      Last edited by Kimmo_M; 10-03-2010, 15:19.

                      Comment

                      • Eksu
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2003
                        • 563
                        • Jokela

                        #26
                        Tuli vaihdettua ko. osa omaan autoon (-00 318i) tänään ja pari huomiota edellisiin selostuksiin siilin vaihtoon liittyen.

                        Uusi osa maksoi marmorilla 100€ ilman alennuksia.
                        Eli ennenkuin siiliin pääsee "mukavasti" käsiksi kannattaa irrottaa hansikaslokero (6kpl ristipääruuveja).
                        Sen jälkeen jaloille tulevaa ilmaputkea taivuttamalla pääsee käsiksi kuvassa näkyviin osaan nro. 7, joka on kiinni kahdella torxilla koko 20. http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...s_for_ac_unit/
                        Sen irroittamalla pääsee käsiksi itse siiliin (osa nro. 3). Irroita sähköliitin sekä kaksi torxia joilla siili on kiinni lämppärissä. Siiliä pitää paikallaan muoviklipsi jota taivuttamalla osa irtoaa. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Korvaavan siilin muoto erosi vanhassa sen verran että muoviklipsi ei enää yltänyt kiinni, mutta mukavasti tuo näyttää pysyvän pelkästään torxeilla.

                        Kannattaa käytää kunnon torx-avaimia, koska tilaa on suht vähän eikä rimpuloiden kanssa mene kuin hermot.
                        Itsellä meni operaatioon aikaa n.tunti, hiukan nopeammin olisi selvinnyt kunnon työkaluja käyttämällä.

                        Toivottavasti nämä ohjeet selventää vaihtoa. Melko ahtaat paikat siellä on, mutta ihan tehtävissä oleva homma kuitenkin.

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #27
                          Toisenmerkkisissä on vakiotoimenpide uusia puhaltimen moottori samalla kun uusii etuvastuksen , miten e46:ssa? Onko korjaus ollut kestävä vaikka olette laittaneet vain vastuksen?

                          -nimim touringissa humppaa puhallusnopeus
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Jolli
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 2556
                            • Virolahti

                            #28
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Toisenmerkkisissä on vakiotoimenpide uusia puhaltimen moottori samalla kun uusii etuvastuksen , miten e46:ssa? Onko korjaus ollut kestävä vaikka olette laittaneet vain vastuksen?

                            -nimim touringissa humppaa puhallusnopeus
                            Puhaltimen moottorin hinta n.400-500eur (joku 470eur varmaankin lähellä) niin tuskin sitä huvikseen vaihdetaan / ennakoivana toimenpiteenä. Ketään en tietenkään kiellä tekemästä sitä
                            Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                            Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                            PM tavoittaa, puhelimella ei.

                            Comment

                            • Jape2
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 262

                              #29
                              Kiitos Eksu ohjeesta. Tuli vaihdettua omaan kiesiin tuo siili ja puhallin alkoi toimimaan normaalisti. Puhallin siis kuoli täysin viikonloppuna.

                              Ahdas on kyllä paikka, ei mahdottomasti ollu ylimääräistä tilaa. Piti tosiaan hakea kaupasta uusi torx-avain.
                              A5 2.0tq S-tronic -13

                              Comment

                              • jermu82
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2008
                                • 151

                                #30
                                vittu vuos sitte vaihoin siilin ja nyt taas lakkas toimimasta. voiko siili mennä noin nopeaa sököks?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎