Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Lämmityslaitteen "siilin" vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • atte.o
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2009
    • 894
    • haukipudas

    #31
    Originally posted by jermu82 View Post
    vittu vuos sitte vaihoin siilin ja nyt taas lakkas toimimasta. voiko siili mennä noin nopeaa sököks?
    Eihän se mikään ole ikuista
    E61 M-sport

    Comment

    • jermu82
      Bimmer Rookie
      • Oct 2008
      • 151

      #32
      entäs sitten ku tuuletin on kakkos asennossa ja kuuluu yleensä jotain rätinää? nii voisko se olla oire että siili menee?

      Comment

      • Pretoriaani
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2009
        • 3842
        • Hyvinkää, Finland

        #33
        Originally posted by jermu82 View Post
        entäs sitten ku tuuletin on kakkos asennossa ja kuuluu yleensä jotain rätinää? nii voisko se olla oire että siili menee?
        Rätinää vai semmosta jurnutusta? Ettei olis laakeri menossa?
        I don't lose sleep over the opinion of sheep.

        Comment

        • jermu82
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 151

          #34
          Originally posted by Pretoriaani View Post
          Rätinää vai semmosta jurnutusta? Ettei olis laakeri menossa?

          no enempi rätinän tapaista?? ei kuulu kyllä aina. onko toi puhaltimen laakerin vaihto mahdollista vai pitääkö ostaa koko paska?

          Comment

          • john deer
            BTCF Member
            • Aug 2004
            • 116
            • Virrat/Tampere

            #35
            Tuli eilen vaihdettua siili -02 touringiin. Melko ahtaat paikat siellä on.:think

            Olisikohan mahdollista, että tehtaalta on jäänyt siilin kiinnitysruuvit laittamatta? Sillä alkup. siili oli paikoillaan vain sillä muoviklipsillä.
            Uutta siiliä en saanut laitettua niin pitkälle, että klipsi olisi mennyt kiinni. Joten uusi siili on vain johtojen varassa. Ilmeisesti kl:stä hakemaan ruuveja...

            Comment

            • meikkis
              Bimmer Rookie
              • Sep 2011
              • 42
              • aura

              #36
              mul oli kans ilman ruuvei mut kyl se aika hyvin siin istuski et tuskin lähtee..

              Comment

              • DeeJii
                Newbiemmer
                • Aug 2011
                • 5
                • Finland

                #37
                MUlla E46 -02 sedan ja manuaaliset lämppärivivut. Pitkän aikaa puuskutti epätasaisesti ja nytten ei enään ollenkaan. Lämppäri paneelissa ei toimi enään edes takalasin lämmitin nappula (sulakkeet ehjät). Mahtaako tässäkin olla siiis vika "siilissä"?

                Comment

                • NokiLeka
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2341
                  • Eurajoki

                  #38
                  Kyllä tuota vikaa hakisin jostain muualta, koska ei takalasinlämppärillä ole mielestäni mitään tekemistä siilin kanssa. Siili on etuvastus, joka ohjaa puhaltimen moottoria.
                  "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                  Comment

                  • janne[l
                    BTCF Member
                    • Apr 2011
                    • 861
                    • Ylöjärvi

                    #39
                    mulla on toi puhallin humpannu satunnaisesti vuoden ajan, nyt tilasin uuden siilin ja vaihdan sen kun tulee.
                    onkos tulla muuten mitään tekemistä ilmastoinnin tehokkuuden kanssa ? tuntuu olevan hiukan puhti pois kylmän osalta.
                    e46 330i cabriolet
                    e91 320d
                    e36 328 törpö

                    Comment

                    • niinjoo
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2012
                      • 36
                      • Itä-Suomi

                      #40
                      Tuli tuo siili vaiheltua, koitin etiskellä etukäteen kuvia minkälaisia osia siellä on vastassa ettei ensikertalaisena tarviais turhaan etiskellä oikeita paikkoja pelkkien muotokuvien perusteela. Eipä löytyny kuin jotain postimerkin kokosia suttusia kuvia joten otin omasta mielestä homman "hankalimmista" paikoista kuvat mistä josko vastasuudessa helpottaa muita ensikertalaisia.

                      Purin hanskalokeron kokonaisuudessaan edestä, antaa mukavasti lisää tilaa eikä ajallisesti ole iso työ. Koko hommaan aikaa taisi mennä kokonaisuudessaan tunnin luokkaa.

                      kuva1 - tässä ilmeisesti se kaikkien puhuma muoviosa mikä pitää ottaa edestä pois. klipsi auki ja lähtee tuo alamutikka irti
                      kuva2 - ruuvvi irti ja muoviosa lähtee pois
                      kuva3 - ruuvvi ja klipsi vielä auki niin etuvastusta pääsee nitkuttelemaan pois

                      Jos joku näkee nämä turhaksi niin poistakoon.
                      Attached Files
                      BMW - korjaamisen iloa...sitäpä juuri prkl..

                      Comment

                      • DeeJii
                        Newbiemmer
                        • Aug 2011
                        • 5
                        • Finland

                        #41
                        Originally posted by DeeJii View Post
                        MUlla E46 -02 sedan ja manuaaliset lämppärivivut. Pitkän aikaa puuskutti epätasaisesti ja nytten ei enään ollenkaan. Lämppäri paneelissa ei toimi enään edes takalasin lämmitin nappula (sulakkeet ehjät). Mahtaako tässäkin olla siiis vika "siilissä"?
                        Vika oli siinä paneelissa mistä voi säätää lämpötilat ja puhallukset. Muuten toimii kaikki taas niinku pitäää siilinki vaihdoin niin puuskutus loppu.. mutta toi takalasin lämppärin napin valo vilkkuu kokoajan eikä tapahdu mitää vaikka sitä painelee...?

                        Comment

                        • pete-91
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2011
                          • 38
                          • Keski-Suomi

                          #42
                          Itsekkin kaipaan hieman tietoa, eli osaako joku kertoa mikä olisi minun ongelma vai onko kyseinen siili juuri?
                          BMW e46 , 318i, vm 2000 , 1.9bensalla.

                          Vika on että auto ei puhalla lämmintä kuskin puolelle ja apparinkin puolelle erittäin laimeaa lämmintä, moottorin lämmöt nousevat erittäin nopeasti normaaliin ja pysyvät.

                          -Termostaatti vaihdettu.
                          -Vesiventiilin molemmat letkut lämpenee ok?

                          Onko muilla ollut samanlaista? joitan searchilla löysin mutta en vastausta.

                          Comment

                          • MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3143
                            • Tampere

                            #43
                            Manuaali- vai automaatti-ilmastointi? Jos manuaali-ilmastointi eli IHKR niin kannattaa vilkaista sivut 31-32 täältä: KLIK.

                            Olisko tuo mikrokytkin paskana? Muistelen että ex-325i coupessa oli samankaltaisia ongelmia tuon manuaali-ilmastoinnin kanssa.

                            Air distribution

                            The selection of air distribution is carried out using the rotary dial potentiometer (42 steps).

                            Each step of the potentiometer represents a percentage. The percentage indicates the desired air distribution setting.

                            Movement of the stratification flap for face ventilation is carried out by rotating a thumb wheel between the face vent discharge nozzles. The
                            thumb wheel is connected to a bowden cable that moves the flap.
                            The air distribution for defrost, ventilation and footwell is performed by a single air distribution stepper motor that is connected to the M-bus
                            and controlled by the IHKR control unit.

                            The stepper motor drives a cam/lever assembly (1) that articulates all three air distribution flaps. The position of the cam is confirmed by the air distribution micro-switch (2).

                            The air distribution micro-switch is provided 5V by the IHKR control unit. The micro switch is closed by the rotating cam lobe in two positions:
                            • Full defrost 97% to 0%
                            • Mixed face vent/footwell 37% (quick confirmation)

                            When the switch is closed the signal at the control unit goes low, informing the control unit that it has reached that particular position. The display in diagnosis recognizes this position as “off”.

                            A reference run is initiated the first time KL30 is switched on to the IHKR control unit. The reference run is required to determine the position of the cam disc. The cam disc is rotated until the micro-switch sends a signal to the control unit. After the reference run is completed, the control unit recognizes what position the cam disc is in and thus the position of all three air distribution flaps.

                            If the air distribution micro-switch is not able to produce a signal at the correct position, the control unit will continue to operate the stepper motor at an estimated position. Eventually the air distribution setting will not match the actual output. The air distribution micro-switch
                            circuit is fault monitored.

                            Comment

                            • pete-91
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2011
                              • 38
                              • Keski-Suomi

                              #44
                              Pahoittelut unohtui laittaa, tosiaan Manuaali ilmastointi löytyy,mistähän kannattaisi tilata kyseinen osa jos ei paljoa maksa?
                              Tai millä nimillä / osanumerolla jos joku sattuisi tietää voisi löytää osan.
                              Kiitokset etukäteen.

                              Comment

                              • MNi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2008
                                • 3143
                                • Tampere

                                #45
                                Ensin kannattais luetuttaa INPAlla vikakoodit, mikrokytkimestä sanotaan että se on "fault-monitored" eli sen hajoamisesta pitäisi jäädä jälki IHKR:lle.

                                Kun tuolla vihjataan KL30:stä eli jatkuvasti päällä olevasta virrasta niin akun irroittaminen muutamaksi minuutiksi antaisi syyn IHKR:lle ajaa reference run uudestaan. Tätäkin voisi kokeilla ensin.

                                Lisäksi, kun tuolla puhutaan cam/lever assemblystä niin ilmastoinnissa on mekaanisesti avattavia läppiä, voihan olla että joku liitos on pettänyt ja läpät eivät enää liikukaan.

                                E85:n IHKS lienee periaatteeltaan sama, tuolla on paremmin kuvia: KLIK.

                                Jos siellä on tuo läppäkoneisto hajalla, niin tuolta voi katsoa osanumeroita: KLIK.

                                Vaikuttais että alkupään E46:ssa on ollut kahden valmistajan puhallinkoneistoa, mutta molemmista Gearbox flap position -osa jossa mahdollisesti on tuo mikrokytkin mukana - tai sitten ei.

                                Behrin tuote maksaa Schmiedmannilla 17,72€ ja ei-Behr on 33,54€. Ei paha hinta jos se on tuosta kiinni.

                                Tosin, tuo gearbox flap position -asetelma näyttäis olevan harvinaisen **ttumaisessa paikassa, purkaa saa aika lailla....

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎