Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Lämmityslaitteen "siilin" vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miko
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 403
    • Aura

    #61
    Mahtaako olla siili mennyt, kun omassa puhaltaa todella heikosti vaikka säätäisi nopeuden manuaalisesti täysille? Kyseessä automaatti-ilmastointi.
    Kylmäaineetkin varmaan vähissä, kun aika heikosti tulee kylmää.
    Nykyään: E60 545 sedan -04.
    Ex: F25 x3-11, E61 530d -08 touring, E91 325d -08 Touring, E46 330D -02 Touring, E39 530D -98 sedan, E34 520 -91 sedan, E36 325 Cäbi -93, E30 316 4D -91, E36 318is Coupé -96, E30 320i 2D -88 & Ford Sierra -90.

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1422

      #62
      Tuli itsekin askarreltua uusi siili eilen sigun autoon (e39). Orkkis kesti 13 vuotta, 146tkm, hummailua on ollut jo vuosia, akku rupesi tyhjenemään viikko sitten. Syyllinen oli aika helppo pongata kun ilmastointi puhalteli omiaan vaikka avaimet oli kaukana virtalukosta.

      10 minuutin hommaan meni reilu tunti. Oli siilin sähköpistoke niin tiukassa että usko meinasi loppua. Auto heilui mutta liitin ei irronnut. Lopuksi sisuunnuin ja vedin johdoista täysillä samalla painaen niitä kahta lukituskytkintä ja liitin irtosi ilman vaurioita. Itse siilin sai vapautettua helposti mutta sekään ei tullut kokonaan ulos ilman lievää voimankäyttöä. Uuden siilin (ostettu useampi vuosi sitten Adita/Malmi varastoon) sain hyvin ohjuritappien huulille mutta sain sen napsahtamaan paikoilleen vasta alinta tapin korvaketta ruuvimeisselillä painaen. Sähköpistoke meni sentään hienosti takaisin paikalleen.

      Kirjoitin tämän sepstuksen lähinnä uskonvahvistukseksi niille, jotka ketjussa mainittuja ohjeita seuraamalla kokevat vastuksia tässä sinällään helpossa hommassa. Itse operoin pihalla ja laitoin vaimon jumppamaton polvien alle. Itse kohteeseen on hankala nähdä, mutta onnistuu kyllä. Valo kantsii varata mukaan, on sen verran pimeä kolo.

      Enää ei ilmastointi hummaile ja luulisin että akun purkaminen loppui tällä erää tähän.
      Last edited by 205/65-15H; 08-07-2014, 09:03. Reason: Jahas, oli tullut postailtua tämä e46-ketjuun, anyway vika poistui siilin vaihdolla
      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
      Ioniq5 AWD -22
      Leaf 40kwh -18

      Comment

      • KalmanKalpea
        Bimmer Rookie
        • Nov 2012
        • 59
        • Kajaani

        #63
        Puhallin talvella jo pari kertaa teki tenän mutta rupesi toimimaan kuitenkin. Nyt eilen kauppaan lähtiessä ei puhaltanut sitten mitään enää. Siilin vaihdon jälkeen rupesi rokkaamaan taas

        Comment

        • Rider
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2014
          • 211
          • Tampere

          #64
          Originally posted by Miko View Post
          Mahtaako olla siili mennyt, kun omassa puhaltaa todella heikosti vaikka säätäisi nopeuden manuaalisesti täysille? Kyseessä automaatti-ilmastointi.
          Kylmäaineetkin varmaan vähissä, kun aika heikosti tulee kylmää.

          Kuulostaa samoille oireille kun omassa autossa. Siilin vaihdolla korjaantui eikä ole kovin kallis vaihtaa.

          Comment

          • kawis
            BTCF Member
            • Sep 2009
            • 187
            • Kokkola

            #65
            siili

            Originally posted by Rider View Post
            Kuulostaa samoille oireille kun omassa autossa. Siilin vaihdolla korjaantui eikä ole kovin kallis vaihtaa.

            Itsellä oli samaa ongelmaa eli puhaltimen nopeus humppasi ja vaihdoin tilalle jonkun tarvike siilin niin enää ei humppaa.

            Tosin ennen puhallin puhalsi ihan reippaalla voimakkuudella kun painoi siitä ohjauspaneelista sen tuulilasin puhalluksen nappia mut nyt ei enää puhalla voimakkaammin eli johtuuko tarvike siilistä vai tarviikohan jotain koodausta??

            Auto 6/2002 330 touring ja autom.ilmastointi

            -kaitsu-
            Sähkörimpula

            Ex
            BMW e30 M3 tech., BMW e39 540iA, BMW e46 330xi
            BMW e53 X5 4.4, BMW e39 530iA, BMW f10 530xd
            BMW e91 335d, BMW e71 X6 35d , BMW f30 330e, F10 M550d

            Comment

            • hurvana
              Newbiemmer
              • Jul 2014
              • 23
              • Kainuu

              #66
              Mielipiteet kannattaako vaihtaa näihin alkuperäisiä vai tarvikeosia? Joku arveli että lämmönsäätömoottori sökö, ja täällä on tuosta siilistä puhuttu.

              Mulla i316 vm 2000 jossa automaatti-ilmastointi. Lämmitys on lakannut toimimasta tänä talvena, näpit ihan helkkarin jäässä nykymenolla. Viilennys tuntuu toimivan jos säätää tavoitelämpötilaa kylmempään suuntaan, mutta lämpimää ei tule.

              Toiseksi puhallus pätkii toisinaan itsekseen niin että laskee puhalluksen voimakkuuden nollille ja sitten taas täysille parin sekunnin välein.

              lisäys: samoihin aikoihin tänä talvena on peruutustutka lakannut toimimasta, kun pistää pakin päälle niin piippaa (ilmoittaa olevansa rikki).
              Last edited by hurvana; 26-02-2015, 19:40.

              Comment

              • KalmanKalpea
                Bimmer Rookie
                • Nov 2012
                • 59
                • Kajaani

                #67
                Originally posted by hurvana View Post
                Mielipiteet kannattaako vaihtaa näihin alkuperäisiä vai tarvikeosia? Joku arveli että lämmönsäätömoottori sökö, ja täällä on tuosta siilistä puhuttu.

                Mulla i316 vm 2000 jossa automaatti-ilmastointi. Lämmitys on lakannut toimimasta tänä talvena, näpit ihan helkkarin jäässä nykymenolla. Viilennys tuntuu toimivan jos säätää tavoitelämpötilaa kylmempään suuntaan, mutta lämpimää ei tule.

                Toiseksi puhallus pätkii toisinaan itsekseen niin että laskee puhalluksen voimakkuuden nollille ja sitten taas täysille parin sekunnin välein.

                lisäys: samoihin aikoihin tänä talvena on peruutustutka lakannut toimimasta, kun pistää pakin päälle niin piippaa (ilmoittaa olevansa rikki).
                Tarvikesiili pelasi vajaan vuoden että melkeimpä alkuperästä lähtisin laittamaan.

                Comment

                • Convertible
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2003
                  • 2638
                  • Turku

                  #68
                  niih, Behr/Hella on oem.
                  F25 X3 35d
                  E87 118i
                  E46 330ti
                  E46 M3
                  E30 M3
                  E30 M3 Convertible
                  Z3 Roadster

                  Comment

                  • racing02
                    BTCF Member
                    • Nov 2004
                    • 2024
                    • Riihimäki

                    #69
                    Originally posted by KalmanKalpea View Post
                    Tarvikesiili pelasi vajaan vuoden että melkeimpä alkuperästä lähtisin laittamaan.
                    Sama. Oli nimetön ebaysta.

                    Comment

                    • hurvana
                      Newbiemmer
                      • Jul 2014
                      • 23
                      • Kainuu

                      #70
                      Vastaan tässä itselleni, mulla syyksi ilmeni jäähdytinnesteen vähyys jossa on vuoto termostaattikotelossa ja myös siili vaihdettiin. Testailin lämmitystä täysille (32 C) ja ajelin jonkun aikaa. Ei mielestäni lämmitä niin voimakkaasti kuin ennen, ei tullut tukalan kuumaa missään vaiheessa. Tuntui lähinnä hyvältä vaihteeksi istua saunassa kun on palellut ratissa niin kauan.

                      Comment

                      • H3nu
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 252
                        • Hämeenlinna

                        #71
                        Sisätilanpuhaltimen siiliä ei löydy

                        Eli 2000 touring ei ilmastointia, en löydä puhaltimen siiliä mistään. Auttakaa puusilmää, että missä sijaitsee?
                        BMW F82 M4 -16
                        BMW F20 116d M-sport -14
                        Aprilia Dorsoduro 900 -20
                        Sea-Doo RXP300RS -16

                        Comment

                        • siksta
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 675
                          • Orimattila

                          #72
                          Hanskalokero pois, niin löytyy jotakuinkin kuvan paikasta,
                          hiukan tuolla mustan lämppäriboksin takana. Melko ahtaassa paikassa.

                          F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9135
                            • Oulu

                            #73
                            Ei taida löytyä tuota perinteistä siiliä ilman ilmastointia olevassa puhallinversiossa.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • eeskoo
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2012
                              • 91
                              • Chicago

                              #74
                              Jos kaipaat sitä esivastusta puhaltimelle kuitenkin niin se löytyy itse puhaltimen ropellin keskeltä, 20cm raitisilmasuodattimen alapuolelta.

                              Tässä suurinpiirtein ohjeet kuinka sinne päästä.

                              Comment

                              • mikasare
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2007
                                • 241
                                • Lohja

                                #75
                                Siili

                                Nyt kun on asiasta puhetta niin kysynkin onko se siilin vika jos lämppärin säätö tuntuu haasteelliselta koska sisään tulevan ilman lämpö tuntuu heittelevän välillä rajusti. Välillä tulee vaan kylmää vaikka nostan lämpöä. Inpalla en saanut vikakoodia mutta tuntuu että lämppäri tekee omia lämpötilan säätöjä. En haluisi turhaa uusia siiliä kun näyttäisi maksavan satasen? E46 aut. ilmastointi. Onko tietoa miten tämä siiliksi sanottu etuvastus hajoaa?
                                Lohja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎