Ostin e46 330cia vm 2001 ja siinä ei mene ovet lukkoon millään tavalla. Ei avaimen napista eikä lukkopesää kääntämällä. Mistä alan etsimään vikaa?
Ovet menee lukkoon sisältä päin napista mutta ulkoa ei saa auki mitenkään. Help help!!
Lisätäkseni että avain pyörii lukko pesässä 180 astetta ilman että ottaa välillä kiinni... Lukkolaite rikki vai lukkomekanismi? Antaako nää vikakoodeja näistä, hyödyttääkö mennä lukemaan?
Tuli kans tämmönen 2000 mallin e46 pommi hommattua ja siinähän on keskuslukkovika, eli mikään ovi ei mee lukkoon, ei avaimen kaukosäädöstä, ei lukosta, eikä sisältä napista. Tuossa palaa etuoven auki merkki mittaristossa, eli auto luulee et ovi on auki, joten voisko vika olla vaan mikrokytkimessä? :think
Kirjoitanpa tähän omalta kohdaltani e46 facelift touring keskuslukitusongelmien ratkaisun:
-Oireina oli alkuun vaihtelevasti toimiva ovien lukittuminen avaimen kaukosäädöllä, joka eteni lopulta avaimesta lukittumisen estymiseen.
-Puukotin sitten salmiakkiavaimet auki ja vaihdoin kaukosäätimen akut molempiin avaimiin. Jonkin aikaa avaimen kautta keskuslukitus toimi jälleen vaihtelevasti mutta alkukevään kovan pakkasjaksokauden aikana loppui niidenkin toiminta kokonaan.
-Kävi mielessä GM5-boksin releiden tai antennivahvistimen vikaantuminen. Mutta koska keskuslukitus toimi ongelmitta käsijarrukahvan edessä olevasta keskuslukitusnapista ja F60 sulakkeen poistamisen jälkeen ei, niin totesin että vika ei varmastikaan ole GM5-boksin releissä. Myös oireisiin mahdollisesti liittyvät sulakkeet F49 ja F52 olivat kunnossa. Jäljellä siis avaimen akunvaihdon epäonnistuminen tai antennivahvistin.
-Aikani asiaa pohdittua ja antennivahvistimia ebaysta selattuani päädyin kuitenkin tilaamaan uuden salmiakkiavaimen BMW-varaosien jälleenmyyjältä, vaikka suolaisen hintainenhan uusi kaukosäätimellä varustettu salmiakkiavain on. Joka tapauksessa, välittömästi paritettuani/koodattuani uuden avaimen autoon homma alkoi jälleen toimimaan normaalisti ja avaimesta käytettynä keskuslukituksen ongelma oli tiessään.
-Vian selvittelyn aikana tuli vaihdetua myös kuskinpuolen oven lukkopesän avausmekanismit ebaysta löytämälläni korjaussarjalla (hintaa noin 20 eur posteineen). Lukkoa purkaessa huomasin että yksi pieni metallinen osa oli murtunut, mikä todennäköisesti selittää kuskinoven mekaanisen lukittumisen hankaluuden = avain tuntui välillä pyörivän lukossa ilman selvää vastetta lukittumiseen.
-Yhteenvetona itselläni keskuslukitusongelma korjaantui lopulta uuden salmiakkiavaimen hankinnalla. Tätä ketjua lukiessani olen huomannut että kaikilla ratkaisu ei ole näin yksinkertainen, mutta ajattelinpa kuitenkin kirjoittaa tarinani tähän ketjun jatkoksi.
Tosiaan itselläni oli samanlainen pulma kaken kanssa että välillä toimii ja sitten ei -> joutuu avaamaan ovet lukkopesästä kun lukittu kakella ja varashälytin soi mukavasti huomiota herättäen , mutta jos ei halua tilata uutta avainta, kannattaa vanha purkaa ja kolvilla käydä ne piirilevyn tinaukset läpi, ei siinä mitään menetä vaikka ei toimisi sen jälkeen. Itsellä vanha avain lähti toimimaan tuolla. tietenkin vaatii pientä tarkkuutta tuo homma
Kirjoitanpa tähän omalta kohdaltani e46 facelift touring keskuslukitusongelmien ratkaisun:
-Oireina oli alkuun vaihtelevasti toimiva ovien lukittuminen avaimen kaukosäädöllä, joka eteni lopulta avaimesta lukittumisen estymiseen.
-Puukotin sitten salmiakkiavaimet auki ja vaihdoin kaukosäätimen akut molempiin avaimiin. Jonkin aikaa avaimen kautta keskuslukitus toimi jälleen vaihtelevasti mutta alkukevään kovan pakkasjaksokauden aikana loppui niidenkin toiminta kokonaan.
-Kävi mielessä GM5-boksin releiden tai antennivahvistimen vikaantuminen. Mutta koska keskuslukitus toimi ongelmitta käsijarrukahvan edessä olevasta keskuslukitusnapista ja F60 sulakkeen poistamisen jälkeen ei, niin totesin että vika ei varmastikaan ole GM5-boksin releissä. Myös oireisiin mahdollisesti liittyvät sulakkeet F49 ja F52 olivat kunnossa. Jäljellä siis avaimen akunvaihdon epäonnistuminen tai antennivahvistin.
-Aikani asiaa pohdittua ja antennivahvistimia ebaysta selattuani päädyin kuitenkin tilaamaan uuden salmiakkiavaimen BMW-varaosien jälleenmyyjältä, vaikka suolaisen hintainenhan uusi kaukosäätimellä varustettu salmiakkiavain on. Joka tapauksessa, välittömästi paritettuani/koodattuani uuden avaimen autoon homma alkoi jälleen toimimaan normaalisti ja avaimesta käytettynä keskuslukituksen ongelma oli tiessään.
-Vian selvittelyn aikana tuli vaihdetua myös kuskinpuolen oven lukkopesän avausmekanismit ebaysta löytämälläni korjaussarjalla (hintaa noin 20 eur posteineen). Lukkoa purkaessa huomasin että yksi pieni metallinen osa oli murtunut, mikä todennäköisesti selittää kuskinoven mekaanisen lukittumisen hankaluuden = avain tuntui välillä pyörivän lukossa ilman selvää vastetta lukittumiseen.
-Yhteenvetona itselläni keskuslukitusongelma korjaantui lopulta uuden salmiakkiavaimen hankinnalla. Tätä ketjua lukiessani olen huomannut että kaikilla ratkaisu ei ole näin yksinkertainen, mutta ajattelinpa kuitenkin kirjoittaa tarinani tähän ketjun jatkoksi.
jug0 kanssa vikani vaikuttaa samankaltaiselta. Kuuluu ovesta loksahdus, mutta mitään ei vain tapahdu. Luetan vikakoodit lähiaikoina, joten saadaan faktaa. Veikkaan actuator=sähkömoottori vikaa. Gm5 modulin releet kyllä napsuvat myös, mutta kärjet ovat niin kuluneet ja hiiltyneet, että kontaktia ei synny. Täytyy nyt jatkaa tuon oman kasaamista jatkaa kun osat ovat levällään pitkin ja poikin. Palataan asiaan.
Korimoduli gm5 sijaitsee hansikaslokeron takana. Akun miinusnapa irti. Hansikaslokerosta etureunasta 3 ruuvia irti ja yksi vasemmasta sivusta. Lokerosta johdot lokeronvalolle irti liittimestä ja varovainen nykäisy taaksepäin, koko lokero nyt irti. Takaa paljastuu valkoinen muovinen kehikko jossa gm5, kahdella muoviklipsillä kiinni. Gm5 moduliin tulee kolme liitintä, jotka muistaakseni ovat vasen sisävalojen ohjaus, keskellä keskuslukitus ja oikealla sähköikkunat. Kaikki liittimet irti. Tarkistele miten kehikko on kiinni, koska siinä on ollut muutamia kiinnitystapoja. Alla 10 mm mutteri ja yläpää varovasti nykäisemälllä/ravistelemalla. Kehikkoa on saatava taipumaan alaspäin, jotta gm5 modulin saa irti. Kädessäsi on nyt muovinen laatikko, jonka sisällä piirikortti ja releet. Tilaa ebay.de tai ebay.com gm5 relays 2 kpl. Suomesta ainakin MTT Tradingiltä saa nopeasti, suoraan kotiin. Mikäli et olejuottanut/tinannut suosittelen, että annat releiden vaihdon jollekkin joka omistaa tinaimurin ja hyvän kolvin. Vaihdettavat 2 relettä ovat vasemmalta ne ensimmäiset allekkaiset, seuraavat kaksi samanlaista ovat takalasien releet ja oikealla ne suuret releet ovat etulasien. HUOM joissain malleissa joissa ei ole sähkölaseja takana releetkin puuttuvat. Juotoksen jälkeen kaikki taas toisinpäin takaisin. Mikäli tilaat Saksasta ebay.de kunnostetun tai vaihto modulin saat sen oikean modulin varaosanumeron siitä omastasi. Kunnostetut n. 120 €, mutta vaatii ohjelmoinnin. Tarkkana tilatessasi uutta, koska malleja on paljon. Tärkeimpänä Hi vai Low. Modulin sisällä on toimintoja jota saadaan ohjelmoimalla käyttöön tai pois.
Eli ongelma omassa e46 330d 2002 vuotisessa. Eli ovet ei mene lukkoon eikä auki avaimesta eikä kuskin ovestakaan mene kuin kuskin ovi ja kun aukasee ovesta niin ikkunat ja kattoluukku lähtee aukenemaan. Auton sisältä keskikonsolista menee kaikki lukkoon mutta en kyllä ole uskaltanut heittää lukkoon ja mennä ulos.. Eli apuja kaivataan mitä tehdä?
Cabrioletissä kuskin puolen lukko reistailee.
Avaimesta ovet menee lukkoon, mutta kuskin puoli ei auki.
Sisänapista apukuskin puoli toimii normaalisti mutta kuskin ovi ei mene lukkoon.
Kuskin ovesta kuuluu kyllä "lonksahdus" että sielä joku liikahtaa. Ideoita? Jos moduulissa niin kuuluisiko ovesta mitää ääntä?
Leave a comment: