Jos siinä on kaksi pakosarjassa eli anturit bank 1 ja bank 2, niin sitten ne kyllä vaikuttaa molemmat seoksiin ihan yhtä paljon. Aattelinkin että oisko bemu ottanut käyttöön katin jälkeisen lambdan jo vuonna 1999.
Ilmamassa mittari kyllä vaikuttaa paljon seoksiin, mutta kyllä ainakin ooppeleissa lambdan perusteella sitä seosta korjataan eli sopeutetaan.
Niin ainakin niissä jos on massamittari vika kyseessä, sopeutumien nollauksella saa auton toimimaan vaan huonommin.
E39 525 tds -96
E30 324 d (tdic) -86
Toyota Corona Mark II 2.0 -72
Ex:
E21 316 (1.8)
E30 316 1.8 -84 (2.7 ETA)
Toyota Corona Mark I 1.6 -74
Daihatsu Charade 1.0 -87
Missään laitteessa ei ole niin köpö moottorinohjausjärjestelmä ettei se osaa kompensoida ja käyttää mittarin arvoa hyväkseen kunhan ollaan edes "tontilla" eli mittari on ehjä ja kyseiseen autoon tarkoitettu - arvon pitää heittää selvästi mikäli veto katoaa lähes kokonaan, pienillä nyansseilla ei ole tällaista vaikutusta. Se ettei moottorinohjaus ilmoita vikaa kertoo vain sen että joka anturilta tulee "järkevää" tietoa eli mikään ei ole niinsanotusti poikki tai oikosulussa; eli raja-arvot pysyvät marginaalien sisällä eikä signaali missään vaiheessa kokonaan katoa. Jonkun anturin "käytönaikainen" informatio voi olla väärää ilman että siitä aiheutuu vikakoodia - tosin anturit perustuvat sellaisten sähkökemiallisten ja/tai fysikaalisten ilmiöiden hyödyntämiseen että tällainen vika on käytännössä hyvin epätodennäköinen - mikä tahansa anturi vikaantuu pääosin siten että vikakoodi pitäisi esiintyä, lambda voi joissakin tapauksissa olla poikkeus tähän - joskin kohtuudella mitattavissa sekin. Esimerkiksi bensiinin paineista ei moottorinohjaus yleensä taas tiedä mitään. Itse vikaa ei tuossa tapauksessa ilman tarkempia selvittelyjä pysty autoa sen paremmin tuntematta haarukoimaan, mutta jokaikisen anturin toiminta on kyllä mitattavissa mikäli halua , laitteet, osaamista ja referenssit löytyy. Joka ainoasta autosta, eli edelleen kritisoin vahvasti tätä nykymentaliteetin korjaustoimintaa " vaihdetaan se ja kokeillaan josko se tulisi sillä kuntoon". Ensinhän sitä pitäisi se vika hakea ja sitten vasta vaihtaa osa, varsinkaan kun ilmamassamittarin kyseessä ollen mittaukseen ei montaa minuuttia hupene. Vaan "ammattitaitoahan" se vahvasti todistaa jotta tilataan neljänsadan euron osa ihan niinkuin kokeeksi - no merkkiliikkeellä sille on tietysti muutakin menekkiä, mutta ei tässä nyt kaikki palikat ole kohdallaan tämnpäivän korjaustoiminnassa.
[QUOTE=Isi Leasing;913493]Jos siinä on kaksi pakosarjassa eli anturit bank 1 ja bank 2, niin sitten ne kyllä vaikuttaa molemmat seoksiin ihan yhtä paljon. Aattelinkin että oisko bemu ottanut käyttöön katin jälkeisen lambdan jo vuonna 1999./QUOTE]
On ottanut (jo aikaisemminkin). Lambda antureita kyseisessä autossa taitaa olla kokonaiset 4 kpl, molemmin puolin kat bank 1 ja 2 anturit.
Näinhän se on yleensä joka tapauksessa mikäli anturien informaatiossa on poikkeamia alkuperäiskalibrointiin.
Juuri sen takia viittais että lambda antureissa ois häikkää, että ne sopeuttas sen persiilleen. ja nollaamalla sopeutukset, taas toimis.
Ilmavuoto pakosarjassa voi tietysti vääristää lambdan signaalia, jonka takia se sitten sopeutus väärin. Mutta se kyllä rikastas seoksen, että vaikuttais kyllä enempikii pakokaasuihin kuin tuohon kulku puoleen.
E39 525 tds -96
E30 324 d (tdic) -86
Toyota Corona Mark II 2.0 -72
Ex:
E21 316 (1.8)
E30 316 1.8 -84 (2.7 ETA)
Toyota Corona Mark I 1.6 -74
Daihatsu Charade 1.0 -87
Jos siinä on kaksi pakosarjassa eli anturit bank 1 ja bank 2, niin sitten ne kyllä vaikuttaa molemmat seoksiin ihan yhtä paljon. Aattelinkin että oisko bemu ottanut käyttöön katin jälkeisen lambdan jo vuonna 1999./QUOTE]
On ottanut (jo aikaisemminkin). Lambda antureita kyseisessä autossa taitaa olla kokonaiset 4 kpl, molemmin puolin kat bank 1 ja 2 anturit.
Voi olla hyvinkii neljä. Tossa vaan puhuttiin kahdesta.
Sittenhän ne molemmat kaksi siinä pakosarjassa vaikutaa yhtä paljon seoksiin, ja kaksi jälkimmäistä ei.
E39 525 tds -96
E30 324 d (tdic) -86
Toyota Corona Mark II 2.0 -72
Ex:
E21 316 (1.8)
E30 316 1.8 -84 (2.7 ETA)
Toyota Corona Mark I 1.6 -74
Daihatsu Charade 1.0 -87
Niin, tuossahan täytyy seokset mennä reilusti laihalle/auto ei saa bensiiniä tai sytytys menee huomattavan myöhäiselle. Ensiksi toteaisin lambdat kyllä mikäli vikakoodeja ei ilmene.
Missään laitteessa ei ole niin köpö moottorinohjausjärjestelmä ettei se osaa kompensoida ja käyttää mittarin arvoa hyväkseen kunhan ollaan edes "tontilla" eli mittari on ehjä ja kyseiseen autoon tarkoitettu - arvon pitää heittää selvästi mikäli veto katoaa lähes kokonaan, pienillä nyansseilla ei ole tällaista vaikutusta. Se ettei moottorinohjaus ilmoita vikaa kertoo vain sen että joka anturilta tulee "järkevää" tietoa eli mikään ei ole niinsanotusti poikki tai oikosulussa; eli raja-arvot pysyvät marginaalien sisällä eikä signaali missään vaiheessa kokonaan katoa. Jonkun anturin "käytönaikainen" informatio voi olla väärää ilman että siitä aiheutuu vikakoodia - tosin anturit perustuvat sellaisten sähkökemiallisten ja/tai fysikaalisten ilmiöiden hyödyntämiseen että tällainen vika on käytännössä hyvin epätodennäköinen - mikä tahansa anturi vikaantuu pääosin siten että vikakoodi pitäisi esiintyä, lambda voi joissakin tapauksissa olla poikkeus tähän - joskin kohtuudella mitattavissa sekin. Esimerkiksi bensiinin paineista ei moottorinohjaus yleensä taas tiedä mitään. Itse vikaa ei tuossa tapauksessa ilman tarkempia selvittelyjä pysty autoa sen paremmin tuntematta haarukoimaan, mutta jokaikisen anturin toiminta on kyllä mitattavissa mikäli halua , laitteet, osaamista ja referenssit löytyy. Joka ainoasta autosta, eli edelleen kritisoin vahvasti tätä nykymentaliteetin korjaustoimintaa " vaihdetaan se ja kokeillaan josko se tulisi sillä kuntoon". Ensinhän sitä pitäisi se vika hakea ja sitten vasta vaihtaa osa, varsinkaan kun ilmamassamittarin kyseessä ollen mittaukseen ei montaa minuuttia hupene. Vaan "ammattitaitoahan" se vahvasti todistaa jotta tilataan neljänsadan euron osa ihan niinkuin kokeeksi - no merkkiliikkeellä sille on tietysti muutakin menekkiä, mutta ei tässä nyt kaikki palikat ole kohdallaan tämnpäivän korjaustoiminnassa.
Olen kyllä samaa mieltä tästä.
Meinasin vaan että nimenomaan tähän lambdan arvoihin tämä kompensointi perustuu.
Bensan paineitten alhaisuus vois kyllä muuten olla todennäköistä, mutta ei kyllä sopeutusten nollaamisella pitäs parantua, vaan päinvastoin.
Ja tästä arvailemalla ja kokeilemalla korjaamisesta olen täysin samaa mieltä.
E39 525 tds -96
E30 324 d (tdic) -86
Toyota Corona Mark II 2.0 -72
Ex:
E21 316 (1.8)
E30 316 1.8 -84 (2.7 ETA)
Toyota Corona Mark I 1.6 -74
Daihatsu Charade 1.0 -87
Kiitoksia vilkkaasta keskustelusta yön tunteina... Nykyajan korjaaminen tosiaan tuntuu olevan niin ja näin. Kovasti olen yrittänyt alusta asti (tämän kanssa painittu jo kuukausi ) puhua lambdojen ja massamittarin puolesta. Kaikki imupuolen vuodot on korjaamon mukaan käyty tarkasti läpi, ja sieltä löytyi tuo huohottimen putken murtuma. Taas kerran todettiin, että nyt varmasti toimii!! No eipä toimi! Mukautumien nollaus tekee autosta kuitenkin välittömästi ehjän! Kunnes se viikonaikana palaa tuohon tehottomuustilaan vähitellen! Eivät siellä merkkihuollossa millään suostu laittamaan asiaa lambdojen piikkiin, koska ne eivät herjaa mitään vikaa. Auto ei siis valita edes väärästä seoksesta!!
Huomenna menen itse myös paikalle ihmettelemään asiaa. Täältä oon saanut aivan mielettömän hyviä pointteja käydä keskustelua asentajan kanssa. Uudesta massamittarista en maksa mitään, ennen kun se on kokeilemalla todettu oikeaksi viaksi, näin on sovittu. Mutta samalla täytyy kyllä saada mitattua jollain ilveellä noi lambdat! Ei tätä rumbaa kauheen kauan jaksa enään!!
Mitä tulee bensan paineisiin, ajattelen siitä että syöttö kait on ok, kun mukautumien nollauksen jälkeen toimii niin loistavasti? Eli pakko olla säätö/anturipuolella tämä vika? Silloin tähän jää enään massamittari ja 4 kpl? lambdoja ja muutama muu anturi.
--------------------------------------------------- E91 325d M-Sport ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04, E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98
Pieni lisä juttu! Tossa kun ajelin töihin tolla tehottomalla bemarilla, niin vaikka kuinka sitä koitti "ajaa raskaalla" kaasulla, niin keskikulutus jäi noin 7 litraan... Seokset persiillään!!
edit: yleensä reippaasti ajettuna samalla pätkällä päälle 8 litraa.
Ittelläni oli 318:ssa (-98) samaa tehottomuutta, siis normaalista poikkeavaa Ja aikani tsuumailin ilmamassamittaria, suihkuttelin puhdistusaineita, toimi aina noin 3-4 päivää ok. Pahimmillaan ei kiertänyt yli 4 tuhatta edes vapaalla, alkoi pätkimään jo 3500 vaikka kuin sievästi koitti vedättää, noh. Bongasin sitten kunnon torx-avaimen missä siis reikä päässä että saa ilmamassamittarin irti, sen oli joku antero laittanut väärinpäin sinne Palikassa nuoli virtaussuunnan mukaan moottoriin päin, oli ilmanputsariin päin. Muutenkin rakennetta kun katseli niin selvät muodot miten se "ahtaa" ilmaa sisuksiinsa ilman ohi virratessa, ja nämä taas osotti väärään suuntaan. Mittari toisin päin kiinni ja nyt se on vissiin toiminu sen 2-3 viikkoa niinkuin pitääkin.
Comment